f proefjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:03

Mooie punten komen er weer langs, gefeliciteerd iedereen!

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:11

Hoe heeft de organisatie tijd om iedereen 2 proefjes te laten rijden? Bij mij start een wedstrijd dag om 10:00 met het eerste proefje en de laatste is meestal om 16:00. Dan hebben we het over 45 starts/proeven met een halfuur pauze op het midden van de dag. Rijden er dan bij jullie minder ruiters en dan allemaal 2 proeven?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:17

Ik zie het vaker hoor, dan zijn er maar 10 starts die allemaal 2x rijden. Maar dat is op de betreffende manege alleen in het winterseizoen, dan zijn er gewoon minder ruiters die willen starten.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:21

Zondag mag ik weer, dit keer F6.
Bij ons zijn het zoveel mensen die willen, dat er twee dagen zijn, 1 met de even en 1 mer de oneven proeven. De eerste start om 9.30 en de laatste om 17 uur :')

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:36

Vind het altijd leuk en interessant om te horen hoe andere maneges bepaalde dingen doen!

Hoeveel paarden staan er dan ongeveer op jouw manege Kimmie?

Wij hebben ongeveer 20 paarden waarvan er gemiddeld 17 meedoen aan de wedstrijd en dus verdeeld over 45 ruiters.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:45

Nette punten allemaal!

Bij ons mag je over bij 3 winstpunten dus als ik de F12 niet zou halen had ik weer F12 gestart. Nu had ik de eerste proef winst gereden en mocht toen over naar de F13.

Op deze proevendag ging de eerste om 9 uur van start en de laatste rond 20 uur. Er werden F, bixie, OS, Vaardigheid en springproeven gereden. De meesten starten 1 proef, sommige twee. Dit wordt zo'n 3x per jaar gedaan en sinds 2 jaar rijden we ook 1x per jaar onze F proeven op concours tussen de wedstrijdruiters.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:11

KirstenHorse, precies weet ik het niet, want heb zelf een eigen paard. Maar geloof iets van 25 oud. Maar er doen ook wel een aantal eigen paarden mee moet ik zeggen

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:34

Wij starten ook altijd om 10 uur, maar bij ons zijn er tegenwoordig maar weinig mensen die meedoen. Meestal een man of 10, dus dan kun je makkelijk 2 proeven rijden. Vroeger was dat wel anders, dan deden er makkelijk 30-35 mensen mee.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:17

Wij starten altijd na de middag, want 's ochtends zijn er lessen. Om half 2 start de eerste dan, en gister was de laatste om 8 uur klaar. 37 starts, allemaal 1 proefje.

Ik kon zelf niet meedoen helaas. Volgende maand weer en dan is dat alweer de een na laatste van het seizoen. In de zomer is het zo druk dat we geen proefjes organiseren, wij doen het alleen in het na- en voorjaar. Ik hoop mijn puntjes van de F12 nog te verzamelen de komende 2 keer :)

Anoniem

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:22

Wij hebben 9 proefjes per jaar, enkel in juli, augustus en september niet.
Je kan maximaal 1 proef doen per keer (dus 9 per jaar). Wij beginnen meestal rond 10:00 in de ochtend met inrijden, eerste proef rond 10:30, ze gaan dan door tot 16:00. Hiertussen zit dan 1 inrijpauze voor de tweede ronde, deze inrijpauze duurt een halfuur.
Bij veel belangstelling komen er twee startlijsten (2 wedstrijden tegelijk), bij minder belangstelling eentje.

30 starts per lijst, als er twee lijsten zijn dan ligt dit vaak rond de 25.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:41

Wauw wat klinkt 30 starts heerlijk, en die 10 starts helemaal! Wij organiseren 11 wedstrijden per jaar en die zitten allemaal altijd volledig vol (45) + wachtlijst. De wedstrijden zijn dan ook nog opgedeeld in F1-5 en >F6.
Ik ben wel benieuwd hoe het dan komt dat er maar zo weinig mensen meedoen bij sommigen? Zijn de wedstrijden zo duur of is de ambitie er niet?

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:07

Wij hebben sowieso al niet heel veel vaste klanten(minder dan vroeger heb ik het idee). Bij ons komen er meer toeristen om een strandrit te maken, vooral in de zomer. En van de mensen die vast op de manege rijden zijn er maar weinig met de ambitie om proeven te rijden. Het zijn vooral de wat jongere kinderen die meedoen in de F1 - F3. In de hogere proeven start eigenlijk bijna nooit iemand tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:09

Yentaah schreef:
Wauw wat klinkt 30 starts heerlijk, en die 10 starts helemaal! Wij organiseren 11 wedstrijden per jaar en die zitten allemaal altijd volledig vol (45) + wachtlijst. De wedstrijden zijn dan ook nog opgedeeld in F1-5 en >F6.
Ik ben wel benieuwd hoe het dan komt dat er maar zo weinig mensen meedoen bij sommigen? Zijn de wedstrijden zo duur of is de ambitie er niet?

Er is maar 1 prijsuitreiking op een dag, dus bij 1 startlijst doen ze maximaal 35 per dag want ze willen niet te snel klaar zijn. Maar er zijn regelmatig (zeker in de zomermaanden) twee startlijsten, dus dan is het ergens tussen de 45-70 (twee bakken tegelijk proefjes). :)
Proefjes kosten hier 12,50 per keer. Het is wel bekend, maar als je het vergelijkt met het aantal klanten dan doen er niet heel veel mee.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:01

Hier kost een proefje 9 euro. Alles bij de kids is verdeeld in 2 niveau's, de volwassenen zijn maar met een paar dus die rijden allemaal in 1 groepje.

Na de f1 en f2 prijsuitreiking, na de f3 en f4, en zo verder. Kinderen stoppen toch vaak rond de f8.

Waarom er niet meer mee doen? Geen idee. Misschien weten ze het niet. Ik ben druk bezig voor elk evenementje dat er is reclame te maken, een leuk handletter bordje op de bar bijvoorbeeld. Elk kind komt na de les een glaasje ranja drinken aan de bar, dus elk kind ziet het bordje. Zo hopen we dat er wat meer kinderen mee gaan doen :D

Er liggen altijd briefjes etc met alles wat er de komende tijd te doen is, maar ik denk toch dat niet iedereen dat leest. Een simpel bordje dat er aantrekkelijk uit ziet leest iedereen, dus ik hoop dat het een beetje storm blijft lopen :)

Rond de 35/40 starts is bij ons echt de Max.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 12-12-18 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:03

Bij ons zijn paardruiters, ponyruiters en privéruiters apart.
Hierin zit met de prijsuitreiking de F1/F2 samen en dan geloof ik telkens per 3 (F3/F4/F5, F6/F7/F8, etc).

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:17

Bij mij op de manege heb je de volgende categorien:

Paarden senior (16+)
Paarden junior
Ponys f1 t/m f3
Ponys f4 en hoger

Per seizoen (september tot midden juli) per categorie 5 wedstrijden. Ik rijd zelf bij de paarden senioren. Ik geloof dat er tussen de 30 en 45 combinaties mogen maximaal. Ponys proeven zijn meestal drukker dan de paarden proeven. Bij de ponys rijden geloof ik alleen de eerste starts in en bij de paarden proeven rijdt iedereen in. Lagere proeven onder begeleiding en wisselen na 15 min als er nog iemand op zit, voordat hun categorie begint. Hogere proeven mogen 20 min van te voren zelfstandig inrijden. Staat wel iemand van instructie bij.

Kosten zijn 13.50 en de categorien zijn verschillend verdeelt zeker nu we ook de zilveren opleiding zijn begonnen met b en l proeven. Met inschrijven mogen we 2 paarden opgeven alleen diegene die de zilveren opleiding (zoals ik) mogen 1 vast paard voor de wedstrijd.

Halverwege juli hebben wij de clubkampioenschappen en daar wordt je voor uitgekozen, je moet minimaal 3 wedstrijden hebben gereden en je wordt geselecteerd op je stijlpunten en dan moet je lootje trekken op wie je moet.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:36

Bij ons zijn dit de aparte categorieën, best veel haha:

F1 Manege
F2 Manege
F3 Manege
F4 Manege
F5/F7 Manege
F6/F8 Manege
Manege 18+
Pension <18 jaar
Pension +18 jaar

Ik geloof dat het het plan is om iedere maand wedstrijden te gaan organiseren. Nu zat er met de vorige ongeveer een half jaar tussen := Zelf start ik trouwens bij Pension <18 jaar. Bij ons is er volgens mij ook geen maximaal deelnemersaantal. Wss omdat er maar zo weinig wedstrijden georganiseerd worden. Iedereen mag 20 min. van te voren losrijden, idd wel onder begeleiding.

Het kost 10 euro per wedstrijd, valt wel mee dus.

Wat houdt de zilveren opleiding precies in xxxmh?

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:58

Wij hebben nu twee niveaus FNRS wedstrijden. De lagere proeven (F5<) en de hogere proeven (F6>). De ene maand is er FNRS wedstrijd voor de lagere proeven en de andere maand voor de hogere proeven. We hebben zo’n 10 tot 11 wedstrijden in het jaar dus je kan op basis van je niveau 5 a 6 wedstrijden in een jaar rijden. Als je je laatste punt in de F5 heb gehaald heb je dus een keer geluk en mag je de komende maand alweer meedoen met de hogere (F6>) proeven :D

Hiervoor hadden we gewoon een FNRS wedstrijd om de maand waarbij iedereen ongeacht niveau mee kan doen. Verder maken wij geen onderscheid in bijvoorbeeld leeftijd of pension. Zoveel pensionners doen er niet mee (Meestal 1 bij de lagere en 2 bij de hogere proeven) en de oudere leden rijden over het algemeen in de hogere proeven en de jongere gewoon in de lagere proeven.

Samenvoegen van niveaus gebeurt ook niet heel veel, omdat we meestal wel meer dan 6 ruiters per niveau hebben. De hoogste niveaus F12/F13 worden samengevoegd omdat dat in totaal meestal rond de 6 ruiters zijn en de F1/F2 meestal ook.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:58

Kimmie25501 schreef:
Bij ons zijn dit de aparte categorieën, best veel haha:

F1 Manege
F2 Manege
F3 Manege
F4 Manege
F5/F7 Manege
F6/F8 Manege
Manege 18+
Pension <18 jaar
Pension +18 jaar

Ik geloof dat het het plan is om iedere maand wedstrijden te gaan organiseren. Nu zat er met de vorige ongeveer een half jaar tussen := Zelf start ik trouwens bij Pension <18 jaar. Bij ons is er volgens mij ook geen maximaal deelnemersaantal. Wss omdat er maar zo weinig wedstrijden georganiseerd worden. Iedereen mag 20 min. van te voren losrijden, idd wel onder begeleiding.

Het kost 10 euro per wedstrijd, valt wel mee dus.

Wat houdt de zilveren opleidijng precies in xxxmh?


Brons is f1 tot f12 en zilver is f13 tot f15 en b l1 l2

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:42

Dat snap ik haha. Maar hoe is het inhoudelijk?

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:20

Kimmie25501 schreef:
Dat snap ik haha. Maar hoe is het inhoudelijk?


Als ik even mag inbreken :o

De bronzen opleiding F1 tm F12 is de ruiteropleiding, de jury kijkt alleen naar hoe de ruiter het doet, dus de zit en de hulpen.
Bijvoorbeeld de ruiter zit op een oud paard en geeft keurig de juiste hulp voor de middendraf. Het oude paard kreunt wat en perst er een paar ruimere pasjes uit, dan kan je als jury een 7 geven.

Bij de zilveren opleiding B, L1 en L2 wordt combinatiegericht gekeken, hoe loopt het paard?
Om een paard goed te trainen moet je zelf netjes zitten en de juiste hulpen kunnen geven. Die training gaat volgens een bepaald systeem waarbij de eerste stappen zijn: tact, ontspanning en aanleuning.
Dus rij je een volte en het paard loopt niet in tact, of niet ontspannen of zonder aanleuning dan kan je er geen voldoende voor krijgen.
Andersom als je paard keurig loopt maar je volte is niet heel mooi rond, heb je toch een voldoende.
Even het voorbeeld van de middendraf.
Hoe goed de hulp van de ruiter ook is, als het paard versnelt of in galop gaat, het is een onvoldoende.

De proeven F13, 14 en 15 zijn overgangsproeven, bij steeds meer onderdelen telt mee hoe het paard loopt.

Is best een uitdaging met manegepaarden waar je maar 1x per week op rijdt! Maar wel heel leuk en misschien gaan manegehouders wel speciaal paarden houden waar de betere ruiters mee kunnen oefenen en wedstrijd rijden.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:24

Ah kijk! Dat klinkt heel leuk! Ik heb natuurlijk een eigen paard, en dat zijn ook mijn uitgangspunten bij het rijden. Fijn dat het op elkaar aansluit :)

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: f proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:30

Ik dacht altijd dat wij een normaal aantal starts hadden met 90 :') Alles manegepaarden, en een paar mensen met een eigen paard die normaal daar ook rijden

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:15

Tilmar schreef:
Kimmie25501 schreef:
Dat snap ik haha. Maar hoe is het inhoudelijk?


Als ik even mag inbreken :o

De bronzen opleiding F1 tm F12 is de ruiteropleiding, de jury kijkt alleen naar hoe de ruiter het doet, dus de zit en de hulpen.
Bijvoorbeeld de ruiter zit op een oud paard en geeft keurig de juiste hulp voor de middendraf. Het oude paard kreunt wat en perst er een paar ruimere pasjes uit, dan kan je als jury een 7 geven.

Bij de zilveren opleiding B, L1 en L2 wordt combinatiegericht gekeken, hoe loopt het paard?
Om een paard goed te trainen moet je zelf netjes zitten en de juiste hulpen kunnen geven. Die training gaat volgens een bepaald systeem waarbij de eerste stappen zijn: tact, ontspanning en aanleuning.
Dus rij je een volte en het paard loopt niet in tact, of niet ontspannen of zonder aanleuning dan kan je er geen voldoende voor krijgen.
Andersom als je paard keurig loopt maar je volte is niet heel mooi rond, heb je toch een voldoende.
Even het voorbeeld van de middendraf.
Hoe goed de hulp van de ruiter ook is, als het paard versnelt of in galop gaat, het is een onvoldoende.

De proeven F13, 14 en 15 zijn overgangsproeven, bij steeds meer onderdelen telt mee hoe het paard loopt.

Is best een uitdaging met manegepaarden waar je maar 1x per week op rijdt! Maar wel heel leuk en misschien gaan manegehouders wel speciaal paarden houden waar de betere ruiters mee kunnen oefenen en wedstrijd rijden.


Is zeker een uitdaging.. zeker als je er alleen met de wedstrijd op rijdt haha. Rijd ook in de carrousel en hij is dit jaar niet mijn carrouselpaard helaas. En voor steeds privé lessen heb ik geen geld voor haha

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:18

M_ontana schreef:
Ik dacht altijd dat wij een normaal aantal starts hadden met 90 :') Alles manegepaarden, en een paar mensen met een eigen paard die normaal daar ook rijden


Hoeveel manegepaarden hebben jullie dan wel niet?


Tilmar schreef:
Kimmie25501 schreef:
Dat snap ik haha. Maar hoe is het inhoudelijk?


Als ik even mag inbreken :o

De bronzen opleiding F1 tm F12 is de ruiteropleiding, de jury kijkt alleen naar hoe de ruiter het doet, dus de zit en de hulpen.
Bijvoorbeeld de ruiter zit op een oud paard en geeft keurig de juiste hulp voor de middendraf. Het oude paard kreunt wat en perst er een paar ruimere pasjes uit, dan kan je als jury een 7 geven.

Bij de zilveren opleiding B, L1 en L2 wordt combinatiegericht gekeken, hoe loopt het paard?
Om een paard goed te trainen moet je zelf netjes zitten en de juiste hulpen kunnen geven. Die training gaat volgens een bepaald systeem waarbij de eerste stappen zijn: tact, ontspanning en aanleuning.
Dus rij je een volte en het paard loopt niet in tact, of niet ontspannen of zonder aanleuning dan kan je er geen voldoende voor krijgen.
Andersom als je paard keurig loopt maar je volte is niet heel mooi rond, heb je toch een voldoende.
Even het voorbeeld van de middendraf.
Hoe goed de hulp van de ruiter ook is, als het paard versnelt of in galop gaat, het is een onvoldoende.

De proeven F13, 14 en 15 zijn overgangsproeven, bij steeds meer onderdelen telt mee hoe het paard loopt.

Is best een uitdaging met manegepaarden waar je maar 1x per week op rijdt! Maar wel heel leuk en misschien gaan manegehouders wel speciaal paarden houden waar de betere ruiters mee kunnen oefenen en wedstrijd rijden.


Ik dacht dat je met de F12 ook al meer beoordeeld werd op hoe je je paard aan het lopen hebt? Ik rij nu in ieder geval F12, en een van mijn onderdelen is de nageeflijkheid. Nu heb ik daar 0 problemen mee omdat ik geen manegepaard rij, en anders hebben we zat paarden en pony's die echt wel leuk kunnen lopen, maar ik geloof best dat dat pittig kan worden als de manege geen paarden heeft die nog op dat niveau gereden of getraint worden.