Architect worden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Architect worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 19:40

Hallo bokkers, ik ben me wat aan het oriënteren op studies want je moet toch wat in deze corona tijd. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik hoop volgend jaar mijn HAVO diploma te halen, en kan dus naar het HBO.
Nou leek architect mij wel wat maar op verschillende websites staat dat je om geregistreerd architect te worden via de universiteit bouwkunde en een master moet hebben gedaan. Maar een andere site zegt dat dit via bepaalde HBO’s (+ master) ook zou kunnen. Wat is nou de waarheid en hoe zit dit precies?

Ik ga er nu van uit dat je dus WO bouwkunde moet doen en een master. Maar ik kan via de havo niet gelijk naar het WO. Kan je ook 1 jaar hbo bouwkunde doen en daarna met je propedeuse naar het WO bouwkunde? Of kan je via het HBO dus ook geregistreerd architect worden?
Want om nou eerst 4 jaar hbo te doen dan 4 jaar de uni en daarna 2 jaar een master gaat me wat te ver.
(Nu na de havo VWO doen is geen optie want ik heb geen 2e moderne vreemde taal en dit is verplicht om door te stromen naar het VWO)

Dus heb jij dit op een bepaalde manier gedaan of weet je hoe dit precies zit zou ik dit heel graag horen! Alvast bedankt.

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:50

Ik zou zeggen stuur is een mail naar de opleiding Bouwkunde en leg je vragen aan hen voor. Ik denk dat zij de uitgelezen persoon(/personen) zijn om jou hierin te helpen!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Architect worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:25

Ik zou idd ook even de opleiding mailen.
Meestal is de route van hbo/bachelor naar master dat je of je propedeuse hbo moet halen en dan kan je starten in eerste jaar uni. Of je rond je bachelor af, doet een pre-master en stroomt daarna in op de master van de uni.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Architect worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:26

Als je je Propedeuse hebt behaald kan je doorstromen naar het eerstejaar van de uni. Dit geldt alleen niet voor alle uni opleidingen, dus moet je even kijken bij de WO bouwkunde wat de toelatingseisen zijn.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:28


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:28

Leuk dat je architect wilt worden! Ik ben het zelf ook en vind het een hele aangename job.

Jammer genoeg kom ik uit België en kan ik je niet verder helpen met de Nederlandse studie van architect.
Maar ik wens je in ieder geval veel succes met het verder verloop van je studie!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:30


stella92
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:02

Je kunt inderdaad op verschillende manieren architect worden. Mijn vriend wil heel graag architect worden (die is het zijn afstuderen van de master architecuur bezig) en ik zelf ben de bouwtechniek kant op gegaan.

1. Bouwkunde volgen op de universiteit. Bachelor + master architectuur
2. Bouwkunde volgen op het HBO, daarna de pre-master en master architectuur
3. Bouwkunde volgen op het HBO, daarna de academie van Bouwkunst
4. HBO propedeuse en dan de uni volledig afmaken (let op de gevraagde vakken op VWO niveau!)

Zodra je de master hebt behaald moet je nog een BEP (beroep ervaring periode) periode van 2 jaar volgen voordat je je officieel in het architecten register mag inschrijven.
Ik weet niet of dat na de academie van bouwkunst ook nog moet.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Re: Architect worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 18:41

Heel erg bedankt allemaal!
Het is inmiddels allemaal wat duidelijker geworden voor mij. Zoals Stella hier boven zei wil ik eerst hbo bouwkunde doen en dan een master aan de academie van bouwkunst (Groningen). Dat is beide 4 jaar maar de master is deeltijd en mag (nou ja moet) je ook naast werken bij een passende baan. Hierna hoef je geen bep meer te volgen en mag je gelijk geregistreerd worden.
Ik heb nog wel even de tijd om te kijken of dit echt is wat ik wil natuurlijk maar het lijkt me nu in ieder geval heel leuk.