Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soloro

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:33

Ik heb enkel een halstertouw en halster voor op de manege (is handig om bij je te hebben, soms zijn de manegehalsters kwijt). Poetsspullen mogen wij niet ivm eventuele uitbraken van schimmels etc. Elk paar heeft zijn eigen setje borstels. Oh en ik heb snoepjes mee.

En gewoon mijn cap/bodyprotector/zweep en laarzen.

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:36

Haha ja maar mijn ouders worden gek als ik in een paarden winkel weer alles wil hebben."Ja dat heb je niet nodig" zeggen ze dan. Maar meestal koop ik het toch. Ik kom echt om in de paarden spullen

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:36

Het ligt er ook aan of je wel aan al die spullen kan komen. Sommige ouders zijn daar makkelijk in en kopen die spullen voor je. Andere ouders vinden het onzin om nog (onnodige) extra spullen te kopen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:37

Ik heb alles behalve een winterdek, zadel, hoofdstel (en paard)
En van alles heb ik er meer dan 1 liggen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:38

horses_XD schreef:
Het ligt er ook aan of je wel aan al die spullen kan komen. Sommige ouders zijn daar makkelijk in en kopen die spullen voor je. Andere ouders vinden het onzin om nog (onnodige) extra spullen te kopen.

Mijn ouders zeggen: heb je niet nodig, dus. Maar als jij dat graag wilt betaal je het maar zelf.

LexieFlexie schreef:
Haha ja maar mijn ouders worden gek als ik in een paarden winkel weer alles wil hebben."Ja dat heb je niet nodig" zeggen ze dan. Maar meestal koop ik het toch. Ik kom echt om in de paarden spullen

Ja he! Maar goed het is mijn geld dus als ik iets wil betaal ik he gewoon zelf.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:41

Ik heb paardrijkleding. Alles wat ik voor de ponies en paarden nodig heb is op de manege te vinden, dat hoef ik echt niet zelf te kopen :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:43

Toen ik nog op de manege reed mocht ik op een gegeven moment een paard 'klaar maken om de lessen in te gaan'. Beestje had een verleden en was behoorlijk gevaarlijk, waardoor hij dus nog niet de les in kon. Ik had mijn eigen zadel, hoofdstel, dekjes, verzorgingsspullen etc etc, maar dit was vooral omdat de zooi van de manege echt niet paste: 'oh gebruik het oude zadel en hoofdstel van *naam* maar', waarin *naam* een overleden paard was :=. Toen de winter aanbrak en hij een mega grote deken om kreeg die totaal niet paste heb ik ook maar een goede winterdeken aangeschaft voor hem.

Voor ik dit paardje ging doen had ik eigenlijk altijd alleen poetspullen, halster+touw en een enkel dekje (je mocht met je eigen dekje rijden op die manege).

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:45

Ik zou beginnen bij fijne en goede paardrijkleren, je kan met de mooiste halsters rondlopen en met de beste poetsspullen. Maar je moet wel een echt rijshirt en rijbroek hebben. Verder vind ik 1 rijbroek al genoeg. Hoeveel rijbroeken hebben jullie?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:49

Toen ik op de manege paarden reed had ik een halster + touw. Een mooi dekje (Voor wedstrijden) en gewoon poetspullen (hebben ze bij ons niet voor de paarden iedereen neemt gewoon eigen mee).

zadel + hoofddoel + dekje hebben ze gewoon voor elk paard/pony wat allemaal wel prima past e.d.

qua rijbroeken heb ik er 5, maar dat komt omdat ik 3x pw rijd en voor de winter en zomer andere heb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:51

Ik heb altijd m'n eigen bit (aan m'n eigen hoofdstel) als ik wat vaker dezelfde rijd. En een martingaal (of geen) ipv hun eigen hulpteugel. Verder eigen beschermers omdat de manege niet altijd fijne hebben.

laughterline

BeSen schreef:
Samblabla schreef:
Waarom?

Nou toen ik nog op de manege reed had ik alleen rijspullen, halster en touw en een poetskost met wat borstels omdat we geen borstels hadden en als we die hadden dan waren ze amerig en rot.

Nu ik een eigen heb heb ik teveel om op te noemen.

Wij hebben ook geen borstel en er is maar 1 halster en die is kapot :n
Dus ja daarom poetskist+halsters +touw
De andere dingen zijn puur omdat eigenspullen fijner zijn dan de spullen van hun vind ik. :o sorry manege! +de riempjes bij sommige hoofdstellen zijn niet echt meer goed zegmaar..... En de peesjes stinken zo erg! Volgens mij word dat nooit schoongemaakt :=

Klinkt als een goede manege :+ hoezo geen borstels? En maar 1 halster? Is het wel een manege? :P

Ik heb gewoon rijkleding, cap/zweep/bp en thats it. De rest hoort de manege te hebben. :) Maar als ik een paardje zou leasen zou ik ook wel eens een dekje oid kopen.

Galathil

Op zweepje na niks, hier hebben alle ponny's goed passend en goed onderhouden tuig elk zijn eigen, eigen poetspullen zodat er geen infecties etc worden doorgegeven. Eigen halsters en eigenlijk alles wat jij opnoemt. Vind dat dit op elke manege zo zou moeten zijn. Een manege waar de paarden geen eigen poetspullen hebben en kapot tuig? Ik zal mijn mening maar voor me houden want heb natuurlijk niet met mijn eigen ogen gezien hoe het daar aan toe gaat maar dit lijkt mij niet positief. :(

Bij ons mag je trouwens wel spullen voor een ponny kopen maar dan wordt het van de manege, en mag iedereen ze gebruiken, voor die ene ponny dus. Voor mijn verzorgponny's heb ik wel spullen.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:52

Het lijkt mij dat elke fatsoenlijke manege poetsspullen moet hebben liggen (hoeft niet voor elk paard eigen, maar dat er gewoon wat is), zweepjes, halster, een dekje, passend zadel en hoofdstel.

Tuurlijk leuk dat je een mini poetskistje hebt voor als je naar les gaat of een manege wedstrijdje hebt.

Hier mag je echt geen eigen hoofdstel meenemen en ook geen bit of zadel. Dekje prima als t maar past en je na de les netjes die van de manege er weer onder doet. Snap alleen niet waarom je dit zou doen, op een wedstrijd na dan, dan zie je veel kinderen met een eigen witte dekje.

Ik had in mn manege tijd (stop na dit kwartaal, na 9 jaar omdat ik nu mn tweede eigen paardje heb en me daar echt op wil focussen, was laatste tijd puur gezelligheid dat ik bleef lessen) altijd alleen netjes laarzen/jophers met chaps, cap, rijbroek en een zweepje.

Dus ja je bent doorgeslagen TS :')

Wil niemand aanvallen hoor met mn post!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:55

:= Sommigen hier hebben meer spullen dan ik voor mijn eigen pony, haha. Maar goed, toen ik nog op de manege reed (alweer een decennium geleden) had ik borstels, een halster en touw en cap/zweep/rijbroek voor mezelf.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:59

Mwah, er zijn maar weinig maneges waar echt geen eigen spullen gebruikt mogen worden hoor. Maar dat mogen dan alleen de mensen die echt ervaren zijn en verstand hebben. Vind het ook totaal niet raar om eigen spullen ervoor te hebben.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:01

@Geryon ik vind het wel "raar" om een eigen hoofdstel + bit voor manege paarden te hebben, net als een zadel. Een manege moet hiervoor zorgen. Ook vind ik het een beetje onverantwoordelijk als de manege eigen harnachement laat gebruiken omdat een slecht passend zadel of hoofdstel/bit nou niet ideaal is voor een paard/pony.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:48

Loes1996 schreef:
@Geryon ik vind het wel "raar" om een eigen hoofdstel + bit voor manege paarden te hebben, net als een zadel. Een manege moet hiervoor zorgen. Ook vind ik het een beetje onverantwoordelijk als de manege eigen harnachement laat gebruiken omdat een slecht passend zadel of hoofdstel/bit nou niet ideaal is voor een paard/pony.

Hier ben ik het mee eens! Ik vind ook dat een manege er voor moet zorgen dat elk paard een in goede staat en goed passend zadel, hoofdstel en bit moeten hebben!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:49

IJentel schreef:
Loes1996 schreef:

Hier ben ik het mee eens! Ik vind ook dat een manege er voor moet zorgen dat elk paard een in goede staat en goed passend zadel, hoofdstel en bit moeten hebben!

Ook eens :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:03

Loes1996 schreef:

Daarom zijn het ook alleen de ervaren mensen die dat mogen natuurlijk, die het niet doen voor de leuk, maar voor een beter resultaat. Een manege heeft standaard bitten en standaard hoofdstellen. Een ander bit en ander soort neusriem kan veel verschil maken. Evenals een minder strenge hulpteugel (zoals martingaal) of zelfs een ander zadel. :) Dat is niet nodig als je leuk wilt hobbelen, maar om wat serieuzer aan de bak te gaan toch wel handig.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:19

Toen ik op een manege reed had ik alleen rijkleding, een zweepje en een poetskist met een paar borstels.
Voor leasepony's kocht ik wel eens dekjes, peesjes en zweetdekens.
En sinds ik een eigen paard heb koop ik natuurlijk alles wat ik nodig heb.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:22

Ik had alleen poetskist, halster+touw en natuurlijk zelf mijn cap, zweep en laarzen.
Hebberige betaald daar dus mag aannemen dat ze materiaal op orde hadden.
Er waren wel mensen die met hun eigen dekjes wouden rijden enzo, maar ik vond dat geldverspilling.

Heb nu wel dekjes en hoofdstel en peesbeschermers voor mijn bijrijdpaard.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:25

Ik had in mijn manege tijd wel geteld 1 borstel, een roze. :+
Maar die ben ik ook weer kwijtgeraakt op de manege toen..

voor de rest had ik niks voor de paardjes..

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:27

Ik wilde wel dat ik van alles had voor de manege paardjes vroeger, maar ik had alleen mijn eigen rijkleding. In plaats van spullen kopen poetste ik op de spullen van de manege. Invetten, borstels schoonmaken etc etc. Moet ik zeggen dat bij die manege nu alle pony's een eigen poetstas hebben. En er is een zadelmaker geweest, dus daar doen ze wel erg veel aan de spullen voor de pony's. (En aan de pony's zelf)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:28

Enige wat ik had was rij spul en poEts spul.. Waren daar wel poetspullen. Maar toch wel fijn dat je ze gewoon lekker makkelijk bij je heb. Heel duur was het ook niet.

Voor vera heb ik ook niet veel. 1 halster en een touwhalster plus touw, poetspullen en rijspul. Dat was het :')

Doe wel eens mee aan acties op fb, Mar helaas nog niks gewonnen. _O-

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:32

Ik heb alleen rijkleding, een halstertouw (ik kan ze nooit vinden op mijn manege :') ) en borstels. Die borstels had ik gekregen van m'n ouders, het was zo'n roze setje. Toen ik ze kreeg wist ik nog niet dat de manege zelf ook borstels had.
Eigen tuig en dekjes zijn onnodig voor manegepaarden, ik vind dat de manege daar zelf verantwoordelijk voor moet zijn.

Al is er natuurlijk niks mis mee als je eigen dekjes of peesjes hebt ;)