ik heb als 37 jarige enkele maanden twee dagen per week meegeholpen op een springstal.
simpelweg om wat meer paarden in handen te krijgen en wat meer indrukken op te doen van paardenhouderij zodat ik niet als veredelde penny eindelijk aan mijn eerste eigen paardje zou beginnen..
in ruil voor iets? nah, ik leerde er wat van.. zag de trainingen, hoe zij met paarden omsprongen, keek hier en daar eens een lesje.. Heb een aantal keer op een van de paarden mogen klimmen die al wat ouder was om even lekker te rijden.. Dat jonge spul heb ik meteen al van aangegeven dat ik daar niet op zou klimmen lol.. Kreeg toen ik daar stopte een leuk mandje mee met kleine verrassinkjes, vond dat superleuk.. liever wat kleins hier en daar als waardering dan dat er persee geld tegenover moet staan, of standaard lessen of zo..
Citaat:
Nu merk ik dat "in deze tijd" er niet veel meer geholpen word. Als de jeugd hier nog maar het idee krijgt dat ze eens iemand een handje zouden moeten helpen, verdwijnen ze. Of je moet ze er geld voor geven... Zelf het voorstel om bv een paard te logeren of er pony te rijden is hen te vermoeiend.
ik denk dat het juist hierin zit... Als iemand namelijk bij mij het vermoeden wekt dat er verwacht wordt dat ik een handje help, terwijl ik betaal voor lessen en er wat voor gradatie van 'moeten' dan ook bij komt kijken.. dan ben ik de eerste die mijn hielen licht, want daar ben ik toch wel wat allergisch voor..
het kan natuurlijk zijn dat je het zo onder woorden brengt, maar dat het op je bedrijf heel anders naar voren wordt gebracht.. Persoonlijk bij mij:
- Zou iemand misschien even willen helpen bij het opstijgen? ik kom even wat handen te kort..
dan ben ik de eerste die stopt met het paard gedag zeggen waar ik nog even mee stond te trutten en de bak in loop.. leuk even een handje helpen..
-Zou je niet even kunnen helpen, je staat toch niets te doen en ik heb iemand nodig.. dan trek ik al een wenkbrauw op.. ik help wel, maar niet van harte
-Jullie moeten na de les even wachten met weggaan want ik kan wel wat hulp gebruiken bij het opstappen van de volgende groep.. Dan gaat het spontaan niet hier, dan moet ik weg. blijkbaar vind men het dan vanzelfssprekend dat ik als betalende klant hun gemis aan stalhulp van dat moment wel even opvang? dan huren ze maar een extra handje in.. vragen staat vrij, maar verwachten is een stap verder.
als er een ponykamp was in het verleden (manege waar ik nu rijd heeft hulp in overvloed), dan gaf ik altijd vooraf al aan.. als je mensen extra nodig hebt, dan geef je maar een gil.. als ik kan dan kom ik..
maar dan komt het dus uit mij, en niet vanuit een verwachting dat ik wel iets zal doen.