zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:56

hallo,

ik vroeg me gewoon af: als jullie les hebben mogen jullie dan zelf opzadelen? en als het niet mag, weten jullie ook waarom het niet mag?
bij ons worden de lespaarden voor de groepslessen (woensdag en weekend) opgezadelt en op die dagen worden de andere paarden voor de andere lessen ook opgezadelt
als we zelf komen in de week om te rijden, dan mogen we wel zelf zadelen (op voorwaarde dat het paard nog niet meegereden heeft in een les)

hoe zit dat bij jullie?
groetjes

Elastiek

Berichten: 567
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:58

Gewoon zelf opzadelen.
Waarom mogen jullie voor de groepslessen niet zelf opzadelen ?

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:59

Bij de manege waae mijn eigen paardje staat (zelf altijd al reed en rij), moet je zelf opzadelen

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:00

Wij poetsten en zadelden zelf ons paard, tenzij het al liep tijdens de les voor onze les.

In Scheveningen heb ik ooit een privéles gehad waarbij mijn les paard al gezadeld klaar stond, dat vond ik maar niks. Ik wil graag even kennis maken, het gevoel krijgen en naar het rijden toe werken. Als mijn paard gezadeld klaar staat (in zijn stal)heb ik het gevoel dat het een gebruiksvoorwerp voor mij zou zijn. Ik snap de voorzichtigheid wel van de manege eigenaar wel, maar die heeft ook een functie van het aanleren van dit soort vaardigheden en nadien een controlerende functie.

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:01

Vroeger op de manege waar ik reed werden de paarden voor de beginnerslessen opgezadeld en de gevorderden etc. moesten het zelf doen. Van de gevorderden werd er waarschijnlijk verwacht dat ze het zelf konden maar de instructeur kwam wel altijd even controleren.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:01

Het mag niet overal omdat niet iedereen goed kan opzadelen. Het wordt ook niet overal goed aangeleerd waardoor je pony's met singelnijd krijgt die bijten tijdens het aansingelen.
Ook bij eigen pony's en paarden zijn er maar weinig die het goed doen hoor, maar dat is op de meeste maneges de reden voor als het niet mag.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:03

Wij zadelen gewoon zelf, op en af. Ook eventueel afspuiten. Hele beginners doen vaak meiden van stal het, maar ruiter moet er altijd bij zijn zodat je het kunt leren. Ze weten het allemaal heel goed hoor, ook de jonge kinderen.

Telpeva

Berichten: 14699
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:06

Bij mij was het ook altijd zelf de box uit plukken (in de zomer ook zelf uit de wei halen), poetsbeurt, en zelf zadelen. Na afloop ook afzadelen en afdrogen en/of afspoelen als het nodig was. Bij nieuwe mensen of jongeren werd het tuig in de bak, voordat diegene op stapte, nagekeken of alles wel helemaal goed zat, en waar nodig aangepast.

Akke_sSpring schreef:
Wij poetsten en zadelden zelf ons paard, tenzij het al liep tijdens de les voor onze les.

In Scheveningen heb ik ooit een privéles gehad waarbij mijn les paard al gezadeld klaar stond, dat vond ik maar niks. Ik wil graag even kennis maken, het gevoel krijgen en naar het rijden toe werken. Als mijn paard gezadeld klaar staat (in zijn stal)heb ik het gevoel dat het een gebruiksvoorwerp voor mij zou zijn. Ik snap de voorzichtigheid wel van de manege eigenaar wel, maar die heeft ook een functie van het aanleren van dit soort vaardigheden en nadien een controlerende functie.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik wil ook weten wat voor vlees ik in de kuip heb, hoe de bui is van het paard die dag, en in gevallen dat ik het paard nog niet ken wil ik het eerst een beetje leren kennen voordat ik erop stap.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:08

Met achteraf in de bak controleren of het zadel en hoofdstel goed zit, wordt niet voorkomen dat er niet goed wórdt opgezadeld.

Telpeva

Berichten: 14699
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:23

Akhal_Teke schreef:
Met achteraf in de bak controleren of het zadel en hoofdstel goed zit, wordt niet voorkomen dat er niet goed wórdt opgezadeld.

Bij ons hadden ze daar geen tijd voor of geen zin in om erbij te zijn, we deden het elkaar aanleren en uitleggen hoe het moest. Nood breekt wet, want naast de lesklanten was er gewoon niemand anders aanwezig :+

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:30

Akhal_Teke schreef:
Met achteraf in de bak controleren of het zadel en hoofdstel goed zit, wordt niet voorkomen dat er niet goed wórdt opgezadeld.


Nee, dat klopt. Alleen men leert het ook niet als men het nooit zelf doet. Dat dit onder begeleiding moet of dat er een oogje in het zeil gehouden wordt vindt ik als vanzelfsprekend. Een onderdeel van de paardrijlessen was ook zadelen. (gepoetst werd er altijd wel) Een investering in je klanten en je paarden.

Toen ik zelf op de manege werkte zadelde ik vaak zelf de paarden voor de toeristen, maar als er inderdaad iemand was die dat graag zelf wilde dan zorgde ik gewoon dat ik in de buurt bleef (praatje maken) zodat ik in kon grijpen wanneer nodig.

In mijn voorbeeld van de les in Scheveningen, melde ik mij in de kantine en kon ik direct naar beneden lopen waar een gezadeld paard klaar stond. Daar was weinig ruimte voor eigen inbreng en dat vond ik jammer.

Zjoukje
Berichten: 53
Geregistreerd: 01-11-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:37

Zelf zadelen tenzij hij al meeloopt in de les ervoor. Alleen bij mijn eerste les stond hij al gezadeld klaar, daarna opzadel instructie gehad en vervolgens zelf doen. Je kunt altijd iemand roepen als het niet goed lukt.

Ik vind het heerlijk om voor de les aanwezig te zijn en dan de tijd te nemen om ze te poetsen, te teuten en op te zadelen. De paarden vinden al die aandacht heerlijk!

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:47

Alles lekker zelf doen, beginners worden geholpen, met de bedoeling dat ze het zelf kinnen leren, al was ik laatst een pony aan het opzadelen en het ruitertje stond er naast. En aangezien ze het nog nooit had gedaan maar wel heel vaak gekeken vroeg ik of ze het een keer wou doen. Krijg ik met een hele arrogante kop "nee dat hoef ik niet te doen" te horen. Dat vond ik toch wel raar

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:54

Toen ik nog op de manege reed heel wat jaren geleden. Toen was het normaal dat je het zelf deed tenzij het paard in de les van te voren liep dan moest je hem overnemen. Laatste jaren zat ik op zaterdagochtend en dat was de eerste lesgroep van de dag. Dus altijd zelf opzadelen en ook afzadelen. Vond ik zelf wel fijn. Beter dan wanneer je alleen het paard in je handen geduwd kreeg en rijden en dat is het.
Ik weet niet of ik ooit een opzadel les heb gehad. Ik heb volgens mij grotendeels geleerd van een pensionklant daar omdat het paard wat ik reed in de stallen stond van de privépaarden en daar dus nooit iemand anders was als zij. Werd in de beginners lessen altijd wel gecontroleerd maar als je in een meer gevorderde les zat keken ze daar niet echt meer na. Weet wel een keer dat we allemaal al in de les waren op 1 meisje na. En bleek dat ze "ineens" niet meer wist hoe ze moest opzadelen. Ze had het zadel achterste voren er op liggen dus iemand moest haar gaan helpen in de stal. En die meid reed toch al wel een poosje. Maar goed persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat het de lesklanten geleerd word hoe je opzadelt wat mij heel vaak opvalt is dat nog steeds veel mensen een zadel te ver naar voren leggen helemaal op de schoft en schouder van het paard. Beetje tijd aanbesteden voorkomt dat wel als mensen op den duur een verzorgpaard of eigen paard krijgen.

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:56

Bij mijn oude manege waar ik reed moesten we zelf poetsen opzadelen en naderhand ook afzadelen.
Voor de beginners waren er altijd meiden die hielpen. Maar die poetsten SAMEN met jou en zadelden ook SAMEN op.
Je deed alles dus samen en wat ik bedoel met samen is dat jij poetste en zadelde. De meiden bleven er altijd bij, legde alles tot in de puntjes uit en met zadelen zelf probeerde je zelf zadel erop te leggen. De meiden legden hem goed en dan mocht je zelf aansingelen en die meiden hielpen je dan weer.
Hoofdstel mochten we ook zelf doen en zij hielden je pony dan vast om het hoofd zeg maar, zodat jij je gewoon bezig kon houden hoofdstel in te krijgen.

Ook controleerden ze altijd na & in de bak werd het ook nog gecontroleerd.
We hadden ook wel eens sporadisch een poets en zadelles

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:01

Ik ben een beginner die wekelijks rondjes op de manege rijdt. Al bij "mijn" eerste paard heb ik leren zadelen, al moest de instructrice wel steevast helpen met het hoofdstel omdat die eigenwijze merrie precies wist hoe ze beginnelingen moest ontwijken. Daarna een minder ongehoorzaam paard, maar een dat je beslist niet zelf mocht opzadelen: hij had een trauma overgehouden van een voormalig, verkeerd zadel en begon te trappen als hij het zadel op kreeg. Dat mochten lesklanten echt niet zelf doen.

Paarden zijn nou eenmaal levende wezens met een eigen wil, en bijna elk paard, hoe lief en betrouwbaar ook, heeft wel ergens kuren bij. Er kunnen dus genoeg redenen zijn waarom je het niet zou doen.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:03

Hier zelf op- en afzadelen. Natuurlijk lopen er altijd ervaren mensen rond om de beginners te helpen, dus de pony's worden 9 v/d 10 keer netjes opgezadelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:51

bij ons mogen meestal gevorderden wel opzadelen, beginners niet (allee soms wel die worden het ook wel aangeleerd, lopen genoeg meisjes rond die het kunnen aanleren)
bij ons is wel de regel kom een half uur - kwartier vroeger naar de les, dan kun je je pony/paard gaan halen (staan 24/7 op de wei) zelf poetsen en opzadelen, ben je later word je paard gezadelt
soms gebeurt het ook dat de paarden vaststaan met hun zadel op en halster aan (als ze een uur - ander half uur daarvoor hebben gereden en even pauze hebben gehad) en dan is het gewoon hoofdstel aan, nog eens aansingelen en klaar

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:39

Ook al was je bij ons te laat moest je nog zelf zadelen. Dan kwam je maar later in de les...

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:55

Bij 'mijn' manege is er 's middags vrij kort aansluitend op de schooltijden les (16u), de kinderen die ruim op tijd zijn zadelen zelf op en zadelen evt ook de andere paardjes op die mee lopen in die les.
Er loopt dan iemand bij die helpt waar dat nodig is, bijvoorbeeld door het zadel even op een (te) hoog paard te leggen of het bit in te doen bij een paard dat z'n hoofd de lucht in steekt.
Als ik dat ben, zeg ik tegen die (vaak) meiden dat ze altijd om hulp mogen vragen als iets niet lukt.
Ook pak ik vaak de paarden die erg narrig kunnen zijn met poetsen/zadelen, ik heb nou eenmaal iets meer in te brengen en ben niet zo snel bang. ;)

Bij klanten die voor een buitenrit komen zadelen we vaak van te voren al op tenzij ze erg vroeg zijn, dan mogen ze zelf opzadelen als ze willen.
Ook hier blijft er iemand in de buurt om een oogje in het zeil te houden.

janine12

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Giekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 03:27

Waar ik reed vroeger werd je bij je eerste lessen alles uitgelegd en hielpen ze je. Zo leerde iedereen het aan. Iedereen zadelde zelf het paard op. Het tuig werd vaak nog wel even gecontroleerd, en je mocht altijd om hulp vragen. Zo leerde ik dus als klein meisje al hoe ik heel veel verschillende paarden op moest zadelen, en ik ben het ook nooit vergeten. :P

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:09

Ik laat thuis mijn lessers ook zadelen. Pony's zijn echter ook zeer betrouwbaar. bijten of vervelend gedrag is een uitzondering, maar kan me voorstellen dat als een dier echt singelnijd krijgt van alle kinderen die het fout of onhandig doen, op mijn werk hebben we zulke dieren, met geduld en een voorzichtige aanpak gaat het goed maar doe je onhandig of ruw dan vinden ze dat niet leuk.

RachelIndy
Berichten: 144
Geregistreerd: 21-08-13
Woonplaats: Deventer

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:20

Wij moesten ook gewoon zelf zadelen hoor. Maar bij de beginnersles ook maar ik denk dat dat toch niet zon goed idee was.. Ponys werden namelijk aan het bit vastgezet weet nog heel goed dat Don zn lip open lag.. :(

Shylah

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-08-05

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:30

Overal waar ik gereden heb moest je zelf poetsen en opzadelen. Ik vind het ook wel fijn om het zelf te doen. Dan kan het paard aan jou wennen en jij alvast aan het paard. Komt wat persoonlijker over voor mijn gevoel, anders is het net alsof je op een fiets gaat rijden... je stapt op en rijdt weg, niet even gedag zeggen... :s En na de les borstel ik het paard ook altijd even, als een soort bedankje en eventuele zweet resten worden dan al iets verminderd.

Ik heb ene vaste riedel met opzadelen, ik doe het altijd voorzichtig en rustig en kriebel of klop even op de rug voordat ik het sjabrak of het zadel er op leg. Vervolgens controleer ik of alles op de goede plek ligt en dan maak ik het zadel eerst op het eerste of tweede gaatje vast. Dan kan het paard een beetje wennen en pruts ik een beetje met de beugels om die al wat op de goede lengte te krijgen. Als ik de beugels weer heb opgestoken dan singel ik voorzichtig verder aan. En als ik in de bak ben dan singel ik nogmaals aan zodat het zadel goed vast zit. De meeste paarden reageren hier rustig op en ik denk dat ze dit ook fijner vinden dan ineens zo strak mogelijk aan singelen.

Ik kan me voorstellen dat bij beginnerslessen de paarden al opgezadeld zijn, al denk ik wel dat het beter zou zijn als de ruiter er dan bij is. Dan kan diegene mee kijken en leren hoe je een paard goed opzadelt.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: zelf lespony zadelen? waarom eventueel niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:33

Op de maneges waar ik heb gereden moest je het altijd zelf doen, tenzij je paard al liep. Bij de kinderen en onervaren ruiters is er wel iemand in de buurt die eventueel kan helpen, maar er wordt toch al vrij snel verwacht dat je het zelf kan. Ik vind het er ook zeker bij horen, en vind het dan ook raar als iemand al jaren paardrijd maar niet kan opzadelen, maar dat krijg je natuurlijk van maneges waar dat niet hoeft..