Manege de Wildhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicam

Re: Manege de Wildhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:00

O ja...Westwood zat daar, maar daarvoor (aan de kant van de Sav. Lohmanlaan) zat ook nog iets. Was dat dan de schaatsbaan? Ik weet wel dat Yellow daar een tijdje heeft gestaan met haar veulen. De Fam Ligtvoet had in onze tijd erg veel weiland. Daar waar nu de woonwijk is tussen Sav. Lohmanlaan en ockenburg is was weiland en een giga stuk weiland in Kijkduin zelf.
Ik ga toch maar eens de trailer pakken en de boel verkennen en kijken of ik iets herken. Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing over Rabbithill. Moet daar dus niet overheen denderen met mijn paard.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:20

Toen ik daar kwam wonen waren er enkel voetbalclubs en westwood, niets anders dan dat...geen weides. In Reiniers tijd was er al geen weidegang meer......
Op hoogte Meer en Bosch en dan aan Kijkduin kant stonden al ruime tijd villa's (ik heb het dan over de 80's).....Je had dus het paddenpad langs de voetbalvelden en Westwood en dan eindigde je in de villawijk.....

Je kán ook niet meer over de hoge heuvel...loopt geen paardenpad meer naar toe. Nog wel smal voetpad waarvan deel door regen is stukgeslagen, dus gevaarlijk om met paard op te komen....

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:50

Ik wil er ook naar toe!! Woon nu wel een beetje te ver. Ik weet ook weer hoe die uitgaanstent heette.
Volgens mij De Marathon. En tjee, ik zat al bij Jury, Jurist, maar je hebt gekijk het was Jurgen (het paard van Julliet). Als eerste stond dus alleen de lange stal en waren er een paar stalletjes onder de hooiberg.
De lange stal waren allemaal stands. Onder de hooiberg trouwens ook. Er was op de hele manege maar 1 box. Ook was er nog een klein schuurtje achter de hooiberg, daar stonden de kleinste pony,s. Meer was er niet. Als je langs de hooiberg naar achteren liep kwam je bij de buitenbak. Daar konden alle moeders op een
bankje zitten. Rechts van de hooiberg was een weilandje daar liep Gladur, een ijslander. Hij had wel een
buitenbox. Voor de grote stal was een stuk bestraat. Daarvoor lag gewoon een stuk kale grond. Peter harkte dat altijd netjes. Er kwamen elke paar jaar wel weer stalletjes bij voor ong 3 paardjes. Als je er nu komt is het totaal dichtgebouwd. Ook het weilandje staat nu vol boxen. Ik zal ook maar eens fotootjes gaan zoeken, al kan dat wel even duren.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:59

Jeetje, als jij het beschrijft zie ik het zo weer voor mij *D. En die ene box die toen de Wildhoef rijk was....wie stond daar in? Ja hoor Osca....hahahaha dat weet ik dan nog wel. Osca was het paard van Cas. Een vreselijk lieve merrie....ik weet wel dat als zij iets eng vond, dat zij door haar benen ging (verdween het paard gewoon) en om een of andere stomme reden weet ik nog dat jij een Daaleman zadel had. Bizar dat ik daar zo op kom :D .
In dat kleine stalletje helemaal achter op dat weitje stond een ezeltje (Pepita). Zij brak haar beentje toen ik aan het wandelen was met haar. Een hond viel toen aan en Pepita vloog er van door en viel uiteindelijk en brak haar rechter voorbeen. Nog steeds moet ik soms daar aan denken. Ze is toen opgehaald door een veewagentje en rechtsstreeks naar de slager gebracht. Ik weet nog dat mijn hart brak, want ik was stapel met haar.
Ik ga op zeker naar Kijkduin toe....wij staan niet ver van Kijkduin af en we hebben een trailer. Even nog op wat beter weer wachten en dan ...hoppa :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:26

Nicam, als je eens komt rijden haak ik graag aan..if you want to..... Ik sta nu in Monster maar kan goed onder de mand naar kijkduin en op de oude plek wat rondrijden.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:10

Hey OKHannes....Dat lijkt mij erg leuk. Moeten we zeker eens afspreken. Even wachten op wat mooier weer? Wil je wel met zo'n oud mens een rondje rijden ;) . Jouw paard is gelukkig makkelijk te herkennen (mooie trouwens). Zolang het maar wel een beetje rustig is. Ben namelijk absoluut niet meer de held van vroeger (in tegendeel zelfs). Paar jaar geleden tijdens een zoektocht naar een paard er op een vreselijke manier afgestuiterd en toch een beetje (boel) vertrouwen kwijt geraakt. Maar ik kom steeds beter weer over mijn eigen drempel heen. Ga zelfs op 2 april een clinic schriktraining met ons paard doen. Ik lijk wel gek, maar als ik die gedaan heb, durf ik alles weer (hoop ik).

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:18

Doen we! Enne, deze zomer haal ik de 40 hoor ...zo jong ben ik niet.......
Vorige winter met die van mijn qua buitenrijden even moeilijke periode gehad (bokken en hoog...puberen, en we hadden m net half jaar) maar dat is nu voorbij.....klopklop. Ben ook geen held na wat de ervaringen met het paard wat we voor hannes hadden (jong paard 1.5 jaar gehad). Daar ook stuk zelfvertrouwen verloren en nu weer met grote sprongen aan het terug krijgen....Hannes vind strand fantastisch leuk en is er graag, maar is geen renner.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 01-03-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:35

Gelukkig maar dat ik niet de enige "niet held" ben :D . Erger nog....zelf ben ik nog nooit buiten geweest met onze merrie. OKHannes...we gaan ervoor. We hebben er trouwens twee. Een oudere (20) gelderse merrie (Freya) en een tinkermerrietje van bijna 3 jaar. Jullie zien...ik geef echt niet op....gewoon een veulen gekregen van mijn man, omdat ik geslaagd was voor mijn opleiding. Gelukkig wordt ze wel zadelmak en doorgereden door iemand anders. Maar het lijkt me echt heel leuk om daar weer eens te rijden en met nogstaltische (blijft een raar woord) gevoelens daar rond te zwerven. Jammer Sas dat jij zo ver woont, maar wie weet.....ooit?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 23:42

Joh waarom niet tis een mooi gebied en het bos is weinig veranderd

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:51

Franca, ook de bosjes van pex zullen voor Nicam onwijs mar dan ook onwijs veranderd zijn...vroeger liep er een ruiterpad door de bosje en kon je naar Bosjes van Poot rijden enzo...die tijden zijn ver ver achter ons.
Nu is het tennisbanen en voetbal/cricket/hockeyclubs en is het verder duinen en strand....

Nicam, we gaan het gewoon doen. In april? Zitten we voor de zomertijden als het om strandgang gaat.....

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:53

In april lijkt me helemaal leuk....Ik heb geen idee tot welke datum je op het strand mag, maar dat is uit te zoeken of iemand weet het hier.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:56

Okidoki.

Ik sta zo goed als aan het strand.....;-)
Vanaf midden mei tot en met eind september mag je alleen voor 07.00 of na 19.00 op het strand....
Maar begin mei valt voor mijn al af....Dan ben ik met hannes en twee vriedinnen met hun paarden een week weg....

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:30

Mazzelaar *D ...ergens april is goed. Even in agenda kijken en afstemmen. Moet nl ook even oppas voor mijn honden regelen. We hebben er nl eentje van 14 jaar en die wil nogal eens dement reageren en ze houdt het gewoon niet vol

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:47

Ben je weer verhuisd met Hannes? Waar sta je nu dan?
Ik weet nog van vorige jaar dat ze toen bezig waren met een deel van de ruiterpaden in de duinen tussen Kijkduin en dat vakantiepark. Ik ben benieuwd hoe dat nu is!
Het is trouwens tot 15 mei, vanaf dan mag je alleen 's ochtends vroeg of 's avonds.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:53

Ik sta nu in momenteel bij PSC De Dijkgraaf (oude Polanerduin). Is een pensionstal met veel ruimte en rust. Arckel was te druk voor ons, en steeds meer manegelessen en steeds minder ruimte voor prive rijden.....

Aan de ruiterpaden is nada gedaan, enkel aan de voetpaden en fietspaden iets gedaan....
Sterker nog, er is een ruiterpad dichtgegooid....dat van puinduinen naar strand.

Met midden mei bedoel ik 15 mei ; -)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:49

Hmmm in april ben ik nog niet zo ver om mijn huidige bijrijdpaard naar het strand te gaan. Kom ik jullie wel een keer uitzwaaien als ik er ben. :brr:
De paden in de duinen zijn over het algemeen goed te doen nu hoor. Alleen het pad vanaf Kijkduin langs het strand is en blijft te zwaar. De rest wordt nu enigszins onderhouden en is nu gewoon goed te doen! Van de zomer zullen de kuilen wel weer komen, maar nu is alles mooi vast door het natte weer. En erdoor heen scheuren moet kje sowiesie niet doen. Ik rij trouwens zelf het liefst op het strand. Hou van ruimte om me heen. Dat is nu ook een beetje beperkt, vanwege het opbouwen van de strandtenten en het opspuiten van het strand. FF goed uitkijken met drijfzand en afgezette stukken dus.
Ik vind de paden in Madestein ook niet echt om over naar huis te schrijven eigenlijk. Ook zwaar, veel modderplassen en zo veel voetpaden die het pad onderbreken. Alhoewel dat eigenlijk in de duinen ook wel zo is. 8-)
Ik ben zelf van plan om met Zozo van de zomer ook lekker Madestein in te gaan. En dan komt aan het eind daarvan misschien het strand ook nog wel in the picture. Nu eerst maar even een stuur en een rem erop monteren. Toch makkelijker :P

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:58

Madestein wordt super onderhouden door de bereden politie, Suus. Ik rij er nu bijna drie jaar twee maal per week in alle weersomstandigheden. Zelfs na twee dagen veel regen was madestein dinsdag goed!
Je bedoelt waarschijnlijk de weg naar madestein, rondje kleine meer en de uithof. Je moet de paden daar weten die droog en goed zijn, dan kan je daar ook prima tuffen.....en ze zijn er echt....Het is inderdaad jammer dat er in madestein zelf veel voetpadovergangen zijn.....maar dat is bewust gedaan om de snelheid bij galoperende ruiters te breken, het is immers een reactiegebied voor iedereen.
En er zijn echt nog langere galopeerstukken.....

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:43

franka75 schreef:
Issie dan niet te vinden op bokt of internet
OKHannes schreef:
Ken Arax (kastanjebruin was ie, als ik het goed heb...was ooit een bekende dekhengst), heb hem zelfs een korte periode verzorgd......:-) was ooit eens gek op AV's. Weet niet meer hoe de eigenaresse heette, maar ze was altijd heel erg attent.

Ben helaas nooit mee geweest op kamp, maar weet dat echt alles en iedereen met veel plezier mee ging.
De Meyendael heb ik dan weer wel één keer meegemaakt. ...fantastisch

btw zoek op arax en er staat een foto bij misschien is hem dat...

Dank je wel!
Voordat Arax naar de wildhoef ging is hij van mij geweest.
Hij vroeger idd een bekende dekhengst, doordat hij een trap tegen zijn schouder heeft gehad, waardoor hij een deuk in z'n schouder had, is hij afgekeurd.
Toen reed ik nog Western.
Arax was echt een schat, vandaar dat k hoopte dat er mensen zijn die hem nog herinnerde...

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:48

Ja Nicam dat klopt, Osca stond in de enige buitenbox, daar zat ook nog een stang boven zodat ze er niet uit kon bij het uitmesten. En van dat zadel dat klopt ook, dat je dat nog weet. Was het zelf bijna vergeten.
Piet van der Schans, de vader van Wout-Jan van der Schans kwam het nog brengen. Dat hele voorval van dat ezeltje wist ik helemaal niet. Ik denk dat jij eerder bij de manege bent begonnen. Naar zoiets, dat blijft je hele leven bij. En dat je nu voorzichtiger bent lijkt me wel normaal. Heb ik ook. Maar vroeger ging jij overal op zitten en was je nergens bang voor. Mijn paard is nu 28! Ik heb hem al 22 jaar. De laatste jaren waren het voornamelijk buitenritjes en wat rijden in de bak, maar niet fanatiek. Wat stappen, een drafje, 1
rondje galop en dan heb je het wel gehad met zo,n oud paard. Dus ik ben een beetje uit met rijden. Af en toe rijd ik wel een op de pony van Essy, maar ook maar eventjes.. Eigenlijk ben ik van plan weer
een paard of een e-pony aan te schaffen, maar nu moet hij dus ook bomproof zijn, haha. Trouwens dat Osca vroeger zo gek deed kan ik me niet herinneren. Maar dat wil ik dus niet, alleen is zo'n brave niet makkelijk te vinden. Als ik in de buurt had gewoond had ik wel mee gewild met jullie. Lijkt me ontzettend leuk.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:03

Raar toch dat sommige dingen naar boven komen borrelen, zoals dat zadel. Trouwens Osca deed niet raar...ze vloog er niet vandoor, ze zakte gewoon door haar benen en ging daarna door alsof er niks aan de hand geweest was.
Volgens mij heb ik dat paard van jou dan nog gezien. Is een bruine toch? Je deed ook een soort van endurence? Volgens mij een keer met je moeder als ik me goed herinner. Wel gaaf dat ze dan nog leeft.
Maar als het voor jou te ver is....wij hebben een trailer dus kunnen misschien een keertje jouw kant uit komen als je dat leuk vind?
Eerst maar even de schrikclinic overleven :oo en dan ga ik ervan uit dat ik over mijn onzekerheid ben. Ons paard is trouwens de goedheid zelve <3 dus dat moet gewoon goed gaan. Daarna een buitenrit in onze oude omgeving met OkHannes.....ik heb er zin in.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:05

Ok, moet ik eerst wel een paard vinden anders moet ik meelopen :=

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:05

Madestijn vond ik ook altijd prima te doen. Het rondje om het meer was 9 van de 10 keer nog prima te doen als het had geregend, alleen na echt noodweer was het wel wat blubberig hier en daar.
Het modderigste pad bij de Uithof is trouwens vorig jaar ook opgeknapt, echt een stuk verbeterd toen!

Leuk dat je daar nu staat Claire, ik hoorde al dat iemand daar bezig was de stal weer nieuw leven in te blazen, klinkt wel als een leuke plek!

Ik mis het strand ook wel hoor Suus, nu ik in ter Aar woon. Gelukkig woon ik hier in de wetenschap dat we uiteindelijk naar noordwijk/noorwijkerhout gaan verhuizen, heb daar ook al de ideale stal voor Vanou gevonden, minimaal 8 maanden per jaar weidegang in kuddes, ruime half open stallen, binnenbak, buitenbakken, longeercirkel, noem maar op. En maximaal 50 paarden dus niet zo druk als op een grote stal als de Wildhoef. Alle luxe voor mij en nog goed voor mijn paard ook. En het aller belangrijkste (daar doe ik het voor): kwartiertje van de duinen, half uurtje van het strand!

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:46

@Cas...gewoon wandelen vind ik ook goed. Zowiezo wil ik dit jaar ergens een paar dagen naar toe en ons paard meenemen. Heel toevallig weet ik dat jouw omgeving erg mooi is, dus wie weet *D

Hoeveel paarden staan nu eigenlijk op de Wildhoef? In onze tijd waren het er niet zoveel geloof ik, maar als het blijkbaar meer dan 50 zijn, zijn ze behoorlijk gegroeid...oke...het is een tijdje geleden dat ik daar was. Laatste keer was in 1980 :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 23:39

Nicam schreef:
@Cas...gewoon wandelen vind ik ook goed. Zowiezo wil ik dit jaar ergens een paar dagen naar toe en ons paard meenemen. Heel toevallig weet ik dat jouw omgeving erg mooi is, dus wie weet *D

Hoeveel paarden staan nu eigenlijk op de Wildhoef? In onze tijd waren het er niet zoveel geloof ik, maar als het blijkbaar meer dan 50 zijn, zijn ze behoorlijk gegroeid...oke...het is een tijdje geleden dat ik daar was. Laatste keer was in 1980 :D

ehm 34 geloof ik zon beetje

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:20

Nicam schreef:

Er zijn in principe 45 pensionboxen en ongeveer 18 manegepaarden :j