2 (of 3) jobmogelijkheden, geen idee wat te doen

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jenara

2 (of 3) jobmogelijkheden, geen idee wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 22:14

Eerst en vooral, ik weet dat ik de uiteindelijk beslissing moet nemen,
ik open dit topic vooral om het even van me af te schrijven en mogelijks ervaringen te delen
en gewoon even te horen wat anderen hun redenering zou zijn, moest je in mijn schoenen staan.

Ik ben nu een jaar afgestudeerd als architect en heb een 1e jaar gewerkt, al bij 2 verschillende bureau's.
1e bureau was qua stijl, werkwijze en baas helemaal niet mijn ding niet (baas was echt een kwal, altijd roepen en tieren, nooit kon je iets goeds doen, ...). De collega's waren wel heel fijn en die maakten mijn periode daar wat draaglijk. Dus daar ben ik na een eerste periode van 6 maanden opgestapt.
Daarna bij een ander bureau binnen geraakt, heel klein, maar wel 100% mijn ding qua architectuurstijl.
Sociaal contact was hier wel minder, het klikte niet 100% met de bazen en ook met mijn ene collega ging
soms wat stroef (ook al hadden we nog in dezelfde afstudeerklas gezeten).
Het werk vond ik wel superboeiend in het begin, na een tijdje werd het wel wat ééntonig, omdat ze mij maar aan 1 project lieten werken in 1 enkele fase, waardoor ik geen afwisseling had, waar ons beroep normaal toch wel om gekend staat. Ze hebben mij daar na 6 maanden buiten gezet om redenen die ik zelf niet goed begrijp (ook anderen in mijn omgeving en in het vakgebied niet), terwijl ze wel vonden dat ik heel goed werk had geleverd.

Nu ben ik dus bezig aan mijn zoektocht naar nieuw werk. Aangezien je in België als architect zo goed als verplicht zzp'er werkt en ik zonder inkomen zat, moest dat snel gaan. Zo ben ik nu 2 weken bezig bij een bureau, dat bedoeld was als tijdelijk werk van waaruit ik verder kon solliciteren.
Nu heeft mijn huidige (tijdelijke) baas laten weten dat ik wél zou mogen blijven als ik zou willen,
maar heb ik ook een geweldig leuk sollicitatiegesprek gehad vorige week bij een ander bureau.

Even het ene tegenover het andere:

Bureau 1 (waar ik nu tijdelijk werk)
- Met de auto op 25-30min reistijd van huis
- in de zomer eventueel doenbaar met de fiets
- Huisdieren op de werkplek, mss domme reden, maar ik vind het wel fijn
- superleuke collega's (1 van mijn beste vriendinnen werkt er)
- Hele fijne baas, waar ik mij voor het eerst in een jaar door geapprecieerd voel
- Correcte verloning
- Geen overdreven werkuren (wat in architectuur wel al eens durft te gebeuren)
- Architectuurstijl die mijn ding helemaal niet is en waar ik me dus moeilijk in kan vinden

Bureau 2 (waar ik gesolliciteerd heb, en dat gesprek ging super, waardoor ik denk dat ik best grote kans maak)
- 100% het soort bureau qua architectuur en stijl waar ik zou willen werken
- correcte verloning
- 1 van de bazen leek alvast heel fijn tijdens het gesprek
- 100% overeenstemmende visies over architectuur
- grotere groep, met blijkbaar leuke sfeer (ook ex-klasgenote van mij werkt er en wist dit te zeggen)
- Ook geen overdreven uren, occasioneel voor een deadline, maar zeker geen overwerkte sfeer
- Bureau is op iets minder dan een uur reistijd met OV / auto van bij mij (zzp'er, dus ik betaal alle verplaatsingen zelf) waardoor mijn leven wel wat zal veranderen (later thuis, vroeger vertrekken, minder vrije tijd voor paard, etc)

Ik twijfel echt vreselijk wat ik hier nu mee aan moet ... Uiteraard heb ik ook nog altijd de optie om nog verder te zoeken naar een goede optie dichter bij huis en ondertussen op bureau 1 te blijven werken .. Maar ik weet het op dit moment echt eventjes niet!

