spanning tijdens manegelessen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 02:18

Ik had hier ook heel veel last van, en sinds een tijdje is het weer erger. Wat voor mij heel erg heeft geholpen was het uitspreken naar de instructrice en we galopperen maar met 2 tegelijk. Nu ik geen les mag hebben (18+) maar alleen rijd gaat het verrassend genoeg op maar 1 paard niet goed. Ik heb meer rust als ik niet de druk van anderen voel.


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 05:56

Angst is een lastig ding. Je lijf verkrampt en je kan moeilijk ontspannen. Ook worden dingen die je normaal prima kon ineens spannend. Je gaat dingen vermijden en je beloont daarmee je angst want "zie je wel, nu gebeurt er tenminste niks".

Dus inderdaad: spreek het uit! Ik ben instructeur en ik heb jouw informatie nodig om je te helpen.

Paardrijden is nog steeds je hobby dus niks moet. Wel is het zo dat de les verder soepel moet kunnen draaien.
Een oplossing als even in het midden blijven, en eventueel een galopje alleen. Zijn prima in te passen meestal.

Als je merkt dat je echt niet mee kan komen bespreek dat ook en wellicht kunnen ze je een niveau lager plaatsen.

Als je budget hebt, neem eens één of een paar privélessen.

Belangrijk is wel dat je steeds wat buiten je comfortzone moet gaan om de angst te overwinnen. Soms in kleine stapjes, soms gewoon in één keer (vol overtuiging van de hoge duikplank :) ).

Je instructeur kan je helpen, door met en tegen je te praten. Door je te helpen goed te zitten, te ontspannen en te blijven ademen. Door je moed te geven en soms dat stapje verder te laten gaan.

Bij paarden is twijfel en angst nog eens extra vervelend. Want paarden voelen jouw spanning. Het ene paard reageert daarop met spanning, de andere zal jouw sturing missen en zelf de leiding nemen. En weer andere paarden zullen een beetje afremmen voor je en op je wachten.
Voor het paard is het natuurlijk het fijns dat jij kan ontspannen en blijft leiden. En soms lukt dat met het ene paard beter dan het andere. Het is soms goed om met één paard even wat vertrouwen op te bouwen, maar uiteindelijk wordt je weer handig en moedig en kan je weer op verschillende paarden wegrijden.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-21 14:11

Catfish schreef:
Uiteindelijk zijn jouw eigen veiligheid en plezier het belangrijkst.

Vertrouw op je eigen gevoel. Kaart je angst aan bij je instructeur. Een goede instructeur zal met jou een plan bedenken om je te helpen. Zo niet, dan zou ik persoonlijk ergens gaan rijden waar ze wél begrip hebben voor jouw probleem. Want ook al rijd je in een wedstrijdgroep waarbij gegaloppeerd moet worden (bijvoorbeeld bij carrousel), dan nog is jouw probleem iets waar je wat aan moet doen. Angst gaat meestal niet vanzelf over. Het wordt eerder erger.

ja ik zit dus ook in de carrousel dus vandaar haha

Anoniem

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:32

Ik zou om te beginnen het bespreekbaar maken met je instructeur. Je betaald voor de lessen neem ik aan dus als er iets speelt waar je je niet prettig bij voelt zou ik dat wel gaan benoemen anders ben ik bang dat je angst een eigen leven gaat lijden en het alleen maar erger word tot je helemaal niet meer op durft te stappen. Ik ben ook angstig op vreemde paarden en geef dat van te voren duidelijk aan als ik ergens een paard ga huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:36

honingmeisje schreef:
Catfish schreef:
Uiteindelijk zijn jouw eigen veiligheid en plezier het belangrijkst.

Vertrouw op je eigen gevoel. Kaart je angst aan bij je instructeur. Een goede instructeur zal met jou een plan bedenken om je te helpen. Zo niet, dan zou ik persoonlijk ergens gaan rijden waar ze wél begrip hebben voor jouw probleem. Want ook al rijd je in een wedstrijdgroep waarbij gegaloppeerd moet worden (bijvoorbeeld bij carrousel), dan nog is jouw probleem iets waar je wat aan moet doen. Angst gaat meestal niet vanzelf over. Het wordt eerder erger.

ja ik zit dus ook in de carrousel dus vandaar haha



Maar als je in een carrouselgroep zit en je dwingt jezelf om door te gaan durf je straks helemaal niet meer, daar heeft die groep meer last van dan wanneer je nu even een stapje terug doet en over een tijdje terugkomt. Is nu ook een goed moment want wedstrijden mogen nu toch niet dus ze missen geen wedstrijden door jou ;)

Anoniem

Re: spanning tijdens manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:40

Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat :)

honingmeisje
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 17:53

[***] schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat :)


Vrij weinig vooruitgang haha. Heb wel tegen mij instructrice gezegd dat ik me op een paard heel chill en comfortabel voel. Nu ben ik toch weer op zoek naar een bijrijdpaardje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 19 bezoekers