Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:19

Ik wou alleen zeggen met mijn opmerking dat ik genoeg maneges gezien heb die geen gied passend tuig hebben. Ookal hoort het. Maar goed als ik kattig over kom.. Sorrydan maar he!

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:23

Ik heb alleen een halstertouw, poetsspullen en snoepjes. Alle paarden bij ons op de manege hebben gewoon hun eigen halster, zadel, hoofdstel en dekje, dus het lijkt me overbodig en onhandig om dat zelf aan te schaffen.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:22

BeSen schreef:
Ik wou alleen zeggen met mijn opmerking dat ik genoeg maneges gezien heb die geen gied passend tuig hebben. Ookal hoort het. Maar goed als ik kattig over kom.. Sorrydan maar he!

Dat kan wel zo zijn, maar dat praat het nog niet goed...

Maar houd je dat goede tuig zelf of geef je het aan de manege? Want anders rijden andere kinderen wel met dat slechte tuig en een slecht passend zadel is toch wel nogal slecht voor de rug -O- .

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:25

NathalietjeB schreef:
romyYMCMB schreef:
dat is wel een beetje kinderachtig hoor, helemaal opnieuw op te laten zadelen...
en niet iedere manege heeft goed tuig!

Wat is daar mis mee dat heet opvoeding, en als een manege geen goed tuig heeft, waarom zou je dan uberhaupt op een paard stappen daar? >;)
Ik vind t persoonlijk gewoon heel bijdehand en zelfs bijna asociaal als les klanten maar eigen tuig kopen, terwijl t een manege paard is.

Op mijn manege was t van manege paard heeft zijn eigen tuigage en er word niks verandert, ook geen andere dekjes etc en blij toe dat er maneges zijn die dit ook gewoon niet tolereren.

Daarbij kregen wij vroeger op de manege les in onderhoud van tuig, en moest er dus ook geboent en gevet worden.
En dus werd t manege tuig onderhouden.

Ook zomaar manege paarden peesbeschermers etc zonder reden om doen die t niet nodig hebben is hartstikke funest voor paarden benen, dit omdat pezen etc onnodig warm worden waardoor been problemen kunnen ontstaan.

Precies dit, vind goed passend harnachement toch een van de voorwaarde van een goed paarden welzijn.

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:51

RaafSmits schreef:
Vind het eerlijk gezegd een beetje onzin om halsters en hoofdstel, dekjes en peesbeschermers e.d. te hebben voor manege paarden.

Als je een paard of pony zou leasen en het ís in overleg dan kan ik me een eigen tuig/poetsspullen nog een klein beetje voorstellen, maar anders???????
Poetsspullen waren ook altijd ruim voorradig op onze manege.

Als je autorijlessen gaat nemen neem je toch ook niet je eigen stoelhoes, vloermatje, ehbo-kit en auto poetsspullen mee???
Ik mág het tenminste hopen van niet.

Maar ik denk ook wel dat TS het zélf gewoon erg leuk vind......beetje Penny?? Y;(

Sommige maneges heb ben hele versleten dekjes, zoals de manege waar ik rijd, ten tweede is hetgewoon leuk om je eigen, unieke dekje te hebben, toch? En ten derde, ik heb halsters omdat de halsters van de manege waar ik rijd altijd stuk of kwijt zijn, de halstertouwen staan daar op breken. Bij ons hebben ze alleen maar versleten borstels, niet eens voor elk paard een eigen borstel, dus lijkt me dan logisch dat iedereen waar ik rijdt het normaal vindt om een eigen poetskist of tas te hebben, en sommige mensen zijn niet anders gewend. Een hoofdstel kan ik nog wel begrijpen, maar je hebt ook mensen met een eigen bit, nee dat doe je niet. Koop alleen een hoofdstel zonder bit, doe het bit van het manegepaard er aan, em vraag iemand met verstand om het op maar te verstellen. Een eigen zadel begrijp ik niet, want daarmee kan je het paard echt veel pijn op zijn rug mee bezorgen, dus dat doe je niet. Op de manege waar ik rijdt word het leer nooit ingevet, en het wordt wel gemeld of iets op breken staat, maar meestal doen ze er weing aan, ze vervangen soms nog wel een singe of beugelriem, en som sook wel een neusriem, en daar houdt het danook mee op.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:59

BeSen schreef:

Dan nog is t niet aan de klant van de manege om daarom maar met eigen spullen aan te komen vind ik.

Als een paard van zichzelf geen goed passend tuig heeft, snap ik niet waarom je uberhaupt zou willen op stappen?
Wat is er zo moeilijk om naar de manege eigenaar te stappen en t gewoon aan te kaarten?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 25-05-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:00

Emmaa_ schreef:
romyYMCMB schreef:
dat is wel een beetje kinderachtig hoor, helemaal opnieuw op te laten zadelen...
en niet iedere manege heeft goed tuig!

Dus omdat de manege niet in staat is om goed tuig voor paarden te regelen moeten de lesklanten dat maar doen? Dat vind ik echt belachelijk.

het is omdat sommige manegeruiters dat leuk vinden. HOE VAAK MOETEN MENSEN IN DIT TOPIC DAT NOG ZEGGEN TEGEN IEDEREEN?! Maar, een zadel kopen vind ik overdreven, een bit ook. Een dekje en hoofdstel zonder bit(maar waar dat wel aanvast kan) vind ik wel oke, een halster en wat touwen ook en poetsspullen, misschien meerdere dekjes. maar laat de mensen die dat leuk vinden gewoon! Ze vinden hte toch leuk? laat ze toch man!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:02

Misschien omdat de manege voor sommige mense de enigen mogelijkheid is en er geen andere manege is?!

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:14

*Een poetskist met een aantal borstels
*3 eigen dekjes
Deze heb ik gewoon omdat ik ze veel mooier vindt dan de manegedekjes. In iedere zadelkamer staat wel een rek waar dekjes op hangen, maar die zijn soms nog een beetje nat van de vorige les, vuil of sommige waar een lits van kapot is. Dan vind ik het toch fijner om een droog proper dekje op te kunnen leggen.
Bij ons hoeven de paarden ook geen 2u achter elkaar te lopen, dus het is niet dat de volgende ruiter dan eerst weer het zadel moet afhalen en haar eigen dekje/manegedekje er op moet leggen.
Het zadel en hoofdstel is overigens wel passend en als dat niet het geval is, of er ontbreekt iets of er is iets stuk, kan dat direct gemeld worden en wordt er ook zeer snel iets aan gedaan.
*2 paar peesjes, 2paar om te matchen met de dekjes.
We hebben om de 2 weken springles dus dan vindt ik peesbeschermers toch wel belangrijk.

Overigens neem ik ook een halster en touw mee, maar die heb ik niet specifiek voor op de manege gekocht. En natuurlijk een paar paardenkoekjes om te belonen na de les.

Trouwens; aangezien er zo'n 70 manegepony's en dan nog eens een hoop manegepaarden (Pony's en paarden is een aparte les) zijn, snap ik heel goed dat ze niet voor ieder beest een apart zadeldoek, halster en dekje hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:20

Ik heb op verschillende maneges gereden, grootschalige en kleinschalige. Bij de kleinschalige had ieder paard zijn eigen poetskist en halster, bij de grootschalige hing er een partij van dezelfde halsters en had iedereen eigen borstels. Dus eigen borstels en halster snap ik wel, maar de rest zou de manege voor moeten zorgen...

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:45

NathalietjeB schreef:
Maar ff serieus waarom zou je in godsnaam een eigen hoofdstel etc voor manege paarden aan schaffen? Paard is toch niet van jou? Maar van de manege

Al zou ik een manege hebben en kind komt met paard aan zetten in de les en een eigen hoofdstel en dekje peesjes etc op hebben, sorry maar had de ruiter laten afstappen alles laten af halen en zijn eigen dekje en hoofdstel laten pakken en op doen.

Dieren hebben niets voor niets hun eigen tuig, vind dat manege ruiters steeds asocialer worden.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:49

mensen het is ons geld en wij vinden het leuk om te kopen dus let it go :)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:57

romyYMCMB schreef:

Ik snap dat het leuk is, maar stel dat het zadel niet goed past? Dan heb jij een heel leuk zadel, maar helaas geen leuke pony.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:58

Ik vind het vooral zonde van je geld om zoveel spul aan te schaffen voor paarden die niet eens van jou zijn en die meestal hun eigen spul hebben op de manege := Vraag me ook af hoe zoveel meiden van een jaar of 14-15 überhaupt geld hebben voor een hoofdstel en 10 dekjes.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:59

Merula123 schreef:
romyYMCMB schreef:

Ik snap dat het leuk is, maar stel dat het zadel niet goed past? Dan heb jij een heel leuk zadel, maar helaas geen leuke pony.

ik geef toe een zadel is wel overdreven

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 13:01

UhNee schreef:
Ik vind het vooral zonde van je geld om zoveel spul aan te schaffen voor paarden die niet eens van jou zijn en die meestal hun eigen spul hebben op de manege := Vraag me ook af hoe zoveel meiden van een jaar of 14-15 überhaupt geld hebben voor een hoofdstel en 10 dekjes.

Wat dacht je van sparen? Ik geef al mijn geld uit zowat aan paardenspullen. (Vooral poetsspullen hoor :j )

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:01

paardrijkleding ,halster, was spullen , dekje, eigen hoofdstel, zweepjes , sporen, maar ik reed/rij dan ook op een vaste pony in een elite les (dressuurles) en hoofdstel is niet echt nodig maar staat dr gewoon gaaf.
En nu ik een eigen paard heb vind ik het wel meevallen wat ik allemaal voor de manege heb!

Ik rij op de manege en op mn eigen paard

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:05

Hoezo is dat 'asociaal' dat is totaal niet de goede benaming. Als zij hun eigen hoofdstel willen dan kan dat toch gewoon? Als je paard een hele dunne neusriem heeft en je merkt dat hij die niet fijn vind dat mag je toch zelf een hoofdstel kopen dat wel fijn zit? Als een paard een dekje opheeft die elke dag wel droogt maar helemaal word ondergezweet en jij wilt je eigen veel mooiere en schonere dekje gebruiken?
Ik zie het probleem niet zo.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:46

Renskexb schreef:
Hoezo is dat 'asociaal' dat is totaal niet de goede benaming. Als zij hun eigen hoofdstel willen dan kan dat toch gewoon? Als je paard een hele dunne neusriem heeft en je merkt dat hij die niet fijn vind dat mag je toch zelf een hoofdstel kopen dat wel fijn zit? Als een paard een dekje opheeft die elke dag wel droogt maar helemaal word ondergezweet en jij wilt je eigen veel mooiere en schonere dekje gebruiken?
Ik zie het probleem niet zo.

Maar wat snapt men niet aan t feit dat een manege paard geen eigen paard is??

de manege eigenaar ziet me al aan komen ja ik denk dat t paard t hoofdstel niet lekker vind zitten, dus heb er zelf 1 gekocht en die wil ik gebruiken.
En qua dekjes weet jij veel op wat voor paard dat gelegen heeft en misschien draagt t wel huidziekte mee, en dat ga jij dan lekker op een manege paard leggen.

Ik vind dat je t gewoon te doen heb met de manege spullen die bij t paard horen, staat t je niet aan die spullen dan moet je maar een lease, verzorg of eigen paard aanschaffen :o

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:50

NathalietjeB schreef:
Maar wat snapt men niet aan t feit dat een manege paard geen eigen paard is??

de manege eigenaar ziet me al aan komen ja ik denk dat t paard t hoofdstel niet lekker vind zitten, dus heb er zelf 1 gekocht en die wil ik gebruiken.
En qua dekjes weet jij veel op wat voor paard dat gelegen heeft en misschien draagt t wel huidziekte mee, en dat ga jij dan lekker op een manege paard leggen.

Ik vind dat je t gewoon te doen heb met de manege spullen die bij t paard horen, staat t je niet aan die spullen dan moet je maar een lease, verzorg of eigen paard aanschaffen :o

Je weet van je eigen dekje toch wel op welk paard het gelegen heeft? Aangezien ze op veel maneges niet eens voor ieder paard een eigen dekje hebben, maar gewoon een mand waaruit je een dekje kan nemen is het volgens jou argument dus net beter om je eigen dekje mee te nemen. Want daarvan weet je op welk paard het gelegen heeft. ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:28

Anderzijds heb je ook maneges waar ze wel een eigen dekje hebben. Maar bij ons is het ook toegestaan zolang je het eigen dekje weer goed eronder legt. En je wel de pad (drukverdeler) gebruikt. En als ze een speciaal dik dekje hebben met bont, dat je ook een bontje eronder legt.
Wij hebben paarden met een gevoelige schoft, als iedereen daar maar z'n eigen dunne dekje onder doet, ligt ie zo open. Andersom, als je een dik dekje hebt en bijv een bontje omdat je het mooi vindt, kan het zadel weer gaan knellen.
Daarbij vraag ik me af wat de kwaliteit van de hoofdstellen/zadels en dergelijken zijn van wat men koopt voor een manegepaard.

Denk dat de discussie oneindig is zo, maar het moet wel duidelijk zijn dat zelf gekochte spullen ook schadelijk kunnen zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:38

NathalietjeB schreef:
Maar ff serieus waarom zou je in godsnaam een eigen hoofdstel etc voor manege paarden aan schaffen? Paard is toch niet van jou? Maar van de manege

Al zou ik een manege hebben en kind komt met paard aan zetten in de les en een eigen hoofdstel en dekje peesjes etc op hebben, sorry maar had de ruiter laten afstappen alles laten af halen en zijn eigen dekje en hoofdstel laten pakken en op doen.

Dieren hebben niets voor niets hun eigen tuig, vind dat manege ruiters steeds asocialer worden.

Daar zijn zoveel redenen voor. Paard reageert beter op een ander soort neusriem, ander soort bit, je vindt zelf ander soort teugels fijner. Waarom zou dat niet mogen? Als ik een manegepaard rijd, dan ga ik serieus aan de slag, dan probeer ik het paard te verbeteren, om zelf en als combi ook beter te worden. Met geschiktere materialen gaat dat veel beter. Ik ken zelf ook geen maneges die dat niet toelaten. Kinderen en hun eigen spullen vind ik een ander verhaal. Dat is vaak voor de mooi, en kan ook schaden.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:13

Starbreeze schreef:
Wat ik even niet begrijp, een manegepaard loopt toch vaak meerdere lessen achter elkaar? Ga je dan het tuig/dekje wisselen met de leswissel? Kan het me goed voorstellen dat een manege eigenaar dat niet handig vindt.

Nee , je moet eerst kijken of je paard word overgenomen , dan lijkt het me handig om met een dekje van de manege te rijden.
Als je je paard mag afzadelen , dan kan je je eigen gebruiken :)

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:16

Als er meteen iemand na jou op het paard zou zitten en je hebt je eigen dekje gebruikt dan zeg ik gewoon pech, jij wou zo graag je eigen dekje gebruiken.

lizlemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:28

Bzoem schreef:
Wij hebben paarden met een gevoelige schoft, als iedereen daar maar z'n eigen dunne dekje onder doet, ligt ie zo open.

Nou, dan zal het zadel ook goed passen...