Ervaringen thuis studies?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:14

Momenteel ben ik heel erg aan het kijken wat ik met de rest van m'n leven ga doen :') want na 8 jaar wil ik een ander vakgebied in. Ik denk in de richting doktersassistente of medisch secretaresse. Echter voor medisch secretaresse kan ik alleen maar thuisstudies vinden. Op zich niet erg en best fijn als je ernaast kunt werken, maar wat zou dan een goede studie zijn want ik lees nogal wisselende berichten over thuisstudies? Bij vacatures zie ik vooral staan afgeronde mbo opleiding tot medisch secretaresse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:33

Bellen naar de contactpersoon van de vacature en vragen of zij je in dienst willen nemen als je een thuisstudie gaat volgen icm werken bij hen. Dit ter aanvulling van de ervaring die je mist.

Lastig wel! Ik ben ook aan het oriƫnteren, nu tijdelijk baantje in de horeca. Heb je een loopbaancoach?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 19:32

Nee geen loopbaancoach en jij? Weet jij een beetje welke richting je op wil?

Verder ben ik dus vooral op zoek naar ervaringen met thuisstudies,er zullen toch vast meer bokkers zijn die een thuisstudie hebben gedaan?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 21:12

O:) sorry voor de up, maar er zijn toch vast wel bokkers die een thuisstudie hebben gedaan? Of misschien weten jullie hoe je erachter kunt komen of een thuisstudie een beetje goed is?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:18

Zelf niet zulke beste ervaringen met thuisstudies. Is het niet mogelijk om bij een baan te vragen of er opleidingsmogelijkheden zijn? Dus eigenlijk werkend leren?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 21:25

Bij de meeste vacatures voor medisch secretaresse staat in het profiel wel een opleiding en vaak ook nog ervaring gevraagd -O-

Ik zou misschien wel op vacatures kunnen reageren met de vraag of ze misschien voorkeur hebben voor een opleiding. Maar als ze juist personeel zoeken zitten ze denk ik niet te springen om iemand die in het begin nog niks weet.

Voor doktersassistente zijn er wel bbl opleidingen, alleen ook bol en daardoor zal het lastig zijn om aan een bbl plek te komen, maar misschien is dat wel makkelijker als je al medisch secretaresse zou zijn.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:26

Ik volg even, ik heb helaas nooit een opleiding afgemaakt, en zou toch graag nog een opleiding willen doen.
Ivm kinderen en geen groot sociaal vangnet word het lastig. Een thuisopleiding zou ideaal zijn. Ook ik hoor graag ervaringen!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:27

Ik zou een goed aangeschreven secretaresseopleiding gaan doen en daarnaast een cursus medische terminologie. Als je zou kiezen voor het beroep medisch secretaresse. Dan ben je breder en ik denk ook beter opgeleid.
Laatst bijgewerkt door Boras op 22-09-20 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:38

Mijn schoonzusje heeft haar diploma voor doktersassistente via thuisstudie gehaald en had volgens mij ook niet echt een probleem met het vinden van een stageplek.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:05

Een oud-collega van me heeft de opleiding medisch secretaresse gedaan bij Scheidegger.
Volgens mij kan je daar zowel via e-learning als klassikaal de opleiding doen.
Het is haar heel goed bevallen en de opleiding staat goed aangeschreven.

https://www.scheidegger.nl/opleiding/mb ... resse.html

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:08

1 tip, doe het iig niet bij NHA.
Ik heb een thuisstudie medisch secretaresse thuis liggen van NHA maar het leerstof is allemaal zo verouderd.... Erg jammer

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:14

WinSel schreef:
1 tip, doe het iig niet bij NHA.
Ik heb een thuisstudie medisch secretaresse thuis liggen van NHA maar het leerstof is allemaal zo verouderd.... Erg jammer


Dat daar toevallig net naar te kijken :') omdat die wel een goed cijfer heeft, maar ja het cijfer staat op hun eigen website dus dat zegt vind ik ook niet veel.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:16

Kanzi schreef:
Een oud-collega van me heeft de opleiding medisch secretaresse gedaan bij Scheidegger.
Volgens mij kan je daar zowel via e-learning als klassikaal de opleiding doen.
Het is haar heel goed bevallen en de opleiding staat goed aangeschreven.

https://www.scheidegger.nl/opleiding/mb ... resse.html


Bedankt voor de tip, ik zie dat ook de dagopleiding word gegeven in mijn regio +:)+ dan kun je ook echt een beetje praktijk ervaring op doen.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:48

Het lijkt me helemaal geen raar idee om gewoon te reageren op alle banen die jou aanspreken. Er zijn best wel personeelstekorten in de zorg dus wie weet heb je best een kans. Er zijn ook echt wel werkgevers die iemand zoeken die ze nog kunnen vormen zoals zij dat graag willen. Niet geschoten is altijd mis.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:39

Ik heb de doktersassistente opleiding gedaan bij Capabel Onderwijs Groep, moet wel even de kanttekening geven dat dit 8 jaar geleden is :+
Maar ik had vrijdag school en de rest was thuisstudie en ik moest 600 uur stage lopen ofzo.

De meningen zijn erg verdeeld over Capabel, ik heb er nooit echt problemen mee gehad, terwijl anderen het ontzettend dramatisch hebben ervaren.

Overigens doe ik nu helemaal niks meer met doktersassistente :+ Ik ben assistent-accountant geworden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:46


moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 09:30


Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:24

moonsparkle schreef:
Bij de meeste vacatures voor medisch secretaresse staat in het profiel wel een opleiding en vaak ook nog ervaring gevraagd -O-

Ik zou misschien wel op vacatures kunnen reageren met de vraag of ze misschien voorkeur hebben voor een opleiding. Maar als ze juist personeel zoeken zitten ze denk ik niet te springen om iemand die in het begin nog niks weet.

Voor doktersassistente zijn er wel bbl opleidingen, alleen ook bol en daardoor zal het lastig zijn om aan een bbl plek te komen, maar misschien is dat wel makkelijker als je al medisch secretaresse zou zijn.

Nieuwe mensen zijn vaak nog wel te 'kneden' en sommige bedrijven zijn daar vaak wel blij mee. Gewoon proberen. Bel, schrijf of mail en vraag of die mogelijkheid er is.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:59

Ik volg even mee als het mag :o
Zit toevallig zelf op het moment ook naar verschillende opleiders te kijken voor medisch secretaresse. Tot nu toe is mn plan om eerst een proefles medische terminologie te doen bij loi en als die bevalt de hele cursus. Deze is maar een maand of 4 dus dat is prima te doen. Als ik dan nog steeds overtuigd ben om mezelf verder op te leiden dan wil ik de opleiding tot medisch secretaresse waarschijnlijk bij schoevers gaan doen maar dan wel klassikaal 1 dag in de week.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:56

Ik heb er een mail uitgedaan naar Scheidegger maar klassikaal blijkt vaak toch een probleem. Deze gaan alleen door bij voldoende aanmeldingen dus al staan er veel locaties bij er bestaat een grote kans dat je kunt kiezen tussen de andere kant van het land of toch online, jammer want dan is het idee van juist ook in de praktijk kunnen brengen wel weg.

Anoniem

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:58

Ik zou mailtjes sturen naar de aanbieders van de vacatures en vragen wat voor competenties zij zoeken. Voor zover ik weet is medisch secretaresse geen beschermde beroepsgroep en in plaats van investeren in een hele specifieke opleiding die je daarna misschien niet meer kan gebruiken zoeken ze misschien wel hele specifieke dingen die je ook op andere plekken kan halen, of die je misschien al in huis hebt. Als je alle competenties behalve medische terminologie al kent kan je beter daar een cursus in doen imo.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:27

Zo lang je maar niet bij NHA gaat studeren, daar is het administratief echt een enorme puinbende.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ervaringen thuis studies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:32

Ik heb een cursus medische terminologie gehaald met een thuisstudie bij Laudius.
Goede cursus, goede begeleiding, snelle beoordeling op het ingestuurde huiswerk en ook makkelijk geslaagd met een open boek examen.

Maar, zou ik werkgever zijn zou ik dit niet waardevol beschouwen.
Dat open boek examen was echt te simpel voor woorden.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 12:37

_Penotti schreef:
Ik heb een cursus medische terminologie gehaald met een thuisstudie bij Laudius.
Goede cursus, goede begeleiding, snelle beoordeling op het ingestuurde huiswerk en ook makkelijk geslaagd met een open boek examen.

Maar, zou ik werkgever zijn zou ik dit niet waardevol beschouwen.
Dat open boek examen was echt te simpel voor woorden.


Ik las ook dat medisch secretaresse via hun geen erkend diploma is? Heb je er verder nog iets mee gedaan qua werk?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-09-20 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:40

Nee niets meer mee gedaan, heb tijdens mijn hersenletsel opgelopen toen ik bijna op het einde was. Wist er dus geen klap meer van wat ik had geleerd :+ toch examen gedaan, wat niet moeilijk is uit een boek, daarom ook zo mijn ervaring.

Medisch secretaresse is weer wat anders dan cursus medische terminologie.
Maar omdat ik het laatste hier ook voorbij zag komen mijn reactie.