Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:37

lizlemon schreef:
Bzoem schreef:
Wij hebben paarden met een gevoelige schoft, als iedereen daar maar z'n eigen dunne dekje onder doet, ligt ie zo open.

Nou, dan zal het zadel ook goed passen...

Dit zadel past prima mét speciaal dekje. Is het ideaal? Nee. Maar het blijft een manege he. Maar ik geef alleen aan dat dekjes totaal verschillend kunnen zijn en het dus wel uitmaakt of je iets zomaar veranderd aan het paard z'n tuig.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:54

Ik had toen ik nog op de manege reed,
Een poetskist met te veel borstels
Een halster set
en een wit dekje voor wedstrijden.

Hoofdstelen en peesbeschermers vind ik overbodig..

LexieFlexie

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:51

Ik zou ook raar opkijken als kinderen met eigen zadel,hoofdstel, enz aankwamen. Dekje en peesjes kan ik nog wel begrijpen maar vind ik onnodig

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:42

ik snap iets niet waarom zou je een eigen halster en touw hebben die hebben ze lijkt me toch op de manege zelf wel want hun moeten de paarden toch ook naar de wei en terug naar stal brengen enzo, dat is wel makkelijk met een touw en halster.. dus dat is er dan toch waarom zou je dan een eigen mee nemen?

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:49

meikepeters5 schreef:
ik snap iets niet waarom zou je een eigen halster en touw hebben die hebben ze lijkt me toch op de manege zelf wel want hun moeten de paarden toch ook naar de wei en terug naar stal brengen enzo, dat is wel makkelijk met een touw en halster.. dus dat is er dan toch waarom zou je dan een eigen mee nemen?

Bij ons op de manege worden de paarden met zij alle naar binnen gedreven dus dat snap ik wel. Wij hebben pony's die niet stil kunnen staan en de hele stal rondbazuinen

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:54

meikepeters5 schreef:

Bij ons op de manege kent iedere manegepony zijn eigen stal. Als ze de wei op mogen zetten ze even alles af en doen dan een voor een de staldeuren open en dan rennen ze vanzelf naar de wei. Om ze weer terug te halen zetten ze alle stallen open, en zetten ze weer alles af. Hek van de weide even openzetten, eentje naar binnenleiden en dan volgt de rest vanzelf. Ze gaan allemaal netjes naar hun eigen stal, waar eten op hen te wachten staat, nog nooit problemen mee geweest.

Ik snap ook heel goed dat ze niet 70 halsters en touwen gaan kopen want dat valt niet bij te houden, kinderen die er slordig mee omgaan, ze ergens laten slingeren etc. En kuisen kan makkelijk in de stal, dus waarom zou een halster dan nodig zijn? (Zij zien het als overbodige luxe)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:57

Toen ik nog op de manege reed had ik voor de paarden alleen wat poetsspullen en een halster + touw (die ik overigens nooit gebruikte). Ik snap ook echt niet waarom sommigen spullen als zadels, hoofdstellen, peesbeschermers etc. kopen voor een paard dat niet eens van hunzelf is. Dat zou op de manege waar ik reed ook nooit geaccepteerd worden. Voor de 'leuk' vind ik het zonde van je geld en als mensen het doen omdat het paard slecht tuig heeft, dan zou ik het aankaarten bij de manege in plaats van zelf maar wat te kopen. Sommigen hier hebben nog meer spullen voor een manegepaard dan ik heb voor mijn eigen pony :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:25

Geryon schreef:
Daar zijn zoveel redenen voor. Paard reageert beter op een ander soort neusriem, ander soort bit, je vindt zelf ander soort teugels fijner. Waarom zou dat niet mogen? Als ik een manegepaard rijd, dan ga ik serieus aan de slag, dan probeer ik het paard te verbeteren, om zelf en als combi ook beter te worden. Met geschiktere materialen gaat dat veel beter. Ik ken zelf ook geen maneges die dat niet toelaten. Kinderen en hun eigen spullen vind ik een ander verhaal. Dat is vaak voor de mooi, en kan ook schaden.

En dit bedoel ik dus met dat men maar doet wat t zelf wil qua les klant |o _-:( en dat vind ik dus asociaal, je kan een manege paard nog zo willen verbeteren met ander bit etc maar om daarmee bij de manege eigenaar aan te komen.
van ik wil dit en zus en zo qua t paard waar ik op rij, nee sorry vind t heel brutaal t is zoals ik al zei een manege paard en geen eigen paard.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:51

NathalietjeB schreef:
Geryon schreef:
Daar zijn zoveel redenen voor. Paard reageert beter op een ander soort neusriem, ander soort bit, je vindt zelf ander soort teugels fijner. Waarom zou dat niet mogen? Als ik een manegepaard rijd, dan ga ik serieus aan de slag, dan probeer ik het paard te verbeteren, om zelf en als combi ook beter te worden. Met geschiktere materialen gaat dat veel beter. Ik ken zelf ook geen maneges die dat niet toelaten. Kinderen en hun eigen spullen vind ik een ander verhaal. Dat is vaak voor de mooi, en kan ook schaden.

En dit bedoel ik dus met dat men maar doet wat t zelf wil qua les klant |o _-:( en dat vind ik dus asociaal, je kan een manege paard nog zo willen verbeteren met ander bit etc maar om daarmee bij de manege eigenaar aan te komen.
van ik wil dit en zus en zo qua t paard waar ik op rij, nee sorry vind t heel brutaal t is zoals ik al zei een manege paard en geen eigen paard.

Hemaal eens! Ik vind het maar appart dat je een eigen bit etc meeneemt. Wil je het paard verbeteren? Dat gaat maar zo niet met 1(of een paar) x per week met dat bit te rijden terwijl er ondertusses tussendoor anderen op rijden. Dan zou je bijv het bitje net zo goed daar kunnen laten. Maar ieder zn ding he

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:53

ik heb ook een bit... maar wel het zelfde bit als dat hij zelf heeft, vind het zelf ook asociaal om er een ander bit in te gooien als dit zonder overleg gaat

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:58

NathalietjeB schreef:
Geryon schreef:

Melden? De manege eigenaar heeft mij met mijn eigen paarden begeleid (kopen, wedstrijden, training) en ook met een aantal manegepaarden die ik voor hem reed. Hij, en nog twee andere instructeurs. Ik hoef niets te melden.

Ik snap het probleem van eigen spullen gebruiken echt niet, of het nou ter verbetering is, of 'voor de leuk'. De instructeur heeft er toch oog op, dus mis gaan zal het niet. Snap dan ook niet waarom het asociaal zou zijn. Daarbij zijn het meestal mensen die een paard in halfpension/lease hebben, die spullen ervoor kopen.

IJentel schreef:
NathalietjeB schreef:

Hemaal eens! Ik vind het maar appart dat je een eigen bit etc meeneemt. Wil je het paard verbeteren? Dat gaat maar zo niet met 1(of een paar) x per week met dat bit te rijden terwijl er ondertusses tussendoor anderen op rijden. Dan zou je bijv het bitje net zo goed daar kunnen laten. Maar ieder zn ding he

Gebaseerd op je eigen rijervaring? Sorry, een paard kan wel degelijk verbeteren in die situatie.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:02

Het enige wat ik had was rijkleding. Later kreeg ik daar een 'poetspony' en toen kocht ik ook zelf een halster met touw en poetsspullen, die mocht ik ook alléén maar voor die pony gebruiken.

Verder natuurlijk wel altijd elastiekjes en snoepjes bij de hand :+

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:06

Ik snap dat mensen hun eigen halster hebben als dat mag van de manege. :) Dekjes vind ik ook nog kunnen, mits een stalhulp/instructrice het heeft goedgekeurd, zodat je zeker weet dat het dekje past.
Een zadel, hoofdtel, bit etc... vind ik een beetje raar. De manege paard horen eigen, goed passend tuig te hebben. Dus dan vind ik dat je er niet zomaar een eigen zadel op kan leggen of hoofdstel in kan doen. Wat als het niet goed past? Dan is het niet fijn voor het paard.
Ik heb: Snoepjes, halster en rijkleren + cap voor mezelf. (Ik heb gevraagt, en ik mag mn eigen halsters gebruiken. Heb ze samen met mn instructrice op maat gemaakt, het zijn namenlijk touwhalsters :) )

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:38

@geryon

Wat is dat nou weer voor opmerking? Nee dus. Niet gebasseerd op mijn eigen rij evaring.

Ik vind alleen, dat als jij nou met de manege eigenaar eens overlegd dat jij altijd met een ander bit rijd en het paard daar beter op doet volgens jou, en de eigenaar het oke vind, dat je het bit er net zo goed kan laten hangen zodat iedereen dat paard er mee rijd.

En over dat paard verbeteren als je er 1 keer per week op rijd, en hij verder de hele week door verschillende mensen (dus verschillende manieren van rijden) gereden word kan je misschien zelf wel de keren dat je er op rijd mee vooruit gaan, maar ik bedoel meer dat hij dan waarschijnlijk bij de andere mensen niet beter loopt doordat hun weer anders rijden. Op die manier ;) vandaar dat ik dus zoiets heb, van laat dat bitje dan lekker op de manege.

Maar mijn mening is, dat een manege voor elk paard een goed passend en in goede staat zadel, dekje, hoofdstel en een bitje waar het paard goed op loopt moet hebben.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:52

Ik heb wat poetspullen en een wit dekje voor de wedstrijden, maar dat is het dan ook :P
Heb tegenwoordig zelfs geen halster meer, omdat mijn verzorgpaard zijn halsters elke keer kwijt maakt. Hij mocht het manege halster (na wassen) even "lenen". Gelijk kwijt. :')

xloveedx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:52

IJentel schreef:
Maar mijn mening is, dat een manege voor elk paard een goed passend en in goede staat zadel, dekje, hoofdstel en een bitje waar het paard goed op loopt moet hebben.

Helaas heeft dus niet elke manege dat (zadel ligt goed en past alleen is de bovenste laag van de kuit en kniewrong versleten en het ziet er dan niet netjes uit). Daarnaast is mijn zadel voor mijn leasepaard ook op maat gemaakt

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:57

sorry hoor maar denken jullie echt dat wij (kopers) geen besef hebben van of het wel of niet past

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:12

xloveedx schreef:
IJentel schreef:

Helaas heeft dus niet elke manege dat (zadel ligt goed en past alleen is de bovenste laag van de kuit en kniewrong versleten en het ziet er dan niet netjes uit). Daarnaast is mijn zadel voor mijn leasepaard ook op maat gemaakt

Het hoeft er ook echt niet super uit te zien, maar als het maar goed past en nog goed bruikbaar is!

Voor een lease paard vind ik het wat anders, dat is toch wat meer 'van je zelf' dus daar kan ik het wel bij begrijpen!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:15

romyYMCMB schreef:
sorry hoor maar denken jullie echt dat wij (kopers) geen besef hebben van of het wel of niet past

Als je zelf geen goede zadelmaker bent, dan nee, denk ik niet dat je goed weet of een zadel wel of niet past :o

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:17

Ik ben een paardeneigenaar en laat toch echt 2x per jaar de zadelmaker komen om te zien of mijn zadel goed past op paardlief :') dat kan ik met blote oog toch echt niet beoordelen, alleen goede (!) zadelmakers kunnen dat :n

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:18

Ik heb even de reacties van anderen gelezen, maar wow.
Hoofdstel, zadel, dekjes en peesbeschermers kopen? Waarom zou je?
Ik mag toch hopen dat de manege een goed passend zadel met goede beschermende dekjes heeft. En een hoofdstel met een fijn bit waar het paard goed op reageert...
Ik zou er bij ons niet mee aan hoeven komen hoor. Als iedereen maar zijn eigen hoofdstel en zooi erop gooit, dan heeft dat paard elk uur dat hij loopt wat anders in zijn mond, of wat anders op zijn rug.
Ooit nagedacht over waarom hij dát dekje heeft, dát bit of waarom hij geen peesbeschermers heeft?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:24

xMaxxiee schreef:
Ik mag toch hopen dat de manege een goed passend zadel met goede beschermende dekjes heeft. En een hoofdstel met een fijn bit waar het paard goed op reageert...
Ik zou er bij ons niet mee aan hoeven komen hoor. Als iedereen maar zijn eigen hoofdstel en zooi erop gooit, dan heeft dat paard elk uur dat hij loopt wat anders in zijn mond, of wat anders op zijn rug.
Ooit nagedacht over waarom hij dát dekje heeft, dát bit of waarom hij geen peesbeschermers heeft?

Hier ben ik het mee eens! Maar ik vind een eigen poetskistje of dekje nog wel kunnen, als dit in overleg met de eigenaar is in ieder geval. Maar daar houd het bij mij op.

Sommigen hier hebben even veel of zelfs nog meer voor manege paardjes dan ik voor mijn eigen!

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:28

IJentel schreef:
xMaxxiee schreef:

Hier ben ik het mee eens! Maar ik vind een eigen poetskistje of dekje nog wel kunnen, als dit in overleg met de eigenaar is in ieder geval. Maar daar houd het bij mij op.

Sommigen hier hebben even veel of zelfs nog meer voor manege paardjes dan ik voor mijn eigen!

Poetspullen kan ik begrijpen, een dekje voor wedstrijden ook nog wel. Maar zelfs al met een normaal dekje kun je schade toebrengen. Een paard bij ons op de manege had toen schuurplekken op de rug gekregen doordat dames maar elke keer hun eigen dekje erop kwakte, die vervolgens tijdens het rijden ging schuiven en dubbel ging. Terwijl er met manege dekjes niks aan de hand was. Dus nee, eigen dekjes ben ik ook geen fan meer van :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:30

IJentel schreef:
@geryon

Wat is dat nou weer voor opmerking? Nee dus. Niet gebasseerd op mijn eigen rij evaring.

Ik vind alleen, dat als jij nou met de manege eigenaar eens overlegd dat jij altijd met een ander bit rijd en het paard daar beter op doet volgens jou, en de eigenaar het oke vind, dat je het bit er net zo goed kan laten hangen zodat iedereen dat paard er mee rijd.

En over dat paard verbeteren als je er 1 keer per week op rijd, en hij verder de hele week door verschillende mensen (dus verschillende manieren van rijden) gereden word kan je misschien zelf wel de keren dat je er op rijd mee vooruit gaan, maar ik bedoel meer dat hij dan waarschijnlijk bij de andere mensen niet beter loopt doordat hun weer anders rijden. Op die manier ;) vandaar dat ik dus zoiets heb, van laat dat bitje dan lekker op de manege.

Still wrong. Als het paard verbetert, kunnen andere ruiters dat juist ook merken. Ten tweede, het bit er laten, zou alleen maar negatief uitpakken. Verkeerd rijden blijft verkeerd rijden. Bit zal dan niet veel verschil meer maken, ook voor mij. Het is nogal anders dan bijvoorbeeld een onderlegger, die ik wel bij het paard liet.

Mijn reactie was misschien niet zo leuk omdat ik het nogal jammer vind dat je je meningen als feit presenteert, terwijl ze niet eens kloppen.

Je mening over het passende spul deel ik. Zie ik ook veel voorbij komen. Maar hoe zie je dat als reden geen eigen spul te kopen? Eigen spullen heb je juist omdat het beter kan dan die 'goed'.
Of natuurlijk omdat je dat gewoon leuk vindt, omdat het mooier is of een beetje meer eigen voelt. :)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:14

Geryon schreef:
IJentel schreef:
@geryon

Still wrong. Als het paard verbetert, kunnen andere ruiters dat juist ook merken. Ten tweede, het bit er laten, zou alleen maar negatief uitpakken. Verkeerd rijden blijft verkeerd rijden. Bit zal dan niet veel verschil meer maken, ook voor mij. Het is nogal anders dan bijvoorbeeld een onderlegger, die ik wel bij het paard liet.

Mijn reactie was misschien niet zo leuk omdat ik het nogal jammer vind dat je je meningen als feit presenteert, terwijl ze niet eens kloppen.

Je mening over het passende spul deel ik. Zie ik ook veel voorbij komen. Maar hoe zie je dat als reden geen eigen spul te kopen? Eigen spullen heb je juist omdat het beter kan dan die 'goed'.
Of natuurlijk omdat je dat gewoon leuk vindt, omdat het mooier is of een beetje meer eigen voelt. :)

Wat betrefd het spullen kopen snap ik dat je dat misschien mooier vind of meer eigen vind voelen als je bijvoorbeel zelf geen optie voor een eigen paardje hebt. Ik heb er ook niks op tegen!
Ik vind dat een manege dus voor elk paard degelijk en passends spul moet hebben, zulk spul waardoor een manege ruiter niet denkt van ik kan beter zelf wat kopen omdat dit beter past/mooier is. De manege is hier zelf verantwoordelijk voor! Kijk als dat nou netjes voor elkaar is, en je wilt dan nogsteeds zelfs spullen aanschaffen, waarom niet! (Natuurlijk in overleg :) !)