De titel zegt het al. Ik vraag het me echt af. Vroeger zat ik op een manege dat als er een keer een zadel weg was dat het paard dan een zadel van een ander paard op kreeg wat wel goed leek te passen. Of als er een nieuw paard kwam dan kreeg het paard een zadel op van een paard dat pas weg was gegaan. Is dit alleen op de manege waar ik op heb gezeten of is dit bij veel maneges zo? Denken jullie dat de paarden goed passende zadels op de rug hebben liggen?
Behalve de manege waar ik rij, ken ik niet echt andere maneges. Dus van andere maneges weet ik het niet, maar bij ons op de manege komt er eens in de zoveel tijd een zadelmaker bij om het te controleren.
Denk even na: een paard met een niet passend zadel loopt minder goed en heeft meer kans op blessures. Ik denk dus dat het voor maneges ook belangrijk is om goede zadels te hebben. Ik kan wel begrijpen dat ze niet tot de laatste millimeter perfectie halen en als de zadelmaker net een maand geleden is geweest, laten ze die misschien niet meteen komen als er een nieuw paard is. Vaak zie je wel dat eens in de zoveel tijd de zadelmaker komt en de zadels wel gewoon goed passen.
manege waar ik reed werd ook lukraak met zadels gewisseld... Ik reed vaak jonge dieren zonder eigen zadel, hoevaak ik een ander zadel ben gaan zoeken omdat zadel veel te smal/te breed was voor eht beestje in kwestie.
Ik denk dat niet elke manege beschikt over een eindeloze zadel stash waarbij elk paard een maatzadel kan krijgt, wat niet betekend dat ze allemaal met een slecht passend zadel lopen. Mijn ervaring is dat er op een manege vaak geroeid wordt met de riemen die ze hebben maar dit niet altijd het gevolg heeft dat elk paard met een slecht zadel loopt.
Bij mijn oude manege niet. Als het niet te erg klapperde/kneep dan was het al snel goed (of er ging een dubbelgevouwen deken onder). Ik ben toen ik er langer reed wel eens bezig geweest met zadels (en bitten) ruilen en de adviezen zijn allemaal doorgevoerd.
Op mijn oude manege niet. Daar lagen gewoon een hoop ponyzadels en paktje je als leskindje gewoon een zadel en legde dat op de pony... Ze hadden dus niet eens eigen zadels.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 04-10-15 10:00
Ik denk dat veel bokkers ook ietwat doorslaan in het passen van het zadel maar neen, volgens mij neemt niet elke manege een zadelpasser in de hand. Denk dat de meeste zelf gewoon mikken.
Ik denk dat het per manege verschillend is, wat mijn ervaring is is dat ze er vaak veel te luchtig over doen. Dat kun je ook wel merken als je een paar weken naar de rug van de pony kijkt
Het verschilt heel erg per manege, en ik heb er op een boel gereden (buitenritten) Sommige lieten echt een zadelmaker komen en elk paard had zijn eigen aangepaste zadel. Maar ook maneges die gokten of niet eens keken...
op de maneges dat ik gereden heb werd er wel gekeken dat de zadels min of meer goed lagen. (in die zin, niet op de schoft en niet te erg klapperden). ieder paard had wel een eigen hoofdstel. De zadels werden genummerd, en om de zoveel tijd werd er gekeken welke zadels er op welke paarden goed lagen, op de boxen werden dan alle nummers genoteerd van welke zadels op dat betreffende paard gelegd mochten worden. (stel dat paard A zadels 1 en 2 mocht, en paard b enkel zadel 2, dan werden ze zo verdeeld afhankelijk van de les waarin ze liepen, ieder paard had meestal een paar keuze's).
Heb ook nog maneges gezien waar het niet uitmaakte en de paarden met kapotte ruggen liepen, zolang ze liepen was het ok. Was dan ook het type dat slachtpaarden op kocht, ze een paar maand lieten meelopen en weer wegdeden als ze helemaal kapot waren ...