manege Wagenaar/Wagemaker in Haarlem en Manege Rozenstein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

manege Wagenaar/Wagemaker in Haarlem en Manege Rozenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 16:39

Ik ben vroeger begonnen met rijden bij manege Rozenstein (langs de autoweg bij Haarlem) en daarna heb ik heel even gereden op manege wagenaar of wagemaker, weet niet meer precies hoe die heet. Bestaan deze maneges nog? Rozenstein heb ik een aantal jaar terug in het nieuws nog gezien maar die andere heb ik echt nooit meer van gehoord, volgens mij zat die in de Waarderpolder, maar ik was toen nog heel kelin (jaar of 6/7) dus kan me er niet veel van herinneren. Ik ben benieuwd!!

sans6

Re: manege Wagenaar/Wagemaker in Haarlem en Manege Rozenstei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:18

helemaal niemand?

mate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:39

rozenstein betaat nog wel.
wagenmaker is weg.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:38

rozenstijn,, heb ik niet echt goede verhalen over gehoort

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:53

Rozenstein bestaat inderdaad nog.

Bestaat die manege in Parkwijk nog, die ligt langs de autoweg als je vanaf de A9 Schalkwijk binnen rijdt? Vroeger heette het daar manege Elviera, daar heb ik leren paardrijden Haha!

KirstenFranc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:32

Jammer dat ik zo laat achter dit topic kom. Als kind heb ik op manege wagemaker gereden, die is weg al heeeel lang want de manege stond op giftige grond. Manege Rozenstijn is der nog steeds ja. Alleen een beetje uit elkaar gevallen geloof ik. Toen ik daar vorig jaar was was et echt een zooitje.

Suus88

Re: manege Wagenaar/Wagemaker in Haarlem en Manege Rozenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:21

hay hay.
manege Rozenstein is verkocht en word nu opgebouwd tot een pensionstal met vele luxe. alle manege paarden zijn verkocht en met de paarden is alles goed gekomen van een enkeling weten we helaas niet waar die terecht gekomen zijn. het mocht dan misschien een zooitje zijn geweest op rozenstein maar zielig waren de paarden niet. tenzij je het zielig vind als ze 2 maal daags 1 kilo biks per keer kregen en 3 maal daags hooi. voor de rest werden de paarden heel goed verzorgd, heb er zelf 4 jaar gereden en kwam er 3 jaar lang elke dag.

RenS312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:47

Ik ben het met eyoor eens Haha!
Ik heb 5 jaar op rozenstein gereden en het was er super!!!!!!
Veel beter dan alle andere maneges in de buurt! het was altijd gezellig en je had er altijd lol,
het was te minste niet zo streng en je mocht gewoon altijd de paarden poetsen!
ik heb er echt eens super tijd gehad!0
En zoals eyoor al zei rozenstein wordt helemaal verbouwd en en er wordt een mooie pensionstal van gemaakt.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:28

Ik ben er laatst wezen kijken en het word idd omgebouwd tot pensionstal.
Ik hoop dat ze het voor 1 Sept. af krijgen want dan opend de stal zijn deuren.
Ik hoop ook echt dat de naam Rozenstein wat word gezuiverd....al zullen de nieuwe eigenaren daar erg hun best voor moeten doen.

PaardeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:37

odje schreef:
Ik ben er laatst wezen kijken en het word idd omgebouwd tot pensionstal.
Ik hoop dat ze het voor 1 Sept. af krijgen want dan opend de stal zijn deuren.
Ik hoop ook echt dat de naam Rozenstein wat word gezuiverd....al zullen de nieuwe eigenaren daar erg hun best voor moeten doen.

Rozenstein is letterlijk met de grond gelijk gemaakt.
Tegenwoordig is op deze plek een nieuwe manege gevestigd genaamd: PaardenCentrum Santpoort.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:46

Rozenstein is gelukkig gestopt met zijn manege.
Het kan daar dan wel leuk en gezellig zijn geweest voor jonge meiden maar, voor de paarden was het toch echt niet een paardvriendelijk leventje. :n

Wagenmaker is ook al een hele tijd gestopt. G. Wagenmaker zelf is verhuisd en heeft nu nog een kleine handelstal.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:15

Lagency schreef:
Het kan daar dan wel leuk en gezellig zijn geweest voor jonge meiden maar, voor de paarden was het toch echt niet een paardvriendelijk leventje. :n

Wagenmaker is ook al een hele tijd gestopt. G. Wagenmaker zelf is verhuisd en heeft nu nog een kleine handelstal.

hoe weet je zeker dat de paarden het niet leuk hadden op rozenstein? was je er elke dag ofzo dat je het aan ze kon zien dat ze een niet paardvriendelijke leven hadden?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:28

eyoor schreef:
Lagency schreef:

hoe weet je zeker dat de paarden het niet leuk hadden op rozenstein? was je er elke dag ofzo dat je het aan ze kon zien dat ze een niet paardvriendelijke leven hadden?

Ik kwam er niet elke dag. Maar vaak genoeg om te kunnen zeggen dat de paarden het daar nou niet super hadden.
Ook heb ik veel paarden daar vandaan zien komen die er niet gezond uitzagen.
Ik kan me voorstellen dat het voor jonge meiden een walhalla was omdat het goedkoop was en je daar de vrijheid had wat met paarden/pony's bertreft.
Dus nee de paarden hadden daar geen paardvriendelijk leven.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:29

dan moet je maar blijven denken wat je zelf wil, gelukkig weet ik beter. En nog vele met mij weten beter...

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:35

Oh en de manege in de Waarderpolder heet toch manege Schoteroog? Is een vijf sterren manege met een geweldige accomodatie.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:54

Denken is iets anders als gezien en ervaren hebben.
Wij hebben met mr.de Grijn en aanhang zelf ook wel eens een gesprek gehad waarom hij zo zijn paarden hield maar dat was ook een kwestie van een finaciele situatie.
Wij hebben regelmatig 2e hands dekens,dekjes, tuigage en andere benodigdheden gebracht bij rozenstein.

- Een paard heeft een ruime en veilige stal nodig die schoon is en niet een in elkaar getimmerd hok. Waar ze geen eens in konden draaien.
- Ook heeft een paard elke dag vrijheid nodig in gezelschap van soortgenoten in een paddock of wei.
- Regelmatig ruwvoer van dergelijke kwaliteit en niet 1x per dag.
- Veearts op tijd te laten komen.
- En paarden niet verkopen/verhandelen die gewoon op en ziek zijn.

Gelukkig zijn er in die omgeving ook manege's die niet alleen maar geld verdienen over een paard zijn rug maar ook het welzijn van het paard op de eerste plaats zetten.
Ik denk dat waar je nu staat/verzorgd ( Pieter en Sjaan heeremans) jou ook kunnen vertellen hoe sommige paardjes die bij hun in het verleden in pension stonden en bij rozenstijn vandaan kwamen jou kunnen vertellen hoe die eruit zagen en hoeveel werk en zorg hun ook in die dieren hebben gestoken om ze beter en dikker te krijgen.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:01

gelukkig heb ik zelf ook een paar jaar op rozenstein gereden en kwam er 6dagen in de week. was er dan een hele dag aanwezig, de paarden kregen daar 2x per dag biks en 3x per dag hooi, werden om de dag uitgemest en elke dag opgestrooid. en stonden dan ook s'ochtends een paar uur los in de bak met elkaar. ik weet niet hoe het 10 jaar terug ging, maar dat ik daar reed hadden de paarden het niet slecht. en over het rijtje stands, waren er 5 geloof ik, die had je bijv op hippisch centrum ook, waarschijnlijk wel van ander materiaal misschien,maar het was het zelfde principe.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:39

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie erop attent maken dat dit een heel oud topic is? Normaliter zou ik hem sluiten, maar aangezien er nog animo lijkt te zijn voor dit topic laat ik hem bij wijze van uitzondering open. dan wil ik jullie er meteen even, bij voorbaat, op wijzen dat het alleen toegestaan is ervaringen uit de eerste hand te delen (dus niet 'van horen zeggen'). Alvast dank!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:38

Manege Wagenmaker was vroeger een hele leuke manege waar ik heel veel uurtjes door bracht als klein meisje...alles mocht alles kon en dat maakte het dan ook zo leuk.En dat je dan omdat je klein bent niet kijkt naar het welzijn van de paarden ja je weet niet beter en zag dat ook gewoon niet.
Manege Rozensteijn stond nooit echt goed aangeschreven omdat het een mega bende was de electrischetijds draden hingen overal als slingers om en in de stal. Dat het daar altijd gezellig was dat geloof ik best. Ik heb elke feestweek ook enorm gelachen als manege rozensteijn mee deed met ringsteken 1 voor 1 was de bedoeling maar rozensteijn kwam met 5 man tegelijk aan gedenderd na een aantal jaar waren ze dan ook uit veiligheids overwegingen uitgesloten van deelname. Ik denk dat het daar meer een gezelige boel was als serieus paardrijden nou ja gezelig er zijn daar ook meisjes verkracht en dat heeft hem uiteindelijk zijn kop gekost. Het is nu met een nieuwe eigenaar erg opgeknapt en de faciliteiten voor de paarden zijn sterk verbeterd :)

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:37

de meisjes die verkracht waren zijn niet door de manege eigenaar verkracht he, maar door de vader van een meisje die haar paard daar had staan, sorry wilde ik even kwijt.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:14

Heerlijk, bij dit topic vliegen mijn 40+ paardenjaren aan mij voorbij. Rozenstein.........zeker 30 jaar terug in de tijd. Heb daar weleens gebruik gemaakt van de bak met mijn pony en paard. Stond ergens bij de buren van deze manege.

Stal wagenmakers van Grad, daar een blauwe maandag gereden, voor het eerst op een paard met zadel, zal 10 geweest zijn. Tot die tijd reed ik altijd zonder zadel op mijn shetje door heel Haarlem, had geen fiets nodig, ik deed alles met hem, knoopte hem overal vast. Had daar in de waardepolder een heel groot woonwagenkamp met daartegenover allemaal land, daar ook een tijdje gestaan met shettemans en ondertussen de handelspony's gereden van het kamp.

Later bij Vosse terechtgekomen alwaar ik de lessen beter vond, doordeweeks heerlijk rustig was én veel geleerd heb over het mennen. Deze kennis ben ik nu wel weer kwijt, merkte ik toen ik 2 jaar geleden een tweedaagse cursus volgde om er weer even aan te ruiken.

Rozenstein is helemaal plat gegaan, PC Santpoort voor teruggekomen, mooi complex, aardige mensen. Jongste heeft tijdje terug haar eerste onderlinge op de haf daar gereden, werd leuk begeleid mét een aardige jury.

Wagenmaker is ook allang niet meer, op die plek is industrie gevestigd. Schoteroog is na jaren op een heel andere plek maar wél in de Waardepolder gebouwd. Mooi complex in schitterende omgeving, rijden veel vriendinnetjes van mijn meiden. Onze haf is daar ook welkom als er ponykamp is.

Sjucht, mijmer................die goede ouwe tijd.............was ik nog maar 6..........

donnii3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:43

Ik hoor altijd van heel veel mensen dat die paarden daar werden verwaarloosd enzo.
Zelf staan er een aantal paarden bij ons op de manege die ook van Rozenstein kwamen, zelf ben ik er nog nooit geweest.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:45

Barb schreef:
Bestaat die manege in Parkwijk nog, die ligt langs de autoweg als je vanaf de A9 Schalkwijk binnen rijdt? Vroeger heette het daar manege Elviera, daar heb ik leren paardrijden :D

Aad, dat bestaat nog wel, maar heel kleintjes, 4 pony's

Rozenstein en Wagenmaker/Wagenaar ken ik niet ;)

Lizette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:57

Wat een gezelligheid schrijven jullie op het internet over Rozenstein.. :( Ik was 5 jaar toen ik daar kwam. Toen was er nog een buitenbak.. :) Ik ben inmiddels 32. En het was echt leuk.. Op welke manege mag je de pony's en paarden poetsen zolang als je wilt ? Op welke manege mag je een pony of paard huren en lekker mee t bos in , Spaarnwoude in of zelfs naar de duinen ? :) Het kon daar allemaal. Stofdoeken lessen ( vader of moeder en hun kind in de les ) Er kon genoeg. Kamperen in een tent in de bak.. Paaseieren zoeken op t paard in Spaarnwoude, spooktochten te paard, nachtritten, pas de deu rijden , verkleed springen , noem maar iets geks en het was er !! :) Er waren vele leuke belevenissen die op andere stallen niet denkbaar zijn.. Jaren lang heb ik daar les gegeven en wat is er mis met 2e hands dekens ?? Mijn paard heeft er jaren lang prima gestaan.. Ik ben er weg gegaan omdat de manege moest sluiten van de gemeente ivm te weinig brand uitgangen. :( Dus alle paarden incl pension klanten moesten binnen een dag verhuizen !! Paarden kwamen daar vaker op 1 en dan pas de personen.. :)
Jammer dat t zo de boeken in gaat ! Maar ja, vele mensen vele meningen !! Dat houd t spannend..
Groetjes...

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:07

Rozen stein bestaat nog wel