Vraag om advies (paardrijden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Vraag om advies (paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 15:13

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraag waar ik graag advies over zou willen, ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Sinds m'n zesde en nu nog steeds (ben nu 20) dans ik heel fanatiek (en ben nog lang niet van plan te stoppen hoor ;) ) .

Maar vanaf m'n negende tot m'n vijftiende heb ik naast 2 uur dansen per week ook heel fanatiek paardgereden. Hier moest ik helaas mee stoppen omdat ik het niet meer ging redden met school. Ik heb wel best leren rijden :)

Ik rij nu helaas niet meer vast elke week maar in de vakanties ben ik vaak op de manege als mijn zusje rijd en sowieso elke vakantie rijd ik ook wel 1 of meerdere keren paard (in de zomer vaak hele weken)

Mijn grote droom was om een opleiding te gaan volgen in de paarden wereld of de danswereld. Nu weet ik ook wel dat deze werelden beide. kei en kei hard zijn. En door een blessure gaat een paarden opleiding mij ook niet meer lukken nu.(gewoon paardrijden lukt nog wel alleen hoeven uitkrabben kan ik niet meer...) .

Maar een dansopleiding is iets wat ik nog steeds super graag wil en waar ik kei en kei hard voor werk. (Over een paar jaar wil heel graag audities gaan doen voor een dansopleiding)

Ik volg nu een mbo opleiding in de richting design maar het is toch niet helemaal mijn ding...

Uit mijn verhaal snappen jullie waarschijnlijk dat ik het paardrijden aardig mis.

Ik zou graag naast dansen ook weer een uurtje in de week willen gaan paardrijden
(Ja oke ik dans 5 a 6 uur per week maarja als je wat wil... )

Mocht ik de danswereld niet halen wil ik weer echt fanatiek gaan rijden zoals vroeger.

En k zou dolgraag ooit een eigen paardje willen (dat is een hele grote droomwens die ik waarschijnlijk deel met velen ;) ) maar dan moet je goed kunnen rijden en veel van paarden weten.

Hebben jullie misschien tips en adviezen hoe ik het beste met mijn ouders kan overleggen of ik weer terug zou kunnen op paardrijden?

Ik dacht dat het met de tijd wel minder zou worden maar ik merk gewoon dat ik toch het paardrijden mis.

Dansen is voor mij naast dat ik het natuurlijk nog steeds leuk vind ook een beetje meer een verplichting geworden omdat ik echt serieus 'vecht' voor de audities en hopelijk uiteindelijk een plek op de academie (alleen weten m'n ouders dat nog niet)

En paardrijden geeft mij gewoon onspanning. Ooit hoop ik daar ook beter in te worden. Maar ik denk als ik niet meer rij , kan ik dan wel ooit (misschien) een eigen paardje kopen?
(Paarden zijn nog steeds belangrijk voor me)


Sorry voor m'n lange verhaal
Ja ik hou ook van schrijven... :o ) en ik ben slecht in m'n ouders overhalen.. )

Ik hoop op hulp..

Groet
Mariska


Anoniem

Re: Vraag om advies (paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:17

He Mariska,
Korte vraag : warom heb je je ouders hiervoor nodig ?
Je kunt toch gewoon gaan paardrijden als je dat wil en daar gelukkig van wordt.

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 15:21

MariekeB schreef:
He Mariska,
Korte vraag : warom heb je je ouders hiervoor nodig ?
Je kunt toch gewoon gaan paardrijden als je dat wil en daar gelukkig van wordt.


Hee Marieke,

Dat klopt daar heb je ook zéker gelijk in maar ik zit met de kosten..

Ik heb wel 2 bijbaantjes (oke straks misschien 1.. en werk ook veel in de vakanties maar ik ben bang dat ik t niet zelf kan financieren
(Ik betaal ook een paar m'n danslessen zelf..)

Maar ik ga toch denk even informeren bij de manege. Misschien niet nu al gelijk weer gaan lessen maar misschien na de zomervakantie.

Heel erg bedankt voor je reactie!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:49

Mijn eerste gedachten......dit gaat om een jong meisje.

Maar je bent 20 en ik denk dat dat een leeftijd is waarbij het kiezen of delen is. Je bent oud genoeg om zelf te werken voor leuke dingen en als dat financieel niet mogelijk is naast je andere 5/6 danstrainingen moet je keuzes maken, toch?

roosje2003
Berichten: 308
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:50

Misschien een scherpe opmerking: Maar als je door de blessure geen hoeven kan krabben word een eigen paard best lastig ;) Als je gelukkig word door paardrijden wat houdt je tegen? Je ouders willen volgensmij dat je gelukkig word! Do What makes you happy! :D

Hooi ☺️

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:22

Een eigen paard zou ik niet aan beginnen als ik jou was (gezien je blessures), wel zou ik gaan zoeken naar een manege waar je iedere week kan rijden. Je hebt maneges in meerdere prijsklassen. Zoek er een die wel te betalen is voor jou. Je bent 20, dat is in principe echt al wel volwassen dus je kan niet blijven teren op je ouders :D in dit geval moet je keuzes maken, een dansles per week minder en een rijles meer?

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 16:25

linda_arnold schreef:
Mijn eerste gedachten......dit gaat om een jong meisje.

Maar je bent 20 en ik denk dat dat een leeftijd is waarbij het kiezen of delen is. Je bent oud genoeg om zelf te werken voor leuke dingen en als dat financieel niet mogelijk is naast je andere 5/6 danstrainingen moet je keuzes maken, toch?


Hihi als ik jonger was zou ik nog niet op t mbo hebben gezeten denk ik haha ;)

Ja klopt je hebt gelijk!

Maar kijk zoals ik het ook zie en het is zo: voor het bedrag waarvoor ik een les kan paardrijden heb ik 2 danslessen. Dus dat is ook weer zo.
En er moet ook ooit een rijbewijs komen (wel zo handig)

Maar.. van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan. ;) en ik ben zeker geen lui type. Ik weet echt wat werken is.

Ik heb iets om goed over na te denken.

Bedsnkt voor je reactie :)
Laatst bijgewerkt door MariskaDream op 20-04-17 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 16:37

Eight schreef:
Een eigen paard zou ik niet aan beginnen als ik jou was (gezien je blessures), wel zou ik gaan zoeken naar een manege waar je iedere week kan rijden. Je hebt maneges in meerdere prijsklassen. Zoek er een die wel te betalen is voor jou. Je bent 20, dat is in principe echt al wel volwassen dus je kan niet blijven teren op je ouders :D in dit geval moet je keuzes maken, een dansles per week minder en een rijles meer?



Bedankt voor je reactie. Ja ik kan sowieso natuurlijk bij m'n huidige manege informeren ;) . Ik heb in de afgelopen zomer heel veel en fanatiek gereden voor mij doen (nog meer dan normaal) en dat ging goed, toen heb ik geen last van blessure gehad gelukkig.

Over t algemeen betaal ik veel dingen zelf. Maar ik raak misschien 1 van m'n baantjes kwijt dat is dan minder. Omdat t bedrijf waar ik voor werk er waarschijnlijk mee gaat stoppen . Aan de ene kant is t ook zo dat danslessen goedkoper zijn dan paardrijlessen (logisch ook wel,) maar voor het bedrag wat ik zou betalen voor 1 paardrijles heb ik 2 danslessen , dus zo zie ik het ook weer ;)

Maar bedankt voor je reactie :)
Ik heb zeker iets om over na te denken nu :)
Laatst bijgewerkt door MariskaDream op 20-04-17 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 16:42

roosje2003 schreef:
Misschien een scherpe opmerking: Maar als je door de blessure geen hoeven kan krabben word een eigen paard best lastig ;) Als je gelukkig word door paardrijden wat houdt je tegen? Je ouders willen volgensmij dat je gelukkig word! Do What makes you happy! :D


Ja oke daar heb je gelijk in. Voor de rest gaat alles op paarden gebied nog helemaal prima. Alleen het hoeven krabben niet (heb door t dansen ook een sterker lichaam gekregen (haha moet wel! dus dat scheelt ;) . Op een andere stal waar ik in de zomer een tijdje heb gereden met vriendinnen wilden hun de hoeven voor me doen dat was geen probleem.

Dankjewel voor je reactie!
Als ik er zo met mijn ouders over praat (do What makes you happy) dan valt er vast wel een compromis met hun te sluiten.

Heel erg bedankt voor je reactie!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:45

Wat ik niet echt snap is dat je door een blessure geen hoeven kunt uitkrabben maar wel professioneel wilt gaan dansen... Het dansen lijkt mij een veel zwaardere lichamelijke belasting dan hoeven uitkrabben of zie ik dat verkeerd?
Het dansen is een mooie droom maar je bent "al" twintig en traint "maar" 5 a 6 u per week, is dat al niet iets te oud om nog echt als pro te beginnen en train je daarvoor niet te weinig?
Ik heb een kennis die een studie volgt met het oog op een professionele danscarrière en die traint al vanaf haar kindertijd een heel pak meer...

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:46

Ik kan me zo niet voorstellen dat als je lichamelijk niet in orde bent dat je geen hoeven uit kan krabben wel in staat bent tot een danscarriere? Dat kan ik eerlijke gezegd niet rijmen....

roosje2003
Berichten: 308
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:47

MariskaDream schreef:
roosje2003 schreef:
Misschien een scherpe opmerking: Maar als je door de blessure geen hoeven kan krabben word een eigen paard best lastig ;) Als je gelukkig word door paardrijden wat houdt je tegen? Je ouders willen volgensmij dat je gelukkig word! Do What makes you happy! :D


Ja oke daar heb je gelijk in. Voor de rest gaat alles op paarden gebied nog helemaal prima. Alleen het hoeven krabben niet (heb door t dansen ook een sterker lichaam gekregen (haha moet wel! dus dat scheelt ;) . Op een andere stal waar ik in de zomer een tijdje heb gereden met vriendinnen wilden hun de hoeven voor me doen dat was geen probleem.

Dankjewel voor je reactie!
Als ik er zo met mijn ouders over praat (do What makes you happy) dan valt er vast wel een compromis met hun te sluiten.

Heel erg bedankt voor je reactie!


Haha lieve vriendinnen heb je dan! Veel succes, laat maar weten hoe het is gegaan.

Hooi ☺️

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:59

MariskaDream schreef:
linda_arnold schreef:
Mijn eerste gedachten......dit gaat om een jong meisje.

Maar je bent 20 en ik denk dat dat een leeftijd is waarbij het kiezen of delen is. Je bent oud genoeg om zelf te werken voor leuke dingen en als dat financieel niet mogelijk is naast je andere 5/6 danstrainingen moet je keuzes maken, toch?


Hihi als ik jonger was zou ik nog niet op t mbo hebben gezeten denk ik haha ;)

Ja klopt je hebt gelijk!

Maar kijk zoals ik het ook zie en het is zo: voor het bedrag waarvoor ik een les kan paardrijden heb ik 2 danslessen. Dus dat is ook weer zo.
En er moet ook ooit een rijbewijs komen (wel zo handig)

Maar.. van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan. ;) en ik ben zeker geen lui type. Ik weet echt wat werken is.

Ik heb iets om goed over na te denken.

Bedsnkt voor je reactie :)


Je kan met 16e op het mbo zitten en op die leeftijd is het aannemelijk(er) dat je ouders bijdragen aan een een sportiviteit/hobby. Daarbij gaf je aan dat over enkele jaren een dansopleiding wilt volgens. (Ik dacht altijd dat je als prof. Danser een houdbaarheidsdatum kende in de zin van dat je op je 25e ongetwijfeld minder intressant bent dan op je 20e. Of je moet over uitzonderlijk talent beschikken ;-), maar dat is off-topic) Vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat je jonger was.

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 17:11

maximuss schreef:
Wat ik niet echt snap is dat je door een blessure geen hoeven kunt uitkrabben maar wel professioneel wilt gaan dansen... Het dansen lijkt mij een veel zwaardere lichamelijke belasting dan hoeven uitkrabben of zie ik dat verkeerd?
Het dansen is een mooie droom maar je bent "al" twintig en traint "maar" 5 a 6 u per week, is dat al niet iets te oud om nog echt als pro te beginnen en train je daarvoor niet te weinig?
Ik heb een kennis die een studie volgt met het oog op een professionele danscarrière en die traint al vanaf haar kindertijd een heel pak meer...



Dat zie je een klein beetje verkeerd ;) maar geen probleem. Ik heb een sterk lichaam wat gericht en getraind is voor/op dans. Ik kan opzich wel hoeven krabben alleen het paardenbeen vasthouden lukt me niet. Omdat dat te zwaar is, vooral als t paard gaat leunen. Ik heb ook niet om die blessure gevraagd.. :(

Om meer te trainen moet je dat wel kunnen betalen. zo'n "opleid" klas kost soms duizenden euro s per jaar ja die heeft niet iedereen. :(:)

Als aan mij zou liggen zou ik elke dag dansen maar dat kan niet want daar heb ik t geld niet voor.

En nee ik heb bij al mijn dansdocenten,studio eigenaresses en mensen die ik ken uit de danswereld , en mensen van dansacademie's geïnformeerd en volgens hun ben ik zolang k nog geen 25 ben niet te oud. ;) kijk prof danseres wordt ik helaas niet meer daar ben ik helaas wel te oud voor :( maar daar dromen ook zoveel mensen van

Maar er is nog meer..

Ik ken ook 2 meissen en die dansen goed ja oke die komen uit die opleidingsklas dat wel. 1 zit op dansacademie en de ander zit in auditie traject. Die is aangenomen op lucia Martha's (dat zou mij dus al niet lukken maar goed meerdere wegen misschien ) en die willen allebei ook docent worden.

En er is ook een grote kans dat ik of die kennis van jou het überhaupt sowieso niet ga halen .

Geloof mij het gaat er niet om hoe hard je traint het gaat om het talent. Als vakmensen geen talent in je zien kun je trainen tot je er bij wijze van spreken bij neervalt maar dan nog haal je t niet.

Het is HARD. I know ik weet het en ik ken De auditie procedure . (Ik weet echt waar ik over praat)

De kans is groot dat ik t niet haal maar dan heb ik het tenminste geprobeerd en daar gaat het mij om :)

En dat ik al 20 ben daar kan ik helaas niks aan doen. Er zijn mensen van havo/mavo / vwoo die daarna naar mbo 4 dansacademie gaan terwijl ze 16 a 17 zijn dat zijn geluks vogels
Maar dat geluk ja dat heb ik helaas niet...

MariskaDream
Berichten: 132
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 17:31

Babootje schreef:
Ik kan me zo niet voorstellen dat als je lichamelijk niet in orde bent dat je geen hoeven uit kan krabben wel in staat bent tot een danscarriere? Dat kan ik eerlijke gezegd niet rijmen....


Ik kan je reactie begrijpen.

Mijn lichaam is ( door al die jaren) getraind voor de dans. Natuurlijk zijn er nog dingen waar ik aan moet werken maar goed niet alles kan in 1 keer gelijk goed.

Sinds 3 jaar terug heb ik een schouder blessure. Ik kan nog wel hoeven uitkrabben maar alleen het been van het paard niet meer vasthouden tijdens het krabben , als die dan gaat leunen, (wat ik op stal wel eens heb meegemaakt) kan ik dat gewicht gewoon niet meer houden . Voor de rest kan ik alles. Dansen,paarden zadelen,mest kruien. Noem maar op. (Ik train in de zomer wel eens 6 uur per dag met een danstrainingskamp.
Nou , no problem.
Alleen zo'n heel paardengewicht kan ik niet houden..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers