Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:35

Maar ff serieus waarom zou je in godsnaam een eigen hoofdstel etc voor manege paarden aan schaffen? Paard is toch niet van jou? Maar van de manege

Al zou ik een manege hebben en kind komt met paard aan zetten in de les en een eigen hoofdstel en dekje peesjes etc op hebben, sorry maar had de ruiter laten afstappen alles laten af halen en zijn eigen dekje en hoofdstel laten pakken en op doen.

Dieren hebben niets voor niets hun eigen tuig, vind dat manege ruiters steeds asocialer worden.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:38

-snoepjes
-poetspullen (geen overdreven dingen, gewoon borstels, hoevenkrabber en een handdoek voor als hij erg gezweet heeft)
-zweepje
-halster+touw
-Ik heb wel een dekje, maar die gebruik ik alleen als ik bijvoorbeeld op kamp ga ofzo, bij de lessen niet.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:39

Mee eens dat het voor een manegeruiter misschien overdreven is om zelf alles aan te schaffen, alles is er immers. Maar als het in goed overleg gebeurt, de instructrice/eigenaar weet er van en je rijdt altijd op hetzelfde paard, dan kan het toch geen kwaad? :)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:39

Bzoem schreef:
Nou TS iets minder mag ook wel..

Eens! En TS, als het goed is hebben ze op alle maneges wel goed passend en heel tuig. Hoeft heus niet super netjes te zijn, maar wel degelijk. Anders lijkt het me geen goede manege. Maar dit is mijn mening..

Ik vind de bloempot ook geen vergelijking, maar ik snap wat er bedoeld word. Ik snap ook niet waarom je tuig voor een manegepaard zou kopen.

Anoniem

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:43

Ik had toen ik net begon op de manege niet eens borstels... 1 rijbroek, een paar rijlaarzen met een gat en m'n cap leende ik van de manege := Toen later vanuit koopziekte en het krijgen van verzorgpaarden wat spulletjes bij gekomen.

Ik kan overigens heel goed begrijpen waarom maneges niet willen dat er spullen van mensen zelf op hun paarden liggen. Zij weten ook niet waar jouw dekje geweest is voordat het op het manegepaard terecht kwam, voor hetzelfde geld droeg dat paard een huidziekte of een infectie bij zich.

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:48

BeSen schreef:
meikepeters5 schreef:
Ik heb gewoon mijn eigen rijkleding en een hoefenkrabber omdat die altijd kwijt zijn. Maar eigen dekjes en hoofdstellen dat niet, dat heeft trouwens niemand bij ons op de manege er is gewoon al heel goed tuig en als dit niet meer goed is geef je dit gewoon aan word het meteen vervangen dat lijkt me toch normaal?

Maar oké ik begrijp niet helemaal waarom je zo veel voor een manege paard koopt ze zijn toch van iemand anders ik ga toch ook nie een nieuwe bloempot in de tuin van m'n buurman zetten omdat deze bijna kapot is..?

Kan aan mij liggen hoor maar ik begrijp dat niet echt helemaal.

Jij begrijpt het niet helemaal hè? Je kan geen bloempot gaan vergelijken met spullen voor manege paarden. En JIJ weet helemaal niet het het er op sommige maneges aan toe gaat.

Nee oke een bloempot is niet goed te vergelijken maar je begrijpt toch wat ik bedoel? En oke tuurlijk weet ik nie hoe het er op sommige maneges aan toe gaat jij wel wou je zeggen?
Maar dat vroeg ik me dus allemaal niet af ik vroeg me af waarom je dat allemaal zou kopen voor een paard van de manege?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:53

NathalietjeB schreef:
Al zou ik een manege hebben en kind komt met paard aan zetten in de les en een eigen hoofdstel en dekje peesjes etc op hebben, sorry maar had de ruiter laten afstappen alles laten af halen en zijn eigen dekje en hoofdstel laten pakken en op doen.

Het lijkt me logisch dat je zulke dingen wel doet in overleg met de manege, ongevraagd een eigen hoofdstel omdoen lijkt me absoluut verkeerd.

Maar als je dat overlegt, en men heeft geen bezwaar en kijkt of het past, lijkt mij dat er geen probleem is. Ik zou niet weten waarom mensen vinden dat je niet iets leuks mag kopen als het niet je eigen paard is? Het lijkt me dat dat echt ieders persoonlijke keuze is of je wel of niet borstels, dekjes of hoofdstellen wil kopen. De meeste frutsels voor paarden, zoals vele dekjes en setjes, zijn strict genomen niet noodzakelijk maar dat is niet mijn geld en niet mijn zaak.

Ik heb zelf trouwens eigenlijk niks, vooral omdat ik stapelgek word als ik de hele tijd in de gaten moet houden waar mijn spullen blijven. (Vooral ook omdat ik ook als vrijwilliger meehelp en soms meerdere paarden klaarzet en veel heen en weer loop.) Doe mij dus maar lekker spul van de manege, alleen mijn eigen zweepje probeer ik te behouden.

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:55

Op sommige maneges is niet ALLES er voor dat paard, bij ons op de manege hebben ze geen eigen poetsspullen, dekjes en halsyters+ touwen. Ik heb zelf 3 halsters(heb ook zelf 1 gemaakt voor mijn lieveling) Dekjes hebben ze daar wel, in 2 maten, Paard en Cob, allemaal in het donkerblauw, maar de paarden hebben niet hun eigen(ze delen dus niets) Zelf heb ik wel 2 eigen dekjes, (eentje Paard, maar die valt klein, dus hij past op paard en een paard met maat cob) En een witte, met een zwart randje voor wedstrijden, het lijkt me wel dat je dat zelf moet aanschafen. Ik heb ook allemaal zefgemaakte manenclipjes, strikjes en ringetjes voor o je knotjes heen, en ook een doosje met vlwchtspulletjes voor op wedstrijd. het dekje gebruik ik alleen om de manegepaarden van de manege waar ik rijd, ik neem het nergens mee naartoe. Eigen tuig vind ik wel een beetje raar om aan te schaffen ivm het bit. Mijn dekje maak ik eens per maand helemaal schoon en na het rijden borstel ik d ebinnenkant met een natte borstel, laat het effe drogen terwijl ik de naverzorging van het paard doe, vouw het op neem het mee naar huis, en thuis de föhn er op! Dus dekje lijkt me geen probleem. Ik snap wel waarom mensen zo over deken over dat tuig enzo, maar op sommige maneges is er nogal wat armoede, oftewel een tokkimanege, dat het tuig nooit gecontroleerd of ingevet wordt. Ik rijdt op zo'n manege, maar ze zijn wel lief voor de paarden en de ruiters!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:05

Vind het eerlijk gezegd een beetje onzin om halsters en hoofdstel, dekjes en peesbeschermers e.d. te hebben voor manege paarden.

Als je een paard of pony zou leasen en het ís in overleg dan kan ik me een eigen tuig/poetsspullen nog een klein beetje voorstellen, maar anders???????
Poetsspullen waren ook altijd ruim voorradig op onze manege.

Als je autorijlessen gaat nemen neem je toch ook niet je eigen stoelhoes, vloermatje, ehbo-kit en auto poetsspullen mee???
Ik mág het tenminste hopen van niet.

Maar ik denk ook wel dat TS het zélf gewoon erg leuk vind......beetje Penny?? Y;(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:19

RaafSmits schreef:
Als je autorijlessen gaat nemen neem je toch ook niet je eigen stoelhoes, vloermatje, ehbo-kit en auto poetsspullen mee???
Ik mág het tenminste hopen van niet.(

Waarom mag je hopen van niet? Is dat niet bij uitstek iets wat iedereen helemaal zelf mag bedenken en waar verder alleen de instructeur wat mee te maken heeft?
(Autorijles is natuurlijk wel degelijk anders, want paardrijden is een hobby en autorijles voor de meesten niet echt, geen emotionele verbinding ermee, maar puur doelgericht.)

Maar verder heeft een manegeruiter volgens mij exact hetzelfde recht om dingen te kopen die niet per se noodzakelijk zijn als ieder ander die bij paarden rondloopt. Als je dat leuk vindt: leef je uit.*

* Eventuele moeilijke vragen over consumentisme, kinderarbeid en milieuvervuiling kun je best stellen natuurlijk, er zijn best nadelen aan het kopen van overbodige zaken, maar die vragen gelden ook voor eigenaren. Wat zij kopen is ook heel vaak niet strict noodzakelijk en vooral voor de leuk, zoals meerdere halsters of nieuwe frontriemen of setjes of ankypads, gewoon omdat het leuk is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:27

Natuurlijk mag iedereen doen wat ze zelf willen, maar dan mag ik ook een beetje "verrast "zijn dat sommige mensen van alles en nog wat voor hun lespaard/pony gaan kopen.
En wat betreft mijn opmerking over "ik hoop het niet "geld uiteraard voor auto rijlessen.

De tijden zijn veranderd schijnbaar.
Toen ik nog op de manege les had had je voldoende aan laarzen en een broek.
Later kwam daar nog eens een zweepje bij en nog veel....véél later een setje sporen als je die tenminste verdient had!!

Overigens.....sommige mensen kijken érg uit naar hun uurtje in de lesauto hoor!!
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 24-05-15 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:28

Bij mij op de manege vroeger mochten dit soort dingen ook echt alleen in overleg. Dekjes liever niet, met hoofdstel en dergelijke mocht wel als het in overleg met een instructeur of stalhulp ging. Zadels waren echt compleet uit den boze en paarden die peesjes nodig hadden, hadden die ook gewoon. Ook hier werd eigen inbreng niet echt gewaardeerd. Ook niet op wedstrijden overigens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:28

BeSen schreef:
jorika1986 schreef:
Ik heb een plastic tas met wat borstels en een halster met touw.
Als ik wat lekkers wil geven ligt er vast wel wat op de fruitschaal wat ik zelf niet meer ga opeten.
Een iets te rijpe banaan of een slap geworden appel.

Je kan ook als je iets goedkoops qua snoepjes wilt maar gee fruit
De Likit Paardenreep. 1 reep is maar 1,50! Natuurlijk niet te vaak geven maar het is best goedkoop. Ik had het een keer gekocht omdat i nog maar 2 euro had en moest nog snoepjes hebben maar de snoepjes die ik altijd heb zijn duurder. Dus nu heb ik de vanilla paardenbrok snoepjes en de Likit reep.

dat is helemaal niet goedkoop? pure suiker en daarnaast ook nog eens duur.
zak muesli of slobber even terugrekenen in porties die even zwaar zijn als zo'n reep en je ziet wat ik bedoel..

ik denk overigens niet dat ik op die manege zou willen rijden..
blijkbaar gebruiken ze hun klanten om spullen te kopen (toestaan dat er eigen spullen gebruikt worden) zodat ze hun spullen zelf niet hoeven te onderhouden of aan te vullen..

een paard dat beschermers nodig heeft, hoort deze te hebben, van de manege en anders niet meelopen. idem voor goed passend en heel tuig.

ik vind dat je de manageeigenaren enabled door spullen voor paarden en ponies aan te schaffen, waardoor zijzelf laks kunnen zijn..
bij een poetssetje of een eigen dekje (als je dat zou willen) hoort de grens te liggen.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:33

NathalietjeB schreef:
Maar ff serieus waarom zou je in godsnaam een eigen hoofdstel etc voor manege paarden aan schaffen? Paard is toch niet van jou? Maar van de manege

Dieren hebben niets voor niets hun eigen tuig, vind dat manege ruiters steeds asocialer worden.

dat is wel een beetje kinderachtig hoor, helemaal opnieuw op te laten zadelen...
en niet iedere manege heeft goed tuig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:35

romyYMCMB schreef:
dat is wel een beetje kinderachtig hoor, helemaal opnieuw op te laten zadelen...

Dus omdat de manege niet in staat is om goed tuig voor paarden te regelen moeten de lesklanten dat maar doen? Dat vind ik echt belachelijk.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:36

Celiien schreef:
Waarom zou je een hoofdstel voor een manegepaard kopen? Negen van de tien maneges mag het ook niet :n
Ik had toen alleen poetsspullen en halster, plus de rijspullen. Had die spullen omdat ik daar een paardje verzorgde :')

Omdat als je elke week op dezelfde pony rijdt, die het vast fijn vind om eens soepel leer om zijn hoofd te hebben... + ze bonden er op de manege waar ik reed graag belachelijke "anti-bok"-touwtjes aan zodat ie zijn hoofd niet meer kon bewegen onderhand :S Waarom ik er bleef rijden, vraag ik me achteraf ook af ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:38

Als je het moet kopen omdat de manege zelf te slecht materiaal heeft, is het wel de vraag in hoeverre je er wilt blijven. Kopen omdat je het leuk vindt: prima, maar kopen omdat het slecht geregeld is op de manege lijkt me inderdaad niet wenselijk.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:44

Emmaa_ schreef:
romyYMCMB schreef:

Dus omdat de manege niet in staat is om goed tuig voor paarden te regelen moeten de lesklanten dat maar doen? Dat vind ik echt belachelijk.

Welnee.......dit is echt puur omdat er mensen zijn die het leuk vinden om privé spullen aan te schaffen voor een manege paard.

Kan het alleen maar toe juichen als een manege daar duidelijk zijn grenzen in stelt.
Hun paarden
Hun tuig
Hun verantwoordelijkheid.
Hun manege.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:46

mijn voormalige standaard lespaard, nu lease paard heeft opzich best goed tuig maar aangezien ik van mooi verzorgd tuig houd en ik vind dat het er mooi uit ziet koop ik spullen voor hem.
eigenaar is op de hoogte hoe en wat ik gebruik.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:53

romyYMCMB schreef:

Wat is daar mis mee dat heet opvoeding, en als een manege geen goed tuig heeft, waarom zou je dan uberhaupt op een paard stappen daar? >;)
Ik vind t persoonlijk gewoon heel bijdehand en zelfs bijna asociaal als les klanten maar eigen tuig kopen, terwijl t een manege paard is.

Op mijn manege was t van manege paard heeft zijn eigen tuigage en er word niks verandert, ook geen andere dekjes etc en blij toe dat er maneges zijn die dit ook gewoon niet tolereren.

Daarbij kregen wij vroeger op de manege les in onderhoud van tuig, en moest er dus ook geboent en gevet worden.
En dus werd t manege tuig onderhouden.

Ook zomaar manege paarden peesbeschermers etc zonder reden om doen die t niet nodig hebben is hartstikke funest voor paarden benen, dit omdat pezen etc onnodig warm worden waardoor been problemen kunnen ontstaan.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:10

Bij ons op de manege is alles perfect met tuig etc.
En geloof ik alleen leasers mogen met eigen hoofdstel rijden..
Ik denk dat als je paard niet in de les daarna hoeft te rijden dat we eigen beugels en een eigen dekje mogen gebruiken. Ze hebben geen vaste borstels , dus we hebben op stal denk 3 emmers vol met allemaal borstels wat dus voor de ruiters zonder poetspullen ideaal is.
Maar goed, als je je borstels met wat betadine

Ik heb een kluis op de manege en de inhoud :
2 caps
2 dekjes (komen er nog 5 bij)
Hoofdstel pony of cob met bit , en teugels.
Jodhpurs en chaps
3 zwepen
2 poetskoffers met inhoud.
beugels.
touwhalster full.
1 Halster cob roze , 1 halster bont zwart cob.
pavo.
bodyprotector.
bodywarmer.
3 halstertouwen.

Heel veel dus :P :P past bijna niet maar goed..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:16

romyYMCMB schreef:
mijn voormalige standaard lespaard, nu lease paard heeft opzich best goed tuig maar aangezien ik van mooi verzorgd tuig houd en ik vind dat het er mooi uit ziet koop ik spullen voor hem.
eigenaar is op de hoogte hoe en wat ik gebruik.

Dat je voor je leasepaard privé spulletjes koopt in overleg en goedkeuring van de eigenaar!!!! kan ik me enig zins voorstellen.
Dan ben je ook op een andere manier betrokken bij het paard of de pony.
Het is een een op een situatie en goed te controleren.

Als een manege daar in tegen zo laks is aan discipline dat ze een ieder maar laten aan rotzooien met zelf geknutselde spulletjes of van huis meegenomen tuig is het eind in mijn ogen zoek.
Net wat NathalietjeB al aanhaalt.

Als wij bij onze manege groen licht kregen voor sporen, dan kon je die op de manege zélf kopen.
Geen keuze in mooi, stoer of net even anders dan anders......
Allemaal de zelfde.
Klaar, maar wel een spoor waar de manege achter stond om indien nodig te kunnen gebruiken in hun lessen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:56

Ik ben oprecht benieuwd waarom jullie het 'asociaal' vinden wanneer een manegeruiter een eigen dekje heeft. Eigen tuig zoals een hoofdstel, zadel of peesbeschermers zijn natuurlijk gewoon schadelijk wanneer deze niet goed passen (al zou ik zoiets eerder zeer onverantwoord dan asociaal noemen). Maar een dekje die leuk kleurt bij je rijbroek, wat is daar asociaal aan? :) Vinden jullie dat je dan de boodschap afgeeft dat de manege geen goede deukjes heeft? In plaats van asociaal vind ik het namelijk eerder een beetje overbodig/overdreven, maar meer ook niet hoor.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:54

xIrijn, stukje asociaal gemist volgens mij.
Eigen dekje had ik btw ook, puur voor de f-proefjes een wit en zwart wedstrijd dek.

Hoofdstellen omdat je van verzorgd leer houd? Bied dan eens aan blij de manege om een keer tuig te poetsen. Deden wij vroeger ook op zaterdagmiddag op de manege, tuig vetten enzo, omdat we dan toch moesten wachten op de les of tot we de wasplaats in konden ofzo :')
En hoofdstel/zadel kopen omdat het tuig van de manege niet goed is zegt imo al genoeg over de manege zelf, en dat is geen positieve reclame. Zelfde geld voor beschermers: heeft het paard het nodig zorgt de manege ervoor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:10

Wat ik even niet begrijp, een manegepaard loopt toch vaak meerdere lessen achter elkaar? Ga je dan het tuig/dekje wisselen met de leswissel? Kan het me goed voorstellen dat een manege eigenaar dat niet handig vindt.