Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:20

IJentel schreef:
Geryon schreef:

Still wrong. Als het paard verbetert, kunnen andere ruiters dat juist ook merken. Ten tweede, het bit er laten, zou alleen maar negatief uitpakken. Verkeerd rijden blijft verkeerd rijden. Bit zal dan niet veel verschil meer maken, ook voor mij. Het is nogal anders dan bijvoorbeeld een onderlegger, die ik wel bij het paard liet.

Mijn reactie was misschien niet zo leuk omdat ik het nogal jammer vind dat je je meningen als feit presenteert, terwijl ze niet eens kloppen.

Je mening over het passende spul deel ik. Zie ik ook veel voorbij komen. Maar hoe zie je dat als reden geen eigen spul te kopen? Eigen spullen heb je juist omdat het beter kan dan die 'goed'.
Of natuurlijk omdat je dat gewoon leuk vindt, omdat het mooier is of een beetje meer eigen voelt. :)

Wat betrefd het spullen kopen snap ik dat je dat misschien mooier vind of meer eigen vind voelen als je bijvoorbeel zelf geen optie voor een eigen paardje hebt. Ik heb er ook niks op tegen!
Ik vind dat een manege dus voor elk paard degelijk en passends spul moet hebben, zulk spul waardoor een manege ruiter niet denkt van ik kan beter zelf wat kopen omdat dit beter past/mooier is. De manege is hier zelf verantwoordelijk voor! Kijk als dat nou netjes voor elkaar is, en je wilt dan nogsteeds zelfs spullen aanschaffen, waarom niet! (Natuurlijk in overleg :) !)

Daar ben ik het mee eens!

dropveterr

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:23

@geryon, haha dan snappen we elkaar nu toch weer wat beter :) is soms lastig om precies te typen wat je nou echt bedoeld haha!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:24

Ik heb voor op de manege gewoon wat borstels in een zakje en wat snoepjes.
Ik weet dat je op de manege waar ik nu rijd met eigen dekjes/hoofdstellen zadels weet ik niet, maar denk van niet,mag rijden, maar dit vind ik onnodig... Ze hebben op de manege genoeg dekens en dekjes en elk paard heeft netjes een eigen zadel en hoofdstel.

Nu rijd ik western op deze manege, dus zou ik nooit een zadel(veeeel te duur) o.i.d kopen, en peesjes zijn ook onnodig voor het paard waar ik op rijd. Halster hangt altijd bij de stal, en touwen en andere halsters hangen ook op een centrale plek, je kan dus altijd halsters en touwen pakken. Nu doe ik nooit een halster om, poets hem in de stal, zadel hem op loop naar de bak en dan aan het einde zadel ik af uit zijn stal (terwijl ik tguels in mijn hand heb, hij blijft gewoon staan) dan doe ik hem in zijn stal en doe ik het hoofdstel af, geen halster nodig dus. Heb wel een halster en nog andere borstels voor mijn oude lease paardje, dus die zou ik mee kunnen nemen, maarja zie niet zo'n noodzaak daarin

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:30

Ik had een aantal halsters (paar leren, gewone en paar met bond onderlegd ), uitpuilende poetskist, doekjes in alle kleuren en maten (15 ongeveer toen), 3 kleuren beenbeschermers voor en achter, springschoenen, hoofdstel, 2 veschillende bitten. En dan nog vaseline, zalfjes en crèmetjes, antiklit, shampoo en hoefvet enzo.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:47

Ik heb:
-een poetskist met een paar borstels erin
-4 halsters (1 pony, 1 cob, 2 full) gebruik alleen de cob
- 2 halstertouwen, waarvan 1 kapot
- het gebruikelijke rijspul, cap, laarzen etc
- 2 Eskadron dressuurdekjes
- nog een paar snoepjes, ik moet weer een nieuwe pot halen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 07:45

Oke ik had vroeger ook een bakje paardensnoepjes. En kreeg altijd het oude brood mee van thuis.
Maar als ik zie dat iedereen snoepjes heeft. Of pepermuntjes (hilarisch, helemaal een suikerbom). Of ander lekkers.
Zijn al die manegepony's niet veel te dik?
Als je na gaat; verzorgster geeft hem snoepjes, loopt misschien 2 uurtjes, dus 2 ruiters geven hem snoepjes. Dan heb je nog alle andere mensen die rondlopen op de manege en die pony er vast super lief uit vinden zien, hup nog een paar snoepjes.
Of ben ik de enige die hier (nu) zo overdenkt?

Mijn eigen paard gaat zo nu en dan een appeltje of wortel extra krijgen, vind dat wel genoeg. Nooit standaard, geen zin in dat ze gaat bedelen omdat ze iets verwacht.

Enige wat ik er ooit wel mee bereikt heb is dat een jaarling voor het eerst zo hup de trailer op liep omdat ik wat snoepjes in m'n hand had verstopt :o

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:41

Bzoem schreef:
Oke ik had vroeger ook een bakje paardensnoepjes. En kreeg altijd het oude brood mee van thuis.
Maar als ik zie dat iedereen snoepjes heeft. Of pepermuntjes (hilarisch, helemaal een suikerbom). Of ander lekkers.
Zijn al die manegepony's niet veel te dik?
Als je na gaat; verzorgster geeft hem snoepjes, loopt misschien 2 uurtjes, dus 2 ruiters geven hem snoepjes. Dan heb je nog alle andere mensen die rondlopen op de manege en die pony er vast super lief uit vinden zien, hup nog een paar snoepjes.
Of ben ik de enige die hier (nu) zo overdenkt?

Mijn eigen paard gaat zo nu en dan een appeltje of wortel extra krijgen, vind dat wel genoeg. Nooit standaard, geen zin in dat ze gaat bedelen omdat ze iets verwacht.

Enige wat ik er ooit wel mee bereikt heb is dat een jaarling voor het eerst zo hup de trailer op liep omdat ik wat snoepjes in m'n hand had verstopt :o

Haha nu je het zegt van die snoepjes, zou je inderdaad denken dat al die paardjes veel te dik moeten zijn. Toen ik nog geen eigen had nam ik ook altijd het oude brood/appels die we niet meer aten mee. Dan kreeg elk paard een stukje brood of appel. Toen ik mn eigen op pension had kregen de pensionpaarden het, overlegd natuurlijk!

Ik ken zo wel wat mensen met veelste dikke pony's, dat vinden ze zelf ook. Maar toch elke keer voor het rijden, na het rijden, als hij zo lief staat op stal of snel voor ze hem het land in doen een snoepje. Dan zeg ik van ja.. Logisch dat hij lekker dikkig blijft haha :D maar de meesten denken dat zo'n snoepje niks doet, of het nou 1 of 10 x gegeven word.

Over dat 'schooien' en het maar wat verwachten ja dat vind ik ook maar niks. Mijn paardje krijgt heus affentoe eens een appeltje of een wortel, maar echt niet elke keer maar weer. Dat schooien wil ik echt voorkomen met hem! Maar ik ontken niet, dat ik als echt guppie toen ik net op de manege reed, in het begin ook te vaak snoepjes gaf aan die paardjes :')

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:23

Niet om het één of ander, maar in een appel zitten ZES suikerklontjes, en van alle groenten hebben winterpenen, op bieten na, het hoogste suikergehalte! Dus van dat pepermuntje, dat gelijk staat aan één suikerklontje, zullen de manegepaarden en -pony's niet zo dik worden als van dat appeltje en die winterpeen. Sterker nog: ik denk dat ze stukken slanker blijven wanneer iedere ruiter en perpermuntje geeft, in plaats van dat ze van iedere ruiter een appel zouden krijgen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:44

huppiejuppie schreef:
Niet om het één of ander, maar in een appel zitten ZES suikerklontjes, en van alle groenten hebben winterpenen, op bieten na, het hoogste suikergehalte! Dus van dat pepermuntje, dat gelijk staat aan één suikerklontje, zullen de manegepaarden en -pony's niet zo dik worden als van dat appeltje en die winterpeen. Sterker nog: ik denk dat ze stukken slanker blijven wanneer iedere ruiter en perpermuntje geeft, in plaats van dat ze van iedere ruiter een appel zouden krijgen.

