Gebaren taal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liz_me
Berichten: 170
Geregistreerd: 10-02-14

Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 17:37

Hoi allemaal!

Over een half jaar ben ik klaar met mijn opleiding. Ik heb besloten om voordat ik verder ga studeren een tussen jaar te nemen. Nou lijkt het mij erg leuk om gebarentaal te leren in dit jaar. Zijn er mede bokkers die een cursus/opleiding hier in hebben gedaan? Wat was jullie ervaring en zou je iets aan of af raden?

Ik hoor erg graag van jullie! *\o/*

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:41

Kijk eens naar de Nederlandse gebarenchallenge, erg leuk!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:42

Ik heb geen opleiding/cursus gedaan. Maar wilde het ook erg graag leren. Ik heb van de zomer een poging gedaan om het zelf aan te leren. Het ging erg goed en ik kon best veel dingen. Niet echt hele zinnen maar genoeg om enigzins begrijpbaar te zijn, maar helaas begon mijn studie weer (diergeneeskunde, 40 uur college in de week), waardoor ik geen tijd meer had.

Wel leerde ik ASL en schijnbaar is er een verschil tussen landen. Wel jammer dat het niet hetzelfde is :(

Ik hoorde wel dat het, net als bij andere talen, wel 6 jaar duurt voor je vloeiend bent.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:05

Ik heb een aantal cursussen gevolgd, destijds was dat bij mijn stage.
Via de website van Koninklijke Kentalis kan je diverse cursussen vinden. Nederlandse GebarenTaal (NGT) of Nederlands met Gebaren (NmG) kan je daar leren.
Ook heb je een facebook pagina 'Gebaar van de dag' waar een meisje iedere dag een gebaar maakt en dit pik je best snel op.

Zelf meer dan drie jaar zo'n 40 uur per week met NGT gewerkt en vloeiend; nee. Maar ik kan me zeker redden, ook met vaktaal.

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:08

Kijk inderdaad eens naar de GebarenChallenge! Begint in februari, je leert iedere week 10 nieuwe gebaren.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:10

Ik wilde dit ook graag leren, maar ook ik begreep dat er heel veel verschil in is. Wat is dan het handigste om mee te beginnen?

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:12

Ik zou persoonlijk kiezen voor NGT, niet NmG. Dat is namelijk ook met stem en wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de ontwikkeling van kleine kinderen die nog niet praten.
En wees gerust, je hebt inderdaad ook de internationale variant, maar gebarentaal draait veel om mimiek, houding, heel veel non-verbale taal. En dat blijf je ook bij de internationale variant houden :)

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:25

LienC schreef:
Ik zou persoonlijk kiezen voor NGT, niet NmG. Dat is namelijk ook met stem en wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de ontwikkeling van kleine kinderen die nog niet praten.
En wees gerust, je hebt inderdaad ook de internationale variant, maar gebarentaal draait veel om mimiek, houding, heel veel non-verbale taal. En dat blijf je ook bij de internationale variant houden :)


Volgens mij wordt juist NmG gebruikt bij kleine kinderen. Dit is namelijk Nederlands met Gebaren, dus wel de Nederlandse zinsbouw die kinderen ook moeten gaan leren.
Bij de GebarenChallenge die ik voorstelde leer je ook NmG. Ik heb de minor gebarentaal gedaan en hier heb ik NGT geleerd, hier wordt gezegd dat de doven gemeenschap NGT gebruikt maar ik heb het idee dat bij informele gebeurtenissen toch veel NmG wordt gebruikt. Wél ook met mimiek.

Ik zou wel sowieso de Nederlandse gebarentaal leren, of je nou NmG doet of NGT.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Gebaren taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:27

Niet duidelijk verwoord, maar dat kleine kinderen gedeelte slaat inderdaad op NmG.