s*xsuele intimidatie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

s*xsuele intimidatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 20:38

Hoi lieve bokkers, help!! ik zit in een hele nare positie. ik werk als meidje in de mannenwereld, super vet mega goed naar me zin. maar je raad het al de mannenwereld moet je wel tegen een stootje kunnen, en ook vieze opmerkingen. ik ben echt niet snel op 'me pik' getrapt en kan om de meeste dingen toch wel de humor inzien en heb dan ook wel weer 'ballen' genoeg als ik het niet leuk vind om dat te zeggen maar.... ik heb een collega, super fijne vent, heeft mij echt alles van het vak geleerd en nog elke keer probeert hij me wat bij te leren. hij geeft de tijd om te leren en wil alles uitleggen, zo'n collega wil iedereen natuurlijk maar... op whatsapp stuurt hij dingen als schatje, dattie wel met me wil gaan zwemmen (vraagtie wat ik ging doen toen ik vakantie had), dattie wel n foto van mijn pikante bikini wil, of hij stuurt een foto van een vrouw in een bikini met de tekst 'heb jij ook zo'n klein bikinitje?' ja dat kan dus niet. dit heb ik echt meerdere keren aangegeven dat ik het niet wil hebben, die man had nota benen mijn vader kunnen zijn, echter is hij zelfs ouder als mijn vader. let wel op: in 'het echt' doet hij dit dus niet, dan maakt hij wel een grapje over mijn kont of als het bandje van mijn hemd afzakt, wat ik al zeg ik kan wel wat hebben, zulke dingen zouden andere collega's ook kunnen zeggen. verder heeft hij mij ook nooit seksueel aangeraakt of iets in die richtingen.
de andere collega's denken dat hij en ik beste vrienden zijn en noemen mij dan ook wel zijn vriendin, grappig, kan ik wel waarderen. als mijn machine een storing heeft of er is iets mis vraag ik ook altijd hem. maar waar kan ik nu de grens trekken?

de laatste aanvaring is net geweest op whatsapp, ik zal het letterlijk overtypen: en wat kun jij mijn gek maken, dat is niet normaal ! ,, dat is het mooiste en het liefste wat ik doe met jou ouwehoeren en flirten ,, en met jou zou ik wel een beschuitje willen eten. ik heb hierop gezegt (voor de 3e x) dat ik het niet wil hebben.
nogmaals wil ik wel duidelijk hebben, die man doet alles voor me qua machine onderhoud, stukken, storingen, heeft me nooit maar dan ook nooit seksueel aangeraakt oid, en het ergste van alles nog in 'de echte wereld' is die zo niet.
waar hier moet ik de grens trekken van tot hier en niet verder? ik wil hem graag houden als leuke gezellige collega maar niet als 'flirtvriend.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:40

'Henk, ik wil dat je stopt met zulke dubbelzinnige opmerkingen maken via whatsapp of waar dan ook.'

Vervelend wel! -O-

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 20:42

Captain schreef:
'Henk, ik zou het waarderen als je niet meer zulke dubbelzinnige opmerkingen maakt via whatsapp of waar dan ook.'

Vervelend wel! -O-


thanks voor de snelle reactie! ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik en dan specifiek gereageerd op het bericht, met een schuine opmerking zal ik maar zeggen, niet wil hebben. en dan is de vraag of mijn vriendje erbij is blablabla en waarom dat niet mag, overigens gewoon vrijgezel maar gaat om het idee.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:43

Blokkeren op de watts app . En op het werk gewoon zakelijk houden (over het werk )
Laatst bijgewerkt door Christiene op 11-08-20 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:43

Ik zóu gewoon een keer persoonlijk zeggen dat je je er echt ongemakkelijk bij voelt. Dus niet af doen met een geintje maar een serieus gesprek. Ik had een mannelijke collega die ook echt te ver ging. Eerst deed ik het af met een snedige opmerking maar dat kwam niet echt binnen. Toen ik hem een keer apart nam en aangaf dat ik die appjes echt niet leuk vond en dat ik me ongemakkelijk ging voelen hierop gaf hij aan dat hij dacht dat ik het ook grappig vond ( hoe dan?) Daarná was het ook echt afgelopen.
Laatst bijgewerkt door Sjong op 11-08-20 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:44

Hm vervelend. Ik zou gewoon nog duidelijker zijn. Henk, ik vind je een aardige vent maar ik zou het waarderen als we de verstandhouding wat zakelijker konden houden. Ik voel me hier niet zo prettig bij. Groet .....

En anders: Henk, heb je nou een plaat voor je hoofd of een compleet appartementencomplex?

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:44

Zeggen dat hij ermee op moet houden.
Melding maken bij personeelszaken.
Dit mag gewoon niet en hoef je niet te accepteren.

Zebrastreep

Berichten: 9749
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:45

Hij is eigenlijk al over je grens gegaan anders had je dit bericht niet getypt.

Een vriendschap met iemand die ouder en je veel geleerd heeft kan wel heel fijn zijn. Zelf heb ik ook een vriendin van 57 en zelf ben ik 23 maar als dat een man zou zijn en mij zo zou benaderen zou ik het ook zeker afkappen.

Mocht het via whatsapp niet overkomen dan gewoon face to face bespreken en heel duidelijk zijn dat je de vriendschap waardeert maar geen zin hebt in zulke berichten en je je daar niet prettig bij voelt. En daarbij kan je best zeggen anders stoppen onze app gesprekken voorlopig of ga je op de blok.

Mocht het doorzetten bespreek het dan met je werkgever is misschien wel heftig maar dan kan je werkgever ingrijpen en is hij ervan op de hoogte.

Zelf werkte ik hiervoor in een winkel waar een collega ook zulke opmerkingen maakte. Uiteindelijk heb ik nog een tijdje een relatie met hem gehad maar ik vond zijn opmerkingen ook toen niet prettig. En als ik eraan terug denk voelde ik mij vaker ongemakkelijk dan dat ik het leuk vond.

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 20:54

Zebrastreep schreef:
Hij is eigenlijk al over je grens gegaan anders had je dit bericht niet getypt.

Een vriendschap met iemand die ouder en je veel geleerd heeft kan wel heel fijn zijn. Zelf heb ik ook een vriendin van 57 en zelf ben ik 23 maar als dat een man zou zijn en mij zo zou benaderen zou ik het ook zeker afkappen.

Mocht het via whatsapp niet overkomen dan gewoon face to face bespreken en heel duidelijk zijn dat je de vriendschap waardeert maar geen zin hebt in zulke berichten en je je daar niet prettig bij voelt. En daarbij kan je best zeggen anders stoppen onze app gesprekken voorlopig of ga je op de blok.

Mocht het doorzetten bespreek het dan met je werkgever is misschien wel heftig maar dan kan je werkgever ingrijpen en is hij ervan op de hoogte.

Zelf werkte ik hiervoor in een winkel waar een collega ook zulke opmerkingen maakte. Uiteindelijk heb ik nog een tijdje een relatie met hem gehad maar ik vond zijn opmerkingen ook toen niet prettig. En als ik eraan terug denk voelde ik mij vaker ongemakkelijk dan dat ik het leuk vond.


haha lekker enthousiast inderdaad, super fijn dat jullie zo snel reageren! zit al langer te twijfelen om dit anoniem op bokt te zetten naar de mening van mensen van buitenaf. inderdaad mijn vriendinnen zeggen ook blokkeren die hap, maar ik vind dat ik dat niet kan maken, anderzijds reageer ik niet elke 10 minuten op zijn appjes ik laat hem (en zeker met zulke berichten) regelmatig de hele dag wachten, werk en prive gescheiden houden op bepaalde zaken vind ik erg belangrijk.

personeelszaken hebben wij niet, wij zijn geen mega bedrijf en mijn baas staat zeg maar net zo hoog als mij. het probleem is dat iedereen denkt wat hier boven ook al genoemd word, dat ik het leuk vind. zeker ik kan het waarderen tot op zekere hoogte. maar het lijkt echt niet binnen te komen bij deze man. voor mijn verjaardag ook (geen speciale leeftijd niet groots gevierd gewoon een biertje in de kantine van het werk) kreeg ik later en dan benoem ik alleen even de waardes; een leuk kado van 40 euro, 50 euro briefgeld, een dinerbon van 50 euro, en een voedselpakketje dus zeg maar minimaal 150 euro. een paar weken later kreeg ik weer 50 euro 'vakantiegeld'.
dit heb ik meerdere malen proberen terug te geven, want vond het echt veel te veel van het goede maar hij neemt het gewoon echt niet aan.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:59

Inderdaad persoonlijk aangegeven, en wil die dan nog niet luisteren gewoon blokkeren op je app, of eventueel aangeven bij leidinggevende.
Dat excuus dat ze het zien als een grapje moet je niet serieus nemen, ze maken die grapjes nooit naar mannen of voor hun niet aantrekkelijke vrouwen. Je bent geen stuk vlees dus ook jij moet gewoon je werk kunnen doen zonder dat alles geseksualiseerd wordt. Ook als er een bandje afzakt.

Ik snap soms ook echt niet hoe mannen zo'n plaat voor de kop kunnen hebben, heb er al meerdere keren last van gehad en iedere keer werd het afgedaan als een grapje. Hoe dan

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:59

Wat zou je bij een paard doen dat zich zo blijft opdringen en over je grenzen gaat? En kun je dat vertalen naar een mens-proof variant? :D

Zebrastreep

Berichten: 9749
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:00

Corelli schreef:
Wat zou je bij een paard doen dat zich zo blijft opdringen en over je grenzen gaat? En kun je dat vertalen naar een mens-proof variant? :D


Een tik geven gaat ook wel een beetje ver :') :') Wel goed vergelijkingsmateriaal

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:01

Ik werk ook in een zogenaamde mannenwereld dus ik weet hoe het er aan toe gaat.
Heb zelfs een aantal maanden last gehad van seksuele intimidatie maar heb dit vrij snel gemeld bij mijn leidinggevende. De 2 mannen die me lastig vielen werden direct op het matje geroepen en hebben excuses gemaakt.
Nu doen ze helemaal normaal tegen mij.

Als ik jou was zou ik met deze berichten naar je leidinggevende gaan. Je denkt waarschijnlijk dat je het zelf wel op kan en wil lossen, maar je kunt het het beste direct de kop indrukken zodat hij zich de volgende keer wel bedenkt voor hij zoiets weer wil doen.

Trap niet in het 'hij doet alles voor me'
Dit doet hij blijkbaar met een hele verkeerde reden dus je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:03

Het gevaar van zulke mooie dure cadeaus is dat jij misschien niet meer nee durft te zeggen, of in elk geval later als dat je eigenlijk zou willen. Probeer bij jezelf te bedenken wat je oké vindt en wat eigenlijk niet. Je kunt ook aangeven dat je dit contact vervelend vind en dat je wat meer afstand van hem gaat nemen als hij dit niet gaat veranderen.

De truc is toch om het hem wat duidelijker te zeggen dan dat wij vrouwen over het algemeen goed kunnen. Zeg hem welk gedrag je niet wilt en eis dat hij daar direct mee stopt. Ik weet niet hoe de verstandshouding met je baas is, maar anders eens met hem overleggen? Of spreek Henk eens aan waar je baas bij is, want laten we eerlijk zijn, Henk is gewoon een vies ventje.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:05

Als hij het alleen via WhatsApp doet zou ik geen contact meer met hem hebben op deze manier. En op het werk afstand houden.

Herken het wel. Als je werkt in een mannenwereld is de lijn tussen grapjes en seksuele intimidatie soms wel heel erg dun, maar wat hij naar je verstuurt is niet oké. Zeker niet als je meerdere malen aangeeft er niet van gediend te zijn. Dan zou je ook kunnen zeggen tegen hem dat als hij niet ophoudt je je dan gedwongen voelt om er een melding van te maken bij je werkgever.

Anoniem

Re: s*xsuele intimidatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:10

Gaaaaatverdamme Henk, je bent als een vader of grote broer voor me, zeg niet zulke ranzige dingen.

Dat zet het ook meteen in andere verhoudingen.

Als dan zijn ogen niet open gaan zou ik alle privé communicatie afkappen. Gebeurt het dan nog, dan naar je leidinggevende.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:11

‘Henk, opbokken met die rare appjes van je, ik stuur ze allemaal door naar de baas’

Wat een mafketel. Uit ervaring weet ik dat hoe meer mensen je die appjes laat lezen en hem erop aan laat spreken hoe sneller het stopt :=

Hij staat voor banketstaaf als zijn apps openbaar worden, jij niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: s*xsuele intimidatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:14

Bokt weet wel raad met Henk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:15

Henk gaat veel en veel te ver. Ennstukje bij beetje heeft hij de grenzen opgeschoven. Ik ben bang dat je hier met subtiele hints niet vanaf komt en een hele dikke, duidelijke, keiharde grens moet trekken. En dat betekent dat 'Henk' boos wordt. Of teleurgesteld. Of gekwetst. Of alles tegelijk. Maar als Henk dat niet wordt, is de boodschap niet overgekomen.

