Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:17

Mama3 schreef:
verootjoo schreef:
Ze zijn gewoon verplicht je maandelijks een loonstrookje te geven, ongeacht hoeveel uren ze moeten maken doordat jij ziek bent :+

Heel veel sterkte ts, wat een rot situatie. Ik hoop dat er snel duidelijkheid is.

Ik wil nog wel even reageren op bovenstaande zin. Een werkgever is nml niet verplicht om maandelijks een loonstrook aan te leveren. Alleen bij een salaris wijziging is een salarisstrook verplicht.

Stel dat je vaste uren werkt en daarvoor een vast maandbedrag afspreekt, dan volstaat één salarisstrook en uiteraard een jaaropgave. Het is netjes van de werkgever om dit elke maand te doen en gebeurd ook eigenlijk altijd wel, maar is dus geen verplichting.

Misschien dat dit vroeger wel zo was, dat weet ik niet. Heb net mijn HR opleiding afgerond en ken alleen de regels zoals ze gelden in 2019.

Oh echt? Bij ons op t werk kan je kiezen of je je loonstrook op de mail of per post wil krijgen. Ik had doorgegeven dat ik allebei niet wilde want je kan ook gewoon inloggen om m te zien.
Maar kreeg als antwoord dat dat niet mogelijk was omdat ze verplicht zijn maandelijks je loonstrook te sturen.
Maar ms dan beleid van t bedrijf ofzo.

[o]

Vliendertje

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:22

Wij kunnen hem ook alleen online inzien. Krijg niks op mail of thuis gestuurd. Alleen jaaropgave

-Ginger Jim a.k.a Hugo
-Heppie, Saron X Zep ... Elite, NMK 2016 verkocht
-Lien, Well done X Saron verkocht
-McDreamy Alexandro P X Saron verkocht

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:41

Mama3 schreef:
Ik wil nog wel even reageren op bovenstaande zin. Een werkgever is nml niet verplicht om maandelijks een loonstrook aan te leveren. Alleen bij een salaris wijziging is een salarisstrook verplicht.

Stel dat je vaste uren werkt en daarvoor een vast maandbedrag afspreekt, dan volstaat één salarisstrook en uiteraard een jaaropgave. Het is netjes van de werkgever om dit elke maand te doen en gebeurd ook eigenlijk altijd wel, maar is dus geen verplichting.

Maar dat is alleen in heel specifieke gevallen. Alleen als er echt niets anders is tov de vorige periode.

BW 7:626, lid 1 luidt nl.:
Citaat:
De werkgever is verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken van het loonbedrag, van de gespecificeerde bedragen waaruit dit is samengesteld, van de gespecificeerde bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden, alsmede van het bedrag van het loon waarop een persoon van de leeftijd van de werknemer over de termijn waarover het loon is berekend ingevolge het bepaalde bij of krachtens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag recht heeft, tenzij zich ten opzichte van de vorige voldoening in geen van deze bedragen een wijziging heeft voorgedaan.

Dus niet alleen bij een salariswijziging, maar ook als er andere inhoudingen zijn, of er maar iets anders is tov de vorige periode. En heel vaak is er wel net iets anders.
Bij TS is dat overigens helemaal niet van toepassing, gezien de verschillende hoeveelheid uren die ze maakt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:46

Je werkgever maakt er een puinhoop van en aan de reacties lees je al af dat dat geheel bewust gebeurt en zij daarmee fijn verwarring zaait en je nu ook nog eens met een schuldgevoel probeert op te zadelen.

Niet zelf induiken maar lekker aan een professional overlaten en deze werkgever gaat door de mand vallen. Zij kunnen zich niet zomaar onttrekken aan contractuele afspraken.

Sterkte hoor want de situatie is natuurlijk niet prettig en heel stressvol.

Aragon:Tophaffie Inter I +4 & SGW B +6 / Mara ZZL +11 & Endurance Klasse II +4

Jolien87
Kerst-haak-ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:19

Maar in bepaalde gevallen moet je nog weleens een recente loonstrook opgeven. Bijvoorbeeld wanneer je een hypotheek wilt afsluiten. Dan is het erg vervelend als je er dan nog weer achteraan moet gaan om die te krijgen.

TS, zo te lezen heb je een fijne achterban die jou hierbij ondersteunt. Ik hoop voor je dat dit je een stuk meer rust geeft en dat je er ook beter door kunt slapen want dat heb je nu hard nodig voor je herstel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 06:07

Of je nu fysiek een loonstrook krijgt of op internet kan kijken. Je moet het toch kunnen inzien en eventueel op papier kunnen krijgen.
Daarnaast Ts kreeg gewoon geen of veel te weinig loon. Dan zijn die loonstroken heel belangrijk!

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:56

Bij TS was sprake van overwerk:
dus hoort het loonbedrag te wisselen
(overwerk hoort betaald te worden)
dus is er sprake van gewijzigde bedragen
dus maandelijks loonstrook.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:30

Ik hoop echt voor je dat het snel is afgehandeld en verder kan in een andere leuke job!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:40

Over de loonstrook; geen betrekking op ts. Het was ter info voor elke lezer omdat er iets stond wat niet klopt.