Moet prijsverhoging gemeld worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:40

Wij nemen maandag asap contact op met de boekhouder alvast :j
Dit betreft Belgiƫ.

Stel, je hebt een leverancier. Van deze heb je een prijslijst eind mei ontvangen waarop jij jou verkoopprijzen baseert. Je plaats aanzienlijke bestellingen in de tijd net zoals nu eind augustus. Je ontvangt jou bestelling. De factuur ontvang je altijd ruime tijd later (week tot anderhalf) In de tussentijd wordt er uiteraard al van deze goederen verkocht. Vaak gaat er weer een grote bestelling uit voor je de factuur van de vorige levering hebt ontvangen.

Dus, je ontvang jou factuur en daarop zie je dat 1 bepaald product met maar liefst 20% is opgeslaan. Uiteraard is dit product jou bestseller :+ Jij belt met het kantoor om te vragen waarom de prijswijziging niet is doorgegeven. Hierdoor heb je namelijk al producten met verlies verkocht.

De leverancier meld mij dat dat niet aan hun is. Dat ik maar de factuur beter moet controleren. Ik geef aan dat ik moeilijk kan bestellen, 6 tot 7 grote palletten moet laten leveren en die dan nog anderhalve week apart moet stockeren eer ik ze kan verkopen zodat ik mijn prijs kan aanpassen aan de factuur. Mijn mening is dat, als er een prijswijziging wordt doorgevoerd, deze hoort gemeld te worden aan de afnemers. Indien je dit niet wilt hoor je altijd een up to date prijslijst online te hebben zodat de prijs kan gecontroleerd worden voor er wordt besteld.

Ik heb al veel opgezocht en vind enkel dat je bij prijswijzingen het contract mag opzeggen. Of voorbeelden hoe je een prijswijziging meld aan de klant. Nu heb ik geen contract. Ik bestel als zelfstandige bij de groothandel. Op heel regelmatige basis, nagenoeg wekelijks.

Klopt hun redenatie, dat ik alles maar moet gestockeerd houden en maar op de factuur moet zien als de prijzen opeens zijn opgeslaan. Of ben ik correct door te eisen dat de prijzen of ten alle tijdel moeten geraadpleegd kunnen worden of dat er bij aanpassingen een nieuwe prijslijst wordt doorgestuurd.

Tenslotte ga je ook niet tanken om pas na het tanken te weten wat het jou kost...

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:44

Dat zou mooi wezen zeg!
Ik vind dit echt geen manier van handelen!

Ben al jaren actief in de B2B markt, in verschillende sectoren, maar dit heb ik echt nog nooit gehoord.
Onze klanten worden ook altijd van tevoren op de hoogte gebracht van de prijzen. Zelfs in de sector waar het om dagprijzen ging, kreeg elke klant een prijslijst die geldig was tot nader order.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:46

Gaat dit om een agrarisch product? Die hebben meestal geen vaste prijs.
Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de afspraken die jullie hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:47

Het betreft stalbedekking :j Vlas om te specificeren.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:51

maar dat meld je dan toch even?
Als je stalhouder bent, kun je dan je stallingsprijzen aanpassen

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:52

Dat soort producten veranderen snel van prijs, bij -vermoeden van- schaarste etc.

PS. Uit andere topic begrijp ik: 'Niet jullie jaar, dit jaar' -O- pech op pech weer.
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:57

Liezel1 schreef:
maar dat meld je dan toch even?
Als je stalhouder bent, kun je dan je stallingsprijzen aanpassen


Dat is ook mijn idee. Maar hun redenatie is dat ik maar mijn factuur in de gaten moet houden en dan wel zie wat het kost. Ik vind een opslag van 20% nu ook niet mis om eerlijk te zijn.

Senna: Nee, dat is het inderdaad niet nee... Ik heb ondertussen al een stuk of 100 pakken verkocht met een verlies van 0,27 cent per pak. Geen groot verlies maar goed. Het blijft verlies en heb ook nog voor 50 pakken aan bestellingen van particulieren staan. Die kan ik ook even moeilijk melden dat hun rekening opslaat terwijl er met hun een prijsafspraak ks.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:03

Ik vind eigenlijk van niet. Ik koop voor onze winkel ook alles in en hoe vaak daar iets in wijzigt wat betreft prijzen. Een gedeelte veranderd automatisch (dagelijks/wekelijks) van prijs maar andere dingen moet ik handmatig in de gaten houden. Zou wat zijn als de leverancier alle afnemers op de hoogte zou moeten stellen.

Anoniem

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:06

Nou een mailinglijst is snel gemaakt hoor :) Dus jij stuurt voor elke bestelling een mail met de vraag wat de huidige prijzen zijn?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:07

Ik zou zeggen: betaal de listprijs, vraag een duidelijke nieuwe prijslijst, en zet op papier dat je tegen die prijs koopt, totdat er nieuwe prijzen worden aangeboden. Tenzij er kleine lettertjes zijn waar je nu nog niets over gezegd hebt

Anoniem

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:09

Geen kleine letters :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:10

Geen overeenkomst ook? Alleen een prijslijst? Geen bevestiging?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:10

DeMolenhoek schreef:
Nou een mailinglijst is snel gemaakt hoor :) Dus jij stuurt voor elke bestelling een mail met de vraag wat de huidige prijzen zijn?


