Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 15:04

Hoi allemaal!

Ik heb dit forum vandaag pas ontdekt en het leek me leuk om mijn vragen hier maar eens op te zetten. Ik ben nu 16 jaar en heb nog nooit paardgereden - afgezien van tijdens verjaardagfeestjes toen ik klein was. Zoals iedereen hier waarschijnlijk ben ik ook op de basisschool door mijn paarden-fase gegaan; posters, paarden boeken, paarden films, paarden computerspellen en zeuren om op paardrijles te mogen! Dat laatste is nooit gelukt, maar ik wil het na al die jaren toch nog steeds. Nu vraag ik mij alleen af of ik het écht wel wil, en niet alleen maar iets is van vroeger.

Ik ben al een poosje op internet naar maneges in de buurt aan het kijken, maar wordt er niet veel wijzer van. Ik denk dat ik als eerst met proeflessen moet gaan beginnen om te kijken of het wat is? Mijn ouders zijn echter niet echt ondersteunend en de sport is erg duur...vooral omdat ik vrees dat ik veel zelf moet gaan betalen. Ik vraag me dan ook af of het het allemaal waard is. Om maar twee proeflessen te nemen - vaak het maxium bij een manege - vind ik ook maa rraar, want wie weet wordt het inderdaad niks. Ik weet dus niet echt wat ik nu moet doen :$

Is een van jullie ook laat begonnen met paardrijden en waarom zijn jullie er mee begonnen? Staan jullie ouders erachter?

Sorry voor het lange verhaal... en alvast bedankt :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:06

Ik zou gewoon eens een proefles nemen bij een manege in de buurt. Dat is denk ik de enige manier om er achter te komen of je het leuk vindt. :) En als je dan na een paar lessen denkt: nee, dit is toch niets voor mij. Dan kun je toch altijd weer opzeggen?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:15

Gewoon privelesjes doen, kan je per keer af spreken. Ietsje duurder dan een groepsles, maar je leert meteen dubbel zo veel aangezien de focus op jou alleen ligt.
Ben je 't na 3x beu doe je geen vierde, vind je het helemaal geweldig werk je in die lesjes er naar toe om mee te kunnen rijden in de beginnersles.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:19

Ik ben dan wel vroeg begonnen, maar ik zou idd gewoon de proefles(sen) gaan rijden.

Rijlaarzen en rijbroek zou je eerst via marktplaats of een Facebook groep kunnen proberen. Is dan iets goedkoper. En anders bij bijv. een Decathlon kijken.

Meeste maneges hebben vaak wel een cap op voorraad. Eventjes bij de desbetreffende manege vragen.

Denk dat de enige manier om te kijken of het wat voor je is, is om ook daadwerkelijk te gaan rijden.

Paardrijden kan duur zijn, maar dit hoeft niet. Tuurlijk als je op officiele wedstrijden wilt, je eigen spullen wilt hebben, en dure rijkleding dan is paardrijden best duur.

Heb je misschien kennissen of vriendin die een paard hebben of ergens rijden? Je kan ook vragen of je eens mag proberen op een braaf paard dat zij met je mee lopen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:28

Je bent echt niet te laat hoor! Ik ken er veel die na hun 40e nog zijn begonnen en die doen het ook best netjes

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:32

Enige manier om er achter te komen, is om gewoon een paar lesjes te nemen! Het kost misschien wel wat, maar ik denk dat het het sowieso waard is. Bevalt het? Dan heb je er een ontzettend leuke nieuwe hobby bij! Bevalt het niet? Dan hoef je jezelf niet meer af te vragen of het wat voor je is en blijf je niet met het gevoel zitten van 'Had ik het maar een keer geprobeerd'.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:37

Gewoon lekker naar proeflessen gaan!
Dan hoef je ook nog niks aan te schaffen. Enkel even opletten dat je schoenen met een hakje aandoet en een fijn zittende broek. Cap kan je vaak lenen bij manege zelf :).
En als je na 2x denkt goh dit is wat, tweede hands gaan rondzoeken naar alles (behalve cap, die kan je beter nieuw kopen).

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:42

Je bent echt niet te laat!
Ik was bijna 16 toen ik begon. Heb een vrijblijvende proefles gedaan (ik droeg een spijkerbroek zonder knoopjes aan de achterkant en regenlaarzen) en ik vond het super. Daarna goedkope cap en chaps aangeschaft en paar weken erna een goedkope rijbroek. Als je het echt leuk vind dan kan je na een jaartje betere spullen kopen! Ik rijd nu 2 jaar en vind het nog steeds elke keer leuk. Soms heb ik even geen zin om te gaan maar altijd als ik er ben vind ik het fantastisch!

Mijn ouders betalen. Ik deed ervoor een tijdje geen sport meer en ze juichen me alleen maar toe als ik iets onderneem. Misschien kan je vragen of jullie ieder een deel betalen?

In ieder geval, neem gewoon die proefles! Het beste is indd op meerdere maneges. Niet geschoten is altijd mis. Veel plezier !!

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:42

Ik ben ook pas laat begonnen met paardrijden. Tot in den treuren toe gezeurd over paardrijlessen maar mijn ouders hebben nooit toegegeven. Die hadden niets met paarden en wilde niet dat ik zo'n pennymeisje zou worden. Toen ik zelf genoeg geld verdiende en het dus gemakkelijker zelf kon betalen ben ik pas begonnen met rijden op een manege. Ik was toen 19 jaar denk ik? Eerst wat privé lessen en later in een groep met allemaal mensen van mijn leeftijd of ouder met vergelijkbaar niveau. Ik heb echter nooit getwijfeld of ik het wel leuk zou vinden omdat het een droom was die eindelijk uitkwam.

Na ongeveer 2 jaar was ik wel een beetje uitgekeken op de manege. Ik had het idee niet veel nieuwe dingen meer te leren en begon me steeds meer te ergeren aan de gang van zaken en de weinige afwisseling in de manege lessen. Ook ging ik verhuizen waardoor ik sowieso naar een andere manege zou moeten en in mijn nieuwe woonplaats kreeg ik geen geschikte bedrijven gevonden. Daarom ben ik toen een tijdje gestopt en heb in die jaren veel buitenritten gemaakt op de Veluwe en op het strand (ook heel leuk en omdat ik inmiddels stap, draf en galop beheerste kon ik overal met de gevorderde ritten mee).

Nu ben ik inmiddels 26 jaar oud en al 1,5 jaar trotse bezitter van een eigen paardje. Ik rijd vlot 5 à 6 keer in de week en ga nooit met tegenzin, zelfs niet met slecht weer. En wat vinden mijn ouders ervan? Die hebben nog steeds niets met paarden en ik denk dat ze mijn eigen paard pas 3 keer gezien hebben in die 1,5 jaar tijd :=

Kortom, als je het al zolang wilt zou ik me niet te druk maken over of je het wel leuk vind. Dus zorgen dat je het zelf kunt betalen en lekker gaan rijden.

Dalek

Berichten: 6
Geregistreerd: 31-12-17
Woonplaats: In de Tardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:57

Ik ben op mijn 29ste begonnen met paardrijden, later beginnen kan dus altijd.
Ook ik wilde als kind graag op les, maar was niet echt mogelijk. Tijdens studeren en eerste jaren werken + combi met tweede studie kwam het er ook niet echt van. Een half jaar voordat ik 30 werd dacht ik na wat ik voor mijn 30ste nog graag wilde doen. Paardrijden stond toen heel hoog op het lijstje.

Nu hoefde ik geen toestemming van mijn ouders, en heb de eerste keer in een joggingbroek en regenkaarten gereden. Cap kon ik lenen van de manege.
Bij de manege waar ik rij is ook een ruitershop, qua prijzen kan je het zo gek maken als je wilt.
Goedkope rijbroek, jodphurs en chaps. Wel geïnvesteerd in cap, maar dat vond ik qua veiligheid alleen maar prettig. Kon de cap ook huren bij manege, maar hygiëne vond ik prettig om eigen cap te hebben.

Ik rij nu bijna 9 maanden en vind het echt heel leuk, ook ontspannend en stiekem beetje spijt dat ik niet eerder dit ben gaan doen.

Edit: 3/4 jaar veranderd in 9 maanden, omdat driekwart er toch wat raar uitzag
Laatst bijgewerkt door Dalek op 08-05-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:04

Laat? Je bent 16! Ik help bij de beginnersles op onze manege en daar beginnen mensen van 40 er nog mee, dus nee, je bent niet laat.
Of zeg ik dat omdat ik zelf ook op mijn 16e ben begonnen? ;) Enige wat ik jammer vind is dat ik nooit op een shet heb gepast. We hebben een paar zulke leuke op stal! Haha, maar misschien ook wel beter, het zijn ook wel eigenwijsjes.

Wij adviseren een makkelijk zittende broek en schoenen met een hakje of eventueel regenlaarzen. Caps hangen op stal en inmiddels hebben we ook een aardige verzameling laarzen en jodphurs staan. Zolang je niet zeker bent dat het wat is, zou ik niet investeren in spullen voor jezelf en daarna beginnen met een cap, want die is het belangrijkst.
Bij ons mag je ook 2 proeflessen doen, maar je kunt ook losse lessen af blijven rekenen, je bent dan alleen relatief wat duurder uit. Maar wij hebben ook al 5 ritten kaarten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:06

Leuk joh dat je toch je droom achterna gaat! Ik zou beginnen met een privéles van een half uur. Daar ga je al lekker spierpijn van krijgen.

Ook zou ik eens gaan kijken of er nog mensen zijn die een verzorgster zoeken voor hun pony of paard een paar dagen per week. Daar leer je zoveel van, rijden is maar een klein deel van met paarden omgaan. Als paarden echt in je bloed zitten, dan is alleen een lesje zo nu en dan niet genoeg.

Voor kleding zou ik je een dikkere legging, schoenen met weinig profiel en een hakje (tot over de enkels, geen gympen) en chaps adviseren. Rijglaarzen zweten zo en chaps kun je gewoon aan en afritsen. Als je het echt leuk vind komt die rijbroek later wel.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:07

Mijn ouders rijden beiden paard, dus die stonden er zeker wel achter :P

Maar ik zou gewoon proeflessen nemen, manege die ik ken, geeft 4x proefles dacht ik. Vraag daar even na wat zij goed genoeg vinden aan rijkleding en wat je daar kunt lenen.

MaGiL

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-09-15

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:12

Ik ben er zo een die heel erg laat is begonnen (47 jaar). Ik heb nu een paar privelessen gehad. Mijn droom is om met mijn dochter lekker mee op buitenrit te gaan.

throwaway
Berichten: 30
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:17

Ik begon om mijn 20e; ik wilde als kind ook altijd graag paardrijden maar mijn ouders vonden het te gevaarlijk. Ik ben student en moet ook alles zelf betalen, maar het kan prima! Je kunt je spullen goed (en relatief goedkoop) bij Decathlon halen. Broeken zijn er al vanaf €15 geloof ik. Ik raad je ook aan om te beginnen met privélessen (aan de longe). Dit heeft voor mij een super goede basis gelegd waardoor ik goed kon meekomen met de beginnersles. Nu, 1,5 jaar later, rijd ik nog steeds met veel plezier! Dus ik zeg: doen! Als je het niet leuk vindt, kun je altijd nog stoppen.

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:22

Wat onwijs stoer! Gewoon doen, als het inderdaad niet bevalt kun je altijd weer stoppen.
Ik raad wel privéles aan, puur omdat je dan even extra wordt geholpen!
Is er niet iemand in je kennissen/familie kring die een braaf paard heeft? Dan kun je misschien al een beetje leren omgaan met paarden :)

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:36

Inderdaad gewoon proberen! :) Paardrijden kan wel heel duur zijn maar bij bijvoorbeeld de Decathlon hebben ze veel goedkopere paardenspullen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:56

Gewoon proberen TS :).
Als het niks is dan heb je het in ieder geval geprobeerd, en is het wel wat, dan heb je een super leuke hobby gevonden!

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:11

Wat leuk TS! Wanneer je het leuk vind zou je kunnen vragen of het mogelijk is om bijv. 1 keer per 2 weken te komen lessen ipv elke week. Het is natuurlijk minder maar scheelt wel weer in de kosten

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:47

Sneeuwvlok23 schreef:
Ik vraag me dan ook af of het het allemaal waard is. Om maar twee proeflessen te nemen - vaak het maxium bij een manege - vind ik ook maa rraar, want wie weet wordt het inderdaad niks.


Laat dat nou precies zijn waar proeflessen voor zijn *\o/*

Gewoon doen! Weten of het iets voor jou is, is echt fijner dan het je blijven afvragen. En de kosten, doel je dan op de lessen? Eens per twee weken zoals al iemand al tipte, is een goed alternatief. Qua spullen kun je bij bijvoorbeeld Decathlon met een klein budget terecht. Laarzen e.d. kun je ook prima tweedehands vinden (cap zou ik wel nieuw kopen, omdat je niet weet of iemand er mee gevallen is en zeker de wat oudere caps voldoen niet meer aan de veiligheidsrichtlijnen).

Ik ben niet zo lang geleden op mijn 32e weer begonnen nadat ik rond mijn 12e gestopt was.
Had een periode waarin ik niet goed in vel zat en in een boek las ik: 'Ga iets doen wat je vroeger als kind hebt gedaan en waar je blij van werd.'
Toen dacht ik direct aan paardrijden. En ik word er nu zo mogelijk nog blijer van :j

MikaJDGZ
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:27

Ik weet niet waar je aan zit te denken kwa hoe vaak je wil gaan rijden, maar als je denkt dat het misschien te duur gaat worden kun je ook een periode of gewoon altijd bijvoorbeeld om de week gaan rijden i.p.v. elke week, dat scheelt de helft natuurlijk ;p

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:03

Leuk TS! Je hebt niks te verliezen, dus ik zeg gewoon proberen :)

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Hoe weet ik of paardrijden echt wat voor mij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:11

16 is niet oud :)) ook niet om te gaan paardrijden. Leuk hoor.

Ik zou gewoon eens bij een manege vragen om proeflessen. Daar geven ze ook aan wat je aan spullen nodig hebt. Decathlon is niet duur en als het niet bevalt kan je de spullen ook weer verkopen. Welke regio zit je? Misschien hebben bokkers wel tips over maneges.
Bij de meeste maneges kan je wel om de week rijden of losse lessen boeken. De eerste keren heb je sowieso wel week spierpijn :)

En paardrijden kan je zo duur maken als je wilt, als je paar lessen hebt gehad kan je misschien op zoek naar een verzorgpaardje ofzo.

Veel plezier en laat weten hoe het is gegaan

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:13

Je bent nooit te laat TS! Hier beginnen er gerust nog mensen die wat meer op leeftijd zijn. Daarmee bedoel ik dus niet mensen van 40, maar ouder.
En je wil niet weten hoeveel vaders en moeders beginnen te rijden omdat hun kind dat ook doet en zo zodoende op de manege tussen de paarden terecht komen.

De enige tip die ik je kan geven; ga langs bij maneges, kijk rond, bespreek de mogelijkheden. Zo weet je meteen of je een goed gevoel bij de manege hebt of niet. Dat kan je ervaring maken of breken namelijk :) Zoek een manege waar je je op je plek voelt, waar de mensen gezellig zijn en waar de pony's goed verzorgd worden. Probeer het een poosje (hier kan je ook rijden en een losse les betalen steeds, misschien is dat een optie voor zolang je het wil aankijken) en beslis dan of het wat voor je is (wat het meestal wel is als je zo gek bent van paarden :D

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 19:38

Bedankt voor de positieve reacties allemaal - en sorry voor mijn late reactie..! Ik ben er nu een stuk geruster op qua leeftijd :) Een poosje terug ben ik bij familie langs geweest waar vijf paarden stonden - natuurlijk de hele middag bij ze in de wei gelopen :o Het feit dat ik dat al erg leuk vond, en beetje spannend, is echt wel een reden dat ik idd verder wil kijken! Echter denk ik niet dat dat nog handig is als ik dat dit jaar of volgend jaar ga bekijken aangezien er voor mij volgend jaar examens aan zitten te komen... :( Waarschijnlijk ga ik in Den Haag verder studeren, dus ik ben via het internet al aan het rond kijken! Tips zijn dus altijd welkom!

Nogmaals bedacht voor jullie leuke berichtjes, vond het echt fijn om ze te lezen en maakte me een stuk geruster! :j