Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:19

Over aannames en een kristallen bol gesproken :D
Men kan niet al een tijd meelezen zonder lid te zijn?
Of op Berichten van gebruiker klikken om haar/ zijn berichten eens te zien en wat voor gesprekspartner er tegenover je zit. Een manegehouder of manegeruiter?
Maar echt op mijn vragen antwoord je verder ook niet.
Je trek wat tekst uit elkaar en dat is het.
Voor mij een niet prettige manier van discussiëren.

Jij vind het prima hoe de paarden gehouden worden die letterlijk van zich af bijten, ik vind dat niet.
Wat ik eerder al aangaf, daar gaan we niet uit komen.


Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:30

enjoymyhorse schreef:
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.

Dit vind ik nogal kortzichtig.
Hier de ervaring van paarden die vanuit de handel op de manege terecht komen en met flink wat liefde, aandacht, voer en beweging weer prachtige paarden worden.
Ik ben mij er van bewust dat helaas nog niet elke manege paardvriendelijk is. Ik hoop dat dit gaat veranderen en dat dan ook de vooroordelen wat gaan veranderen. Want als manege kun je het in de ogen van veel mensen nooit goed doen en dat is jammer.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:36

enjoymyhorse schreef:
...

Jij vind het prima hoe de paarden gehouden worden die letterlijk van zich af bijten, ik vind dat niet.
Wat ik eerder al aangaf, daar gaan we niet uit komen.


Al dat bovenste lijkt me meer iets voor een PB.

Maar dit laatste is natuurlijk niet prima. En ik denk ook echt dat de eigenaar van het paard, de manegehouder het ontzettend vervelend vind dat zijn trouwe medewerker zo gekweld en vijandig reageert op de goedbedoelde en nog niet zo vaardige klant.

Een oorzaak kan zijn dat het paard simpelweg rust in zijn stal wil. Een andere een slechte ervaring... en geloof me dat gaat héél snel als je op een manege staat. Niet moedwillig, maar simpelweg onhandigheid, onwetendheid of onzekerheid van die lieve en hard proberende klant. Je hoeft maar een paar keer een bit tegen tanden te laten kletteren en geheid doet dat paard zijn mond niet meer open voor de eerste beste 'kluns'.

En dan komt het grote nadeel van de manege... hoe goed je het ook uitlegt, voordoet en er zelfs bij staat. Het gaat nooit meteen soepel en het paard moet dan wel erg vergevingsgezind zijn om het nog braaf toe te laten.

Is dat manegepaard dan meteen afgeschreven? Ja, daar kan je uren over discussiëren, maar feit is dat als het paard verder een gouden karakter heeft hij gewoon in dienst blijft bij de baas.

Een goede baas zal dit gedrag bij zijn paarden (her)kennen en daar een zo goed mogelijke oplossing bij verzinnen. Maar ook die wereld is niet perfect.
Dan hoor je mensen wel eens mopperen over van die beesten die al opgezadeld klaarstaan. Maar heel eerlijk, daar valt iets voor te zeggen, de paarden ontwikkelen niet zo snel haat tegen het opzadelen want het gebeurt altijd netjes.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:37

Kayleigh__ schreef:
enjoymyhorse schreef:
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.

Dit vind ik nogal kortzichtig.
Hier de ervaring van paarden die vanuit de handel op de manege terecht komen en met flink wat liefde, aandacht, voer en beweging weer prachtige paarden worden.
Ik ben mij er van bewust dat helaas nog niet elke manege paardvriendelijk is. Ik hoop dat dit gaat veranderen en dat dan ook de vooroordelen wat gaan veranderen. Want als manege kun je het in de ogen van veel mensen nooit goed doen en dat is jammer.

Waarom kortzichtig. Ik schrijf toch over de paarden die het leven in een manege niet aankunnen?
Zo zijn er ook paarden die het prima aankunnen. Hun herkomst maakt dan niet uit.
Maar een paard dat onzeker of juist enorm brutaal word door te veel verschillende mensen die iets van hem willen vind ik geen geschikt paard voor dat werk.

Net zoals je een renpaard niet in de drafsport in zet.
Van een dressuurpaard niet gaat verwachten een 160 parcours te lopen.
En zo dus ook van paarden die dat aangeven niet fijn te vinden toch manege paard te houden.
Ik begrijp dat niet want er zijn er ook die dat wel prima vinden al die aandacht. Mooi, laat je die dat werk toch doen.

Ik zie dan ook niet wat ik schrijf dat een manege het niet goed kan doen.
Maneges die wel rekening houden met hun dieren vallen hier toch automatisch niet onder :)

Ik heb op mijn fb account en manege staan die in mijn ogen er wel rekening mee houdt.
Daar zie ik dan ook wel eens berichtjes staan in de trant van, op die datum gaat blackie weg want hij was niet geschikt als manege paard.
Fijn toch, hoe moeilijk kan dat zijn?

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:41

Bij ons op de manege hebben we één paard die af en toe (dreigt met) schoppen in de stal.
Dit is een paard waar alleen gevorderden op rijden, en wordt dus ook door de ruiters zelf opgezadeld.
Als je niet weet hoe je het aan moet pakken, kan je ook hulp vragen.
Bij deze merrie is het zo dat als je zelfverzekerd naar haar hoofd loopt, je haar zo kan pakken.
Als je haar dan daarna buiten de stal neerzet, doet ze niets meer, dan kunnen de meisjes van 8 haar rustig staan vlechten met ponykamp.

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

xRaisin

Berichten: 1751
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:53

Ik heb zelf ook leren rijden op een manege waar een paar paarden stonden die niet erg vriendelijk waren met uit stal halen of opzadelen. Soms kreeg je daar hulp mee, maar meestal moest je toch zelf zorgen dat je je paard gereed had voor de les. En ja, bij sommige mensen (met ervaring) deden die helemaal niks. Ze weten natuurlijk hartstikke goed bij wie ze wel en bij wie ze niet iets kunnen flikken. Maar alsnog, een paard reageert zo niet voor zijn lol.

Eén van die vervelende ponies was Manuela, onder het zadel hartstikke braaf, maar voor de meesten doodeng om uit de -toen nog- stand te halen. Terwijl ik daar reed hadden ze op een gegeven moment alle stands vervangen door stallen en toen was Manuela in stal ineens een compleet andere pony. Iedereen kon haar zo pakken.
Nu lijkt het me dan toch wel duidelijk dat een ervaren persoon haar laten zadelen slecht symptoonbestrijding is, maar het probleem niet oploste. De oplossing was om haar anders te stallen.
Nu waren er nog genoeg ponies die op stal alsnog niet lief waren. Elk beestje is anders en heeft andere behoeften. Voor sommige is een stal misschien wel helemaal niet geschikt.

Daarna ben ik gaan rijden op een manege dat helemaal geen stallen had. De paarden stonden 24/7 buiten in een kudde en daar heeft in de 7 jaar dat ik daar heb gereden geen enkel paard negatief gedrag geuit naar een mens toe. Stuk voor stuk vriendelijke, nieuwsgierige paarden als je ze op kwam halen voor de les. Natuurlijk gedroegen ze zich niet perfect, hadden ze wel wat streken als ze eten kregen na het rijden, en onderling (rangorde bepalen) maar nooit tijdens de les of gemeen gedrag naar mensen toe.


Door deze ervaringen ben ik tot de conclusie gekomen dat huisvesting zoveel bepaald voor hoe een paard zich gedraagt. Een paard dat gemeen doet (happen, trappen) is gewoon niet happy. punt. Dat is nergens voor nodig als er wordt gekeken naar de behoeften van een specifieke paarden. En alleen ervaren mensen deze op laten zadelen gaat het probleem niet oplossen.

Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:01

Pipodipo schreef:
De meeste maneges hebben niet zo'n groot budget om paarden te kopen en daardoor komen er vaak paarden met 'een vlekje' op maneges terecht. Paarden dus die niet geschikt zijn voor de particuliere markt omdat er iets mee is. Soms zijn dat paarden die lelijk doen op stal. Dat komt dan niet doordat ze manegepaard zijn, maar juist andersom, ze worden manege paard omdat er iets niet perfect is aan ze. Van zulke paarden kun je heel veel leren, al is het maar respect.


Dit zie je ook vaak gebeuren inderdaad. En dan vervolgens de particulieren die roepen dat alle maneges slecht zijn, terwijl de paarden er vaak "slecht" kwamen


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 17:05

xRaisin schreef:
Daarna ben ik gaan rijden op een manege dat helemaal geen stallen had. De paarden stonden 24/7 buiten in een kudde en daar heeft in de 7 jaar dat ik daar heb gereden geen enkel paard negatief gedrag geuit naar een mens toe. Stuk voor stuk vriendelijke, nieuwsgierige paarden als je ze op kwam halen voor de les. Natuurlijk gedroegen ze zich niet perfect, hadden ze wel wat streken als ze eten kregen na het rijden, en onderling (rangorde bepalen) maar nooit tijdens de les of gemeen gedrag naar mensen toe.


Wauw! Nog nooit van gehoord eigenlijk een manege die dat doet. Welke manege is dat als ik vragen mag? Mag ook via PB :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:06

Weinig budget mag geen reden zijn.
Een koudbloed kost geen drol en een papierloos paard ook niet. Gewoon gezond.
Als je zo moet beknibbelen op je beste werknemers ben je geen bedrijf waard.

xRaisin
Precies! Jij hebt het begrepen. Tijd voor meer plaatsen waar wel naar welzijn word gekeken.
En dat hoeft van mij niet 24/7 buiten, maar paarden die zo narrig doen is niet gewoon. Dat mag niet aan de kant geschoven worden.

xRaisin

Berichten: 1751
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:14

Pepperrr schreef:
xRaisin schreef:
Daarna ben ik gaan rijden op een manege dat helemaal geen stallen had. De paarden stonden 24/7 buiten in een kudde en daar heeft in de 7 jaar dat ik daar heb gereden geen enkel paard negatief gedrag geuit naar een mens toe. Stuk voor stuk vriendelijke, nieuwsgierige paarden als je ze op kwam halen voor de les. Natuurlijk gedroegen ze zich niet perfect, hadden ze wel wat streken als ze eten kregen na het rijden, en onderling (rangorde bepalen) maar nooit tijdens de les of gemeen gedrag naar mensen toe.


Wauw! Nog nooit van gehoord eigenlijk een manege die dat doet. Welke manege is dat als ik vragen mag? Mag ook via PB :)


Er zijn er meerdere hoor. Dit was bij de Bazelruiters in Hoogblokland (vlakbij Gorinchem). Is een heel kleinschalige manege. Grotere stallen die dat doen zijn er ook. Manege Quadenoord vlakbij Arnhem staan de paarden maar een paar uur op stal (tijdens lesuren) de rest van de dag en s nachts buiten. En stal Mansour in Arnhem heeft een hit-actief, dus ook alleen buiten.

Er zullen er vast meer zijn, maar deze drie zij toevallig in de buurt van waar ik woon/heb gewoond.


C_estmoi

Berichten: 442
Geregistreerd: 14-02-13

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:36

Sja.. wij hebben ook een paard staan dat met opzadelen vrij nerveus is en daarom nog wel eens wil bijten. Je mag áltijd hulp vragen met opzadelen (als ik er ben zorg ik sowieso dat ik mensen help met dit dier, om stress bij hem te voorkomen). Op het moment dat een "bekende" komt zadelen, is er eigenlijk vrij weinig aan de hand; sommige dagen zijn beter dan anderen maar regelmatig kan ik gewoon poetsen etc terwijl hij rustig staat te eten.
Verder is het een bijzonder geschikt lespaard: iedereen rijdt er zo op weg, zodra er eenmaal iemand op zijn rug zit is het een heel vrolijk paard, oortjes erop, ontspannen.
Zou hij dan verkocht moeten worden omdat niet iedereen hem zelfstandig kan opzadelen? Zo lang de stalhouder hier rekening mee houdt en begeleiding regelt lijkt niet nodig..

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:47

ik heb ruim 40 jaar geleden ook een manege paard gekend, was ook geen lieverdje.
oren in zijn nek, proberen te bijten,

en ik was toen ook niet bang uitgevallen, ik ben hem eerst peentjes gegeven en later kon ik hem aaien ,
ik heb toe hem uit zijn box gehaald en hem op de poets plaats vast gezet.

Ik ben hem gaan poetsen toen bleek dat ie heel lief was .Een echte kroelert ,

en hij was heel speels, maakte regelmatig de halster touw los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 02:03

Shadow0 schreef:
enjoymyhorse schreef:
Waren die paarden dan al zo toen ze op de manege aankwamen Shadow0?
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.


Dat je dat allemaal zomaar weet! Bravo voor je kristallen bol.

Citaat:
Echt oprecht de vraag waarom de paarden houden in wat ze niet gelukkig maakt.
Waarom geen paarden houden die dat wel prima vinden.


Omdat er genoeg maneges zijn die hun paarden niet zomaar af willen danken als ze in het algemeen goed in hun vel zitten, goed in de kudde passen, en goed meelopen met de lessen, maar meer stabiliteit nodig hebben bij het opzadelen.

Maar misschien is het ook wel gewoon een verschil van interpretatie in hoe heftig het is: er zijn namelijk zeker paarden die niet geschikt zijn als manegepaarden en echt stelselmatig bijten en trappen lijkt me zeker niet goed. Misschien heb ik dat ook wel niet genoeg duidelijk gemaakt.
Maar ik denk ook aan de vele paarden waarbij het makkelijk mis kan gaan bij onzekere ruiters maar waarbij problemen ook redelijk snel over zijn als het paard je kent / je ontspannen de stal in gaat.

Citaat:
Dan valt er niets te bashen zoals jij het graag noemt.


Ik betwijfel het. De mening van veel mensen over maneges lijkt gebaseerd op ervaringen van soms wel 30 jaar terug, of het uitvergroten van ervaringen op een enkele manege over alle maneges. Hoe goed men het als manege ook probeert te doen, ik heb het idee dat er altijd wel wat gevonden wordt om op te katten.

Citaat:
Ik zie je vaak reageren in berichten waar je sociaal erg op de voorgrond treed dat we op moeten komen voor diegene die het minder hebben getroffen.


Nog geen half jaar lid en 176 berichten, en je meent mij al te kennen? Ben ik hier met een schaduw aan het praten?

Citaat:
Waarom heb je dat oordeel niet over paarden waar hun plekje en taak als manegepaard niet voor weggelegd is.


Zoals gezegd: ik denk dat het goed is om naar het geheel te kijken. Paarden die duidelijk ongelukkig zijn, zijn niet op hun plek. Maar bij paarden die alleen in de omgang op stal onzeker zijn waardoor dat makkelijk uit de hand kan lopen, maar in de lessen gewoon goed meedoen, zie ik geen reden om ze uit de manege te houden, en vind ik het aanpassen van de omgang (namelijk: geen onzekere en onervaren ruiters) een veel redelijkere oplossing.


komt dat vet gedrukte deel uit dezelfde kristallen bol?
Want wanneer een paard bij mij zo zou reageren zou ik een osteopaat laten komen, zadelmaker het zadel laten checken, tandarts het gebit laten checken, zo nodig bij bepaalde bevindingen zoals eventuele bewegingbeperkingen of aanduidingen van pijn (bij osteopaat behandeling) scans of röntgen laten maken voor lokalisatie van bv eventuele artrose.
Heeft de manege dit paard al eens goed na laten kijken?
Hoeveel maneges hebben het budget en geven dit ook uit om paarden binnenstebuiten te keren om lichamelijk ongemak uit te sluiten.
Ik ken genoeg paarden die met lichamelijke ongemakken toch hun rondje braaf lopen. Heb er zelf in het verleden 3 uit verschillende maneges weg gekocht waarbij dat het geval was. Van zadelverdrukkingen tot scherpe gebitten met rotte kiezen, van overbelaste voorvoeten tot spierdystrofie in de schouder... eenmaal in de rijbak deden ze altijd braaf hun ding.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:04

Ik ken een manege daar zijn alle manege paarden te koop.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:42

Mijn vorige pensionstal was ook manege.

Er was een braaf, bang arabiertje dat het verschrikkelijk vond: mensen in haar box. De standaard oplossing was: zet het dier vast en/of vraag het aan het personeel / de vaste gezichten.
Een en ander staat ook op de box vermeld.

Mijn strategie : deur op een kier, zachtjes praten en naar het schoudergewricht kijken.
Na drie minuten mocht ik het halster aandoen, dan wat touches, en legde ik de kinderen / hun ouders uit wat ik zoal deed.
(Maar sommigen meenden met een opgeheven arm de box in te moeten gaan - en het dier heeft uit pure ellende een andere pensionklant een nare knieblessure bezorgd....)

En qua dier vriendelijkheid: het dier kwam verpest en wel van een andere manege. Tenzij een klantje met rijke ouders compleet verliefd op haar wordt is ze "op de markt niets waard".
Buiten de box is het een vreselijk lieve, brave Arabier, gewaardeerd in de les en een fijne kuddegenoot - dus de optie 'doormodderen met deze angst / dit gedrag' is waarschijnlijk waar het op uitdraait en nog niet eens zo slecht.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:48

Pepperrr schreef:
Hoii,

Iemand vroeg net aan mij wat ze het beste kon doen bij een manegpaard dat trapt en bijt in de stal. Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Er werd door iemand anders gezegd dat ze het paard met een snoepje wel om kon laten draaien. Maar van snoepjes geven in de stal ben ik zelf al geen fan, en al helemaal niet bij een paard dat trapt en bijt. Dan beloon je dit gedrag alleen maar imo.

Persoonlijk vind ik dat je als manegeklant niet zomaar in de stal van zo'n lastig paard zou mogen. Bij ons op de manege bijvoorbeeld, hier hangen bordjes, met dat als je iets met het paard wil doen of je moet hem opzadelen voor de les, je hier een stalmedewerker voor moet vragen. Deze zadelt het paard dan voor je op. De stalmedewerkers hebben vaak net wat meer kennis over het paard dan de manegeklant.

Wat vinden jullie? Hoe pak je zo'n paard aan in de stal? En zie je dit liever gebeuren door de manegeklant of door een stalmedewerker?


Bij de manege waar ik heb gelest hadden we ook wel wat van dat soort exemplaren.
Je kon kiezen, of het door stalmedewerker laten doen, er waren ook altijd wel wat mensen die er geen moeite mee hadden.

Zo loste dat zichzelf altijd wel op.

Ik persoonlijk doe het niet zelf, ik ben te kostbaar om me door een paard te laten trappen of bijten.
Maar grappig genoeg, weten ze dat meteen, dus dreigen gelijk als ik aan kom lopen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:02

op een manege waar ik toen ook had gereden, daar was een manege paard en ze was totaal niet aardig op stal. Toen kwam er koper kijken en hij was op de hoogte hoe ze was,
Hij opende de staldeur en zij kwam dreigend naar hem toe,
de man pakte een bezem en ging haar met de bezem poetsen .Ze was helemaal overrompeld . En toen kwam ze naar die man toe en ze was ineens poeslief

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 18:41

pompadour schreef:
op een manege waar ik toen ook had gereden, daar was een manege paard en ze was totaal niet aardig op stal. Toen kwam er koper kijken en hij was op de hoogte hoe ze was,
Hij opende de staldeur en zij kwam dreigend naar hem toe,
de man pakte een bezem en ging haar met de bezem poetsen .Ze was helemaal overrompeld . En toen kwam ze naar die man toe en ze was ineens poeslief


Haha wat apart!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:05

Op de manege waar ik vroeger reed stond ook zo´n pony. Zo gauw je de deur open deed, stormde hij op je af. Bijten, steigeren, bokken; hij probeerde echt alles om je weg te jagen uit z´n stal. Niemand kon er eigenlijk bij, behalve de eigenaar van de manege (man). Totdat hij het een keer aan mij vroeg. Ik stond voor de stal en hij zag er zó lief uit. Ik deed de deur open en daar kwam hij aan hoor. Ik sloeg met het touw zijn richting op, waar hij blijkbaar zelf zo van schrok dat hij ineens stokstijf stond. :') En toen ben ik er gewoon heen gelopen en heb het halster om gedaan. Op de één of andere manier kon ik vanaf toen echt álles met hem doen. Hij was echt enorm gemeen en beet en schopte bij alles. Hooi geven, voer geven, halster omdoen, deken omdoen, opzadelen, hoofdstel omdoen, echt bij alles was hij gemeen. Omdat de eigenaar van de manege zag dat het tussen ons twee wel goed ging, heeft hij gevraagd of ik een paar weken elke dag op die pony wilde rijden, want ook met de les was hij echt een draak. Die pony veranderde echt iedere dag, het was echt een wonder. Iedereen stond er versteld van hoe goed die pony bijdraaide en hoe goed wij het met elkaar konden vinden. Uiteindelijk na een half jaartje is die pony omgetoverd tot de liefste kinderpony van stal. Iedereen, van groot tot klein, kon met die pony overweg. *D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers