Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:34

Ik ben wel v mening dat als n manege geen deugdelijk materiaal voor heeft je daar niet zou moeten willen rijden:(
Ik heb toen met het kiezen v manege wel gekeken naar materiaal, hoe de paarden erbij stonden etc..

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:19

Geryon schreef:
Wat dacht je van tijdens het springen? Onze manege heeft gelukkig wel beschermers ter beschikking voor het springen.

Zelfs met het springen hebben de meeste paarden geen beschermers nodig. Heb je een paard wat zich aantikt, dan pas heeft het nut. In gedachten nemend hoe warm de benen worden met beschermers en wat dit voor de pezen doet vraag ik me af of degene die peesjes zelf kopen ook degene hebben die het meeste ventileren of die goedkope die voor veel meer warmte zorgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:55

nuscaniels schreef:
Geryon schreef:
Wat dacht je van tijdens het springen? Onze manege heeft gelukkig wel beschermers ter beschikking voor het springen.

Zelfs met het springen hebben de meeste paarden geen beschermers nodig. Heb je een paard wat zich aantikt, dan pas heeft het nut. In gedachten nemend hoe warm de benen worden met beschermers en wat dit voor de pezen doet vraag ik me af of degene die peesjes zelf kopen ook degene hebben die het meeste ventileren of die goedkope die voor veel meer warmte zorgen.

Nee. Tijdens het springen is het risico op aantikken veel groter en dat aantikken heeft vanwege de grotere spanning op de pezen ergere gevolgen. Dat risico neem ik zelf liever niet.

Plover232

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:41

op mijn manege huur ik een kaste en daar zitten mijn poetspullen, dekje full, 2 halsters eentje pony en eentje full, mijn chaps, cap, zweep, beenbeschermers pony voor en achter, beenbeschermers paard alleen voor en mijn body protector voor springen.

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:28

NathalietjeB schreef:
Renskexb schreef:
Hoezo is dat 'asociaal' dat is totaal niet de goede benaming. Als zij hun eigen hoofdstel willen dan kan dat toch gewoon? Als je paard een hele dunne neusriem heeft en je merkt dat hij die niet fijn vind dat mag je toch zelf een hoofdstel kopen dat wel fijn zit? Als een paard een dekje opheeft die elke dag wel droogt maar helemaal word ondergezweet en jij wilt je eigen veel mooiere en schonere dekje gebruiken?
Ik zie het probleem niet zo.

Maar wat snapt men niet aan t feit dat een manege paard geen eigen paard is??

de manege eigenaar ziet me al aan komen ja ik denk dat t paard t hoofdstel niet lekker vind zitten, dus heb er zelf 1 gekocht en die wil ik gebruiken.
En qua dekjes weet jij veel op wat voor paard dat gelegen heeft en misschien draagt t wel huidziekte mee, en dat ga jij dan lekker op een manege paard leggen.

Ik vind dat je t gewoon te doen heb met de manege spullen die bij t paard horen, staat t je niet aan die spullen dan moet je maar een lease, verzorg of eigen paard aanschaffen :o

Ooh, wij snappen echt wel dat een manege paard geen eigen paard is! MAAR HOE VAAK METEN WIJ HET N0OG ZEGGEN? LAAT ONS DOEN WAT WIJ WILLEN. En manegeruiters zijn niet asociaal, ik vindt pensionklanten juist asociaal, maar dat is ff wat anders. Kom op, een eigen hoofdstel, oke, een eigen zadel, nee, een eigen dekje, oke, eigen peesjes, oke, eigen halster, oke, eigen borstels, oke, eigen koekjes, oke. Laat de mensen gewoon hun gang gaan die het leuk vinden, en als je het niet leuk vindt of het mag niet op jou manege, reageer dan gewoon nietr op dit topic, KLAAR

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:35

PoekieX schreef:
NathalietjeB schreef:

de manege eigenaar ziet me al aan komen ja ik denk dat t paard t hoofdstel niet lekker vind zitten, dus heb er zelf 1 gekocht en die wil ik gebruiken.
En qua dekjes weet jij veel op wat voor paard dat gelegen heeft en misschien draagt t wel huidziekte mee, en dat ga jij dan lekker op een manege paard leggen.

Ik vind dat je t gewoon te doen heb met de manege spullen die bij t paard horen, staat t je niet aan die spullen dan moet je maar een lease, verzorg of eigen paard aanschaffen :o

Ooh, wij snappen echt wel dat een manege paard geen eigen paard is! MAAR HOE VAAK METEN WIJ HET N0OG ZEGGEN? LAAT ONS DOEN WAT WIJ WILLEN. En manegeruiters zijn niet asociaal, ik vindt pensionklanten juist asociaal, maar dat is ff wat anders. Kom op, een eigen hoofdstel, oke, een eigen zadel, nee, een eigen dekje, oke, eigen peesjes, oke, eigen halster, oke, eigen borstels, oke, eigen koekjes, oke. Laat de mensen gewoon hun gang gaan die het leuk vinden, en als je het niet leuk vindt of het mag niet op jou manege, reageer dan gewoon nietr op dit topic, KLAAR

Hoooo. Even kalm en ademhalen. Zo boos worden op elkaar is nergens voor nodig!

Weer ontopic, ik had voor de manege lessen altijd m'n eigen spul (cap, zweep, broek) en een halstertouw + wat borstels. Voor de rest was alles wel aanwezig altijd! :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:43

PoekieX schreef:
NathalietjeB schreef:

Jeetje hoe oud ben je? Jezelf zo boos maken is nergens voor nodig.
Ik vind het juist niet netjes dat manege rijders eigen spullen voor een paard kopen, ik had daarom ook echt alleenmaar mijn rijspullen en borstels.
Als een manege niet voor goedverzogde spullen kan komen voor de paarden vind ik t een manege van niks

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:27

Onze manege heeft hun eigen dekjes en hoofdstellen, borstels, halsters met halstertouw, zweepjes en peesbeschemers voor degene die da nodig hebben. Zelf heb ik dus niet zo veel voor de paarden, alles staat daar al. Voor mijn eigen paard heb ik wel best wel veel onnodige spullen.

Juuuudx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:47

Wat poetsspullen (ze hebben wel op de manege maar niet veel en gigantisch vies en behaard)
Halster+touw (kan ik ook een jaar naar zoeken, geen zin in)

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:32

NathalietjeB schreef:

Citaat:

Citaat:
Jeetje hoe oud ben je? Jezelf zo boos maken is nergens voor nodig.
Ik vind het juist niet netjes dat manege rijders eigen spullen voor een paard kopen, ik had daarom ook echt alleenmaar mijn rijspullen en borstels.
Als een manege niet voor goedverzogde spullen kan komen voor de paarden vind ik t een manege van niks

hoezo is dat niet netjes dan? als je een dekje elke dag goed afbprstlt van de haren, en eventueel afdoet met water en wat wasmiddel, dan vind ik het wel kunnen.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:16

Eigen hoofdstel zouden ze in de maneges waar ik heb gereden toch ook niet fijn vinden. Ik vind het een beetje onrespectvol naar de eigenaar toe, net alsof je vindt dat hun spullen niet goed zijn. Als er iets kapot is of schuurt, dan zeg ik dat wel, maar eigen spullen kopen zou ik niet doen :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:37

PoekieX schreef:

Blij dat ik geen manege run :') want als ik een manege runde, en als manege klanten die enkel komen voor een les dat zouden zeggen laat ons doen wat we willen.
Sorry ik had als manege houdster echt gezegd dat men van t manege terrein kon gaan :o ik vind het persoonlijk gewoon onbeschoft en asociaal.

Een manege paard heeft namelijk niet voor niets zijn eigen tuigage

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:05

Galatino schreef:
Eigen hoofdstel zouden ze in de maneges waar ik heb gereden toch ook niet fijn vinden. Ik vind het een beetje onrespectvol naar de eigenaar toe, net alsof je vindt dat hun spullen niet goed zijn. Als er iets kapot is of schuurt, dan zeg ik dat wel, maar eigen spullen kopen zou ik niet doen :)

De spullen bij ons op de manege zijn ook niet goed, maar hij is m. de hoek, en de mensen zijn best aardig. De eigenaren zijn alleen een beetje arm. De paarden staan er wel gewoon goed bij. Ik heb zelf geen eigen hoofstel, maar wel een dekje, gewoon omdat die van hun versleten zijn, en vaak nat zijn van het zweet. En omdat een eigen veel leuker is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:09

NathalietjeB schreef:
Een manege paard heeft namelijk niet voor niets zijn eigen tuigage

Voor zover ik de gang van zaken op de maneges ken, hebben de meesten gewoon dat tuig dat van de serie die ze nog hadden liggen het beste past. Niks speciaals ofzo. Er is dan ook geen enkele reden om te denken dat het hoofdstel van de manege magischer is dan een goed afgesteld hoofdstel dat iemand zelf koopt.

Kijk - het is duidelijk dat de manege-eigenaar het laatste woord heeft over wat er op het paard komt. Dat stelt volgens mij ook niemand ter discussie. Maar de toon hier in dit topic is dat manegeruiters het zelfs niet in hun hoofd moeten halen om te willen of te vragen of ze iets mogen. En dat komt zelfs een beetje op me over alsof de manegeruiters 'hun plek' moeten kennen en niet prettig.

Er is niks onrespectvols aan als je vooraf vraagt, en als PoekieX scrhijft 'laat ons doen wat we willen' dan is dat volgens mij niet gericht aan de manege-eigenaren, maar aan de mensen hier in dit topic, die geen manege-eigenaar zijn maar toch willen bepalen wat manegeruiters wel en niet mogen.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:30

Op mijn vorige manege waren voor de beginners leencaps te krijgen, dus kon je kijken of het wat voor je was voor je je eigen spul aanschaft. Er lagen borstels en elk paard had zijn eigen tuigage. Mijn huidige manege heeft dat ook zo. Ik durf over mijn huidige manege ook rustig te zeggen dat ze niet alleen het 'standaard' spul hebben. Ze kijken echt naar wat bij een paard past. En tuurlijk hergebruiken ze tuigage wat ze al hebben. Maar past het niet, dan wordt er echt wel nieuw spul gekocht. Zag de manege eigenaar gisteren nog met nieuwe spullen binnenlopen.

Verder had ik toen ik nog echt manegeruiter was alleen mijn eigen uitrusting incl zweepje, een poetskist met borstels etc. Het dekje wat ik ooit heb gekregen, heb ik aan de manege gegeven. Vanaf dat ik wist dat ik zou gaan leasen en het ook echt deed, ben ik pas halsters en dekjes gaan kopen. En een winterdeken. Qua tuigage gebruik ik dat van de manege. Heb wel eigen beugels en beugelriemen ivm knieklachten.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:40

Toen ik nog op de manege reed had ik:
-dekjes maat full
-halster maat full
-halster touwen
-zweepjes
-zadel bontje
-hoofdstel maat full
-spring teugels
-poets kist vol met onnodig spul
-invlecht spul
-pees beschermers
-snoepjes
-beugelriemen + beugels
-zweet deken.

Op de manege waar ik reed was de boel dan ook wel heel slecht voor elkaar. Ik vond het ook gewoon fijn om op een netjes paard te rijden met veilig tuig, en ik vond het als penny ook zielig om de pony waarop ik reed bezweet op stal te zetten. :')

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:10

[quote=Shadow0]Er is niks onrespectvols aan als je vooraf vraagt, en als PoekieX scrhijft 'laat ons doen wat we willen' dan is dat volgens mij niet gericht aan de manege-eigenaren, maar aan de mensen hier in dit topic, die geen manege-eigenaar zijn maar toch willen bepalen wat manegeruiters wel en niet mogen.[/quote]
Precies dat! Jij snapt het! *\o/*

Chntal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:48

[quote="PoekieX

Ooh, wij snappen echt wel dat een manege paard geen eigen paard is! MAAR HOE VAAK METEN WIJ HET N0OG ZEGGEN? LAAT ONS DOEN WAT WIJ WILLEN. En manegeruiters zijn niet asociaal, ik vindt pensionklanten juist asociaal, maar dat is ff wat anders. Kom op, een eigen hoofdstel, oke, een eigen zadel, nee, een eigen dekje, oke, eigen peesjes, oke, eigen halster, oke, eigen borstels, oke, eigen koekjes, oke. Laat de mensen gewoon hun gang gaan die het leuk vinden, en als je het niet leuk vindt of het mag niet op jou manege, reageer dan gewoon nietr op dit topic, KLAAR[/quote]

Zeg meisje even dimmen zeg. Als je de mening van anderen niet wil horen moet je geen topic openen :-) .

Manege ruiters hebben zich gewoon te houden aan de regels van de manege. En vaak is het niet de bedoeling om zelf aan te gaan klooien met hoofd stellen of bitten. Poetspullen en een dekje is nog normaal.

Mocht je dit niet bevallen? Dan moet je je een paard aanschaffen of een lease paard zoeken met een eigenaar die wel zomaar van alles met haar paard laat aanklooien door een manege ruiger die denkt zoveel verstand te hebben van een goed passend tuig ;-) . Als je denkt of vindt dat het tuig van de pony of het paard waar je op rijd niet klopt, moet je dat aankaarten bij de manege houder. Deze kan het dan nog eens nakijken. Maar is het gewoon niet de bedoeling dat een manege paard of pony dalijk 3-4 keer per week een ander hoofdstel aankrijgt omdat de manege ruiter maar even vind dat de boel niet klopt.

Helaas voor jou werkt dit niet zo.

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:25

[quote="Chntal]
Zeg meisje even dimmen zeg. Als je de mening van anderen niet wil horen moet je geen topic openen.Manege ruiters hebben zich gewoon te houden aan de regels van de manege. En vaak is het niet de bedoeling om zelf aan te gaan klooien met hoofd stellen of bitten. Poetspullen en een dekje is nog normaal.

Mocht je dit niet bevallen? Dan moet je je een paard aanschaffen of een lease paard zoeken met een eigenaar die wel zomaar van alles met haar paard laat aanklooien door een manege ruiger die denkt zoveel verstand te hebben van een goed passend tuig ;-) . Als je denkt of vindt dat het tuig van de pony of het paard waar je op rijd niet klopt, moet je dat aankaarten bij de manege houder. Deze kan het dan nog eens nakijken. Maar is het gewoon niet de bedoeling dat een manege paard of pony dalijk 3-4 keer per week een ander hoofdstel aankrijgt omdat de manege ruiter maar even vind dat de boel niet klopt.

Helaas voor jou werkt dit niet zo. [/quote]

Ik wil best dimmen, maar ik heb dit topic niet geopend, ik heb alleen gereageerd. Dan heb ik mij maar te hoden aan de regels van de manege, van een hoofdstel verstellen heb ik wel verstand, en ALS ik een eigen hoofdstel zou nemen, zou ik hem zonder bit kopen, zodat ik het bit van het manegepaard erin kan hangen, en trouwens, ik houd mij aan de regels want bij ons is een hoofdstel lekker wel toegestaan! Ik heb zelf geen hoofdstel, maar wel een dekje die ik elke week goed schoonmaak. Een paard aanschaffen is makkelijker gezegd dan gedaan, tenzij je geld als water hebt, maar helaas die heb ik niet, en ik heb ook geen geldboom. En de meeste van ons bij ons op de manege vinden ook wel dat een hoofdstel goed zit ofzo, maar een eigen is toch veel leuker? Zeg nou zelf, je eigen hoofdstel met blingbling en leuke kleurtjes, of een saai standaard manege hoofdstel?

Gelukkig bij ons op de manege werkt het wel zo!

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:38

@"PoekieX

Waarom zou je nou je eigen hoofdstel met kleurtjes en blingbling willen ipv een gewoon hoofdstel, die prima zijn?

Het is geen modeshow of een wedstrijdje 'welke pony heeft het mooiste tuig'. Het is niet je eigen/verzorg/lease paard dus waarom geld uitgeven, aan iets waardoor die pony echt niets beter word, hij gaat echt niet meer sjouwen door een hoofdstelletje met bling. Maar ieder zn ding!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:41

IJentel schreef:
Waarom zou je nou je eigen hoofdstel met kleurtjes en blingbling willen ipv een gewoon hoofdstel, die prima zijn?

Waarom niet?

Citaat:
Het is geen modeshow of een wedstrijdje 'welke pony heeft het mooiste tuig'. Het is niet je eigen/verzorg/lease paard dus waarom geld uitgeven, aan iets waardoor die pony echt niets beter word, hij gaat echt niet meer sjouwen door een hoofdstelletje met bling. Maar ieder zn ding!

Waarom zou je dat bij een eigen / verzorg / leasepaard dan wel doen? Waarom worden er uberhaupt dekjes in verschillende kleuren of hoodstellen met glittertjes verkocht? Nergens voor nodig toch?

Maar uiteindelijk is het de eigenaar van het paard die besluit of het mag of niet, en verder aan degene die het geld uitgeeft of het wel of niet dat geld waard is. Maar als een manegeruiter dat wil, en mag van de manege-eigenaar, hoeven andere mensen die er niets mee te maken hebben daar toch geen oordeel over te hebben?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:51

Shadow0 schreef:
IJentel schreef:

Waarom niet?

Citaat:

Waarom zou je dat bij een eigen / verzorg / leasepaard dan wel doen? Waarom worden er uberhaupt dekjes in verschillende kleuren of hoodstellen met glittertjes verkocht? Nergens voor nodig toch?

Maar uiteindelijk is het de eigenaar van het paard die besluit of het mag of niet, en verder aan degene die het geld uitgeeft of het wel of niet dat geld waard is. Maar als een manegeruiter dat wil, en mag van de manege-eigenaar, hoeven andere mensen die er niets mee te maken hebben daar toch geen oordeel over te hebben?

Het was voor mij eerder een mening geven op de stelling die poekie stelde. Ze zei (iets van, niet letterlijk over getypt, maar zo vroeg ze het) "maar wees eerlijk je hebt toch liever een hoofdstel met kleur en blingbling dan een simpel saai hoofdstel van de manege"

Dat was mijn mening daar over!

Over t tweede citaat, ja het is nergens voor nodig en het heeft ook geen meerwaarde. Maar ik snap niet zo goed waarom je aan een paard die niet van jou is / door jou verzorgd of geleasd word dat geld uit zo geven, op die manier.
Niet dat ik er iets verkeerd aan vind, als je dat zelf erg leuk vind waarom niet, mits het goed gekeurd word door de eigenaar van de manege!

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:14

OT (destijds):
- Halstertouw (dat moest je zelf hebben van onze manege)
- Setje speciale borstels (de basis borstels waren er wel)

Ik vind het best wel bijzonder dat mensen zoveel zelf aanschaffen voor hun manege paard. Buiten dat ik denk (zonde van je geld, als je ooit een eigen of verzorgpony hebt kun je er nog genoeg geld aan kwijt) vind ik het ook niet verstandig/hygiënisch. Niet elke manege ruiter weet wat goed past, ademend is (vooral bij peesbeschermers!) en ik zou als manege houder niet zo blij zijn met alle eigen aangeschafte dekjes, hoofdstellen etc.

Ik las ergens dat iemand een zadel zelf moest kopen. Dat vind ik ook veel te ver gaan. Je betaald genoeg voor de lessen. De manege houder is verantwoordelijk voor de paarden en hun tuigage. (Ik vind het overigens erg lief dat je dit wel gekocht hebt zodat je dit dier kon blijven rijden, maar toch vind ik het wel erg ver gaan)

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:06

Als de spullen op je manege niet goed zijn waarom zeg je dat dan niet tegen de eigenaar? Ik denk niet dat ze voor niets een goed passend zadel hebben :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:31

Dit is echt zo een puber/ Penny topic.
Denk dat alle argumenten waardoor het eigenlijk "not done" is om tuigage en andere rommel voor manegepaarden te kopen wel voorbij zijn gekomen.

Ook deze meiden zullen er wel "gewoon" over heen groeien.
Volgens mij kan je ze vergelijken met "brugpiepers "die ook dagelijks met de hele boekenlijst aan boeken in hun rugzak rond schouwen..........om maar vooral aan de hele wereld te laten zien dat ze er nu óók bij horen.

Ik heb me er in die zin destijds ook wel een beetje aan schuldig gemaakt.
Het liefst liep ik zo vaak mogelijk in mijn rijbroek en laarzen rond.......als of ik vers van mijn paard af kwam. :D terwijl ik gewoon één keer per week écht les had.
Maar de hele wereld moest het weten!!