been gebroken, weer paardrijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

been gebroken, weer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 19:52

Hoi!
ik heb iets meer dan een weekje gekeden mijn been gebroken. ik had een nare val gehad.
hij is door de helft op 2 plekken. de ambulance kwam en het was echt naar en gewoon bijna traumatiserend.

nu is het zo, ik hou enorm veel van mijn manege.
ik zou het heel eng vinden om weer te rijden, als er namelijk nog eens wat gebeurt, dan heb ik een groot probleem en zou ik evt nooit meer kunnen lopen, ofzo. ik ben hiervoor veel vaker gevallen, dus er is een enorme kans dat dat weer gebeurt.

dus hier de opties:
1. nooit meer rijden
2. rijden op een paard dat normaal nooit bokt, ben er nooit afgevallen, en rustig aan doen
3. volop weer op de bokkende paarden, met de kans dat ik val en het echt goed mis is/
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:57

Relax. Je zult denk ik nog in het gips zitten? Het is niet zo dat je nu per direct een beslissing moet maken.
Eerst maar eens herstellen, al dan niet met krukken paarden aaien, en daarna kan je voelen of je wilt opstappen en op welke paard. Hoeft ook niet per direct terug de rodeo in, eerst eens op een relaxed paard is ook passend bij herstel. Van daar uit voel je vanzelf wel of de bokkers je nog trekken. Niets om je voor te schamen, en ook niets om in te haasten.

Beterschap :(:)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:57

Ten eerste veel beterschap gewenst, dit was een behoorlijk heftig ongeluk.

Ik zou het eerst allemaal wat laten bezinken, 1 week geleden is natuurlijk nog maar met gebeurd.
De keuze die je "nu" maakt, staat niet in steen geschreven. Wat wil zeggen dat je daar altijd op terug mag komen omdat je gevoel in de toekomst anders is dan nu.

Ik zou (als je weer genezen bent), rustig eens bij je manege weer gaan kijken. Als het dan weer "kriebelt", boek je een les op 1 van hun brave beginners paarden en van daaruit zie je wel wat je wel en wat je niet meer wilt/durft.

Je nu vooral richting op je genezing en niet stressen over hoe het straks zal zijn om weer te rijden.

[o]

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: been gebroken, weer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 19:59

dankjuliewel! nee, ik zit niet mee rin het gips! ik had een drukverband, en na een operatie zitten er 2 pinnen in mijn been. ik weet niet hoe dat verder werkt

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:00

Rustig aan he. Zou zo maar eens een flinke tijd duren voordat je weer gewoon kan lopen laat staan paardrijden. Been gebroken bij een val is best wel heftig.
Er staan genoeg topics op Bokt over deze materie.
Succes.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 05-01-21 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:00

Vallen doen we helaas allemaal en is risico van de sport. Het is natuurlijk onwijs naar dat je zo hard bent gevallen en je been hebt gebroken. En dat je het spannend vind om straks weer te gaan rijden is ook helemaal logisch en oke.
Wat ik je zou aanraden is dat als je straks weer mag gaan rijden je even met je manege belt en zeggen dat je het spannend vind. En ik zou beginnen met een privé les (als dat mogelijk is bij jou op stal) en op een rustig paard. En dat een aantal keer doen tot je helemaal je vertrouwen weer hebt. En dan is 1 op 1 wel erg fijn.
En als je weer vertrouwen hebt kan je altijd kijken of je een keer privé les kan doen met het paard waar je vanaf bent gevallen.
Kleine stapjes niks moet alles mag, zo lang je je er zelf fijn bij voelt.
Heel veel beterschap.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 20:03

bedankt!
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos
Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:34

itsjustme593 schreef:
dankjuliewel! nee, ik zit niet mee rin het gips! ik had een drukverband, en na een operatie zitten er 2 pinnen in mijn been. ik weet niet hoe dat verder werkt



Ik ben 2 oktober eraf gevallen, bijna 2 weken later geopereerd, daarna weer in het gips, samen bijna 9 weken gips gehad en loop nog met krukken. Fysio zegt dat ik op 3 tot 6 maanden revalidatie heb, dus minimaal een half jaar ernaast. Nog tijd genoeg om te beslissen wat te doen ;)

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 20:36

gr_roos schreef:
itsjustme593 schreef:
dankjuliewel! nee, ik zit niet mee rin het gips! ik had een drukverband, en na een operatie zitten er 2 pinnen in mijn been. ik weet niet hoe dat verder werkt



Ik ben 2 oktober eraf gevallen, bijna 2 weken later geopereerd, daarna weer in het gips, samen bijna 9 weken gips gehad en loop nog met krukken. Fysio zegt dat ik op 3 tot 6 maanden revalidatie heb, dus minimaal een half jaar ernaast. Nog tijd genoeg om te beslissen wat te doen ;)


oh nee! had je een scheurtje of door midden of hoe was de breuk?

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: been gebroken, weer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:48

Lastig. Toen ik op de manege zat waren mijn lesmaatjes en ik ook eccht overtuigt dat we goed konden rijden op de moeilijkste paarden. Helaas heb jij een breuk opgelopen. Vreselijk. Hopelijk herstel je goed en snel.

Punt is wel (wat ik dus later pas leerde, met mn eigen verzorgpaard) dat een paard niet bokt om zn ruiter eraf te knallen. Een bokkend paard is niet blij (tenzij vreugdebokken) en heeft ergens ongemak. Ik denk wel dat paard kan leren (ongewenst) van het bokgedrag. Als hij de ruiter eraf bokt, is hij van die persoon af. Zeker als het hard genoeg gaat, dan hoeft ie niet meer (want dan moet je met de ziekenwagen mee).

Wellicht toch eens opzoek naar een verzorgpaard? Daar leer je echt mee rijden.

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:48

Als ik jou was zou ik optie 2 doen en dan kan je altijd verder kijken wat je wilt of durft.

kevinsky

Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:51

Bijna 4 jaar geleden mijn been ook zo ongelukkig gebroken. Stuk scheenbeen verbrijzeld en kuitbeen door midden. Mijn been had echt een eigen leven. Ik snap je helemaal!

3 maanden lang moest ik met mijn been omhoog zitten in een rolstoel of op bed. Daarna nog 3 maanden niet belasten maar wel afhangen. Én na 7 maanden mocht ik hem weer half belasten. Een jaar geduurd voordat ik weer normaal kon lopen. En nog steeds is het een zwakke plek qua kracht en pijn.

Mijn merrie was domweg op buitenrit al stappend aan een lange teugel gestuikelt en toen rolde we over de kop. Waarbij ze over mij heen ging en ik later onderkoeld wakker werd zonder paard :+

Moraal van het verhaal. En ongeluk is altijd mogelijk. Ik zat met 6 maanden alweer stiekem op de pony van een vriendin en na 8 maanden weer op mijn eigen merrie. En raar maar waar geen angst op gebouwd, tot ik weer eens op het gras reed.. Toen voelde het continu als of we om vielen terwijl er niks aan de hand was.. Met haar nog wel een paar keer weer naar buiten geweest. Maar op gras blijf ik flashbacks hebben. En er uiteindelijk mee gestopt. In de bak nergens laast van en hobbelen we vrolijk verder.

Op alle andere paarden is buitenrijden op het gras geen probleem. Alleen bij haar maakt mijn hoofd kortsluiting.

Je hebt nog zo veel tijd. Herstel eerst maar eens goed! En als je wilt kan je het rustig oppakken. Eerst maar eens weer kracht en reflexen terug trainen ;)

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:56

Gelukkig hoef je niet nu al te beslissen op wat voor paard je gaat rijden voor de rest van je leven. Kies voor een braaf paard zodra je weer mag rijden, en kijk of je het spannend vindt of juist niet. Wie weet wil je daarna meteen weer op een druk paard, en misschien ook niet :) Eerst genezen, dat is het belangrijkste :D Beterschap!

*pum*

gr_roos
Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 07:52

itsjustme593 schreef:
gr_roos schreef:
Ik ben 2 oktober eraf gevallen, bijna 2 weken later geopereerd, daarna weer in het gips, samen bijna 9 weken gips gehad en loop nog met krukken. Fysio zegt dat ik op 3 tot 6 maanden revalidatie heb, dus minimaal een half jaar ernaast. Nog tijd genoeg om te beslissen wat te doen ;)


oh nee! had je een scheurtje of door midden of hoe was de breuk?


Ik ben verkeerd terecht gekomen, heb mijn kuitbeen op 2 plaatsen gebroken (onder mijn knie en bij/in mijn enkel) en nog een breuk in mijn enkel. Op de operatietafel zagen ze ook hoe groot de schade was aan mijn banden en spieren. Heb een plaatje bij de onderste breuk in mijn kuitbeen en een schroef in mijn enkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 08:07

relax, gelukkig hoef je nu niet direct te beslissen, komt tijd kom raad
voor nu eerst zorgen dat het goed kan genezen (fysiek en mentaal), dan ontdekt je t.z.t. wel wat je/er weer kan

alle succes

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: been gebroken, weer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-21 21:23

dankjulliewel allemaal! dit heeft zeker geholpen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker