Wedstrijd stress, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0101

Wedstrijd stress, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:22

Hoi allemaal,
Eerst sorry als het verkeerd staat ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen..

Het zit namelijk zo bij ons opstal worden regelmatig wedstrijden georganiseerd (FNRS wedstrijden om precies te zijn) en ik vind het erg leuk om daar aan mee te doen omdat ik heel graag verder wil in de paardensport. Alleen zit ik met een probleem.. Ik heb ontzettend last van stress tot erg aan toe, zo erg dat ik elke keer me hele proef verknalt en er echt mee zit.. Het begint meestal ongeveer één of twee dagen van te voren.

Bijvoorbeeld een paar dagen geleden...
Ik had me omgekleed en ben naar stal gegaan, ik haalde de pony op waar ik op moest om in te vlechten (We moeten elke keer op een andere.) en zette deze op stal maar dan begint de pret al de pony wil niet goed stil staan omdat hij aan het eten en is beetje onrustig door alle veranderingen, ik word boos en begin met een boze stem de pony te corrigeren dat hij moet ophouden met dat irritante gedoe. Doordat ik in soort 'ruzie' zit willen de knotjes niet mooi worden en wordt ik geïrriteerd. Dan als ik eindelijk klaar ben haal ik het tuig op en zadel ik de pony op dat gaat goed niks aan de hand.

Vervolgens ga ik inrijden en dan wordt ik wat rustiger door het rijden maar ook omdat weg ben van de drukte op stal (waar ik echt niet tegen kan) en dan lekker alleen ben. De pony is een beetje druk en voorwaarts door het gedoe met het vlechten maar verder heeft de pony een mooie stelling en ik nette houding net zoals in de les. Als ik opgeroepen wordt begint het water in de pan over te koken ik wordt steeds nerveuzer omdat ik bijna aan de beurt ben alle mensen kijken me aan en voel me niet op me gemak ik heb buikpijn en voel me niet zo lekker. Ik stijg op en lezer roept dat ik mag beginnen terwijl ik eigenlijk liever nog 2 rondjes extra wil rijden omdat mijn pony bang is voor het juryhok en ik me heel nerveus voel en even de rust wil vinden de pony is nerveus en ik ook..

We raffelen de proef af en de mooie stelling en buiging van de pony en mij nette houding zijn weg. Ik zit in elkaar gedoken ik probeer de rust te zoeken maar het lukt niet bij elke proef. Het probleem is dus dat ik mezelf helemaal gek maak omdat ik zo graag me best wil doen en door de drukte en al het gedoe er omheen, toch weet dat ik het kan en dat ik niet zo moet aanstellen maar zodra ik begin heb ik totale black out. Het gaat me niet om het winnen..

In de lessen is het heel anders daar rijdt ik met plezier en de paarden lopen netjes door de bak zoals het hoort maar zodra ik een proef moet rijden tijdens een wedstrijd gaat het dus helemaal mis. Zo erg dat ik geen plezier beleef aan het wedstrijd rijden.

Herkennen jullie dit, of hebben jullie tips?
Er zijn ook kinderen bij ons op stal die een kalmeringsmiddel krijgen maar daar begin ik liever niet aan..

Respect als je dit gelezen hebt..

0101

Re: Wedstrijd stress, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 19:04

Niemand?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:40

Hk -> MA

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:49

Een dag van tevoren gaan vlechten en de pony mooi en schoon maken zodat je alle tijd hebt en er geen druk of tijdsdruk op staat. 's ochtends eventueel de knotten nog even netjes maken.
Kun je niet een oortje in doen met wat muziek op een laag volume zodat je een beetje afgeleid word?
Verder kan ik niets ander meegeven dan op je ademhaling letten, het veel doen zodat het nieuwe er een beetje afgaat en rustig blijven.
Eventueel vragen of je niet een poosje op hetzelfde paard kunt rijden en uitleggen waarom.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:44

Eerder beginnen met poetsen en vlechten? Dan kun je daarna nog even je rust zoeken voordat je moet zadelen en rijden. Natuurlijk wel in overleg met de manege.

Hier gebeurt het trouwens wel dat er 2 of 3 ruiters op hetzelfde paard/pony een FNRS-proef moeten doen. De bedoeling is dan eigenlijk dat die allemaal helpen met poetsen en vlechten, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Als je bijvoorbeeld als derde moet, kun je aan de eerste ruiter vragen of die wil vlechten, dan heb je die stress in elk geval niet meer.

Ander vraagje. Je haalt de pony op (waar vandaan?) en zet hem op stal om te vlechten. Dat is een andere stal dan waar hij normaal staat? Waarom?

En je doet alles alleen? Het kan ontspannend en gezelliger zijn om dingen samen met iemand anders te doen.

Heb je deze spanning alleen met de proefjes of ook met repetities op school? Probeer dan eens iets van de drogist om rustiger te worden, tegen examenstress.

Ook kun je wat ontspanningsoefeningen gaan doen:

https://www.ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen/

succes

0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 21:55

Marie111 schreef:
Eerder beginnen met poetsen en vlechten? Dan kun je daarna nog even je rust zoeken voordat je moet zadelen en rijden. Natuurlijk wel in overleg met de manege.

Hier gebeurt het trouwens wel dat er 2 of 3 ruiters op hetzelfde paard/pony een FNRS-proef moeten doen. De bedoeling is dan eigenlijk dat die allemaal helpen met poetsen en vlechten, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Als je bijvoorbeeld als derde moet, kun je aan de eerste ruiter vragen of die wil vlechten, dan heb je die stress in elk geval niet meer.

Ander vraagje. Je haalt de pony op (waar vandaan?) en zet hem op stal om te vlechten. Dat is een andere stal dan waar hij normaal staat? Waarom?

En je doet alles alleen? Het kan ontspannend en gezelliger zijn om dingen samen met iemand anders te doen.
E
Heb je deze spanning alleen met de proefjes of ook met repetities op school? Probeer dan eens iets van de drogist om rustiger te worden, tegen examenstress.

Ook kun je wat ontspanningsoefeningen gaan doen:

https://www.ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen/

succes

Normaal vlechten we idd een dag van te voren maar omdat we tijdenlijk geen boxen vrij hebben staan alle pony's 24/7 buiten dus ik kon niet vlechten, dus heb de pony van de wei gehaald en een box gezet waar hij normaal nooit staat. Ik moest als 3e starten dus moest ook nog opschieten ook was ik de enige die op de pony moest..

Ik heb het alleen als ik moet rijden bij wedstrijden en presentaties voor plubliek op school met gewone toetsen / examens heb ik het niet..

saladinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:52

ik herken het probleem en mijn tip is om gewoond jezelf voor te stellen dat je gewoon een privéles gaat rijden. bij mij werkt dat vaak wel

0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 18:50

saladinlover schreef:
ik herken het probleem en mijn tip is om gewoond jezelf voor te stellen dat je gewoon een privéles gaat rijden. bij mij werkt dat vaak wel

Dankje, ik heb binnenkort weer een wedstrijd misschien heb ik er iets aan ga het eens proberen :D

saladinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:30

danie111 schreef:
saladinlover schreef:

Dankje, ik heb binnenkort weer een wedstrijd misschien heb ik er iets aan ga het eens proberen :D

succes je kan het +:)+ *\o/* +:)+

saladinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:18

hoe is de proef gegaan???
/3

0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 23:08

saladinlover schreef:
hoe is de proef gegaan???
/3

Ben 3e geworden :D