Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:29

Niemand?


Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:48

Nageefkijkheid wordt niet gevraagd in de BB en ook niet in de B. Wel constante verbinding en in de B aankeuning. Je kunt de nieuwe protocollen downloaden om precies te zien wat de meest belangrijke criteria zijn. Het Skala staat voorop.
Wij juryleden weten natuurlijk niet wat jij als streng ervaart. We weten ook niet hoe het paard loopt. Dat alles maakt het moeilijk jouw vraag te beantwoorden.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:56

Ik heb gisteren met een ander paard geoefend.
Die wordt normaal met martingaal gereden.
Het ging best goed!

Komende 2 zaterdagen hebben we nog een uur vrij rijden en dan ga ik nog een halfuur privéles boeken.
Is voornamelijk het leerpunten bij dit paard om haar in een rustig tempo te laten lopen omdat ze een zeer voorwaartse drang heeft.
En dat ging vrij goed.
En dan bij het afgroeten stilstaan.
Zelfs dat deed ze aan het einde van het oefenen.
Nu dus de figuren verfijnen en de stellingen daarbij goed te krijgen.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:30

Succes met oefenen!

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:39

Een klein vraagje

In de F5 proef A staat M E van hand veranderen en dan E F van hand veranderen. Moet je hierbij bij de E en daarna bij de F van been wisselen?

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:55

blackstar schreef:
Een klein vraagje

In de F5 proef A staat M E van hand veranderen en dan E F van hand veranderen. Moet je hierbij bij de E en daarna bij de F van been wisselen?


Dat klopt. Je wisselt aan het eind van de ME lijn en aan het eind van de EF lijn van been.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:15

Dank je

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

BloemBloem

Berichten: 16575
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:40

Mijn dochter heeft inmiddels haar laatste F4 gereden ( 224 punten ) en
mag door naar de F5. Helaas ben ik wel bang dat de afgelopen wedstrijd gelijk
weer de laatste was i.v.m. de aanscherpingen.

Hoe regelen jullie dat op de manege :) ?

Weet iemand hier overigens hoe het zit om een keer op een andere
manege te starten? Kan dat zomaar?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:54

BloemBloem schreef:
Mijn dochter heeft inmiddels haar laatste F4 gereden ( 224 punten ) en
mag door naar de F5. Helaas ben ik wel bang dat de afgelopen wedstrijd gelijk
weer de laatste was i.v.m. de aanscherpingen.

Hoe regelen jullie dat op de manege :) ?

Weet iemand hier overigens hoe het zit om een keer op een andere
manege te starten? Kan dat zomaar?


Hier laten ze proeven dagen doorgaan maar dan zonder prijsuitreikingen...

Als jury wordt mij dringend verzocht een eigen schrijver mee te nemen.

Publiek is 1 "begeleider" per ruiter toegestaan.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:55

Wat knap van je dochter Bloem! Wat betreft starten op een andere manege, dat verschilt heel erg per bedrijf. Dus dat zou ik wel even goed navragen van tevoren. Het is van de andere manege fijn om te weten of een ruiter van buitenaf mee mag starten, maar van je eigen manege wil je ook weten of de daar eventueel behaalde promotiepunten mee tellen bij hun. Er bestaan best bedrijven die het prima vinden als je elders start, maar alleen de bij hunzelf behaalde punten tellen dan mee voor promotie.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:44

Oh dat verbaast me Maaike! Ik dacht dat het systeem juist zo ingericht was dat het niet uitmaakt waar je de proeven rijdt omdat de jurering en het gebruik van je paspoort universeel zijn.

In de praktijk gebeurt het heel weinig, dat ruiters op een ander manege (ook) deelnemen. Inderdaad wel iets om aan beide kanten te overleggen, en misschien moet er nog een lesje aan vooraf gaan als kennismaking.

Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat een manege nu klanten van buitenaf toestaat om deel te nemen. De boel open houden voor je "eigen" mensen is al een hele kluif.

Mooie punten BloemBloem, mag je dochter trots op zijn!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:57

JorineV dat klopt, het ruiterpaspoort is landelijk geldig en de ruiteropleiding + proeven/beoordeling overal gelijk. Maar het is aan de ondernemers om iets wel of niet toe te staan op hun bedrijf ;) Ik kan me van beide kanten wel een voorstelling maken qua voor en nadelen.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:49

Hier in Friesland mag je bijna nergens van buitenaf starten.
En dat heeft niet met corona te maken.
Op de manege waar ik zo nu en dan rijd heb je mazzel als je 2x per jaar een f proef kan rijden

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:09

Vraagje voor de jury’s, vanmiddag hebben mijn nichtje (8 jaar) en een vriendinnetje (9 jaar) uit haar manegeles beiden een F5 proefje gereden.
Het vriendinnetje miste één van de eerste onderdelen van de proef, een gebroken lijn, vrijwel compleet (pure zenuwen). Ze heeft hiervoor een 0 gekregen (niet getoond) en daar bovenop nog eens -2, waardoor ze dus negatieve punten had voor dat onderdeel. Kan dit en klopt dit dat het zo gejureerd wordt?
Ik heb zelf behalve de proeven van mijn nichtje geen ervaring met FNRS proeven, maar ik vond dit wat vreemd. Extra sneu dat ze hierdoor op 1 punt na haar promotiepunt niet had.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101637
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:14

Ik vind het wat raar maar goed ik was er niet bij.

Ik heb mijn licentie dan wel aan de wilgen gehangen maar bij mij had ze dan een 4 gekregen met 'onderdeel niet getoond'. Geen 0. Ik gaf nooit een 0, totaal niet motiverend.

En die -2 snap ik niet :?

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:41

De 0 was voor niet getoond, de -2 voor programmafout / verkeerd rijden. Ik vond het persoonlijk nogal demotiverend inderdaad, en het lijkt mij dubbelop.
De rest van het proefje was namelijk best netjes, één 4 ertussen voor te laat aanspringen (op E ipv voor E), verder allemaal 6jes en 7ens.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101637
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:43

Ik vind het allemaal wat streng. Nogmaals, ik was er niet bij maar ik had denk ik een 5 gegeven voor te laat aanspringen.

Je zegt dat ze alleen de gebroken lijn was vergeten? Dat bestraf ik dan 1x dmv een 4. Meer niet.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:33

Dank je voor je antwoorden. Inderdaad alleen de gebroken lijn vergeten (nog wel een beetje geprobeerd te rijden maar een echte gebroken lijn werd het niet meer aangezien ze pas bij E begon te sturen).
De 4 voor verkeerd aanspringen vond ik ook wat aan de strenge kant, maar niks vreselijks. Maar 0 punten en dan ook nog eens -2, waardoor het totale cijfer dus -2 voor dat onderdeel werd vond ik gewoonweg flauw. Ik wist niet eens dat negatieve punten mogelijk waren -O-

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101637
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:54

Ik weet de regels niet zo goed meer maar kan mij bijna niet voorstellen dat het mag...

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:15

Ik zou alleen een 4 geven met te klein of niet getoond. Een -2 is als je echt een foute lijn rijd, de verkeerde kant op gaat of een volte oid rijd. Als ik dit zo lees is ze niet de verkeerde kant op gereden was het figuur allen veel te klein omdat ze te laat begon. Kan imo nooit een -2 opleveren.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101637
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:23

Nee daarom.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:56

HarmanyL schreef:
Ik zou alleen een 4 geven met te klein of niet getoond. Een -2 is als je echt een foute lijn rijd, de verkeerde kant op gaat of een volte oid rijd. Als ik dit zo lees is ze niet de verkeerde kant op gereden was het figuur allen veel te klein omdat ze te laat begon. Kan imo nooit een -2 opleveren.

Een foute lijn was het zeker, ze ging na de E iets uit de hoefslag, om vrijwel direct weer terug te sturen. Een rechte lijn met een wiebeltje erin zeg maar, ipv een gebroken lijn H-X-K. Dat er een 0 voor gegeven wordt daar vind ik al het mijne van :+ maar die -2 eroverheen....
Hoe wordt het normaal opgelost qua punten als een ruiter gewoon een volledig onderdeel mist?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:36

Dan is het alsnog een soort gebroken lijn, alleen veel te klein. Dus zeker geen -2.
Bij mij ligt het een beetje aan het niveau van de proef en de leeftijd van de ruiter hoe streng ik het mee tel. Ook aan de cijfers bij de rest van de proef. Je moet als jury motiverend blijven vind ik. En ja fout is fout, maar met een 4 is die boodschap ook duidelijk.
Ik vind het ook altijd lastig als er kinderen of mensen die vrij weinig kaas gegeten hebben van paarden staan voor te lezen. Die lezen gewoon 'domweg' voor wat er staat. Ik zie dan liever een instructeur of iemand met ervaring voorlezen. En bij een 'gemiste' gebroken lijn, rij een extra rondje en laat m dan goed zien. Dat kan dan best een 7 of 8 op leveren. In het geval van opnieuw rijden geef ik wel bijna altijd een-2. Maar dat is nog altijd hoger als het niet of nauwelijks tonen van een figuur.
Ik denk bij de F proeven vooral we jureren niet de olympische spelen. Het moet motiverend zijn en blijven. En ja dat kan ook met minder dan 210 punten. Dat komt bij mij zeker ook voor.
Soms mogen kinderen ook niet allemaal op de pony die ze het liefste willen en zeker als vooraf door de instructeur wat 'gebreken' van bepaalde pony's worden doorgegeven houd ik daar in zekere mate rekening mee.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:36

Dank voor je uitgebreide antwoord! Proeven voorlezen heb ik overigens wel ervaring mee, tm Zzl, en zelf ook genoeg wedstrijdervaring, alleen de F proefjes zijn redelijk nieuw voor me. Ik heb het bij ‘gewone’ KNHS dressuur nog nooit meegemaakt dat er op zo’n manier gepunt werd, en ik heb zelf ook weleens een proef zo verziekt dat een onderdeel niet getoond werd wegens bijvoorbeeld levensgevaarlijke stoelen langs de kant :+ Daar kreeg ik dan een 1 voor, en zelfs een keer een 0, maar niet nog eens -2 erbij. Meisje is 9 jaar oud overigens. Dat ze de figuur miste was echt door zenuwen, ze ging even op ‘uit’, en ik was bovendien slecht te verstaan doordat het op dat moment hard hagelde waar ik echt flink overheen moest schreeuwen. Jury gebaarde doorrijden, dus heb ik haar de volgende oefening laten rijden ipv overnieuw doen.
Vragen stellen aan de jury was er ook niet meer bij met de huidige maatregelen helaas.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:29

Ik heb als schrijver ook eigenlijk nooit een jury meegemaakt die een jong kind 209 punten gaf. Als ik daar op uit kwam, werd er nog even gekeken of er niet toch nog ergens een puntje bij of af kon, want dat nèt niet is moeilijk te verkroppen.

Jurering is in dit geval wel heel streng geweest. De meeste jury's die ik heb meegemaakt, zouden net als de posters hier, gewoon een onvoldoende geven en meer niet. Zonde dat ze jou niet kon verstaan door de hagel, dat is gewoon pech!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers