Hoe straf jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardXXX

Hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:39

hoi,

Hoe straf jij je paard als hij bijt of trapt in de stal?
Want tegenwoordig zadel ik voor kleine kinderen een paard op die steeds wil bijten en trappen in de stal.
Hoe straf jij je paard als hij zo iets doet

alvast bedankt
paardXXX

Weggebokt

Re: Hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:40

Ik geef hem dan een flinke trap terug, issie helemaal betoeterd :P

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:42

ik geef hem zelf altijd een tik op zijn neus _-:(

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:42

Ligt eraan of t mijn eigen paard is, of dat van een een ander.. Die van mij krijgt mooi een maatje 37 terug van me..

Het paard van een ander, dat lost de eigenaar maar op..

Ik denk dst jij t over een manegepaard hebt, bij zo'n link dier zou ik naar de stalknecht, instructeur of stal eigenaar gaan en zeggen dat zij maar mooi opzadelen.. Ik zou t niet riskeren om een hoef in je gezicht te krijgen..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:44

als mijn paard bijt of trapt, zorg ik dat hij iets te rennen heeft. dit heeft hij nog nooit gedaan maar als hij het zou doen, zou ik dat terug doen.

Zowieso geen tik tegen zijn neus!!!! aangezien ze dan erg schichterig worden bij het aanraken van zijn hoofd.

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:45

ja ik heb het over een manege paard. ik weet wel goed hoe hij reageert dus bij hem durf ik het wel. je kan ook snel de stal uit

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:46

op de manege geven we allemaal tikjes op de neus zo 'leerden' we dat als ze bijten

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:50

wat moet je dan doen inplaats van een tik op z'n neus

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:52

Vraag dit op stal ipv hier op bokt. Er gelden vast regels hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:54

Slaan tegen het hoofd is niet goed, want daar kan een paard kopschuw van worden. Net zoals een ruk geven aan het halster of teugel, dat is ook niet goed voor een paard.
Je kunt je beter afvragen, waarom zo'n paard bijt en trapt in stal. Passend zadel? Stalnijd? Moet je perse opzadelen in stal of kan dat ook in de gang? Kijk anders eens of hij het ook doet als je hem uit stal haalt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:02

Juist bij manegepaarden: zo min mogelijk straffen en de problemen voorkomen. Als je een paard straft dat opzadelen al niet leuk vindt, gaat 'ie het alleen maar vervelender vinden. En het paard ziet zoveel mensen dat je toch niet komt tot een goede opvoeding.

Ik zou dus vooral zorgen voor rust. Kalm (maar zelfverzekerd) de stal in gaan, problemen voorkomen door eerst het halster te doen, eventueel vast te zetten, of met z'n tweeen te doen waarbij de een vooral rustig vasthoudt en verder niet teveel reageert op wat het paard doet.

Wat vaak ook werkt is om kleine dingetjes te corrigeren door een pasje opzij of naar achteren te vragen. Zo neem je wel de leiding, maar zonder dat het onrustig wordt.