Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 17:41

Goedenavond,

Ik heb sinds kort het paardrijden en het springen weer opgepakt. Ik dacht dat ik het echt wel weer spannend zou vinden vooral omdat ik vroeger een eigen paard had en dan nu op een manegepaard, maar vroeger sprong ik rond de 1.10 en mijn paard was erg sensibel.

Nu had ik opzich echt wel een leuk manegepaard om te rijden maar ik gok dat de hoogte tot max. 50cm ging. Ik durfde het bij zo'n eerste keer dat ik mee reed niet te vragen maar aangezien de lessen en de groep er wel al lang zijn denk ik dat dat het ook wel is. Ik ga trouwens wel nog gewoon door met het lessen daar.

Hebben jullie verschillende niveaus in springen op de manege?

Ik wil heel graag in het voorjaar een crossles gaan doen, maar waar ik dat wil doen, doen ze dat twee periodes per jaar (nu en dan pas weer in het voorjaar).

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:51

Een aantal jaar geleden (voor mijn eigen pony’s) ook springles gereden op de manege, al dan wel op een D-pony! Ook wij gingen nou nooit hoger dan 60 cm maar moet wel zeggen dat er dan juist gefocust werd op de techniek wat ik veel leuker vond dan ‘alleen maar hoog’

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:55

Bij ons op de maandag spring je gemiddeld 60 cm, soms iets hoger als er “goede” paarden en pony’s meelopen. De vrijdag loopt vaak op tot 110 cm. Maar zijn verschillende instructrices.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:59

Ongeveer 2 jaar geleden reed ik ook springlessen, gewoon op een ''hoog'' paard zeg maar. We moesten om de beurt een parcours springen. Neem weg, 60cm. Soms een oxer of wat ''rare'' hindernissen. Ook wij waren meer bezig met de techniek. Hoewel ik niet veel tips kreeg, hij was meer bezig met de andere omdat ik toen de ''basis'' dus al kende. ( Vgm, hetzelfde geval bij jou. ) Bij ons op de manege waren er dus ook geen verschillende niveaus..

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 18:08

Jammer ik hoop dat als dit het is ik een plek vindt waar het wel ook wat hoger gaat. Er kwam inderdaad weinig feedback voor mij maar ik ken inderdaad de basistechniek van het springen. De uitdaging zit m dan vooral in elk ander manegepaard ook te laten springen, maar ik ben echt meer van de voorwaartse paarden.

Ik heb niet de tijd voor een bijrijdpaard, maar misschien dan eens in de twee weken ergens een privé springles oid. Dat zal alleen best prijzig zijn :\

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:11

Ik heb vroeger met mijn pony op de ponyclib springles gehad. Daar sprongen we parcoursjes van gemiddeld 80 cm tot een meter. Het ging er vooral om dat we gecontroleerd en netjes door het parcours kwamen. Hoog springen kan iedereen wel. Correct uitkomen is een ander verhaal. Heel soms sprongen we een hoger parcours tot 1.20

Op de manege sprongen we idd lager. Maar daar was het hele niveau wat lager van de ruiters (en dat van mij ook uiteraard)
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 13-10-18 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 18:17

capopjekop schreef:
Ik heb vroeger met mijn pony op de ponyclib springles gehad. Daar sprongen we parcoursjes van gemiddeld 80 cm tot een meter. Het ging er vooral om dat we gecontroleerd en netjes door het parcours kwamen. Hoog springen kan iedereen wel. Correct uitkomen is een ander verhaal. Heel soms sprongen we een hoger parcours tot 1.20



Kijk dat zou opzich prima zijn, op techniek maar ook soms wat hoger. De rijbaan is ook vrij klein dus een heel parcour doen ze denk ik ook niet. Ik dacht namelijk dat de les ook in de grotere buiten springbak zou zijn, maar dat was niet zo. Ik ga nog wel een paar lessen mee springen het kan natuurlijk dat het nog anders gaat.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:20

Waarom bespreek je het niet met je instructeur? Die kan je vast vertellen hoe de gemiddelde les eruit ziet. Dat is niet raar om te doen lijkt me

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 18:26

capopjekop schreef:
Waarom bespreek je het niet met je instructeur? Die kan je vast vertellen hoe de gemiddelde les eruit ziet. Dat is niet raar om te doen lijkt me


Ik ben best verlegen en op de een of andere manier voelde het niet goed om zoiets na 1 les te vragen, ik dacht straks vraagt ze waarom ik dat vraag en dan vond ik het zo stom om iets te zeggen als dat ik wel wat meer uitdaging zoek :o dit kan ik denk ik na 2 of 3 keer wel aankaarten dan heb ik natuurlijk zelf ook een beter beeld met of het zo blijft.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:30

Hmmm oke dan is dat idd lastig als je verlegen bent. Al is het geen schande dat je meer uitdaging zoekt. Ik denk dat de meeste mensen dat zouden hebben als ze al springles gevolgd hebben met een eigen paard. Ik denk dat je instructeur het zelfs wel zou begrijpen. Ik zou het toch eens aankaarten. Mss zijn er wel meer mensen die wat hoger willen. Dan zou ze aan het eind van de les voor wie het aankan en durft de hindernissen wat hoger zetten. Maar ze weet niet dat de wens er is als niemand dat met haar deelt. Vragen staat altijd vrij

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 18:33

Dat is misschien wel een idee ja, wie niet waagt wie niet wint misschien vinden ze het inderdaad ook een goed idee of zijn er meer die twijfelen om door te gaan omdat ze meer uitdaging zouden willen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:36

Mijn ervaring is vaak dat manegepaarden of niet hoog kunnen, of het in belang van het paard niet hoog wordt gedaan.
Ik zou het ook gewoon eens vragen, hoe het normaal in lessen gaat en of ze wat hoger gaan en of je na een aantal lessen ook wat hoger zou kunnen gaan.


capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:38

Hebben ze geen verschillende lessen voor verschillende niveaus? Want het is lastig als je beginnende ruiters en ervaren ruiters in een springles hebt. Anders kun je mss nog naar een andere les toe

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:41

Cioccolato schreef:
Mijn ervaring is vaak dat manegepaarden......... of het in belang van het paard niet hoog wordt gedaan.


Op de manage waar mijn paard staat is dat het geval. Ze gaan hier niet hoger dan 80cm. En ik snap goed dat manages die keuze maken.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

femkeDH

Berichten: 56
Geregistreerd: 13-04-16
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:07

Cioccolato schreef:
Mijn ervaring is vaak dat manegepaarden of niet hoog kunnen, of het in belang van het paard niet hoog wordt gedaan.
Ik zou het ook gewoon eens vragen, hoe het normaal in lessen gaat en of ze wat hoger gaan en of je na een aantal lessen ook wat hoger zou kunnen gaan.



Ik spring in een 'beginnende springles omdat nou eenmaal niet zo goed springen kan :j . Ik rijd in de 1e les en daar rijden we nooit hoger dan 60 - 70 cm. In de les na mij springen ze tot de 110 denk ik qua niveau is dat ook een stukkie hoger, maar verschil vind ik opzicht wel meevallen met sommige. Maar daar rijden de meeste met eigen paarden of echte 'goede' spring paarden. Dus denk idd dat ze in het belang van het paard niet echt heel hoog gaan...

When you look at a person, any person, remember that everyone has a story. Everyone has gone through something that has changed them.


SsSimonee

Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:37

Op de manege waar ik rijd en ook lesgeef wisselen de springlessen.

Ene keer laag maar heel technisch andere keer simpel lijntje en lekker hoog.
Ligt ook erg aan de ruiters en paarden de je op dat moment in de les hebt lopen.

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:04

Hangt af van de manege idd. Waar ik in België reed waren ze heel actief met springen en crossen en dus had je verschillende springlessen voor verschillende niveaus.
Bij verzorgpaard was er één les elke maand of twee weken, daar zaten wat niveaus door elkaar en werd er per ruiter dus op verschillende dingen gelet. Eind van de les werden een aantal hindernissen dan verhoogd voor de gevorderde ruiters, kon je de oefening nogmaals doen maar dan wat hoger.
Waar ik nu sta met mijn paard wordt er 2 keer in de week een springles gegeven, kids en volwassenen, maar nog nooit meegereden dus kan er niet veel over zeggen...

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:40

Wij hebben op zaterdag middag een springles voor de wat jongere springers onder ons. Die springen wat ze durven en aankunnen. Je mag bij ons altijd hoger, maar dan mag je er niet maar 99% achter staan. 100% minstens, want onze manege heeft geen paarden die alles voor je doen. Sterker nog, ik kan zo 1,2,3 niet eens één paard of pony bedenken die zonder échte begeleiding over een sprong gaat, en erna ook gewoon braaf ik het zelfde tempo etc blijft :D

Ik spring op de maandag in een hoger groepje. Meestal springen we aan het einde van de les rond de 70 centimeter, maar Maandag kregen we de kans om 95 centimeter te springen. Normaal zou ik deze kans zeker gepakt hebben, maar mijn pony was die dag wat onzeker en weigerde al snel en wilde hem dit niet aandoen, dus ik ben op 75 centimeter blijven hangen. Ik vind het persoonlijk heerlijk om te vliegen over de sprongen en de meeste van mijn groepje ook, dus wij springen wel écht! het is net wat je kan en wil..

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:50

Op de manege waar ik altijd heb gereden wisselde we af met alleen enkele sprongen, een parcourtje en heel soms in uitjes. De beginners sprongen lage kruisjes en de gevorderde gingen naarmate de les steeds hoger als het goed ging. Tijdens de springles kreeg je wel gewoon les met erna toe rijden, je tempo en je houding en zit. Het hoogste wat er gesprongen wordt is ong. 1.10/1.20 maar dit is alleen met de paarden die het aankunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:54

Cioccolato schreef:
Mijn ervaring is vaak dat manegepaarden of niet hoog kunnen, of het in belang van het paard niet hoog wordt gedaan.
Ik zou het ook gewoon eens vragen, hoe het normaal in lessen gaat en of ze wat hoger gaan en of je na een aantal lessen ook wat hoger zou kunnen gaan.

Nou, op de manege waar ik in de beginners middel Eigen pony's/paarden springles zat, gingen we soms rustig tot 1.10 mtr met de ponies en tot 1.30 mtr met de paarden. := Vond de manege eigenaar geweldig! Wel konden we allemaal aardig sturen en werd er verder in de gewone lessen niet hoog gesprongen.

Edit: waarom ga je niet eens kijken bij de springlessen? Sowieso is het leerzaam om ook mee te luisteren :j Ik zat soms hele lessen in de hoek van de bak mee te kijken en te luisteren, daar leer je onwijs veel van :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:55

Wij springen zelf nooit hoger dan 80cm met de manegepaarden. Hoger is niet nodig om goed te leren springen, het gaat om wat er om de sprong heen gebeurt.

Er wordt overal op gelet. Is je paard goed aan been, kan je schakelen in galop? Hoe galopeert het paard? Er wordt gewerkt met afstanden tussen sprongen, hoe je een sprong aanrijdt en hoe je er weer vandaan rijdt, of hij niet uit de galop valt, hoe je je lijnen rijdt en je paard niet naar binnen laat vallen, hoe je tempo houdt, hoe je goed meezit, er wordt gewerkt aan je balans, hoe je je paard niet in de weg zit voor, tijdens en na de sprong, en ga zo maar door.

Het gaat niet om hoogte.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:59

Resistance schreef:
Wij springen zelf nooit hoger dan 80cm met de manegepaarden. Hoger is niet nodig om goed te leren springen, het gaat om wat er om de sprong heen gebeurt.

Er wordt overal op gelet. Is je paard goed aan been, kan je schakelen in galop? Hoe galopeert het paard? Er wordt gewerkt met afstanden tussen sprongen, hoe je een sprong aanrijdt en hoe je er weer vandaan rijdt, of hij niet uit de galop valt, hoe je je lijnen rijdt en je paard niet naar binnen laat vallen, hoe je tempo houdt, hoe je goed meezit, er wordt gewerkt aan je balans, hoe je je paard niet in de weg zit voor, tijdens en na de sprong, en ga zo maar door.

Het gaat niet om hoogte.


Dit inderdaad. Op redelijk lage hoogte kan je een rete ingewikkeld parcour bouwen, puur door te werken met lijnen.
Het is veel belangrijker dat je paard dressuurmatig voor elkaar is, dat het stuur er echt goed opzit, dat je kan schakelen, dat je weet hoe je afstanden moet schatten.

Een hindernis van 1.10 kom je met een beetje lef wel overheen, een parcours van 70cm kan een stuk ingewikkelder zijn ;).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:03

Precies ja! :j Het gevoel voor de sprong en de afstand en de lijn ontwikkelen is veel belangrijker. Heel leuk als je over 1.10 kan, maar als je paard over z'n buitenschouder wegloopt, je de sprong slecht aanrijdt of je paard na de vorige juist meteen naar binnen laat vallen, je zelf niet goed meezit en je tempo niet goed voor elkaar is, dan kom je er nog steeds niet overheen omdat je niet goed uitkomt. ;)




Edit: Ik moet altijd aan dit filmpje denken.

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-18 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe zijn de springlessen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:08

Uiteraard, bij ons ging het alleen maar om techniek. De eerste 40 minuten ging het altijd om techniek, bepaalde lijnen aanrijden, afstanden schatten etc. Dan de laatste 20 min gingen we een parcours rijden, en dat was meestal een rondje 60, een rondje 80-90 en dan soms nog een keer ophogen. Als we meteen met een 80-90 parcours begonnen, kon ie daarna nog wel eens omhoog gaan. Meestal reden we 2 of 3 keer het parcours, van 6/7 hindernissen.
Megaveel van geleerd :D

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:10

Ik geef zelf 1 avond springles. De ene week is het een normale les zonder hindernissen. Dan focus ik op oefeningen die handig zijn voor het springen, zoals passen tellen en overal evenveel laten zijn, houding, balans etc. De andere week gaan we wel echt springen. Gemiddeld ook zo'n 60 cm (met meestal B, C en D pony's. Soms iets hoger. Techniek, omgang met het paard en controle vind ik belangrijker dan hoogte.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 05-12-18 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers