Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Shadow0 schreef:Ik vraag me af waarom maneges altijd uitgezonderd worden als voorbeeld van misstanden. Is dat bij eigen paarden niet aan de hand? Dus dan op z'n minst een kritische keuring van ieder paard en iedere paardeigenaar, dat lijkt me wel zo eerlijk.
Emmaa_ schreef:Mensen die particulier paarden houden hebben vaak een soort sociale controle, mensen om hen heen of stalgenoten die de boel een beetje in de gaten houden. Als het paardenwelzijn echt heel erg laag komt te staan (paard is duidelijk kreupel maar wordt toch bereden) dan trekt de staleigenaar, of een stalgenoot wel aan de bel.
Shadow0 schreef:Ik vraag me af waarom maneges altijd uitgezonderd worden als voorbeeld van misstanden. Is dat bij eigen paarden niet aan de hand? Dus dan op z'n minst een kritische keuring van ieder paard en iedere paardeigenaar, dat lijkt me wel zo eerlijk.
myk_en_shant schreef:Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Jammer genoeg gaat dit ten koste van de paarden, uiteraard heb je ook goede manege's ertussen zitten, die wel de paarden voorop zetten.
Maar uiteindelijk draait het hele verhaal om het geld, in principe zou zo'n keurmerk/APK etc misschien een uitkomst kunnen bieden, maar zolang mensen blijven betalen aan 'slechte' manege's, blijft het probleem bestaan.
Blue_Eyes schreef:Waarom een verplicht theorie-examen? Ik denk dat dat voor de gemiddelde manege verkeerd uitpakt, omdat mensen echt geen zin hebben om een examen af te leggen voor zij of hun kind aan een sport mogen beginnen. Mensen willen toch vooral eerst uitproberen of paardrijden wat is voor henzelf of hun kind. De meeste mensen beginnen zelfs met een leencap en regenlaarzen, omdat ze echt niet van plan zijn er geld aan uit te geven voor ze zeker weten dat het leuk genoeg is om mee door te gaan. En geef ze eens ongelijk.
Wat wij als manege doen is een keer in de zo veel tijd een ouderdag organiseren; we geven dan een middag theorielessen aan de ouders die met hun kinderen meekomen. Ook wordt er geoefend met opzadelen en mogen ze zelf een rondje erop. Kosten: 1 euro, zodat we koffie en koekjes kunnen halen. Verder doen we dit vrijwillig, als bescherming voor onze dieren. En zo'n vier keer per jaar krijgen bij ons de kinderen een theorieles ipv een rijles. Daar komen dan dezelfde dingen aan de orde: hoe zit een paard in elkaar, lichamelijk en mentaal. Hoe zit een zadel in elkaar, en een hoofdstel, en hoe doe je dat allemaal op de juiste manier.
Zo kan het toch ook? Dan maak je voor mensen de drempel niet zo hoog om aan paardrijden te beginnen, maar leer je ze wel het hoe en waarom achter de dingen die je doet. Wij vinden dit een meer dan voldoende alternatief voor een 'verplicht examen' (waarvoor mensen dan eerst ook weer een semi-verplichte cursus zouden moeten volgen, anders halen ze dat examen nooit).
myk_en_shant schreef:Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren.
Schangah schreef:Komt de zadelmaker ieder jaar bij jou de zadels controleren? Hebt je een zadelmaker laten komen om een goed tweedehands zadel voor je paarden aan te passen?
Ik zie bij heel veel paarden de zadels bijna de nek liggen.
Het is beider belang dat een zadel goed op een paard ligt. Voor de ruiter die kan veel beter in balans zitten en voor het paard die krijgt geen rugprobleem en daaruit vloeiende kreupelheden.
Laat je jaarlijks bij de enting van je paarden de dierenarts ook nog even verder kijken?
Evelienepien schreef:Apk voor manege paarden is simpelweg te duur!
Wat hier al eerder gezegd werd, zijn het veelal al paarden, die iets mankeren.
Anders waren ze wel ergens anders terecht gekomen!
De ene loopt regelmatig onregelmatig, de ander steekt zn kop in de lucht etc.
Als je die paarden laat keuren, zullen er vd 10 9 afgekeurd worden waarschijnlijk..
Is dit te weiten aan slechte manegehouders?
In mijn ogen niet want particulieren, verzekeringen en handelaren doen hier heel hard aan mee.
Want anders zouden deze paarden veelal afgemaakt worden.
Maar ja, dan is er geen handel meer en heb je nog alleen gezonde paarden, die dus duur gaan worden?!
Manegelessen wordeb dan ook onbetaalbaar want xo'n paard is duurder in aanschaf!
Wil niet zeggen dat ik niet voor controle tuig, gebit ed sta. Hier in de buurt gebeurd dat iig wel.
En ja, dan kan er nog iets mis gaan...
Over het algemeen is juist een manegehouder zuinig op zn goede manegepaarden ( wel of niet slag in wiel oid) want die brengen het meeste geld op!
Blue_Eyes schreef:Schangah schreef:Komt de zadelmaker ieder jaar bij jou de zadels controleren? Hebt je een zadelmaker laten komen om een goed tweedehands zadel voor je paarden aan te passen?
Ik zie bij heel veel paarden de zadels bijna de nek liggen.
Het is beider belang dat een zadel goed op een paard ligt. Voor de ruiter die kan veel beter in balans zitten en voor het paard die krijgt geen rugprobleem en daaruit vloeiende kreupelheden.
Laat je jaarlijks bij de enting van je paarden de dierenarts ook nog even verder kijken?
Bij ons is in februari nog een zadelpasservice geweest, die geholpen heeft met het goed krijgen van alle zadels. De tanden worden iedere twee jaar gecontroleerd en als de dierenarts aangeeft twijfels te hebben, dan ieder jaar. We houden zelf alles goed in de gaten, bij twijfel hebben we een hotline met de dierenarts en bij ons loopt nooit een kreupel paard in de lessen. Wij doen onze uiterste best om de dieren een zo goed mogelijk leven te geven. Maar de vraag was toch om niet te gaan vertellen dat het bij jezelf allemaal zo geweldig is, het ging toch om het algemeen?
djinnie schreef:Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom dat "ze doen het allemaal voor het geld" ineens in een negatieve context wordt gebruikt. Ik werk ook niet uit liefdadigheid, waarom moet dat voor een manege dan wel gelden? Ja, het is een bedrijf. Dus ja, het zou fijn zijn als de eigenaren van het bedrijf aan het einde van de maand ook nog een belegde boterham mogen eten.
Verplichte apk lijkt me vooral nogal duur. Meer 'awareness' van het publiek (dus ja, ouders van paardrijdende kinderen) en het achterlijke sterrensysteem van de FNRS op de kop (waarbij paardenwelzijn zeker niet bovenaan staat) is wellicht een fijner begin. Dat zadels bij sommige maneges niet passen is me ook wel een doorn in het oog, je paard gaat tenslotte ook als bedrijf langer mee als het zadel past... maar ik geloof dus ook niet dat dit bij alle maneges zo zou zijn
Schangah schreef:Het zou prettig zijn dat er een systeem zou komen waar paardenwelzijn wel ergens bovenaan op een lijstje komt te staan.
Shadow0 schreef:myk_en_shant schreef:Waar het voornamelijk om draait in de manegewezen is het geld, alles moet zo goedkoop mogelijk om zoveel mogelijk inkomsten te genereren.
Dat zijn weer van die aannames... Volgens mij is het niet waar. Volgens mij proberen de meeste maneges vooral te bestaan en blijven te bestaan, en da's een beetje schipperen tussen genoeg kunnen bieden voor je paarden en mensen, en tegelijkertijd niet onbetaalbaar zijn voor de klanten.
Het draait niet allemaal om geld, maar het zijn wel bedrijven waar de inkomsten en uitgaven met elkaar moeten kloppen.
Da's niet eenvoudig, en niet iedereen slaagt daar even goed in of maakt de verstandigste keuzes.
Maar dat er hier een hele categorie wordt weggezet als inhalig vind ik dus niet bepaald netjes.
) met je eens
Schangah schreef:Het zou prettig zijn dat er een systeem zou komen waar paardenwelzijn wel ergens bovenaan op een lijstje komt te staan.