Maar een appel heeft hele andere suikers dan het kristalsuiker wat overal maar ingepropt wordt. Imo zijn natuurlijke suikers veel minder slecht.
Neemt niet weg dat overmatig voeren gewoon nooit goed is.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:10

Als het er om gaat of het al dan niet dikmakers zijn, maakt het helemaal niets uit of het kristalsuiker is of suikers uit groenten en fruit. Calorieën zijn calorieën.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:31

UhNee schreef:
romyYMCMB schreef:
sorry hoor maar denken jullie echt dat wij (kopers) geen besef hebben van of het wel of niet past

Als je zelf geen goede zadelmaker bent, dan nee, denk ik niet dat je goed weet of een zadel wel of niet past :o

ik had het over hoofdstelle en bitten

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:33

huppiejuppie schreef:

En daarom krijgt mijn paard ook heel affentoe een appel :o En er zijn laatst wat artikels geweest dat wortels voor ern heel groot deel uit water bestaan, en dat dus zat zo nu en dan lekker kan! Dan eet hij maar zo nu endan wat calorieën :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:35

romyYMCMB schreef:
UhNee schreef:
Als je zelf geen goede zadelmaker bent, dan nee, denk ik niet dat je goed weet of een zadel wel of niet past :o

En toch wil je niet weten hoe veel meiden ik heb zien kloten met hoofdstellen op de manege.. Bitten die veel te laag of veel te hoog hingen, te kleine/grote bitten erin hangen of riempjes omwisselen.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:36

romyYMCMB schreef:

Vind dat ook dan de manege eigenaar er naar moet kijken. Die kan toch echt beter bepalen en zien of het bit goed zit bij dat paard, of het bit niet net wat hoger/lager moet en ook waar elk paard het beste op loopt

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:46

IJentel schreef:
romyYMCMB schreef:

Vind dat ook dan de manege eigenaar er naar moet kijken. Die kan toch echt beter bepalen en zien of het bit goed zit bij dat paard, of het bit niet net wat hoger/lager moet en ook waar elk paard het beste op loopt

ik koop aardig wat voor me lease paard maar doe dit altijd in overleg, ookal weet ik dat het goed zit toch laat ik altijd even checken
(lease paard was eerst mijn standaard manegepaard)
eigenaar weet wat ik doe :)

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:55

IJentel schreef:
huppiejuppie schreef:

En daarom krijgt mijn paard ook heel affentoe een appel :o En er zijn laatst wat artikels geweest dat wortels voor ern heel groot deel uit water bestaan, en dat dus zat zo nu en dan lekker kan! Dan eet hij maar zo nu endan wat calorieën :+

Calorieën zijn ook helemaal niet vekeerd! Die hebben we allemaal nodig om te leven :D . Waar het om ging is de stelling dat een pepermuntje slechter is dan een appel ivm het mogelijk te dik worden van manegepaarden. En aangezien er 20 calorieën in een pepermuntje zitten en 80 in een appel, is een pepermuntje in dat opzicht minder slecht. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je niet overdrijft: gewoon met mate af en toe iets lekkers kan voor een normaal gezond paard helemaal geen kwaad. En dan maakt het volgens mij niet uit of je een paprika, een appel, een stophoestje of een paar boterhammen geeft. Ik wissel het bij mijn paard gewoon af: soms een komkommer, soms een appeltje, soms een snoepje. En hij is echt niets te dik! :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:30

Wat een spullen hebben sommige zeg. Wat ik me dan afvraag, waarom peesjes en touwhalsters. Peesjes heeft het gros van de paarden niet nodig. Touwhalsters mag je een paard nooit mee vastzetten. Wat heeft dat halster dan voor nut. Staat het paard er dan leuk mee los te staan in zijn stal ofzo.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:42

nuscaniels schreef:
Wat een spullen hebben sommige zeg. Wat ik me dan afvraag, waarom peesjes en touwhalsters. Peesjes heeft het gros van de paarden niet nodig. Touwhalsters mag je een paard nooit mee vastzetten. Wat heeft dat halster dan voor nut. Staat het paard er dan leuk mee los te staan in zijn stal ofzo.

Eens! Zo'n touwhalster kan ze niet mee vastzetten, en buiten is ook gevaarlijk. Dus daar staat het paard dan in zn stal met dat din om :')

Peesjes vind ik overbodig, en als de manege een paard heeft die ze wel om moet, moeten ze daar ook zelf peesjes voor hebben.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:23

NathalietjeB schreef:
Renskexb schreef:
Hoezo is dat 'asociaal' dat is totaal niet de goede benaming. Als zij hun eigen hoofdstel willen dan kan dat toch gewoon? Als je paard een hele dunne neusriem heeft en je merkt dat hij die niet fijn vind dat mag je toch zelf een hoofdstel kopen dat wel fijn zit? Als een paard een dekje opheeft die elke dag wel droogt maar helemaal word ondergezweet en jij wilt je eigen veel mooiere en schonere dekje gebruiken?
Ik zie het probleem niet zo.

Maar wat snapt men niet aan t feit dat een manege paard geen eigen paard is??

de manege eigenaar ziet me al aan komen ja ik denk dat t paard t hoofdstel niet lekker vind zitten, dus heb er zelf 1 gekocht en die wil ik gebruiken.
En qua dekjes weet jij veel op wat voor paard dat gelegen heeft en misschien draagt t wel huidziekte mee, en dat ga jij dan lekker op een manege paard leggen.

Ik vind dat je t gewoon te doen heb met de manege spullen die bij t paard horen, staat t je niet aan die spullen dan moet je maar een lease, verzorg of eigen paard aanschaffen :o

Ik rij op een vaste pony en gebruik hem alleen op haar _/-\o_

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:50

xIrlijn schreef:
Ik ben oprecht benieuwd waarom jullie het 'asociaal' vinden wanneer een manegeruiter een eigen dekje heeft. Eigen tuig zoals een hoofdstel, zadel of peesbeschermers zijn natuurlijk gewoon schadelijk wanneer deze niet goed passen (al zou ik zoiets eerder zeer onverantwoord dan asociaal noemen). Maar een dekje die leuk kleurt bij je rijbroek, wat is daar asociaal aan? :) Vinden jullie dat je dan de boodschap afgeeft dat de manege geen goede deukjes heeft? In plaats van asociaal vind ik het namelijk eerder een beetje overbodig/overdreven, maar meer ook niet hoor.

Ik weet het niet hoor, maar misschien is het ook overbodig en overdreven om van een paardrijles een modeshow te maken????
Het paard loopt er niet fijner of beter van.
Sterker nog het is hem worst hoe je er uit ziet, als je maar zuinig op hem bent, zodat hij met plezier kan werken.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:24

RaafSmits schreef:
xIrlijn schreef:
Ik ben oprecht benieuwd waarom jullie het 'asociaal' vinden wanneer een manegeruiter een eigen dekje heeft. Eigen tuig zoals een hoofdstel, zadel of peesbeschermers zijn natuurlijk gewoon schadelijk wanneer deze niet goed passen (al zou ik zoiets eerder zeer onverantwoord dan asociaal noemen). Maar een dekje die leuk kleurt bij je rijbroek, wat is daar asociaal aan? :) Vinden jullie dat je dan de boodschap afgeeft dat de manege geen goede deukjes heeft? In plaats van asociaal vind ik het namelijk eerder een beetje overbodig/overdreven, maar meer ook niet hoor.

ik vind het 'asociaal' richting de manege. Alsof zij niet de juiste spullen hebben en je eigen spullen beter zijn. Ook denk ik dat de manege met reden voor bepaalde dingen kiest, en denk ik dat het niet "meewerkt" als alle ruiters met eigen spul gaat rijden (alleen al als je denkt aan al die keren extra singelen omdat je niet met het 'rode' dekje wilt rijden maar perse met je eigen 'groene' dekje :n ).
Verder vind ik het ook grotendeels onnodig.
Ja 'vroeger' wilde ik ook wel met een eigen dekje rijden, maar de eigenaar van de manege heeft me uitgelegd waarom ze dat liever niet hebben (vaak te dunne dekjes die dan gebruikt worden omdat pads te duur zijn) en dat respecteer ik.
En ja nu ik dat weet vind ik het inderdaad asociaal van mezelf dat ik dat ooit heb gevraagd.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:03

Loes1996 schreef:
xIrlijn schreef:

ik vind het 'asociaal' richting de manege. Alsof zij niet de juiste spullen hebben en je eigen spullen beter zijn. Ook denk ik dat de manege met reden voor bepaalde dingen kiest, en denk ik dat het niet "meewerkt" als alle ruiters met eigen spul gaat rijden (alleen al als je denkt aan al die keren extra singelen omdat je niet met het 'rode' dekje wilt rijden maar perse met je eigen 'groene' dekje :n ).
Verder vind ik het ook grotendeels onnodig.
Ja 'vroeger' wilde ik ook wel met een eigen dekje rijden, maar de eigenaar van de manege heeft me uitgelegd waarom ze dat liever niet hebben (vaak te dunne dekjes die dan gebruikt worden omdat pads te duur zijn) en dat respecteer ik.
En ja nu ik dat weet vind ik het inderdaad asociaal van mezelf dat ik dat ooit heb gevraagd.

Nou bij mijn oude manege waren sommige dingen ook simpelweg slecht. Bitten die net niet paste, hoofdstellen waarvan riempjes bijna braken en dekjes met gaten op de schoft. Ook waren er paarden die bijvoorbeeld een enkelgebroken bit hadden, maar veel beter liepen op dubbelgebroken. Ik mocht daardoor altijd met mijn eigen bit en hoofdstel rijden, omdat de instructie het er ook mee eens was. Ik vind het dan niet 'asociaal'. En peeskappen gebruikte ik voor de paarden die het nodig hadden. Ook gebruikte ik springschoenen, omdat het wel is gebeurt is dat een paard zijn ijzer had afgetrapt en de manege maar geen hoefsmid liet komen. Paard haar hoef ging helemaal kapot. Nou dan probeer ik maar te voorkomen dat er een ijzer los raakt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:41

LisaaSophie schreef:
Nou bij mijn oude manege waren sommige dingen ook simpelweg slecht. Bitten die net niet paste, hoofdstellen waarvan riempjes bijna braken en dekjes met gaten op de schoft. Ook waren er paarden die bijvoorbeeld een enkelgebroken bit hadden, maar veel beter liepen op dubbelgebroken. Ik mocht daardoor altijd met mijn eigen bit en hoofdstel rijden, omdat de instructie het er ook mee eens was. Ik vind het dan niet 'asociaal'. En peeskappen gebruikte ik voor de paarden die het nodig hadden. Ook gebruikte ik springschoenen, omdat het wel is gebeurt is dat een paard zijn ijzer had afgetrapt en de manege maar geen hoefsmid liet komen. Paard haar hoef ging helemaal kapot. Nou dan probeer ik maar te voorkomen dat er een ijzer los raakt.

En hoe bepaalde je dat ze peeskappen nodig hadden?
Ik snap verder je redenering maar het is toch eigenlijk gek dat je als klant zelf spullen meeneemt omdat het bedrijf geen deugdelijk materiaal heeft. Als je bv een auto huurt gooi je daar toch ook geen andere banden onder omdat er versleten banden onder zitten. Dan laat je die auto staan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:52

Ik vind het eigenlijk ook niet normaal dat iemand een eigen hoofdstel e.d. koopt. Waar ik rijd zijn er wel die dat doen, maar die rijden wedstrijden met die pony's. En ze rijden vaker dan 1x per week. Dan valt het wel mee. Maar als je 1x per week rijd, vind ik het niet erg netjes...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:52

Wat dacht je van tijdens het springen? Onze manege heeft gelukkig wel beschermers ter beschikking voor het springen.