Nee, ik bestel gewoon want ik moet het toch hebben. Sommige bedrijven vraag ik iedere 1e van de maand om een nieuwe prijslijst te sturen omdat ik deze handmatig moet aanpassen en daardoor meer overzicht kan houden.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:12

Onze leverancier heeft het netjes door maar vlas is helaas een drama maar dat is elk jaar net na de zomer voor het nieuwe oogst en met Corona is het gewoon wat lastiger met levering enz...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:13

Maar jij hebt toch een bestelbon oid lijkt mij? Als daar een datum op staat, kan je dan gaan prijslijst van toen erbij halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:16

Prrrr schreef:
Geen overeenkomst ook? Alleen een prijslijst? Geen bevestiging?


Een prijslijst en dat wij bij hun klantenbestand zijn gevoegd als afnemer/verdeler :)

KimD: Dan moet jou winstmarge in deze al boven de 20% liggen om dit verschil te kunnen dekken. Moest het nu enkele procenten zijn, tot daar aan toe. Maar 20% vind ik nogal stevig :=

Maar de meningen zijn dus verdeeld :)

k_m: Ja, ik heb een bestelbon maar daarop staan geen prijzen. Ook niet op de leveringsbon. Zij geven aan dat de prijzen zijn opgeslaan maar dat zij dit niet melden. Je ziet dat wel op jou facturen zeggen ze.

Maar goed, dan krijgen zij vanaf nu elke week de vraag of ik de actuele prijslijst mag voor ik bestel :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:17

Mijn ervaring met vlas ( en sommige andere agrarische producten ) is dat je best bij elke bestelling de prijs vraagt.
Dit fluctueert op die markt zo erg dat er soms geen 2 weken dezelfde prijs is.
Lijkt soms wel de markt aan de vismijn van Oostende :D

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:19

Lekkere leverancier is dit. Alsof jij helderziend bent en in je glazen bol kan zien dat het product een prijsverhoging heeft gekregen. Dus nee ik vind dit niet normaal. Ik vind ook dat een leverancier dit tijdig aan je had moeten laten weten, en of aan je door had moeten geven bij levering of zelfs als je het product zelf ophaalt toen door moeten geven dat de prijs gewijzigd is. Hij kan toch niet van jouw verwachten dat jij de gekochte levering een week opslaat totdat jij de rekening van hem ontvangen hebt..

Een vriendin van me verkoopt paardenvoer en bodembedekkingen, zodra zij van een van de leveranciers een prijswijziging-verhoging krijgt te horen. Laat ze dat via een brief aan het prikbord of via app aan haar klanten weten zodat deze weten dat een volgende aankoop van een bepaald product duurder zal zijn. (vaak staat er ook vanaf ... datum zal het vlas .. cent duurder zijn)
Lijkt me niet meer dan normaal.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:20

de redenering van de leverancier klopt toch sowieso niet? Als je de factuur in de gaten moet houden weet je dus altijd pas achteraf de juiste prijs

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:21

Wat staat hierover in hun leveringsvoorwaarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:22

Kinke schreef:
de redenering van de leverancier klopt toch sowieso niet? Als je de factuur in de gaten moet houden weet je dus altijd pas achteraf de juiste prijs


Dat denken wij ook. Het is niet het eerste incident (denk aan onvolledige bestelling en hetgeen dat niet is geleverd niet willen naleveren etc) Overigens werden wij echt heel brutaal te woord gestaan wat deze frustratie dus waarschijnlijk ook wat groter maakt. Het kwam in het kort neer op: Niet ons probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:24

Lisitano schreef:
Wat staat hierover in hun leveringsvoorwaarden?


Niets.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:25

ik zou op zoek gaan naar een andere leverancier, dit klinkt niet echt als een betrouwbaar adres

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:26

Ik vind dit toch ook bijzonder, je hoort toch gewoon een actuele prijslijst mee te geven? Is net als je uit een catalogus iets besteld, maar die ineens beslist hebben de prijs op te slaan. Dan moeten ze toch echt dat wijzigen in de catalogus? Als je ergens kan bewijzen dat op dat moment de vorige prijs online stond,... dan denk ik toch dat je gelijk zou moeten hebben eerlijk gezegd.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet prijsverhoging gemeld worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:43

Welke strategie het bedrijf ook volgt, dit zou duidelijk moeten zijn voor de klant. Er zijn veel mogelijkheden: online prijslijst, maandelijkse prijslijst mailen naar je klantenbestand, alleen prijswijzigingen mailen, verwachten van de klant dat ze eerst een prijslijst opvragen,... allemaal even goed, maar je moet als klant op voorhand natuurlijk wel weten welke strategie het bedrijf kiest en wat je kan verwachten. Er nu door schade en schande achterkomen dat je blijkbaar best op voorhand een lijst opvraagt is niet echt netjes en klantvriendelijk.