Ik mag niet meer paardrijden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JD4Horses

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-18
Woonplaats: Moerbeke-Waas

Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 02:23

Hoihoi. Helaas ben ik een paar weken terug in het ziekenhuis terecht gekomen.. Het zit zo. Ik had op die manege mijn eerste rijles op een paard, geen pony of paardje maar echt een groot paard. De les ging prima, draf ging nog stroef maar dat klopt vast wel. Ik was gewoon aan het stappen en plots gaat het paard in galop en begint hij te bokken. En jup, ik vloog eraf. Ik geef zeker weten het paard niet de schuld, paarden zijn dieren met gevoelens en ze leven ook gewoon. Er is vast iets geweest waar ik niks van wist. (ik had een zware hersenschudding gekregen trouwens) Misschien schrok hij van iets. Of deed ik iets wat ik zelf niet door had. Nu mag ik helaas niet meer rijden van mijn ouders, ik snap het wel. Maar ik wil echt niet op geven... Natuurlijk kunnen jullie niet echt tips geven want jullie waren er niet bij :) Toch bedankt voor het lezen xxx ;) :# /3

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 02:29

Wat naar dat je er je eerste les zo hard vanaf gevallen bent!
Ik snap wel dat jullie allemaal geschrokken zijn.

Hoe oud ben je?
Is het misschien een idee dat je eerst wat meer kennis op de grond opdoet van paarden? Evt met je ouders, zodat die ook wat meer van paarden begrijpen.
Dan zijn ze misschien ook wat meer geneigd om je weer een keer erop te laten :)

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 02:30

Vervelend dat je niet meer mag rijden :(

Misschien een verzorgpony zonder rijden? Of leasepaard zonder rijden?

Edit: sorry verkeerd gelezen zo laat
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 28-08-18 02:33, in het totaal 2 keer bewerkt

JD4Horses

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-18
Woonplaats: Moerbeke-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 02:32

LoveBodin schreef:
Wat naar dat je er je eerste les zo hard vanaf gevallen bent!
Ik snap wel dat jullie allemaal geschrokken zijn.

Hoe oud ben je?
Is het misschien een idee dat je eerst wat meer kennis op de grond opdoet van paarden? Evt met je ouders, zodat die ook wat meer van paarden begrijpen.
Dan zijn ze misschien ook wat meer geneigd om je weer een keer erop te laten :)


Ik ben nu 11 jaar, niet zo oud dus ;) En ja! Dat is een heel slim idee! Misschien eerst kijken naar het karakter van het paard :) En ik kan ook wel beginnen met een pony ;) Heel erg bedankt! xxx

Blue_Monday schreef:
In je eerdere berichten staat dat je al mageles kreeg?

Vervelend dat je niet meer mag rijden :(

Misschien een verzorgpony zonder rijden? Of leasepaard zonder rijden?

Ja, van die eerdere berichten was al opgelost enzo. Ik kon niet kiezen tussen 2 maneges dus ik ben nu naar een andere gegaan haha. Maar ja, van die verzorgpony zou ook kunnen :) Bedankt voor te reageren <3
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-08-18 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 05:28

Ik zou eerst lekker de mobiel/laptop laten liggen 's nachts ;) Je hebt een hersenschudding gehad, dus eventjes voorzichtig zijn met niet goed slapen ;)


Wat vervelend zeg, gevallen in je eerste les. Het is niet gek dat je ouders nu zeggen dat je niet meer op het paard mag. Wat ik zou doen is het volgende:
Een pony/paardje zoeken die je mag verzorgen (aaien, poetsen, misschien eens van en naar de wei brengen) en zo genieten van de paarden. Dan bouwen je ouders weer wat vertrouwen op, en in overleg met je ouders mag je daarna vast wel weer eens rijden.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:01

Ik zou het juiste moment proberen te kiezen en dan beginnen over dat je het héél graag weer wil proberen(ondanks dat snap ik je ouders wel hoor, mijn moeder wilde na mijn eerste val eigenlijk ook dat ik zou stoppen). Stel voor dat je ouders er zeker de eerste lessen in draf naast mogen, zodat er in gegrepen kan worden wanneer het fout gaat. Na een paar lessen, als je zit wat steviger is kan je instructrice dat zeggen. (Categorie stevig dat je met normaal bokken kan blijven zitten. Ik denk persoonlijk dat ik ook zou vallen na een paar bokken van een groot paard :')) Anders vragten of er dingen zijn op de manege waar je mee kan helpen en zeggen tegen je ouders dat ze je om kwart voor drie kunnen halen, terwijl je om drie uur klaar bent, dan zien ze je lekker bezig :)

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:39

Mijn ouders hebben er gelukkig nooit moeilijk over gedaan, maar toen laatst iemand van de stal tegenover ons was gevallen en een trap na had gekregen, wilden ze een bodyprotector voor me kopen. Misschien is het een idee om eerst weer even op een pony te rijden, ze overtuigen dat je het kan en dan weer op een paard

Ibbel

Berichten: 49111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:43

Waar is de manege in dit verhaal? Een kind van 11 op een paard, meteen los in een les, en dan ook nog een paard dat uit het niets gaat bokken?
En een manege die kennelijk ook geen klanten wil behouden en niet met je ouders in gesprek gaat over hoe dit kon gebeuren, en hoe ze dit denken te voorkomen in te toekomst?

Als je weer wilt/mag gaan rijden dan zou ik eerst eens met je ouders naar een manege gaan waar ze vooraf heel duidelijk aangeven hoe ze risico's denken te beperken.

En waar ze dingen als een goed passende leencap, leenbodyprotector en korfbeugels aan de zadels hebben.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:48

Hoe moet je de zin lezen: "mijn eerste rijles op een paard"?

Dat je al eerder pony lessen hebt gehad en nu voor het eerst les had op een paard.
Of dat je nog nooit op een pony of paard hebt gezeten en dit echt je allereerste les ooit was?

Ik ga er maar vanuit dat je wel al eerder pony les hebt gehad, anders is het wel erg vreemd dat je zonder longeerlijn mocht rijden.

Ja en vallen hoort er soms bij.
En dat zal vast nog eens vaker gebeuren.
Maar hoe beter je leert rijden, hoe beter je zit word hoe minder snel het zal gebeuren.
Beterschap!

Hoe je ouders over te halen weet ik niet, jammer dat ze niet eerder bedacht hebben dat dit er gewoon eens bij hoort.
Net als dat mensen bij turnen ook wel eens heel hard vallen, of bij voetbal de knie verdraaien.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:56

Denk dat ts idd bedoelde dat ze voor het eerst op een paard les heeft gehad.

Misschien is het een idee om idd eerst vanaf de grond te gaan wermen met paarden? Uit welke omgeving kom je?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:59

Misschien kun je bij mensen in de buurt (of via Bokt, als je zegt waar je woont) vragen wat een goede, veilige manege is. Als je dan uit kunt leggen waarom het daar beter vertrouwd is, vinden je ouders het misschien wel goed.
Want je kunt er altijd afvallen, dat hoort er bij. Maar ik vind het wel raar dat je pony er aan het eind bokkend vandoor ging. Dat kan een keer, maar mag eigenlijk niet gebeuren met een beginner... En wat enjoymyhorse zegt: vaak doen ze de eerste lessen aan de longeerlijn.

JD4Horses

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-18
Woonplaats: Moerbeke-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 13:00

Bubblewrap schreef:
Ik zou eerst lekker de mobiel/laptop laten liggen 's nachts ;) Je hebt een hersenschudding gehad, dus eventjes voorzichtig zijn met niet goed slapen ;)


Wat vervelend zeg, gevallen in je eerste les. Het is niet gek dat je ouders nu zeggen dat je niet meer op het paard mag. Wat ik zou doen is het volgende:
Een pony/paardje zoeken die je mag verzorgen (aaien, poetsen, misschien eens van en naar de wei brengen) en zo genieten van de paarden. Dan bouwen je ouders weer wat vertrouwen op, en in overleg met je ouders mag je daarna vast wel weer eens rijden.

Ik voel me wel echt al 100% beter.. Maar bedankt! Ik zal er op letten ;)

En ja! Daar dacht ik ook al aan laatst.. Ik gaan niet veel verzorgpony's/paarden zijn in mijn buurt denk ik, dus dat moet ik nog even zoeken :) (Moerbeke Waas) Bedankt voor de comment!

Ibbel schreef:
Waar is de manege in dit verhaal? Een kind van 11 op een paard, meteen los in een les, en dan ook nog een paard dat uit het niets gaat bokken?
En een manege die kennelijk ook geen klanten wil behouden en niet met je ouders in gesprek gaat over hoe dit kon gebeuren, en hoe ze dit denken te voorkomen in te toekomst?

Als je weer wilt/mag gaan rijden dan zou ik eerst eens met je ouders naar een manege gaan waar ze vooraf heel duidelijk aangeven hoe ze risico's denken te beperken.

En waar ze dingen als een goed passende leencap, leenbodyprotector en korfbeugels aan de zadels hebben.

Ik wil nog heel graag verder rijden, maar zelf ook niet meer op die manege.. Alleen, voor deze manege was ik al gaan rijden op 2 andere maneges en dat is wel heel veel verschillende. Ik vind geen 'goede' ;)
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-08-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:04

Wat vervelend dat je er tijdens je eerste les al zo bent afgevallen, ik snap dat je ouders het niet meer aandurven. Wie weet over een tijdje kan je het ze nog eens vragen dan zijn ze misschien wat van de schrik bekomen.

JD4Horses

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-18
Woonplaats: Moerbeke-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 13:06

Charaz schreef:
Wat vervelend dat je er tijdens je eerste les al zo bent afgevallen, ik snap dat je ouders het niet meer aandurven. Wie weet over een tijdje kan je het ze nog eens vragen dan zijn ze misschien wat van de schrik bekomen.

Ja, inderdaad :) Mijn vader zei: "Ze mag weer rijden als ze minstens 18 is.", dat duurt nog heel erg lang :( En in die tussen tijd ga ik misschien schrik krijgen van paarden!

Kendra schreef:
Misschien kun je bij mensen in de buurt (of via Bokt, als je zegt waar je woont) vragen wat een goede, veilige manege is. Als je dan uit kunt leggen waarom het daar beter vertrouwd is, vinden je ouders het misschien wel goed.
Want je kunt er altijd afvallen, dat hoort er bij. Maar ik vind het wel raar dat je pony er aan het eind bokkend vandoor ging. Dat kan een keer, maar mag eigenlijk niet gebeuren met een beginner... En wat enjoymyhorse zegt: vaak doen ze de eerste lessen aan de longeerlijn.

Dat hadden we gedaan bij de buurvrouw, zij heeft twee tinkers. Zij zei deze manege (dus waar ik was gevallen). Maar het ging inderdaad veeeeel te snel...
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-08-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:11

Ibbel, het kan gebeuren..
Wij hebben afgelopen winter eens gehad.
In een beginnersles gingen de normaal állerbraafste bomproof pony's gezamelijk op hol.
En serieus de drie allerbraafste waarvan je het never verwacht had, ze lagen er alle drie naast.
Nog steeds hebben we het er wel erns over hoe dat ouwe lijk ineens onverklaarbaar zo hard ging.
Een van de pony's die zo met de andere twee aan de kletter ging was 33.
Echt zo'n pony die nooit een stap verkeerd zette.
En de paarden die normaal mee zouden doen, die ook meeliepen?
Die stonden erbij en keken er naar. 8)7

Ontopic, probeer eerst eens te herstellen van je hersenschudding!
Als je onvoldoende rust neemt kan je daar je leven lang last van houden.
Dat is zo gebeurt, velen gingen je voor en dan kan je het niet meer terugdraaien.

JD4Horses

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-18
Woonplaats: Moerbeke-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 13:13

moonfish13 schreef:
Ibbel, het kan gebeuren..
Wij hebben afgelopen winter eens gehad.
In een beginnersles gingen de normaal állerbraafste bomproof pony's gezamelijk op hol.
En serieus de drie allerbraafste waarvan je het never verwacht had, ze lagen er alle drie naast.
Nog steeds hebben we het er wel erns over hoe dat ouwe lijk ineens onverklaarbaar zo hard ging.
Een van de pony's die zo met de andere twee aan de kletter ging was 33.
Echt zo'n pony die nooit een stap verkeerd zette.
En de paarden die normaal mee zouden doen, die ook meeliepen?
Die stonden erbij en keken er naar. 8)7

Ontopic, probeer eerst eens te herstellen van je hersenschudding!
Als je onvoldoende rust neemt kan je daar je leven lang last van houden.
Dat is zo gebeurt, velen gingen je voor en dan kan je het niet meer terugdraaien.

Bedankt voor je comment :) En ik heb al sinds ik thuis ben geen enkele keer hoofdpijn gehad, dus ik ben vast helemaal beter :) Maar ja! Ik doe voorzichtig ;)

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:21

JD4Horses schreef:
Kendra schreef:
Misschien kun je bij mensen in de buurt (of via Bokt, als je zegt waar je woont) vragen wat een goede, veilige manege is. Als je dan uit kunt leggen waarom het daar beter vertrouwd is, vinden je ouders het misschien wel goed.
Want je kunt er altijd afvallen, dat hoort er bij. Maar ik vind het wel raar dat je pony er aan het eind bokkend vandoor ging. Dat kan een keer, maar mag eigenlijk niet gebeuren met een beginner... En wat enjoymyhorse zegt: vaak doen ze de eerste lessen aan de longeerlijn.

Dat hadden we gedaan bij de buurvrouw, zij heeft twee tinkers. Zij zei deze manege (dus waar ik was gevallen). Maar het ging inderdaad veeeeel te snel...

Vraag eens bij andere mensen (of hier op Bokt). Een buurvrouw met 2 tinkers weet meestal niet zoveel van manegelessen voor kinderen....

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:28

He wat vervelend voor je!
Ik heb hetzelfde gehad na een ongeluk met een paard. Geef je ouders wat tijd, ze zijn vast heel erg geschrokken.
Dan kan je na een tijdje, als alles weer een beetje normaal is, een keer met ze bespreken dat voetbal/hockey/de straat oversteken ook niet zonder risico's is. Dat werkte bij mij toen erg goed :) Beterschap en succes!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:20

Heb (erg lang geleden :D ) hetzelfde meegemaakt, kwamen nieuwe kinderen in de les, die mochten op de ponies, dus "moest" ik op een groot paard. Paard opeens aan de kletter, recht op het raam af waar mijn moeder zat. Die dacht dat ik rechtuit door het raam zou vliegen. Dus mocht ook niet meer...
Maar bleef volhouden dat ik wilde blijven paardrijden, niet op wilde geven, en dat die lieve paarden dit normaal noooooooit doen, ik juist meer zou moeten rijden om dit te voorkomen, etc, dus toen heeft mijn vader rondgebeld en een manege gevonden die alleen ponies had. Zo'n groot paard rent gewoon door, ik was een mug op zijn rug. Ze gingen er vanuit dat ik meer overwicht zou hebben op een pony. (en je valt van minder hoog... O:)

(Nu weet ik dat je van een pony net zo hard, of harder kunt vallen.)

Misschien kun je rondbellen/kijken voor een manege met alleen ponies zodat je ouders dat misschien als minder eng ervaren? Of een manege die kinderen niet op paarden laten rijden? Op een andere manege waar ik gereden heb mocht je pas als je 16 jaar was op hun paarden rijden. Dat waren ook aparte lesgroepen en stonden de les-paarden gescheiden van de les-ponies in een apart stalgebouw.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:37

Wat naar zeg, dat je niet meer mag rijden van je ouders. Misschien nog eens een goed gesprek met ze hebben en netjes vragen of je het nog eens mag proberen?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:53

Ik vind dit naar om te lezen
je bent duidelijk op de verkeerde pony gezet een beginnende meid moet gewoon op een hele oude makke pony

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:41

He wat naar dat je eerste keer op een paard zo verlopen is.. Begrijpelijk dat je ouders flink geschrokken zijn! Ik zou als ik jou was eerst even een tijdje rustig aan doen en wanneer je ouders een beetje van de schrik bekomen zijn kun je evt. met hen bespreken dat je toch graag wilt blijven rijden, desnoods op een andere manege.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ik mag niet meer paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:58

Beterschap.

Heel vervelend dat je gevallen bent en zo ongelukkig terecht gekomen.

Ik zou eerst wachten tot je volledig herstelt bent en dan zeggen dat je toch graag weer wilt rijden.
Met de manege kan waarschijnlijk wel afgesproken worden dat je op een braaf oude pony in het begin mag rijden.

Je ouders rijden zelf niet/ hebben vroeger niet gereden? Vaak zijn ouders met zelf veel ervaring makkelijker erin om hun kind weer te laten rijden na een lelijke val dan ouders die niets met paarden hebben (gehad).

JD4Horses

Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-18
Woonplaats: Moerbeke-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 18:26

Mijn buurvrouw heeft daar ook lessen gevolgd.
Maar ja, dat zijn haar eigen paarden.

Serendipity1 schreef:
He wat vervelend voor je!
Ik heb hetzelfde gehad na een ongeluk met een paard. Geef je ouders wat tijd, ze zijn vast heel erg geschrokken.
Dan kan je na een tijdje, als alles weer een beetje normaal is, een keer met ze bespreken dat voetbal/hockey/de straat oversteken ook niet zonder risico's is. Dat werkte bij mij toen erg goed :) Beterschap en succes!

Heel erg bedankt! En ja, dat had ik al is gedaan ;)
Ze zeiden:" Ja maar veel minder gevaarlijk dan paardrijden!" :(
Bedankt voor je comment! xxx

cobiie schreef:
Beterschap.

Heel vervelend dat je gevallen bent en zo ongelukkig terecht gekomen.

Ik zou eerst wachten tot je volledig herstelt bent en dan zeggen dat je toch graag weer wilt rijden.
Met de manege kan waarschijnlijk wel afgesproken worden dat je op een braaf oude pony in het begin mag rijden.

Je ouders rijden zelf niet/ hebben vroeger niet gereden? Vaak zijn ouders met zelf veel ervaring makkelijker erin om hun kind weer te laten rijden na een lelijke val dan ouders die niets met paarden hebben (gehad).

Ze hebben inderdaad niks met paarden ;)
Ze hebben er ook nog nooit op gezeten en ze vinden het maar gevaarlijk. (gaan ze ook nooit doen, whaha)
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-08-18 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken