Na 13 jaar weer terug naar een manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-17 14:46

Ik rijd vanaf mijn 9e paard (ben nu 27) en heb dit tot mijn 13/14e op een manege gedaan. Ik ben daarna overgestapt op verzorg- en leasepaarden en uiteindelijk kocht ik mijn eigen paard zo’n 4 jaar geleden. Helaas heb ik hem afgelopen januari moeten laten inslapen.

Rond mei kreeg ik een verzorgpony, maar ik merkte dat het te vroeg was. Ik had er echt geen plezier meer in en was toch wel even klaar met paarden, iets wat ik nooit verwacht had. Ben er na een maand of twee dan ook weer mee gestopt en heb het allemaal maar even gelaten voor wat het was.

Nou begint het sinds een week of twee echt wel weer te kriebelen en heb ik een manege in de buurt gemaild. Groepslessen worden niks voor mij, omdat ik geen vaste vrije dagen heb en heel onregelmatig werk. Het worden dus privélessen!
En ik ga aankomende woensdag dus weer beginnen..

Ik ben erg benieuwd hoe het mij gaat bevallen en vraag mij af of er meer mensen ervaring hebben met het “van verzorg/eigen paard terug naar de manege”? En hoe is jullie dat bevallen?

Ik ga overigens naar de Ripse Ruiters :) en de reden dat ik nu nog niet voor een verzorg- leasepaard ga, is omdat ik niet weet of mijn kriebels tijdelijk zijn en nergens aan vast wil zitten.


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:51

Sommige maneges hebben voormalig sportpaarden staan. Erg leuk om daarmee te mogen rijden! En soms is er de mogelijkheid om een vast paard te leasen, zodat je ook eens voor jezelf kan rijden.
Gewoon proberen en kijken of het je past!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

pien_2010

Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:01

Hai lieve Dreamy. Wat erg dat je paardje er niet meer is!!

Hier heb ik het zelfde gedaan na een dik jaar niet meer kunnen rijden omdat onze Polleke een pittige weideblessure heeft.
Op de ene ranch rijd ik een keer in de twee weken een buitenrit en op de andere manege rijd ik in een prachtige overdekte bak een keer in de twee weken een manegepaard een uur (altijd dezelfde).
Het is heel leuk maar wel echt wennen en je verwachtingen moet je goed bijstellen. De paarden die je gaat rijden zijn niet zoals je eigen paard. Ze zijn braaf maar fysiek stijf en knoeper hard in de mond en niveau is erg laag (is ook Frankrijk, waar het niveau zeer laag is vergeleken met Nl). Ik vind dat logisch.
Wel vind ik het dan weer leuk dat je voelt (me name daar waar ik dressuur rijd) dat het paardje al vrij snel begint te knabbelen op het bit, zijn lijf ontspant en zichtbaar verbeterd. De eigenares van de manege zegt het heerlijk te vinden dat ik dit paard rijdt daar hij zo fijn begint te lopen onder mij.
Maar het is logisch dat op een beginnerspaard van 19 jaar waar nooit op gedressuurd wordt het niveau altijd laag zal blijven. Maar paardje vindt het heerlijk en heeft in zijn jeugd gedressuurd en geniet van mij als ruiter en geeft zich helemaal. Dat is zo ontroerend. Met het buitenrijden is het gewoon gaan met die paardjes. Lang teugeltje en paarden niet in de weg zitten. Ze kunnen helemaal niets, ruggen zijn erg strak, mondjes erg hard en ik laat gewoon alles met rust want die twee die ik nu heb gereden verdragen helemaal niets in de mond.
Als je dat kunt accepteren dan houd je jouw lijf soepel voor als je weer kunt rijden op een eigen (verzorg)paard. Dat is de enige reden dat ik paardrijd en ik geniet er ook nog van want manege paarden zijn de ware helden die een standbeeld verdienen. Ik probeer ze een beetje beter achter te laten, te vertroetelen als ik er ben en ik probeer ze door mijn houding dat zij zich heel speciaal voelen dat ene uurtje. Want speciaal dat zijn ze wel voor mij.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:29

Hee, een veense Bokker! Wat leuk :D

Het is in iedere geval een manege waar je je welkom voelt en waar ze alle tijd voor je nemen. Tof dat je het weer gaat oppakken. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven!

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-17 16:38

@Denise_Storm: Jaja, niet een rasechte hoor. Ik woon hier pas sinds mei :D Bevalt me wel goed!
Fijn om te horen, zo kwam het via de mail ook al op mij over.

@pien: Hay lieve Pien <3 Ik ga er ook echt met de instelling “lekker ontspannen rijden” naartoe. Het echte trainen hoeft voor mij niet, als het paard maar ontspannen is en ik hem niet in zijn beweging belemmer uiteraard :D

@kelly_ann; klopt, wie weet loopt er nog wel wat leuks rond waar ik later idd wel serieuzer mee aan de slag zou willen.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:12

Ik heb het een aantal jaar geleden gedaan. Wij waren verhuisd van leiden naar lelystad. In leiden had ik meerdere verzorgpaarden gehad, maar in lelystad 0 contacten dus wekelijks op de manege gaan lessen. Heb het een hele poos heel leuk gehad en op een gegeven moment bij mijn instructrice aangegeven dat ik een verzorgpaard zocht. Zij wist wel iemand op de manege, ik heb dat paard toen 2-3 jaar verzorgd.

SsSimonee

Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:16

Ik ben naar jaren op privepaarden ook weer op een manege aan het rijden.
En het bevalt mij prima, heb de 2 jaar dat ik daar nu rijd zoveel bijgeleerd.

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 09:41

Vandaag is het zo ver, om 13:00 mag ik :):)
Ben ergens wel een beetje zenuwachtig, maar dat is meer omdat ik er zoveel zin in heb! Maar ook omdat er dus echt op mij gelet gaat worden een half uur lang :')

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:59

Spannend! Vooral heel veel plezier vanmiddag, en deel je even hoe het was? :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:04

Leuk, veel plezier! Ik hoop dat het je bevalt :)
Maar gaat vast helemaal goed komen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:06

Leuk Cher!! Schrijf je straks nog een verslagje? Fotootje van het paard erbij? :D

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:20

Spannend! :):) Veel plezier alvast!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 10:39

Ga ik zeker doen, freetorun & Marlies! :D Wellicht wilt mijn vriend ook wat foto’s of filmpjes maken van de les, als ik hem ook daadwerkelijk mee krijg.

Eigenlijk moet hij wel mee, want hij wilt mij over 2 jaar op verrassingsvakantie meenemen en ik heb de opdracht gekregen dat ik hem voor die tijd moet leren paardrijden. Dus als hij mee gaat kunnen we mooi even info winnen, wellicht kunnen we wel met zijn 2en privélessen nemen :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:43

Dat zou leuk zijn!! :D

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:36

Ik heb een paar maanden geleden hetzelfde gedaan. Paard staat al meer dan een half jaar in rust ivm gat in de tussenpees maar ik miste het rijden enorm dus ik ben gaan rijden op de manege. Voorheen ook met eigen paard op de manege wezen rijden en ik kan zeggen dat ik mijn draai weer heb gevonden. Ik mis nog altijd het rijden met mijn eigen spullen en op eigen land uiteraard maar dit is een prima oplossing.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:41

Heel veel plezier Cherry! Ben heel benieuwd hoe het gegaan is en of je een leuk paard hebt gereden :)
Geniet ervan!

pien_2010

Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:48

Ga lekker genieten van het rijden. Ook zonder echte les is dat al fantastisch. Helaas heeft mijn instructrice me weinig te bieden zoals ze zelf aangaf, want mijn niveau is vele male hoger dan het van haar zo zei ze . Maar ze geeft goede dingen terug, want een onafhankelijke blik vanaf een afstand is altijd fijn.

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:07

Ik rij ook weer (privé)-les na bijrijdpaarden gehad te hebben. En ik vind het heerlijk. Privéles is heerlijk rustig en er is alle aandacht voor je. Ik heb al veel bijgeleerd op de eigenwijze haf en mijn rijden is erg verbeterd. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook heel fijn dat ik me niet zorgen hoef te maken om alles eromheen qua verzorging, en dat het niet erg is als ik het een keer te druk heb.
Mij bevalt het dus erg goed voor nu. In de toekomst zou ik wel een eigen paard willen.

Hoop dat je veel plezier hebt :)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 16:17

Zo, dat was weer even wennen en wat zal ik spierpijn krijgen!

Ik kreeg Do aangewezen, een 14jarige brave merrie die netjes aan het been was.
Het was voor mij even zoeken en wennen, ik moest vooral contact blijven houden (ik gooi bij wijze van de teugels los als een paard mijn hand opzoekt om te gaan zakken).
Het was (voor mij :') ) flink aanpoten, voltes openen en sluiten en dan goed moeten opletten en voorkomen dat het paard ergens “uitbreekt” en mooi om je binnenbeen gevouwen blijft. Allemaal dingen waarbij ik met Fie nog lang niet mee bezig was (onder het zadel dan, want daarmee waren we al blij als hij ontspannen zijn rondje liep :)) ) en waarbij ik dus weer even goed moest nadenken hoe het ook alweer zat en voelde.

Uiteindelijk kwam ik er best aardig mee uit de voeten, om een (wazig) beeld te geven:
Afbeelding
Mede mogelijk gemaakt door Denise_Storm die even kwam spieken :D

Volgende week donderdag mag ik weer :)
Moet wel even wennen aan de stem van mijn instructice. Waar ik schelle stemmen gewend ben, was deze zacht en werkte bijna hypnotiserend (waardoor ik wel goed moest blijven luisteren naar wat ze nou eigenlijk precies zei, anders zweefde ik in gedachten haast weg :') )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:21

Fijn dat het goed bevallen is! Fijn paard ook?

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:21

Ziet er goed uit!! Fijn dat je lekker hebt kunnen rijden. :)

Moest wel lachen om die stem. Ik ben ook altijd van die viskraam-markt-stemmen gewend die dan door de hele rijbaan schallen _O-

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 16:25

Bellatrix schreef:
Fijn dat het goed bevallen is! Fijn paard ook?


Ja, en voor manegebegrippen dus heel fijn aan ‘t been. Ik was op een gegeven moment op de volte aan het galloperen en toen ik mijn been iets te ver naar achteren legde om op de volte te blijven, voelde ik haar meer verzamelen en zijwaards gaan. Als in, richting een pirouette. :')
Ook echt geen afgestompt paard en zeker niet hard in de mond.

Frummels, ik probeer het nog tactisch brengen maar je verwoord precies wat ik wel bedoel :))

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:35

Nee joh, heeft helemaal geen zin. Beestje gewoon bij de naam noemen :))

Fijn dat het een prettig paard was om te rijden!

pien_2010

Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Na 13 jaar weer terug naar een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:45

Top Dreamy!! Klinkt heel goed en gezellig.

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:59

Leuk!
Heb zelf ook heel lang op een manege gereden, eerst gewoon op de pony'tjes maar later mocht ik ook de nieuwe paarden laten wennen of de moeilijkere paarden "voorrijden" zodat er daarna iemand anders rustig op kon rijden. Heb daar erg veel lol gehad. Toen ook over gegaan naar de verzorgpaarden, maar uiteindelijk weer teruggekomen op diezelfde manege. Nu heb ik mn eigen paardjes maar ik kom er soms nog wel !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Paardennamen en 26 bezoekers