Mijn concentratie is op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WishLuck
Berichten: 132
Geregistreerd: 01-04-12

Mijn concentratie is op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 12:29

Ik ben afgelopen maand begonnen aan een master na mijn HBO opleiding en ik merk al vanaf dag 1 dat ik mezelf er niet toe kan zetten om op te letten tijdens de colleges. Alles is online wat het extra moeilijk maakt, ik dwaal af en ben vervolgens het verhaal kwijt als ik een paar minuten niet oplet. Dit zorgt er dan weer voor dat ik de rest van het college ook niet de motivatie heb om op te letten. Dit frustreert mezelf echt ontzettend want ik vind de vakken interessant maar het blijft gewoon niet hangen.
Ik heb nooit de beste concentratie gehad, maar tijdens de middelbare school en de eerste 2 jaar van mijn HBO studie ging dit wel altijd prima en haalde ik gewoon alle vakken. Tijdens de laatste 2 jaar van mijn HBO studie heb ik stage gelopen en mijn scriptie geschreven. In die 2 jaar heb ik dus ook geen 'vakken hoeven volgen' waardoor ik het nu extra lastig vind om hier weer de concentratie/motivatie voor te vinden. Ik ben dan ook bang dat ik mijn master niet ga halen, wat ik echt ontzettend zonde zou vinden want ik wil dit wel heel graag.
Zelf had ik al bedacht dat het misschien helpt om in de bieb te studeren dus dat heb ik dinsdag gedaan. Opzich hield dat wel dus dat wil ik volgende week nog een aantal dagen doen.

Mensen die hier ervaring mee hebben en tips zouden welkom zijn want ik moet nu wel een kleine inhaalslag gaan maken. |o

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn concentratie is op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:33

Ik leg alles wat ik leer uit aan mijn collega’s :))
Het is bewezen dat zelf iets doceren de beste manier is om te leren. Auditieve informatie blijft bij iedereen maar een paar procent van hangen, behalve bij degene die de info geeft, dus werkt eigenlijk nooit als je echt iets wil leren.

Online is nog extra moeilijk vind ik inderdaad ook. Gelukkig doen ze bij ons online ook interactief, met vragen die je moet beantwoorden etc en je kan vragen stellen. Dat werkt ook wel om op te letten. Bij ons gaat het razendsnel, dus af en toe gooi ik er even een vraag in en dan ben je zelf ook weer bij de les.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:33

Kan je de college’s terug kijken? Meestal helpt aantekeningen maken, maar het kan ook lekker zijn de college’s qua tijd meer op te delen. Half uurtje opletten en aantekeningen maken, 10-20 minuten iets anders, en dan weer door.
Voor mij waren hoorcollege’s altijd dramatisch want mijn gedachten dwalen af, terwijl ik naderhand met de slides wel goed uit de voeten kon. Ben mede daarom ook erg blij dat ik nu niet meer studeer, het lijkt me lastig thuis te focussen.

Heb je ook huiswerk/leeswerk nav de college’s?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Mijn concentratie is op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:56

Mediteren kan helpen om je concentratie te verbeteren. Dan leer je om (voor dat moment) irrelevante gedachten aan je voorbij te laten gaan en als je wel meerijdt op elke gedachtentrein die langskomt, dat te herkennen en daarmee dus te doorbreken.

Ik herken het probleem, erg lastig.. Maar ik wens je veel succes :)

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:58

RianneH schreef:
Kan je de college’s terug kijken? Meestal helpt aantekeningen maken, maar het kan ook lekker zijn de college’s qua tijd meer op te delen. Half uurtje opletten en aantekeningen maken, 10-20 minuten iets anders, en dan weer door.
Voor mij waren hoorcollege’s altijd dramatisch want mijn gedachten dwalen af, terwijl ik naderhand met de slides wel goed uit de voeten kon. Ben mede daarom ook erg blij dat ik nu niet meer studeer, het lijkt me lastig thuis te focussen.

Heb je ook huiswerk/leeswerk nav de college’s?


Dit vind ik een hele goede tip en pas ik ook toe. Ik vind niet alle colleges even interessant en kijk ze dan later terug en als ik een bepaald aantal minuten heb teruggekeken ga ik even iets anders doen.
Pre-corona keek ik ze vaak ook terug als ik tijdens de les was afgeleid :=

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:18

Domi_94 schreef:
RianneH schreef:
Kan je de college’s terug kijken? Meestal helpt aantekeningen maken, maar het kan ook lekker zijn de college’s qua tijd meer op te delen. Half uurtje opletten en aantekeningen maken, 10-20 minuten iets anders, en dan weer door.
Voor mij waren hoorcollege’s altijd dramatisch want mijn gedachten dwalen af, terwijl ik naderhand met de slides wel goed uit de voeten kon. Ben mede daarom ook erg blij dat ik nu niet meer studeer, het lijkt me lastig thuis te focussen.

Heb je ook huiswerk/leeswerk nav de college’s?


Dit vind ik een hele goede tip en pas ik ook toe. Ik vind niet alle colleges even interessant en kijk ze dan later terug en als ik een bepaald aantal minuten heb teruggekeken ga ik even iets anders doen.
Pre-corona keek ik ze vaak ook terug als ik tijdens de les was afgeleid :=


Hebben jullie van die vooropgenomen colleges dan? Bij ons zijn ze alleen live via teams. Is niet opgenomen en kan je dus ook niet even pauzeren.
Maar het voordeel is wel dat het dus interactief kan.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn concentratie is op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:20

O ik herken dit zo erg. Verschrikkelijk. Ben nu gelukkig aan het afstuderen, maar ook nu vaak als ik een lang stuk tekst moet lezen ofzo dwaal ik gewoon af pfff. Ik weet niet echt goede tips, maar ik weet wel dat ik echt blij ben als ik dadelijk klaar ben met mijn HBO studie. Zo geen concentratie meer. Succes!

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:27

verootjoo schreef:
Domi_94 schreef:

Dit vind ik een hele goede tip en pas ik ook toe. Ik vind niet alle colleges even interessant en kijk ze dan later terug en als ik een bepaald aantal minuten heb teruggekeken ga ik even iets anders doen.
Pre-corona keek ik ze vaak ook terug als ik tijdens de les was afgeleid :=


Hebben jullie van die vooropgenomen colleges dan? Bij ons zijn ze alleen live via teams. Is niet opgenomen en kan je dus ook niet even pauzeren.
Maar het voordeel is wel dat het dus interactief kan.


Bij ons is het ook wel interactief door vragen te stellen of tussendoor een quizje te doen, maar het wordt ook gewoon opgenomen (via bongo). Het is dus niet vooraf opgenomen, maar terwijl de docent lesgeeft, wordt het opgenomen (zowel via zijn/haar webcam als scherm en chat).
Mocht het live via teams zijn, zou je kunnen overwegen om het op te nemen met je telefoon (audio/ video).

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Mijn concentratie is op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:01

Heel herkenbaar TS, ik hoef geen colleges meer te volgen maar ben bezig met het schrijven van mijn scriptie, maar ook hierbij is concentratie echt een groot probleem. Mijn concentratieboog duurt nog geen 5 minuten, en op de computer ben ik meteen afgeleid. Op het HBO had ik hier ook wel last van, maar nu ik een deeltijd master doe lijkt het nog 10x erger te zijn.

Geen tips, maar ik lees wel graag mee voor tips... :) Succes in elk geval TS!

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mijn concentratie is op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:27

Wat betreft opnemen,er zijn computer programma's die je scherm+audio op kunnen nemen. Dan kun je het altijd terug kijken.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:17

heb wel gemerkt dat terugkijken aanzienlijk veel meer concentratie en tijd kost dan gewoon fysiek aanwezig zijn. Zou ook overwegen om eerst de slides te verwerken en dan te gaan kijken, helpt met gelijk een keer herhalen + minder pauzeren om bij te benen