Sterkte. Dit is echt heel rot voor je.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:17

Wat een vervelende situatie TS.

Ik vind hoe je er in staat fijn. Je probeert het objectief te maken. Ook objectief gsst je collega te ver.

Net als bovenstaande zou ik adviseren eenmaal heel duidelijk te zijn. Naast het mondeling te zeggen zou ik het ook via de app doen. Dan heb je het zwart op wit.

Ik zou iets doen in de trand van:

Beste xxxx

Ik verzoek je op te houden met mij sexueelgetinte/prive berichten te sturen. Dit is over de grens en onacceptabel.

Op het werk kunnen we prima damenwerken maar dit gaat te ver.

Mocht je dit niet oppakken ben ik genoodzaakt melding hiervan te doen.


Dan is het gelijk een waarschuwing en duidelijk. Je geeft hem niet gelijk aan, maar craagt hem heel duidelijk te stoppen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:18

Ik ken iemand waarbij dit gedrag van de collega (in dit geval zelfs de teamleader) tot 2 jaar lang geduurd heeft!

Zei dacht ook "ach, zolang hij mij verder maar niet lastig valt".. maar zulke apjes krijgen is al lastig gevallen worden natuurlijk!!

Maakt niet uit hoe een fijne collega het is of .... je hebt je grenzen al aangegeven en het gedrag stopt niet. Maak zeker print screens of bewaar de gesprekken en ga hiermee naar een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf!!

Dit hoef je niet in je uppie op te lossen, en zo te horen zal hij ook niet zomaar opgeven. Dan was dat al gebeurd.

Ik kom ook uit een mannenwereld

Stap 1:: niemand op de werkvloer zou jou schattie of ... mogen noemen. Dit alleen al kan als discriminatie op de werkvloer genoemd worden. Je bent een gelijkwaardige collega, geen schatje of poepje of ... stel hier dus ook al je grens mee op het werk!!

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:20

Is het wel dezelfde? Ik bedoel kan het niet een ander zijn die dit dit stuurt?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:21

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Voor mij is het zelf iets minder afgelopen. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het voor jou ook slecht afloopt :)

Een collega op mijn werk ( man van bijna 50) begon complimentjes over mij te maken. Uiteindelijk waren het ook opmerkingen over wat een lekkere kont ik had en dat hij mij wel zou willen. Ik heb ook aangegeven dat ik dit niet tof vond. Maar hij bleef erg raar tegen mij doen. Uiteindelijk ben ik naar mijn leidinggevende gegaan en die verwees mij gelijk door naar mijn baas.
Die collega in kwestie heeft toen op zijn kop gehad. Maar hij liep aan de rest van het bedrijf te vertellen dat ik ervoor heb gezorgd dat hij een aantekening kreeg. Dat wat ik had gezegd niet waar was. Helaas kozen veel collega's zijn kant en ben ik zelfs bedreigt en uitgescholden. Hierdoor heb ik zo een deuk in mijn zelfvertrouwen opgelopen dat ik zulk soort incidenten niet meer bij mijn baas ga melden mocht het weer gebeuren. Ik heb nu gelukkig ander werk en hele leuke collega's :)

Probeer het nog 1x met die collega te bespreken dat jij dit absoluut niet fijn vindt. Vraag anders eens wat hij denkt dat er tussen jullie is en dat jij geen interesse hebt. Anders zou ik toch naar je baas gaan.

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 21:22

judithM schreef:
Is het wel dezelfde? Ik bedoel kan het niet een ander zijn die dit dit stuurt?

Nee dat is echt dezelfde persoon, je zou zeggen 2 gezichten he. Wij zitten veel alleen onderweg dus hebben regelmatig contact ( met meerdere collega's hoor) dus hij is het echt zelf.

Jolien87

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:26

Ik kan me hier echt vreselijk kwaad om maken. Die man gaat doelbewust over jouw grens heen, wetende dat jij het niet wilt hebben. Hiermee toont hij geen enkel respect naar jou en probeert hij je ook nog eens te paaien met cadeautjes.

Weet hij dat dit soort praktijken reden zijn tot ontslag? Dit kan je hem altijd eens vragen.
En ik mis de rol van jouw werkgever in dit verhaal. Ondanks het feit dat hij 'gelijk' is aan jou, zou hij hier toch ook tegen moeten optreden?
Er moet toch iemand zijn die van hogere hand kan ingrijpen? Het is namelijk niet wachten tot het misgaat want het ís al misse boel, als ik het zo lees.