Alle redeneringen, ervaringen, ... zijn welkom!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 09:28

Wauw, zoveel reacties al! Heel erg bedankt iedereen, interessant om al jullie visies te lezen!

Zoals een aantal onder jullie vroegen of aanhaalden, is het wel degelijk heel erg belangrijk om als architect binnen een stijl te werken die je ligt. Het gaat hier om het onderscheid tussen landelijke architectuur (niet wat ik wil doen) en hedendaagse architectuur (wat dus wel helemaal mijn ding is).
Helaas heb ik door de 2 afgelopen ervaringen gemerkt dat beide stijlen bizar weinig met elkaar te maken hebben en dat dus ervaring in dit landelijke bureau niet relevant is als ik hedendaagse projecten wil doen. (Detaillering, verhoudingen en esthetiek zijn totaal anders opgevat, dus zelfs tot in de materialisatie van de uitwerking is er weinig kruisbestuiving mogelijk) Daarnaast hoorde ik van het laatste bureau waar ik werkte dat ervaring in een landelijke bureau zelfs een afknapper is voor hen.
Ik ben dus ook heel bang, dat ondanks dat het nu wel leuk en aangenaam is in bureau 1, dat ik al snel op mijn honger ga zitten qua projecten en type werk.

Het is inderdaad nog een gedachtenexperiment momenteel, ik krijg pas volgende week antwoord van bureau 2, maar ik wil wel een idee hebben wat te antwoorden als ze dadelijk bellen of mailen en er niet dan pas over beginnen nadenken.

Wat betreft de laatste reactie hier, over mijn vriendschap hier, zij is degene die ervoor gezorgd heeft dat ik hier tijdelijk mocht komen werken. Ik heb het er met haar ook al over gehad, hoe zij zich erbij zou voelen als ik zou blijven, aangezien ik dat heel belangrijk vind. Als puntje bij paaltje komt, zou ze het ook wel leuk vinden. We werken ook zelfstandig, dus het zijn vooral de pauzes waar we dan contact hebben en dat is natuurlijk supergezellig (We hebben ook nog samen gestudeerd, dus zijn het wel gewoon elkaar vaker te zien) Baas zal niet direct veranderen aangezien die zaakvoerder en eigenaar van het bureau is, dus tenzij ze dat zou verkopen, blijft ze gewoon onze baas ;)

Het punt is dat ik beide heel erg belangrijk vind, ik vind een goeie balans tussen werk en privé noodzakelijk, maar ook het engagement dat ik kan leggen in mijn werk omdat ik het zo ontzettend boeiend vind. De projecten van het eerste bureau waar ik vorig jaar werkte, boeiden mij totaal niet, vond ze niet interessant. Het laatste bureau, wat wel mijn stijl was, werkte ik ondanks de "mindere sfeer" wél nog steeds heel graag omdat het werk zelf me zo ongelooflijk boeide.

Ik hoop in ieder geval nog een aantal sollicitatie gesprekken te kunnen binnenhalen, zodat ik wat meer opties krijg dan enkel deze 2!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 10:25

LoveBodin schreef:
Ik zou voor optie 1 gaan, om te laten zien later dat je een baan 'vast kan houden'. Het staat (in elk geval in mijn sector, ik weet niet hoe het zit met architectuur) niet heel goed om meerdere banen per jaar te hebben en telkens weer van baan naar baan te gaan.
Aangezien je nu al 2 banen in één jaar hebt gehad, en bij bedrijf 1 je derde baan, zou ik niet veranderen.
Reistijd zou voor mij ook erg meespelen overigens, 1 uur is echt lang.

Ik snap je redenering zeker! Nu is het wel zo, moest ik een normale werknemer zijn en ontslagen zijn, kreeg ik een werkloosheidsuitkering en was ik nooit bij bureau 1 begonnen en had ik gewoon wat langer (dan 2-3 weken) gezocht naar nieuw werk dat bij mij paste. Het is omdat ik volledig zonder inkomen zat dat ik wel moest iets gaan doen van werk en het was ofwel tijdelijk beginnen bij bureau 1 ofwel arbeider in een fabriek via interim, dan leken mijn skills toch wat nuttiger besteed bij bureau 1.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie