Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:46

Niet alleen aan de manegehouder, mensen die met gemak altijd hun F punt haalden, menen soms dat ze ook met ditzelfde gemak hun KNHS winstpunt halen...

Geen manegehouder of instructie die ze daar vanaf kan brengen :n

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:37

ik heb paar weken terug voor t eerst met m'n bijrijdpaard een f proef gereden (f12).
nageeflijk rijden is voor mij standaard een probleem, ik ben er niet goed in := (bijrijdpaard rij ik sinds april 2 keer per week, is een arabiertje, en steekt als ie ff kan tijdens t rijden z'n hoofd de lucht in, en naar rechts)
ik ging dus de proef in met een absoluut niet nageeflijk paard, en werd achteraf ook bij de jury geroepen met de vraag hoe lang ik hem al reed..

achteraf hoorde ik dat ik er een volgende keer gewoon een martingaal aan mag hangen, maar wist niet dat privepaarden ook gewoon met hulpteugels etc de baan in mochten? :=
van manegepaarden kan ik t me voorstellen, hobbelruiter dit drama ruiter dat, maar met een privepaard ligt dat voor m'n gevoel anders?

hoe kijken jullie daar tegenaan? zou het me punten kosten als ik wel met hulpteugel rij? (Welke teugels mogen wel en niet trouwens?) of zou t waarschijnlijk alleen maar in mijn voordeel werken?
(ik ben wel heel veel bezig met rechtrichten en nageven, omdat dit dus opeens voor m'n proeven moet..)

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:47

Stef_Winston schreef:
Krijg je in de F9 al punten voor nageeflijkheid of is dit pas vanaf hogere proeven? Wanneer geven jullie bij dit onderdeel een voldoende?


Vanaf de F9 wordt de constante verbinding beoordeelt, vanaf de F12 de nageeflijkheid. Die is voldoende wanneer de verbinding constant is en de ruiter de hulpen op de juiste manier toepast, zoals beschreven in 'Leer paardrijden met plezier".

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:48

_Yasmine_ schreef:
vraag van mijn ma:
ze kán haar hakken niet uitdrukken wegens stand van haar voeten (operaties). toch altijd minpunten, is er nergens een plek waar je dit kan registreren dat ze er rekening mee houden?
of van te voren doorgeven en hopen dat ze het onthouden?


Dit kun je niet laten registreren, maar het wedstrijdsecretariaat kan dit wel doorgeven aan de jury, zodat die er rekening mee kan houden. Dat wil overigens niet zeggen dat dat altijd een voldoende oplevert. Soms moet je accepteren dat je nu eenmaal minder scoort op een bepaald onderdeel, ongeacht de oorzaak.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:51

CM_ schreef:
Veel maneges geven idd een briefje met pony's en paarden die bijvoorbeeld bepaalde dingen standaard fout doen.
Zo ken ik een pony die aan een oog blind was, die standaard tijdens de volte een extra rondje de andere kant opmaakte.

FNRS is vooral op de ruiter gebaseerd,hoe lost ruiter problemen op.

Wel vind ik dat in de "hogere" proeven, de proeven best nog wat strenger beoordeeeld zouden mogen worden.

Veel ruiters willen daarna naar de knhs, en vallen daar enorm in het diepe omdat daar naar hele andere dingen word gekeken (combinatie ruiter en paard)

Dus wat dat betrefd mag er wat meer duidelijkheid komen richting de ruiters, dat KNHS wedstrijden niet te vergelijken zijn met de beoordeling van de FNRS wedstrijden.

Eigenlijk zou er voor degenen die willen doorstromen naar de knhs , aparte proeven moeten komen, die beoordeeeld worden door een knhs jury, zodat ze met wat minder hoge verwachtingen naar de officiele wedstrijden gaan.


Dat ben ik niet met je eens. KNHS is met name gericht op eigen paarden, FNRS is met name gericht op manegepaarden en -ruiters. Daar zijn dus aparte proeven voor geschreven. Waar wil je meer duidelijkheid in? Beide organisaties geven hun doelen duidelijk genoeg aan.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:54

liberty schreef:
een goed punt, als er bij ons zijn die KNHS gaan rijden zeggen wij van te voren dat het anders beoordeeld wordt e.d. en dan zijn de verwachtingen anders. Het ligt dus ook een beetje aan de manegehouder.


Als mensen nu zelf een keer de moeite nemen om reglementen, doelen en boekjes te lezen, dan is e.e.a. meer dan glashelder. Ik vind dat verantwoordelijkheid van de ruiter, niet van de manegehouder. Natuurlijk kan een manegehouder adviseren om niet KNHS te starten, maar dan vooral omdat het zijn paard betreft.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:56

Kimmikky schreef:
ik heb paar weken terug voor t eerst met m'n bijrijdpaard een f proef gereden (f12).
nageeflijk rijden is voor mij standaard een probleem, ik ben er niet goed in := (bijrijdpaard rij ik sinds april 2 keer per week, is een arabiertje, en steekt als ie ff kan tijdens t rijden z'n hoofd de lucht in, en naar rechts)
ik ging dus de proef in met een absoluut niet nageeflijk paard, en werd achteraf ook bij de jury geroepen met de vraag hoe lang ik hem al reed..

achteraf hoorde ik dat ik er een volgende keer gewoon een martingaal aan mag hangen, maar wist niet dat privepaarden ook gewoon met hulpteugels etc de baan in mochten? :=
van manegepaarden kan ik t me voorstellen, hobbelruiter dit drama ruiter dat, maar met een privepaard ligt dat voor m'n gevoel anders?

hoe kijken jullie daar tegenaan? zou het me punten kosten als ik wel met hulpteugel rij? (Welke teugels mogen wel en niet trouwens?) of zou t waarschijnlijk alleen maar in mijn voordeel werken?
(ik ben wel heel veel bezig met rechtrichten en nageven, omdat dit dus opeens voor m'n proeven moet..)


Om te jureren maakt het helemaal niet uit of het een eigen paard is of een manegepaard. De reglementen blijven hetzelfde. Vanaf F12 wordt nageeflijkheid gevraagd.
Overigens 'moet dat NIET ineens voor de proeven', want ter voorbereiding werd vanaf de F9 al constante verbinding gevraagd. De opbouw van de proeven gaat er van uit dat jij aan het trainen, oefenen en leren bent en dus richting die nageeflijkheid toe werkt. Als het helemaal correct is, gebruiken de instructeurs hetzelfde boek als leidraad voor de ruiteropleiding en sluiten de proeven daar naadloos op aan.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:15

Ilja000 schreef:
liberty schreef:
een goed punt, als er bij ons zijn die KNHS gaan rijden zeggen wij van te voren dat het anders beoordeeld wordt e.d. en dan zijn de verwachtingen anders. Het ligt dus ook een beetje aan de manegehouder.


Als mensen nu zelf een keer de moeite nemen om reglementen, doelen en boekjes te lezen, dan is e.e.a. meer dan glashelder. Ik vind dat verantwoordelijkheid van de ruiter, niet van de manegehouder. Natuurlijk kan een manegehouder adviseren om niet KNHS te starten, maar dan vooral omdat het zijn paard betreft.

Wij zeggen ook dat ze alles moeten doornemen e.d. Het zijn tenslotte wel jou paarden of pony's die in de sport gaan, en dan vind ik dat ik als instructeur daar best wel wat adviezen e.d. in kan geven.

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:58

Ilja000 schreef:
Kimmikky schreef:
ik heb paar weken terug voor t eerst met m'n bijrijdpaard een f proef gereden (f12).
nageeflijk rijden is voor mij standaard een probleem, ik ben er niet goed in := (bijrijdpaard rij ik sinds april 2 keer per week, is een arabiertje, en steekt als ie ff kan tijdens t rijden z'n hoofd de lucht in, en naar rechts)
ik ging dus de proef in met een absoluut niet nageeflijk paard, en werd achteraf ook bij de jury geroepen met de vraag hoe lang ik hem al reed..

achteraf hoorde ik dat ik er een volgende keer gewoon een martingaal aan mag hangen, maar wist niet dat privepaarden ook gewoon met hulpteugels etc de baan in mochten? :=
van manegepaarden kan ik t me voorstellen, hobbelruiter dit drama ruiter dat, maar met een privepaard ligt dat voor m'n gevoel anders?

hoe kijken jullie daar tegenaan? zou het me punten kosten als ik wel met hulpteugel rij? (Welke teugels mogen wel en niet trouwens?) of zou t waarschijnlijk alleen maar in mijn voordeel werken?
(ik ben wel heel veel bezig met rechtrichten en nageven, omdat dit dus opeens voor m'n proeven moet..)


Om te jureren maakt het helemaal niet uit of het een eigen paard is of een manegepaard. De reglementen blijven hetzelfde. Vanaf F12 wordt nageeflijkheid gevraagd.
Overigens 'moet dat NIET ineens voor de proeven', want ter voorbereiding werd vanaf de F9 al constante verbinding gevraagd. De opbouw van de proeven gaat er van uit dat jij aan het trainen, oefenen en leren bent en dus richting die nageeflijkheid toe werkt. Als het helemaal correct is, gebruiken de instructeurs hetzelfde boek als leidraad voor de ruiteropleiding en sluiten de proeven daar naadloos op aan.

constante verbinding lukt, no problem, nageeflijk moet vanaf f12, is big problem, want dat krijg ik niet voor elkaar :P
had een (paar/aantal) keer een 7 of en 8 staan op een protocol voor constante verbinding, sinds ik f12 rij is t standaard een 5, die nageeflijkheid wil niet lukken :=
hoe ik in de f12 ben beland mag joost weten, doe gewoon weer elke wedstrijd mee en als je vaak genoeg 210 hebt kan je weer door, op die manier trouwens alweer bijna de f12 uit :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101726
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:39

Haal je steeds nét 210? Dan blijf je op een gegeven moment wel hangen hoor. Vanaf de F13 gaat de nageeflijkheid wel degelijk zwaarder meetellen...

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:51

Vanaf F12 haal je geen promotiepunt zonder nageeflijk paard....

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:10

dat is niet motiverend :+ moet ik maar eens op zoek naar een manege paard dat het kan :) zonder een uur warmlopen..

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:37

ik ben sinds de f8 ofzo al een minimumlijer, dus op 1 of andere manier kom ik toch steeds een paar juryleden tegen die t blijkbaar net iets aardiger / te aardig jureren :+
(ik zit ook te wachten tot ik inderdaad blijf hangen :+)
f12 en hoger of f13 en hoger?
want heb nu 2 promotie punten staan in de f12 ondanks dat ik echt niet m'n paard nageeflijk heb :=
ben er echt wel mee bezig trouwens, gister ging t lekker, vandaag was t weer drama (maar vandaag was er ook knhs bezig, dan ben ik meer paarden aan t ontwijken dan aan het rijden)
dr is 1 manegepaard dat uit zichzelf al aan de loodlijn loopt, maar die heeft weer last van andere dingen :+

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:17

Kimmikky schreef:
achteraf hoorde ik dat ik er een volgende keer gewoon een martingaal aan mag hangen, maar wist niet dat privepaarden ook gewoon met hulpteugels etc de baan in mochten? :=
van manegepaarden kan ik t me voorstellen, hobbelruiter dit drama ruiter dat, maar met een privepaard ligt dat voor m'n gevoel anders?

Hulpteugels mogen alleen als daar normaliter ook mee gereden wordt en niet om je paard beter te laten lopen.
En mits deze goed zijn afgesteld.

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:20

Ik vind nageeflijkheid ook erg moeilijk.. Wij rijden niet vlak voor de proef los in een andere bak en er wordt dan dus verwacht dat je zo snel je paard aan elkaar hebt lopen, nou sorry maar mij lukt dat niet :n

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:22

Stef_Winston schreef:
Ik vind nageeflijkheid ook erg moeilijk.. Wij rijden niet vlak voor de proef los in een andere bak en er wordt dan dus verwacht dat je zo snel je paard aan elkaar hebt lopen, nou sorry maar mij lukt dat niet :n

ik weet hoe het bij jullie gaat en zo gaat het op meer bedrijven maar er zijn ook veel waar wel voor de proef wordt losgereden

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:24

bij ons word er 10 tot 20 minuten losgereden ;)

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:26

Flurk schreef:
Kimmikky schreef:
achteraf hoorde ik dat ik er een volgende keer gewoon een martingaal aan mag hangen, maar wist niet dat privepaarden ook gewoon met hulpteugels etc de baan in mochten? :=
van manegepaarden kan ik t me voorstellen, hobbelruiter dit drama ruiter dat, maar met een privepaard ligt dat voor m'n gevoel anders?

Hulpteugels mogen alleen als daar normaliter ook mee gereden wordt en niet om je paard beter te laten lopen.
En mits deze goed zijn afgesteld.

z'n eigenaar heeft de martingaal sinds woensdag er weer om gehangen, omdat hij heel erg z'n hoofd omhoog steekt, telt dat?

bij ons mag f7 en hoger trouwens 15 mins losrijden, t/m f6 niet

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:29

bij ons net hoe het is ingepland en wanneer je word geroepen, ongeveer 2 proefjes van te voren. maar met een stijf manege paard is dat te kort, voor de manege zelf kan het ook niet erg anders..

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:31

Flurk schreef:
Kimmikky schreef:
achteraf hoorde ik dat ik er een volgende keer gewoon een martingaal aan mag hangen, maar wist niet dat privepaarden ook gewoon met hulpteugels etc de baan in mochten? :=
van manegepaarden kan ik t me voorstellen, hobbelruiter dit drama ruiter dat, maar met een privepaard ligt dat voor m'n gevoel anders?
z'n eigenaar heeft de martingaal sinds woensdag er weer om gehangen, omdat hij heel erg z'n hoofd omhoog steekt, telt dat?

Hulpteugels mogen alleen als daar normaliter ook mee gereden wordt en niet om je paard beter te laten lopen.
En mits deze goed zijn afgesteld.



Er kan ook een reden zijn waarom een paard dit doet (rugproblemen, verkeerde ligging van het zadel) en ga zo door misschien is het raadzaam om daar eens naar te laten kijken.
kijk maar eens op onderstaande link
http://www.bruysend.nl/
misschien heb je er wat aan.

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:37

zal t een keer aankaarten, tnx :)

xShanty

Berichten: 1932
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:46

Misschien een beetje een meer algemene vraag,
maar zien julie liever iemand die alles netjes doet en 7ens heeft maar bv geen 8en (en ook niet veel 5en) of iemand die spetterd, een aantal 8en scoort maar ook een aantal 5en of 4en? En, proberen jullie standaard tips mee te geven? (dus veel commetaar) of echt alleen bij de echt slechte dingen iets opschrijven? (Dit aan de hand van mijn oude protecollen, heb ze met veel commetaar, zonder commetaar, met veel 8en en 4en en met grotendeels 7ens)

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:00

Shanty_Muis schreef:
Misschien een beetje een meer algemene vraag,
maar zien julie liever iemand die alles netjes doet en 7ens heeft maar bv geen 8en (en ook niet veel 5en) of iemand die spetterd, een aantal 8en scoort maar ook een aantal 5en of 4en? En, proberen jullie standaard tips mee te geven? (dus veel commetaar) of echt alleen bij de echt slechte dingen iets opschrijven? (Dit aan de hand van mijn oude protecollen, heb ze met veel commetaar, zonder commetaar, met veel 8en en 4en en met grotendeels 7ens)

ik zie het liefst van alles wat anders wordt het saai
En 7 geef ik inderdaad weinig commentaar maar onveldoendes prutsmutsen wel van commentaar voorzien te zijn

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:13

_Yasmine_ schreef:
bij ons net hoe het is ingepland en wanneer je word geroepen, ongeveer 2 proefjes van te voren. maar met een stijf manege paard is dat te kort, voor de manege zelf kan het ook niet erg anders..


Klopt, maar wij rijden allemaal tegelijk los voordat de wedstrijd begint en vervolgens stap je gewoon in de gang op en gaat de bak in, het is moeilijk om dan als je binnekort gelijk je paard nageeflijk te hebben..

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:00

Ik rijd FNRS proeven, en op mijn protocol stond op een gegeven moment TDH (tegen de hand). Wat wordt hiermee bedoeld, en hoe kan je dat oplossen?