APK voor manegepaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

APK voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:02

Ik kom sinds kort wel eens op een manege, daarvoor nooit omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben een eigen paard te mogen hebben.

Wat ik daar helaas zie is paarden die niet naar buiten gaan, ruggen die kapot zijn gereden door slecht passende zadels ook bij maneges met keurmerken en veiligheidscertificaten. Bijna alle paarden lopen onregelmatig tot kreupel.
Personeel wordt ingezet die totaal geen verstand hebben van het correct opzadelen van paarden waardoor een zadel ontzettend veel pijn veroorzaakt.
Probeer je hier wat aan te doen dan wordt je al snel door een manege-eigenaar als lastig ervaren. Al meerder maneges afgegaan omdat ik dit leed niet meer kan aanzien.

Ik schrijf dit omdat het welzijn van paarden mij zeer aan het hart gaat.

Wanneer je start met autorijden doe je dit bij een rijschool. Je moet eerst theoretische kennis hebben wil je de weg op mogen. Deze rijschool en overigens iedere autobezitter zijn verplicht de auto jaarlijks te laten keuren. Begin je een restaurant dan zijn er van allerlei regels waar je aan moet voldoen op het gebied van hygiëne etc.

Waarom geen jaarlijkse verplichte keuring van manegepaarden en hun zadels, hoofdstellen,welzijn en onderkomen. En een verplichting om beginnende ruiters eerst een soort theorie-examen te laten doen.
Hoe correct om te gaan met een paard, hoe functioneert een paard, hoe moet je een paard opzadelen etc. etc. In deze maneges wordt er aan dit laatste geen tijd gespendeerd.

Het merendeel van paardrijdend Nederland start in een manege. De basis die zij op dit soort maneges leren is daardoor al niet goed. De ouders hebben over het algemeen ook geen verstand van paarden en kunnen dus de manege er ook niet op aanspreken.

Wordt een paard niet goedgekeurd op een aantal punten dan is de manege-eigenaar verplicht het welzijn van dit paard te verbeteren.

Het is niet de bedoeling om hier te gaan melden dat jouw manege het wel goed doet en geweldig is.

Dit is alleen bedoeld om mensen eens te laten nadenken over het welzijn van het manegepaard en wat mondiger te worden richting misstanden.

Shadow0

Re: APK voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:05

Ik vraag me af waarom maneges altijd uitgezonderd worden als voorbeeld van misstanden. Is dat bij eigen paarden niet aan de hand? Dus dan op z'n minst een kritische keuring van ieder paard en iedere paardeigenaar, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:11

Waarom een verplicht theorie-examen? Ik denk dat dat voor de gemiddelde manege verkeerd uitpakt, omdat mensen echt geen zin hebben om een examen af te leggen voor zij of hun kind aan een sport mogen beginnen. Mensen willen toch vooral eerst uitproberen of paardrijden wat is voor henzelf of hun kind. De meeste mensen beginnen zelfs met een leencap en regenlaarzen, omdat ze echt niet van plan zijn er geld aan uit te geven voor ze zeker weten dat het leuk genoeg is om mee door te gaan. En geef ze eens ongelijk.

Wat wij als manege doen is een keer in de zo veel tijd een ouderdag organiseren; we geven dan een middag theorielessen aan de ouders die met hun kinderen meekomen. Ook wordt er geoefend met opzadelen en mogen ze zelf een rondje erop. Kosten: 1 euro, zodat we koffie en koekjes kunnen halen. Verder doen we dit vrijwillig, als bescherming voor onze dieren. En zo'n vier keer per jaar krijgen bij ons de kinderen een theorieles ipv een rijles. Daar komen dan dezelfde dingen aan de orde: hoe zit een paard in elkaar, lichamelijk en mentaal. Hoe zit een zadel in elkaar, en een hoofdstel, en hoe doe je dat allemaal op de juiste manier.
Zo kan het toch ook? Dan maak je voor mensen de drempel niet zo hoog om aan paardrijden te beginnen, maar leer je ze wel het hoe en waarom achter de dingen die je doet. Wij vinden dit een meer dan voldoende alternatief voor een 'verplicht examen' (waarvoor mensen dan eerst ook weer een semi-verplichte cursus zouden moeten volgen, anders halen ze dat examen nooit).
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 24-09-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:11

