Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 08:47

Volgend jaar gaat mijn zoon naar de brugklas. Ik ging zelf destijds met echt suffe spullen naar school en ben daar best op afgerekend. Belachelijk en oppervlakkig, vond ik toen ook al, maar toch gun ik mijn zoon een betere start.

Dus zoek ik tips:
Wat voor rugzakken zie je veel bij brugger jongens?
Welke agenda’s?
Enzo!

En zijn er ook dingen / merken die echt suf gevonden worden?

Is action /hema spul ok of wordt dat als ‘sneu’ gezien?

De school staat trouwens in prov Groningen.

Alvast enorm bedankt!! *\o/*

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:50

Als hij helemaal niet wil opvallen, grijze eastpack. Als je met 3 klassen iets gaat doen en je de tassen op een berg moet gooien, moet je dan zeg maar onthouden welke van jou is. :=
Agenda zou ik persoonlijk gewoon iets kiezen naar smaak, want daar heeft iedereen of iets totaal verschillends of niet.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 08:59

Bedankt kairos!

Eastpak dus prima maar grijs is minder handig :D

Ik zit nu toevallig in de trein met wat scholieren en het valt me op dat de rugzakken allemaal onbeschreven zijn. Vroegah schreef en tekende (kliederde eigenlijk ) iedereen elkaars rugzak onder. Dat is nu not done?

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:03

Mijn havo4 dochter gebruikt haar agenda zelden tot nooit want alles staat in magister....
Mijn gpl brugklas zoon heeft geen agenda want alles staat en plannen ze in hun iPad met plansysteem.

Dochter heeft inderdaad een eastpack rugzak (zwart met papegaaien ofzo). Zoon een wandelrugzak maar die kiest wat hij mooi vindt ipv wat iedereen heeft.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:04

troi schreef:
Bedankt kairos!

Eastpak dus prima maar grijs is minder handig :D

Ik zit nu toevallig in de trein met wat scholieren en het valt me op dat de rugzakken allemaal onbeschreven zijn. Vroegah schreef en tekende (kliederde eigenlijk ) iedereen elkaars rugzak onder. Dat is nu not done?


Haha tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan. Ook de agenda's blijven leeg ;(
Huiswerk staat in Magister en (handig als ouder kan je meekijken)

ik heb 2 jongens, en allebei, idd een grijze eastpak, en gewoon hema schriften, blauw, zwart, rood.
Ze hebben snel door welke rugzak van hun is hoor ;)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:06

inderdaad een eastpack rugzak kleur zwart of donker grijs. Mijn zoon heeft een agenda van school het eerste jaar en gebruikt schriften van de action en of hema bij de meiden is het wel wat anders hoor ik van mijn zus daar moet alles matchen met elkaar en bepaalde kleuren en modellen. Blij dat de mijne dan een jongen is :D

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:16

Bloemetje75 schreef:
Mijn havo4 dochter gebruikt haar agenda zelden tot nooit want alles staat in magister....
Mijn gpl brugklas zoon heeft geen agenda want alles staat en plannen ze in hun iPad met plansysteem.


Er zijn alweer scholen waar een papieren agenda verplicht is, i.v.m. beter overzicht en dus betere resultaten.
Veel huiswerkinstituten verplichten ook een papieren agenda om dezelfde reden.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:22

Sjaco, maar dat is dan dus school afhankelijk. GPL (gepersonaliseerd leren) gaat juist uit van goed digitaal plannen ipv op papier. Papier bieden ze pas aan als het digitaal plannen niet lukt (Gelukkig voor zoon wordt er echt aandacht besteed aan het plannen en invullen van hun eigen agenda).

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:36

Mijn zoon zit nu in de brugklas. Hij heeft een zwarte Eastpack rugzak. Geen agenda want ze werken daar met een studieplanner die ze op school krijgen. Verder idd veel van Magister.
Hij heeft ook gewoon schriftjes en kaftpapier van de Action en dingen van de Hema. Dat is geen probleem.
Met kleding merk ik wel dat ze hip willen zijn. Broeken met gaten en skinny jeans, dus ook voor de jongens. Merktruien wil hij ook graag en draagt wel Nikes maar gaat zonder problemen in zijn winterjas naar school die hij al twee jaar heeft.
Verder creeert hij een andere haarstijl. Hij heeft een leuke klas, en heeft het erg naar zijn zin.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:03

Ik heb inmiddels 2 jongens op de middelbare school,een 2eklasser en een eersteklasser. Beiden hebben we hun vrijgelaten in hun schooltas keuze,enige eis die wij hadden was een ipad/chromebook vak.
Beiden zijn ze voor een zwarte tas gegaan, boeken hebben ze niet, daar ze alles op ipad/chromebook doen.
Het enige schrift wat ze hebben komt van de action ( voor wiskunde), agenda hebben ze beiden ook niet daar alles digitaal gaat met magister op hun ipad/chromebook.

Wij vonden het vooral belangrijk dat ze zelf kozen voor hun spullen ipv dat wij iets kochten terwijl het hun smaak niet is ( tas bijvoorbeeld).

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:10

Mijn advies is om vooral je zoon zelf zijn spullen te laten kiezen. Een bepaalde tas kan nog zo hip zijn maar als het niet bij je zoon past zal hij zich ook niet prettig erbij voelen.

Je zoon kan beter zichzelf blijven en zelf kiezen wat hij leuk vindt, het is namelijk ook te zien als moeders alles heeft uitgezocht en dat is natuurlijk ook niet stoer :D

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:34

Hier met 6 kinderen, 5 op de middelbare of er al af, durf ik mezelf wel ervaringsdeskundige te noemen haha, 6 jongens ook nog.
Beste rugzakken zijn die van het merk Eastpak, onverwoestbaar en megalang garantie, we hebben er met 30 jaar garantie, die heb je in mega veel kleurtjes en motieven. Onze mannen hebben wel grijs, zwart, of groen, je kunt er evt een naamlabeltje aanhangen, stoere sleutelhanger of een gekleurd touwtje.
Agenda kan vanalles zijn, gewoon je boef lekker laten kiezen.
Ik zou wel even bij school informeren of het is toegestaan, veel middelbare scholen brengen voor brugklasser hun eigen agenda uit en is een 'vreemde' agenda niet toegestaan.
Mocht je wel zelf een agenda mogen aanschaffen voor schoolgebruik, dan 1 met witte blaadjes, minimaal 8 uren per dag om te plannen, en niet teveel opsmuk op de pagina's(op aanraden van school )

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:52

Origineel, maar hier ook jongen met grijze eastpack rugzak. En voor de rest, doet hij er geen enkele moeite voor wat voor schriften of andere spullen hij heeft. Als het maar geen pastel of roze is. Het interesseert hem en volgens mij de rest van de jongens van zijn school, echt helemaal niets. Makkelijk!! (de meiden daarentegen matchen alle schriften, pennen en etuis tot in de kleinste details :-) )

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:58

Ik zou er tegen de tijd dat het zover is een leuk shopdagje samen tegenaan gooien: tas uitzoeken (eastpack inderdaad, zwart, grijs of groen vaak haha), schriften, geodriehoek, etui met pennen etc, en natuurlijk een nieuwe outfit! Action is leuk en lekker goedkoop, maar houd er wel rekening mee dat je dan volgend jaar weer hetzelfde rondje doet. De spullen van de V&D (nu misschien bij Hudson Bay?) waren een stuk duurzamer/gingen langer mee. Oja, en een dopper is heel handig!

Wat ik me nog goed kan herinneren: regenjassen waren voor mietje (ja ook als je 15 km heen en 15 km terug moest fietsen :Y) en een regenhoes voor je tas was helemaal krankzinnig :=

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:06

Denise_Storm schreef:
Wat ik me nog goed kan herinneren: regenjassen waren voor mietje (ja ook als je 15 km heen en 15 km terug moest fietsen :Y) en een regenhoes voor je tas was helemaal krankzinnig :=

Dat was (vroeger) bij ons ook zo.

Maar sinds ik hier in Friesland woon is het allemaal anders.
Kinderen gaan in regenpakken naar school (niet allemaal hoor, maar als je er wel 1 aan hebt wordt j eniet uitgelachen).
Ze gaan zelfs met regenlaarzen naar school (yup, zelfs de HAVO/VWO kinderen.,
Op school trekken ze dan wel hun nette schoenen aan hoor, maar op de fiets met laarzen.

Merk echt dat merken/aanzien hier veel minder is dan op de Veluwe waar ik vandaan kom.
Mijn dochter zegt rustig dat ze haar jas van haar nichtje heeft gekregen.
Op de Veluwe was daar een veel grote schaamte voor.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:12

Beste tip; Laat hem zelf kiezen.

Ouders denken het vaak wel te weten, maar de kinderen moeten de consequenties dragen als ze buiten de boot vallen.

De jeugd weet vaak wel wat wel en niet kan (horen en zien, vriendjes en vriendinnetjes)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:24

Is het niet gewoon belangrijk dat hij kan uitzoeken wat hij leuk vindt?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 12:52

Tuurlijk mag hij zelf kiezen! Maar mocht hij twijfelen dan vind ik het fijn als ik hem een sociaal verstandige tip kan geven. Op zijn leeftijd nog wel praktisch denk ik.

Bedankt voor de tips tot nu toe!

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:59

Mijn zoon mocht ook zelf kiezen maar daar had hij naar zijn eigen zeggen geen tijd en zin in. Als het aan hem lag nam hij zijn boeken in een plastic zak mee :D Ik moet zijn boeken op een site bestellen en daar hebben ze ook alles voor school o.a rugzakken pennen en zo. Uiteindelijk heeft hij daar zelf zijn tas enzo uit gezocht.

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:21

Wat had ik jou graag als moeder gehad ts!

Anoniem

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:52

Omdat dit topic school gerelateerd is verplaats ik het naar STW

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:56

Suusjepluus schreef:
Wat had ik jou graag als moeder gehad ts!


Eens, heel betrokken!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:07

Onze zoon is al 21, dus al even geleden, maar gaat hij met meerdere jongens die hij kent naar dezelfde school?
Dan zou ik eens kijken of ze niet samen wat kunnen uitkiezen. Sommigen hebben oudere broers en zussen en weten goed wat wel of niet kan op die school.

Of wachten tot kennismaking. Onze zoon heeft gekeken wat iedereen een beetje had en toen ook een zwarte eastpak gekocht en schriften en agenda die hij leuk vond. Hij had nog boeken en moest nog kaften, maar ook niet heel opvallend.

Waar je ook aan moet denken is hoe je het gaat doen met eten en drinken meenemen. Broodtrommeltje en drinkbeker is ook niet echt done, maar je moet wel wat. Had dus een simpeler bakje voor brood.

Al snel zijn jongens heel makkelijk en haalde hij even bic pennen bij de Action.

Zijn zwarte eastpak is wel kapot gegaan en hij heeft toen een hele donker groene gekozen die hij nu nog gebruikt.
Toen hij ging studeren kreeg hij een laptop en daar hebben we wel een goede hoes bij gedaan. Dus hij neemt laptop mee in eastpak, maar in een hoes.

Andere rugtas mag ook, maar beter niet te opvallend en niet te groot. Hoewel je ook jongeren hebt met een uitgesproken smaak en dat soms best gewaardeerd wordt. Ligt soms ook aan wie, hoe en wat.

Per regio en school hele grote verschillen. Onze zoon moest eerst 18km fietsen en zat op een fijne school. Vanwege Loot ging hij in de 2e naar een andere school en daar was het ondanks dezelfde plaats totaal anders. Vooral qua kleding bijv. Dit was in Noorden.

Daarna zijn we verhuisd en is hij op de veluwe naar school gegaan, waar het wel anders is, maar ook niet dusdanig dat er grote aanpassingen nodig waren.

We komen zelf uit Amsterdam/Almere waas hij basisschool heeft gedaan en daar is het weer heel anders.
Maar eerlijk is eerlijk, verschilt het wel heel erg per niveau. En of een school alles bij elkaar heeft of apart. Dat merk je wel behoorlijk per school.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Help een moeder: Wat is hip voor brugklas jongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:18

Wij kregen als tip mee, kijk op een open dag welk merk rugzak in is op die bepaalde school.
(Nu heerst North Face erg op school, duur geintje....).
Maar ik heb dan ook een meisje.

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:18

Hier ook een zoon met een zwarte eastpack met fluorgele stiksels en voering.
verder zwart ouderwets kaftpapier of oude posters als kaftpapier.