Helpen op de manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Re: Helpen op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:46

Ik kreeg er ook niks terug, maar vond ik toen niet erg. Ik deed het graag :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:57

Esmee_98 schreef:
Ik kreeg er ook niks terug, maar vond ik toen niet erg. Ik deed het graag :)

Ik hoefde ook niets, maar wel eisen en geen enkele waardering (ook niet dank je wel, zelfs niet nadat je aangeeft te stoppen na al die jaren inzet) vond ik wel het andere uiterste. Was echt misbruik maken van :n
Zelfs toen ik door hun toedoen gewond raakte, kon er geen excuses vanaf en zelfs geen beterschap. Ze brachten mij zelfs niet naar de dokter, moest een uur op mijn vader wachten met een flinke wond die met enige spoed medische aandacht nodig had. Waardeloos. Mijn ouders hebben wel contact met ze opgenomen en een pittig gesprek gevoerd omdat dit niet kon natuurlijk.

Ik weet dat dit een uitzondering is maar ik zou mij op een manege niet snel meer aanbieden daardoor. Doe nog steeds met veel plezier vrijwilligerswerk maar dan wel op andere plekken.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:10

Ik sta met mijn paard niet op een manege maar gewoon op een pensionstalling. Ik help er best vaak met voeren, binnen zetten etc. Ik vind het altijd gezellig en het is ook wel leuk om zo te leren wat er verder allemaal bij komt kijken.

Laatst ben ik zelfs een hele dag op stal geweest omdat er niemand anders was die een oog op de paarden kon houden. Toen heb ik 's ochtends gevoerd en ben ik de hele dag op stal geweest met nog 2 anderen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 06:29

san4nie schreef:
Vickz schreef:
Ik zeg altijd dank je wel als iemand helpt en zeg ook meestal van neem maar een drankje van mij. Als iemand helpt op wedstrijd dan krijgt die ganse dag gratis eten en drinken. En om de zoveel tijd doen we iets speciaals voor onze helpers. Een etentje, een uitstapje, een cadeautje,...

Ik bedank wel altijd de meisjes die helpen en de 2 die er het meeste zijn, mogen ook een pony bijrijden op de manege. Maar wat jij hier aanhaalt vind ik wel lastig. Als je helpt krijg je wel eten en drinken. Maar iets doen waarbij je mensen uitnodigt of een cadeautje geeft. Wie nodig je dan wel uit en wie niet? Ook diegene die enkel eens de stalgang aanveegt? Om scheve gezichten te voorkomen doen we dat niet..

elenaMM77 schreef:
ik denk dat het juist hierin zit... Als iemand namelijk bij mij het vermoeden wekt dat er verwacht wordt dat ik een handje help, terwijl ik betaal voor lessen en er wat voor gradatie van 'moeten' dan ook bij komt kijken.. dan ben ik de eerste die mijn hielen licht, want daar ben ik toch wel wat allergisch voor..

Bij ons is het wel "moeten" om na de les de mest uit de bak te halen en de stallen en stalgang aan te vegen. Van begin af aan hoort dat er gewoon bij. Ook dat wordt niet meteen door iedereen gewaardeerd, maar zodra duidelijk is dat daar niks aan veranderd wordt doet iedereen het wel. Vooral de pubers willen het nog wel eens "vergeten" en dan draait degene met de minst grote mond er voor op. Dat laat ik niet toe, het moet gewoon samen of om de beurt gebeuren.

mest uit de bak vind ik een ander verhaal, dat is gewoon de rommel achter je eigen kont opruimen..
en als je wat achterlaat in de stalgang dan ruim je dat op..
maar het bedrijf vegen? waarom wordt dat van een klant verwacht?
ja dat hoort erbij, bij het concept van het hebben van een paard, of een paard aan huis hebben.
maar toch niet als je een les afneemt in paardrijden.

mest wordt waar ik rijd overigens direct door de instructrice verwijderd uit de bak, zodat het niet uiteen gereden wordt. maar ik kan mij voorstellen dat je dat met z'n allen even naderhand zou doen..

ik denk niet dat ik zou kiezen voor een manage waar men verwacht dat ik de stalgangen uitbezem + mijn les betaal in ruil voor een uurtje rijden.. dat geeft bij mij altijd het gevoel alsof men een stalhulp uitspaart door de klanten in te zetten.. geen probleem mee, als men daar open in is :')

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 07:04

Ik help elke zaterdag een paar uur, op open dagen en soms op speciale andere dagen. Ik krijg er niks voor. Soms iets drinken of eten en een shirt (met de stalnaam)
Ik vind het superleuk! Ik help in de les van de beginners, mest stallen uit, zadel pony's, leer kindjes poetsen enz

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 21:10

Hier word ook verwacht dat je gewoon je eigen troep op ruimt, dus na het poetsen, haar, mest en ander vuil opruimt/veegt. Dat je na het rijden je materiaal netjes opbergt en bit afwast. Maar ik verlang niet dat lesklanten stallen mesten of de volledige gang gaan staan vegen ofzo. Maar een helpend handje bij het opstijgen of paarden buiten zetten is altijd fijn ;) of iemand die even naast een bange beginner wil stappen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:46

Vroeger op mijn eerste manege liep ik ook hele dagen op de manege. Hielp zo af en toe mee met uitmesten en kregen hier dan een gratis uur rijden voor. Toen ik over ging naar mijn huidige manege zaten deze net in de opstart fase en heb ik hier vaak gratis pony's gereden als deze niet de les in gingen of even bij gereden moesten worden. Een paar jaar later heb ik ongeveer 2 jaar geholpen op een springstal, geheel vrijwillig en kreeg hier af en toe een zakcentje, ging vaak mee op concours, mocht zelfs paarden rijden en kreeg les. Ik vond het ook heel erg jammer dat ik op mezelf ging wonen en het niet allemaal kon combineren.
Later toch nog weer iemand gevonden waar ik mee ging op concours en 2x in de week de paard verzorgde. Hier kreeg ik geen geld voor, maar werd ik wel mee genomen naar leuke concoursen en kreeg ik wel opdrachten voor fotografie werk.
Hier ben ik helaas mee gestopt, omdat ik van de manege de mogelijkheid kreeg mijn lieveling over te nemen. Nu ben ik er dagelijks, ben zelfs een tijdje stalbaas geweest (opzadelen, stallen vegen, controle in de stallen, noem maar op ... kreeg je een kleine vergoeding voor) en nu help ik waar ik kan. Ik maak voornamelijk de foto's voor op de website of bij evenementen, beheer de facebookpagina, maar als de eigenaren op vakantie zijn, of de werknemers ben ik niet de beroerdste om te helpen met mesten, of de bar te draaien.

In het hele begin vond ik het moeilijk, soms was de waardering ook erg ver te zoeken en kwam er soms zelfs geen bedankje vanaf. Later ging bij mij het knopje om, er lopen zoveel mensen op de manege die wel IETS doen, als ze die allemaal moeten bedanken dan zijn ze elke dag wel een paar uur zoet.
Maar toch, krijg ik nu vaak genoeg in gesprekken (met andere mensen) te horen dat ze heel blij met mij zijn en dat als ik er niet was ze het toch een stuk moeilijker hadden gehad mbt de fotos en de Facebook pagina. Daarbij hebben ze het ook wel echt laten zien aan mij, om iets wat ik graag wil voor mij te kopen en te laten maken, zodat we er later beide profijt van hebben!
Ook krijg ik, ondanks dat ik er eigenlijk niet als een zichtbare vrijwilliger ben, toch altijd tshirts, jassen en bodywarmers.

Op elke stal is er wel wat, maar daarvoor hebben wij niet gekozen, de liefde voor de paarden overwint alles!!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:53

De kennissen/vrienden die ik ken die lessen helpen vaak fanatiek mee voor en na de lessen en tijdens de beginnerslessen. Ik zelf niet want heb niks met de manege te maken, les er ook niet maar hun doen dat wel :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:30

Vickz schreef:
Hier word ook verwacht dat je gewoon je eigen troep op ruimt, dus na het poetsen, haar, mest en ander vuil opruimt/veegt. Dat je na het rijden je materiaal netjes opbergt en bit afwast. Maar ik verlang niet dat lesklanten stallen mesten of de volledige gang gaan staan vegen ofzo. Maar een helpend handje bij het opstijgen of paarden buiten zetten is altijd fijn ;) of iemand die even naast een bange beginner wil stappen.

gelukkig, dan begreep ik het gewoon verkeerd.

vieze bitjes heb ik zelf een gruwelijke hekel aan.. als ik iemand zie die het zo weghangt dan is mijn standaard opmerking:

* jij wilt toch ook schoon bestek bij het eten?*
sommigen snappen het dan nog niet en dan moet je nog uitgaan leggen dat het voor een paard ook vast prettiger is om geen stuk ijzer met aangekoekte rotzooi in hun mond te krijgen, of nog helemaal klef omdat hij na een uurtje rust zijn kwijl van een uur daarvoor weer in zijn mond gestoken krijgt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:39

vuurneon schreef:
Jaren meegeholpen, vooral met assisteren gehandicapten maar was er zo klaar mee dat er geen enkele waardering voor was. Zelfs geen dank je wel of een glas drinken als het bloody hot was! Ze maakten enorm misbruik van de bereidwilligheid van kinderen en ook van een verstandelijk beperkte 'medewerker': zij werkte daar alle dagen vrijwillig en deed alles (met behoud van Wajong) en moest gewoon de volle pond betalen voor stalling (kromme was dat ze betaalde voor een all in stal en ze zelf degene was die uitmestte) :+ Ook die zag uiteindelijk het licht en is daar gestopt.

Dit herken ik wel. Ik hielp ook graag mee en was echt lang op de manege te vinden ( zelfs onder schooltijd :+ ). Maar idd geen enkele waardering, een keer een glaasje drinken? neehoor, laat staan is een keer gratis rijden. Het was zelfs zo dat je bij een bepaalde medewerker gewoon een bezem in je hand gedrukt kreeg ( wat HAAR werk was ).

Toen ik wat ouder was zette ik mijn veulen daar. En betaalde vol pension. Werd er verwacht dat ik constant maar voor alle veulens opdraaide. Altijd van t land afhalen etc etc.

Toen heb ik die manege incl paard verlaten!