Shadow0 schreef:
Ik vraag me af waarom maneges altijd uitgezonderd worden als voorbeeld van misstanden. Is dat bij eigen paarden niet aan de hand? Dus dan op z'n minst een kritische keuring van ieder paard en iedere paardeigenaar, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik denk dat wat TS vooral probeert te zeggen is dat paarden die op een manege terecht komen vaak niet hetzelfde soort paarden zijn als de paarden die bij particuliere eigenaren komen te staan.

Ik heb ooit een gesprek gehad met een manegeeigenaar die ik toevallig goed ken (aangetrouwde familie) en die gaf ook aan dat de paarden die op maneges terecht komen over het algemeen te goed zijn voor de slacht (vaak zijn het ex-eigenaren die het niet over hun hart kunnen krijgen om ze te laten slachten), maar die ook niet goed genoeg meer zijn voor de sport. En dat terwijl een manegepaard het over het algemeen toch wel wat zwaarder te verduren heeft dan het recreatieve sportpaard.

Mensen die particulier paarden houden hebben vaak een soort sociale controle, mensen om hen heen of stalgenoten die de boel een beetje in de gaten houden. Als het paardenwelzijn echt heel erg laag komt te staan (paard is duidelijk kreupel maar wordt toch bereden) dan trekt de staleigenaar, of een stalgenoot wel aan de bel. Op maneges komen voornamelijk mensen met aanzienlijk minder paardenkennis. Jonge kinderen zullen het niet snel door hebben als een paard een beetje gek loopt, en de ouders al helemaal niet. Dan is het als manegeeigenaar je eigen keuze of je een paard met duidelijke rugklachten, of een paard dat niet helemaal rad loopt, toch laat meelopen in de lessen. Daarom denk ik dat af en toe een keuring zeker geen slecht idee zou zijn.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:15

Ik heb een kleine lesgeefstal, heb 3 paarden en 2 pony's waar ik lessen mee geef, elk jaar worden de zadels gecheckt en als ik denk van zadel ligt niet goed, komt de zadelmaker een keer vaker.
Ook worden ze elk jaar door de da gecheckt, inenting en tandencontrole, ook hier geld bij twijfel, komt de da vaker om te controleren en op te lossen.
Merk ik dat een paard niet lekker loopt of vast zit, komt de fysiotherapeut om ze weer los te werken.

Grootste deel van mijn inkomen, gaat weer terug in de paarden. Mijn voordeel is dat ik niet van de paarden hoef te leven, maar dat het kosten dekkend moet zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:20

Emmaa_ schreef:
Mensen die particulier paarden houden hebben vaak een soort sociale controle, mensen om hen heen of stalgenoten die de boel een beetje in de gaten houden. Als het paardenwelzijn echt heel erg laag komt te staan (paard is duidelijk kreupel maar wordt toch bereden) dan trekt de staleigenaar, of een stalgenoot wel aan de bel.

Dat klinkt allemaal heel mooi verzonnen maar heb je ook maar enig idee of dat zo is? Cijfers enzo?

Er wordt veel te veel verzonnen over hoe het zou moeten werken, en men vergelijkt losse voorbeelden (1 manege wordt meteen gezien als 'zo gaat het op maneges' en dan pikt men ook nog vaak het minst goede van die manege eruit), en men vergelijkt het trouwens ook met losse voorbeelden van eigenaren, en dan juist weer vaak met de goede eigenaren.

Die sociale controle door de stalhouder lijkt me in elk geval een beetje tegenstrijdig: in veel gevallen is de stalhouder immers ook de manegehouder. Zou vreemd zijn als die in het ene geval niet kan zien wat er met de dieren is, en in het andere geval wel. Kortom: dit soort wilde verhalen en theorieen zouden echt eens beter moeten worden onderbouwd.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:28

Met Shadow0 eens.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:28

Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Jammer genoeg gaat dit ten koste van de paarden, uiteraard heb je ook goede manege's ertussen zitten, die wel de paarden voorop zetten.
Maar uiteindelijk draait het hele verhaal om het geld, in principe zou zo'n keurmerk/APK etc misschien een uitkomst kunnen bieden, maar zolang mensen blijven betalen aan 'slechte' manege's, blijft het probleem bestaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:28

Shadow0 schreef:

Op zich is dat een goed idee, maar zoals ik al aangaf beginnen de meeste ruiters op een manege.
Dus lijkt mij het zinvol om bij de basis te beginnen. Wanneer je later een eigen paard hebt weet je dus wel beter wat goed en fout is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:29

myk_en_shant schreef:
Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Jammer genoeg gaat dit ten koste van de paarden, uiteraard heb je ook goede manege's ertussen zitten, die wel de paarden voorop zetten.
Maar uiteindelijk draait het hele verhaal om het geld, in principe zou zo'n keurmerk/APK etc misschien een uitkomst kunnen bieden, maar zolang mensen blijven betalen aan 'slechte' manege's, blijft het probleem bestaan.

Maar weten zij dan wel dat de manege slecht is. Als je een leek bent kan je dat dus niet beoordelen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:31

En dit is idd het grote hekelpunt, mensen zouden zich eerst meer moeten verdiepen in de materie en niet alles als zoete koek aannemen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:35

Blue_Eyes schreef:
Waarom een verplicht theorie-examen? Ik denk dat dat voor de gemiddelde manege verkeerd uitpakt, omdat mensen echt geen zin hebben om een examen af te leggen voor zij of hun kind aan een sport mogen beginnen. Mensen willen toch vooral eerst uitproberen of paardrijden wat is voor henzelf of hun kind. De meeste mensen beginnen zelfs met een leencap en regenlaarzen, omdat ze echt niet van plan zijn er geld aan uit te geven voor ze zeker weten dat het leuk genoeg is om mee door te gaan. En geef ze eens ongelijk.

Wat wij als manege doen is een keer in de zo veel tijd een ouderdag organiseren; we geven dan een middag theorielessen aan de ouders die met hun kinderen meekomen. Ook wordt er geoefend met opzadelen en mogen ze zelf een rondje erop. Kosten: 1 euro, zodat we koffie en koekjes kunnen halen. Verder doen we dit vrijwillig, als bescherming voor onze dieren. En zo'n vier keer per jaar krijgen bij ons de kinderen een theorieles ipv een rijles. Daar komen dan dezelfde dingen aan de orde: hoe zit een paard in elkaar, lichamelijk en mentaal. Hoe zit een zadel in elkaar, en een hoofdstel, en hoe doe je dat allemaal op de juiste manier.
Zo kan het toch ook? Dan maak je voor mensen de drempel niet zo hoog om aan paardrijden te beginnen, maar leer je ze wel het hoe en waarom achter de dingen die je doet. Wij vinden dit een meer dan voldoende alternatief voor een 'verplicht examen' (waarvoor mensen dan eerst ook weer een semi-verplichte cursus zouden moeten volgen, anders halen ze dat examen nooit).

Als alle maneges dat zo doen is dat goed, maar helaas is dat niet het geval. Je moet dus een wat meer dwingende iets verzinnen.

Komt de zadelmaker ieder jaar bij jou de zadels controleren? Hebt je een zadelmaker laten komen om een goed tweedehands zadel voor je paarden aan te passen?
Ik zie bij heel veel paarden de zadels bijna de nek liggen.
Het is beider belang dat een zadel goed op een paard ligt. Voor de ruiter die kan veel beter in balans zitten en voor het paard die krijgt geen rugprobleem en daaruit vloeiende kreupelheden.
Laat je jaarlijks bij de enting van je paarden de dierenarts ook nog even verder kijken?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:35

Apk voor manege paarden is simpelweg te duur!
Wat hier al eerder gezegd werd, zijn het veelal al paarden, die iets mankeren.
Anders waren ze wel ergens anders terecht gekomen!
De ene loopt regelmatig onregelmatig, de ander steekt zn kop in de lucht etc.
Als je die paarden laat keuren, zullen er vd 10 9 afgekeurd worden waarschijnlijk..

Is dit te weiten aan slechte manegehouders?
In mijn ogen niet want particulieren, verzekeringen en handelaren doen hier heel hard aan mee.
Want anders zouden deze paarden veelal afgemaakt worden.
Maar ja, dan is er geen handel meer en heb je nog alleen gezonde paarden, die dus duur gaan worden?!
Manegelessen wordeb dan ook onbetaalbaar want xo'n paard is duurder in aanschaf!

Wil niet zeggen dat ik niet voor controle tuig, gebit ed sta. Hier in de buurt gebeurd dat iig wel.
En ja, dan kan er nog iets mis gaan...
Over het algemeen is juist een manegehouder zuinig op zn goede manegepaarden ( wel of niet slag in wiel oid) want die brengen het meeste geld op!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:44

myk_en_shant schreef:
Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren.

Dat zijn weer van die aannames... Volgens mij is het niet waar. Volgens mij proberen de meeste maneges vooral te bestaan en blijven te bestaan, en da's een beetje schipperen tussen genoeg kunnen bieden voor je paarden en mensen, en tegelijkertijd niet onbetaalbaar zijn voor de klanten.
Het draait niet allemaal om geld, maar het zijn wel bedrijven waar de inkomsten en uitgaven met elkaar moeten kloppen.
Da's niet eenvoudig, en niet iedereen slaagt daar even goed in of maakt de verstandigste keuzes.

Maar dat er hier een hele categorie wordt weggezet als inhalig vind ik dus niet bepaald netjes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:00

Ik kom als FNRS en KNHS jury op nog al wat stallen en maneges. Mijn beeld is echt niet dat het met manegepaarden nou zoveel slechter gesteld is dan met 'privé-paarden'. Ik herken ook echt niet dat er op de meeste maneges paarden met zere ruggen en slechte zadels rondlopen. Natuurlijk zijn er hele sneue maneges bij, maar ik weet minstens zoveel sneue privépaarden te noemen.

Ik denk zelf dat het makkelijk schoppen is tegen maneges. Inderdaad moet er daar met de paarden geld verdiend worden, en zal dus niet ieder paard de hele dag in de watten gelegd kunnen worden, zoals iemand dat met z'n ene eigen paardje zal doen. Maar juist omdat er geld verdiend moet worden aan de paarden, is het van het grootste belang dat ze het lang blijven doen. Goede manegepaarden zijn goud waard. Ik zie manege eigenaren die enorm hun best doen om hun paarden gezond te houden, binnen de mogelijkheden die ze hebben.

Mijns inziens zijn er nog steeds meer manege eigenaren met verstand van zaken, dan mensen met één paardje op een pensionstal. Een manege heb je meestal niet voor een paar jaar. Da's levenswerk. Dus je werkt je hele leven (vaak meerdere generaties) met paarden. Die ervaring is best wat waard.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:05

Schangah schreef:
Komt de zadelmaker ieder jaar bij jou de zadels controleren? Hebt je een zadelmaker laten komen om een goed tweedehands zadel voor je paarden aan te passen?
Het is beider belang dat een zadel goed op een paard ligt. Voor de ruiter die kan veel beter in balans zitten en voor het paard die krijgt geen rugprobleem en daaruit vloeiende kreupelheden.
Laat je jaarlijks bij de enting van je paarden de dierenarts ook nog even verder kijken?

Bij ons is in februari nog een zadelpasservice geweest, die geholpen heeft met het goed krijgen van alle zadels. De tanden worden iedere twee jaar gecontroleerd en als de dierenarts aangeeft twijfels te hebben, dan ieder jaar. We houden zelf alles goed in de gaten, bij twijfel hebben we een hotline met de dierenarts en bij ons loopt nooit een kreupel paard in de lessen. Wij doen onze uiterste best om de dieren een zo goed mogelijk leven te geven. Maar de vraag was toch om niet te gaan vertellen dat het bij jezelf allemaal zo geweldig is, het ging toch om het algemeen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:09

Evelienepien schreef:
Apk voor manege paarden is simpelweg te duur!
Wat hier al eerder gezegd werd, zijn het veelal al paarden, die iets mankeren.
Anders waren ze wel ergens anders terecht gekomen!
De ene loopt regelmatig onregelmatig, de ander steekt zn kop in de lucht etc.
Als je die paarden laat keuren, zullen er vd 10 9 afgekeurd worden waarschijnlijk..

Is dit te weiten aan slechte manegehouders?
In mijn ogen niet want particulieren, verzekeringen en handelaren doen hier heel hard aan mee.
Want anders zouden deze paarden veelal afgemaakt worden.
Maar ja, dan is er geen handel meer en heb je nog alleen gezonde paarden, die dus duur gaan worden?!
Manegelessen wordeb dan ook onbetaalbaar want xo'n paard is duurder in aanschaf!

Wil niet zeggen dat ik niet voor controle tuig, gebit ed sta. Hier in de buurt gebeurd dat iig wel.
En ja, dan kan er nog iets mis gaan...
Over het algemeen is juist een manegehouder zuinig op zn goede manegepaarden ( wel of niet slag in wiel oid) want die brengen het meeste geld op!

Het feit alleen al dat er paarden gebruikt worden die eigenlijk niet meer geschikt zijn op te rijden..... Het is dus humaner om dit soort paarden te laten inslapen. Iedere dag met pijn gedwongen te lopen is wat mij betreft dierenmishandeling.
Maar dat is niet altijd het geval, er zijn voldoende goedkopere paarden te koop die wel gezond zijn.
Zeker gezien de crisis die er is zijn veel recreatiepaarden te koop. Paarden die qua uiterlijk, gangen etc niet de sterren zijn en daardoor goedkoper.

Vergelijk het met auto's: Koop jij als leek een auto bij een slechte handelaar. Tijdens de apk komt dit dus eruit. De volgende keer bedenk jij je wel een tweede keer om daar een auto te kopen.
Op deze manier pak je dus tevens de slechte handelaren aan.
Ik vind dat je ook als manegeruiter op een gezond paard moet kunnen lessen. En dan ja dan maar een paar euro duurder. Manegepaarden moeten net zo goed verzorgt worden als een privépaard.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:10

Blue_Eyes schreef:
Schangah schreef:

Bij ons is in februari nog een zadelpasservice geweest, die geholpen heeft met het goed krijgen van alle zadels. De tanden worden iedere twee jaar gecontroleerd en als de dierenarts aangeeft twijfels te hebben, dan ieder jaar. We houden zelf alles goed in de gaten, bij twijfel hebben we een hotline met de dierenarts en bij ons loopt nooit een kreupel paard in de lessen. Wij doen onze uiterste best om de dieren een zo goed mogelijk leven te geven. Maar de vraag was toch om niet te gaan vertellen dat het bij jezelf allemaal zo geweldig is, het ging toch om het algemeen?

Juist ja in het algemeen. Fijn dat jij op een manege zit waar het er correct aan toegaat.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:28

Goed, dan wordt je manegepaard afgekeurd... wat gebeurd er dan? Snel cashen dus slacht. Hop nieuw paard en volgende keuring is paard weer kapot gereden.
Ik ben het helemaal met je eens dat paardenwelzijn moet worden aangepakt. Ik vind dat manegepaarden (verzoriging, houden en trainen) als voorbeeld moeten dienen.
Ik heb zelf in stalling gestaan bij maneges maar heb dit nooit lang volgehouden omdat ik het 'leed' niet meer aan kon zijn. Dat neemt niet weg dat er geen leed is onder de eigenaarspaarden.
Ook bij pensionstallingen hou ik het niet lang vol omdat er zoveel leed is en eigenaren niet verder kijken dan hun neus lang is.
Er is te weinig controle op paardenwelzijn daar ben ik het helemaal mee eens. De oplossing zou ik echter ook niet weten :(

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:33

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom dat "ze doen het allemaal voor het geld" ineens in een negatieve context wordt gebruikt. Ik werk ook niet uit liefdadigheid, waarom moet dat voor een manege dan wel gelden? Ja, het is een bedrijf. Dus ja, het zou fijn zijn als de eigenaren van het bedrijf aan het einde van de maand ook nog een belegde boterham mogen eten.

Verplichte apk lijkt me vooral nogal duur. Meer 'awareness' van het publiek (dus ja, ouders van paardrijdende kinderen) en het achterlijke sterrensysteem van de FNRS op de kop (waarbij paardenwelzijn zeker niet bovenaan staat) is wellicht een fijner begin. Dat zadels bij sommige maneges niet passen is me ook wel een doorn in het oog, je paard gaat tenslotte ook als bedrijf langer mee als het zadel past... maar ik geloof dus ook niet dat dit bij alle maneges zo zou zijn ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:38

djinnie schreef:
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom dat "ze doen het allemaal voor het geld" ineens in een negatieve context wordt gebruikt. Ik werk ook niet uit liefdadigheid, waarom moet dat voor een manege dan wel gelden? Ja, het is een bedrijf. Dus ja, het zou fijn zijn als de eigenaren van het bedrijf aan het einde van de maand ook nog een belegde boterham mogen eten.

Verplichte apk lijkt me vooral nogal duur. Meer 'awareness' van het publiek (dus ja, ouders van paardrijdende kinderen) en het achterlijke sterrensysteem van de FNRS op de kop (waarbij paardenwelzijn zeker niet bovenaan staat) is wellicht een fijner begin. Dat zadels bij sommige maneges niet passen is me ook wel een doorn in het oog, je paard gaat tenslotte ook als bedrijf langer mee als het zadel past... maar ik geloof dus ook niet dat dit bij alle maneges zo zou zijn ;)

Het zou prettig zijn dat er een systeem zou komen waar paardenwelzijn wel ergens bovenaan op een lijstje komt te staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:42

Schangah schreef:
Het zou prettig zijn dat er een systeem zou komen waar paardenwelzijn wel ergens bovenaan op een lijstje komt te staan.

Keurmerk Paardenwelzijn KPW, hoewel daar ook discussie over is...

Verder weet ik dat Akasha (oeoeoeh, een manege!) bezig is met een specifiek kennisproject voor de FNRS (komt binnenkort online)...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:44

Shadow0 schreef:
myk_en_shant schreef:
Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren.

Dat zijn weer van die aannames... Volgens mij is het niet waar. Volgens mij proberen de meeste maneges vooral te bestaan en blijven te bestaan, en da's een beetje schipperen tussen genoeg kunnen bieden voor je paarden en mensen, en tegelijkertijd niet onbetaalbaar zijn voor de klanten.
Het draait niet allemaal om geld, maar het zijn wel bedrijven waar de inkomsten en uitgaven met elkaar moeten kloppen.
Da's niet eenvoudig, en niet iedereen slaagt daar even goed in of maakt de verstandigste keuzes.

Maar dat er hier een hele categorie wordt weggezet als inhalig vind ik dus niet bepaald netjes.

Ik ben het (alweer, dit wordt een beetje eng ;) ) met je eens :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:47

Schangah schreef:

Meer bureaucratie! Dat is altijd fijn.

Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom dat alleen voor maneges zou moeten gelden. Dat hele verhaal met 'dat is de basis' overtuigt me echt niet. En het is wel makkelijk om dingen te bedenken waar anderen wel door benadeeld worden en jijzelf niet. (Immers, de kosten voor maneges gaan omhoog, terwijl eigenaren buiten schot blijven.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:49

Bij de FNRS maneges horen voor de ruiters examens, mijn dochter heeft voor de F2 oa moeten zadelen.
De rest doe ik geen uitspraken over, ik zie geen gekke dingen op de manege daar nl. De ponys staan buiten de lestijden ook op wei/paddocks voor zover ik zie.