"Band" met manegepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:23

MorxIowa schreef:
Flevolander schreef:
Helemaal offtopic gezien maar ik kan me zo voorstellen dat dat dier niet weinig contact/band gaat maken als ze in zo'n slechte conditie is.. Lijkt me niet dat dit diertje zich lekker in haar vel voelt zitten..

Waarom zou ze zich niet lekker in haar vel voelen? Ze krijgt 3 keer per dag eten en heeft constant mogelijkheid om hooi te eten en heeft een automatische drinkbak. Ook heeft ze genoeg contact met andere paarden en een goed verluchte stal. Ten slotte heeft ze meer dan genoeg beweging en word ze vaak genoeg nagekeken door de dierenarts, ostheopaat en hoefsmid. Ik zou niet weten waarom ze zich niet goed zou voelen.



Het boeit een paard weinig of z'n drinkbak automatisch is of niet, dat is eerder een luxe voor de mens zodat je de waterbak niet steeds bij moet vullen.

En wat is genoeg contact met andere paarden?

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:24

Omdat de eerste foto een paard toont die aan de magere kant lijkt, een vrij hoog opgetrokken flank heeft, arme bespiering heeft in haar bovenlijn en haar rug hol trekt. Voor mij geen teken van een paard wat erg lekker in haar vel zit..

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:26

Ze is pas nieuw en komt van een eigenaar die niet goed voor haar is geweest. Vertoont voor de rest geen enkele tekenen van pijn of verzetting. Volgens haar papieren is ze 15 jaar.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:27

MorxIowa schreef:
Ze is pas nieuw en komt van een eigenaar die niet goed voor haar is geweest. Vertoont voor de rest geen enkele tekenen van pijn of verzetting. Volgens haar papieren is ze 15 jaar.

Bijten en zuur zijn met borstelen kan zeker een teken van pijn zijn. ;)

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:27

Jeetje ik verbaas me er eigenlijk over dat de manege dit dier inzet in lessen en laat berijden. Arm ding.

Dat terzijde; als je je vaak genoeg laat zien en genoeg tijd en energie in het dier steekt zal het je zeker herkennen en kun je zeker een band opbouwen. Veel plezier.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:28

Ik denk dat je om een band op te bouwen er minstens 3 of 4 keer per week moet zijn, maar dan nog onthoudt pony je waarschijnlijk niet omdat hij al zoveel andere mensen ziet elke week.. Offtopic: Op de eerste foto kan ik dr ribben tellen, daar lijkt ze naar mijn mening echt nog wel een stukje te mager, tenzij ze er natuurlijk een reden voor heeft.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:30

Echt een band is een groot woord denk ik. Maar ook een manege paard heeft natuurlijk met de ene persoon meer een klik dan de andere of jij rijd het paard gewoon veel fijner dan de meeste anderen.
Ik heb ook zo'n manegepaard gehad. Deze mankeerde van alles en nog wat en was best schuw naar mensen. Toch kreeg ik altijd een vrolijke begroeting als ik haar stal open deed. Ook was ze bij mij een stuk voorwaartser dan bij de meeste anderen. Of hier dan echt een sprake is van een band? Ik vond het meer gewoon een klik. Net zo'n band krijgen met een manegepaard als een eigen paard is toch heel wat anders.

Ook als je het paard evt. zou kopen is het nog steeds maar de vraag. Mijn eerste verzorgpony was oud manege pony en had dit behoorlijk lang gedaan en dan kan je toch merken dat ze ze niet meer ''hechten'' aan een bepaalde persoon. Ze vond het leuk als ik kwam, maar als ik niet kwam was het ook best weet je.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:30

Zouden we het aub terug on-topic kunnen houden?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:31

MorxIowa schreef:
Ze is pas nieuw en komt van een eigenaar die niet goed voor haar is geweest. Vertoont voor de rest geen enkele tekenen van pijn of verzetting. Volgens haar papieren is ze 15 jaar.

Ja, zo eentje heb ik ook. Die is braaf ten koste van zichzelf. Ook als wat iemand met haar doet pijn doet.

Het manegepaard heeft een weggedrukte rug met bijbehorende flubberbuik, een ondersteboven bespierde hals en een bouw die nou niet echt meewerkt. Kijk maar eens naar de achterbenen.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 19:32

Eenhoorni schreef:
Offtopic: Op de eerste foto kan ik dr ribben tellen, daar lijkt ze naar mijn mening echt nog wel een stukje te mager, tenzij ze er natuurlijk een reden voor heeft.

Haar vorige eigenaar is niet goed voor haar geweest.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:37

MorxIowa schreef:
Eenhoorni schreef:
Offtopic: Op de eerste foto kan ik dr ribben tellen, daar lijkt ze naar mijn mening echt nog wel een stukje te mager, tenzij ze er natuurlijk een reden voor heeft.

Haar vorige eigenaar is niet goed voor haar geweest.

Dat je heel blij bent met dit paardje neemt niemand je kwalijk. ;)

Een manege eigenaar moet zorgen dat een paard pas aan het werk gaat wanneer hij dit goed aan kan.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:38

MorxIowa schreef:
Eenhoorni schreef:
Offtopic: Op de eerste foto kan ik dr ribben tellen, daar lijkt ze naar mijn mening echt nog wel een stukje te mager, tenzij ze er natuurlijk een reden voor heeft.

Haar vorige eigenaar is niet goed voor haar geweest.

Dan zou de huidige eigenaar eerst moeten zorgen dat ze weer op conditie komt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:40

Ik heb het gevoel dat ik dit paard eerder heb gezien, misschien op Bokt.
Hoe heet ze?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:48

Hoi TS, ik wil je een tip geven. Even off topic, daar kom ik zo op terug.

Ik heb even door je berichten zitten scrollen en het valt me op dat je veel "probleem" topics plaatst die niet aan jou zijn om op te lossen. Het is heel hard dat ik het zeg, maar de paarden die je bespreekt zijn niet van jou. Je krijgt daarom ongekend veel harde reacties, waarvan je naar mijn idee a:geen steek verder komt en b:alleen maar verdrietig van wordt.

Tipje dus: ga lekker rijden op de manege en trek je niet al teveel aan van wat er om je heen gebeurd. Je kunt het simpelweg niet oplossen, dat is niet aan jou. Stoor je je er te erg gaan is het misschien een idee om te kijken of je op een pensionstal een verzorgpony kan nemen.

Dat gezegd hebbende: de tijd zal het leren voor wat betreft de band. Gewoon lekker vertroetelen en een appeltje of wortel doet al een hoop!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:51

Woon je in Nederland? Gezien de achtergrond op je foto's er niet erg Nederlands uit ziet.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:54

Koper schreef:
Een "band opbouwen" met een manegeruiter lijkt me niet een prioriteit voor dit paard.



Eens.

Manegekinderen in de Penny leeftijd ervaren dat natuurlijk heel anders en dat is ook prima. Is toch leuk als je nog dat romantische idee hebt dat manegepaard x alleen bij jou voorwaarts is of lief is met opzadelen en verder naar anderen boos doet? Dat een en ander wat anders in elkaar steekt ontdekken ze later wel.
Voor zo'n dier is het weer een kind wat hem/haar uit de stal komt halen om van alles te willen, rijden, poetsen of noem maar op. Geef je de pony een keuze staat ie het liefst lekker buiten met anderen ipv met kind rond te lopen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:02

Gimme_Spurs schreef:
Hoi TS, ik wil je een tip geven. Even off topic, daar kom ik zo op terug.

Ik heb even door je berichten zitten scrollen en het valt me op dat je veel "probleem" topics plaatst die niet aan jou zijn om op te lossen. Het is heel hard dat ik het zeg, maar de paarden die je bespreekt zijn niet van jou. Je krijgt daarom ongekend veel harde reacties, waarvan je naar mijn idee a:geen steek verder komt en b:alleen maar verdrietig van wordt.

Tipje dus: ga lekker rijden op de manege en trek je niet al teveel aan van wat er om je heen gebeurd. Je kunt het simpelweg niet oplossen, dat is niet aan jou. Stoor je je er te erg gaan is het misschien een idee om te kijken of je op een pensionstal een verzorgpony kan nemen.

Dat gezegd hebbende: de tijd zal het leren voor wat betreft de band. Gewoon lekker vertroetelen en een appeltje of wortel doet al een hoop!


Sterk geschreven Gimme Spurs, ik moest eerlijk bekennen niet gedacht te hebben dat TS er zo strijdkrachtig zou reageren op mijn reactie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:04

Ik kan me slecht inbeelden dat dit paard gezond is, laat staan gelukkig. Vind de ogen erg troebel en vind het paard niet happy en vrolijk ogen.

Wat betreft de bouw van het paard. Hier kan je niets aan doen. Hij lijkt een wat weke rug te hebben, dat heeft mijn paard ook. Maar van mijn paard weet ik wel zeker dat ze gezond is. Die van mij mag wel wat dikker, maar oogt (in mijn ogen tenminste) gezonder dan dit besproken paard. Ik vind het ernstige zaak dat deze manege een mogelijk ziek paard inzet voor lessen. Het leven van een manegepaard is namelijk ongekend zwaar en aanzienlijk veel zwaarder als dat van een pensionpaard/ eigen paard.

Verder denk ik niet dat jij iets kan veranderen voor dit paard aangezien dit paard in eigendom is van een manege.
Een automatische drinkbak heeft ook niets met de gezondheid en het welzijn van een paard te maken. Voldoende ruwvoer, beweging en contact in vrijheid met andere paarden wel.
Ik vind de houding / stand van de benen van dit paard ook heel erg merkwaardig. Paard staat in een soort spagaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-18 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:05

Kaus schreef:
Woon je in Nederland? Gezien de achtergrond op je foto's er niet erg Nederlands uit ziet.


Dat vroeg ik me ook af

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:08

Een band nee?
Herkenning? Wel hoor! Paarden leren aan gewoontes en gewenning. Ben jij telkens lief en botsen jullie niet? Dan kan dat er zeker voor zorgen dat jullie samen leuke dingen kunnen vergeleken met andere paarden bijvoorbeeld.

Geen enkel mens of geen enkel paard past altijd bij dezelfde mede persoon/paard. :) Het moet net klikken, en vooral de mens moet het paard leren kennen.

Wbt hoe het paard er uit ziet. 3/4 van de manege paarden is schraal, dikke flubberbuik, of juist te dun, drukplekken, verveelde of verdrietige uitstraling.
En inderdaad, bijten, boos kijken en willen trappen is hier ook bij gepaard.

Maar waarom dit hier bespreken? Daar kan TS niks mee. :)

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:09

Off-topic: wat een zielig hoopje paard en dat moet dan ook nog aan het werk ;(

On-topic: een echte band met een paard ontstaat in de loop der tijd en een paard kan met meerdere mensen een "band" hebben maar bij een manegepaard die dagelijks lessen loopt is dat eigenlijk niet mogelijk.

En, je ben jong dus probeer het simpel te zeggen, wat is een band? Dat is niet dat hij bij de een beter luistert dan bij de ander of zich gemakkelijker laat zadelen etc.

Een band is wanneer paard en mens elkaar vertrouwen, wanneer paard duidelijk laat merken vertrouwen aan dat mens te geven in de omgang.

Rijden op een paard zegt mij niet zoveel. Een goed opgeleid paard is een paard waar een ander ook gemakkelijk mee weg kan rijden. Een goed opgevoed paard is ook normaal te benaderen in de stal en weide.

Een paard wat vertrouwen heeft in de ruiter doet voor die ruiter wel net dat stapje meer, durft bijv. die enge plas door.

Een manegepaard ziet te veel mensen, die krijgt hooguit een band met degene die het voer brengt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:12

Driekwart van de blokkers hier is zeker nog niet op een doorsnee manege geweest? :o

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:12

AlwaysH schreef:
Wbt hoe het paard er uit ziet. 3/4 van de manege paarden is schraal, dikke flubberbuik, of juist te dun, drukplekken, verveelde of verdrietige uitstraling.
En inderdaad, bijten, boos kijken en willen trappen is hier ook bij gepaard.

Maar waarom dit hier bespreken? Daar kan TS niks mee. :)

Zou jouw hoofd staan naar het opbouwen van een band met wie dan ook? Mijn prioriteit zou zijn om (te leren) omgaan met het pijnlijke lichaam wat ik zou hebben. Lijkt mij dat het dit paard aan de reet kan roesten wie er een band met 'm wil.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:13

Jawel hoor en bij driekwart loop ik maar gauw door omdat ik dit soort paarden zie.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:17

Percy schreef:
Jawel hoor en bij driekwart loop ik maar gauw door omdat ik dit soort paarden zie.


Heb het er over dat mensen dit zo bizar lijken te vinden, terwijl dus echt heel veel manege paarden er zo uitzien.

@Koper, ik zeg dat ik niet geloof dat je er een band mee kan krijgen, dus dat zeker niet. :) Maar een paard kan je wel herkennen, en wennen aan hoe je het dier behandeld en vóóral wanneer. Het paard kan echt wel vrolijker naar TS kijken als ze aan oogt lopen omdat zij hem bijvoorbeeld snoep geeft, terwijl hij dat dan miss niet bij iemand anders doet. Dat bedoel ik.