Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:03

Op mijn vorige stal, tevens manege, stond een bang arabiertje.
Als routinier hoorde ik bij de mensen die wisten dat ze bang was.
Verder in principe een zoet en braaf dier- waarschijnlijk ooit mishandeld.

Het beleid was 'vraag het aan iemand'.

Helaas: ik heb idioten die vonden 'dat ze heel wat waren' met opgeheven arm de box in zien gaan.
...en een vriendelijke mevrouw die ook een pensionpaard had heeft een nare knieblessure aan een trap overgehouden.

Wat ik deed:
bijna iedereen wegsturen: paard is al bang en 5 roofdieren 'helpt niet',
ik kijk naar haat schoudergewricht,
als ze rustig blijft kom ik binnen, doe kijkend naar het schoudergewricht het halster om, zet haar vast, adem in haar neus 'ik ben het'.
Dan wat aaien en ontspannen (de 'touches' van Linda Tellington)
en dan kon er vaak wel gepoetst en gezadeld worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:42

Mijn vorige pensionstal was ook manege.

Er was een braaf, bang arabiertje dat het verschrikkelijk vond: mensen in haar box. De standaard oplossing was: zet het dier vast en/of vraag het aan het personeel / de vaste gezichten.
Een en ander staat ook op de box vermeld.

Mijn strategie : deur op een kier, zachtjes praten en naar het schoudergewricht kijken.
Na drie minuten mocht ik het halster aandoen, dan wat touches, en legde ik de kinderen / hun ouders uit wat ik zoal deed.
(Maar sommigen meenden met een opgeheven arm de box in te moeten gaan - en het dier heeft uit pure ellende een andere pensionklant een nare knieblessure bezorgd....)

En qua dier vriendelijkheid: het dier kwam verpest en wel van een andere manege. Tenzij een klantje met rijke ouders compleet verliefd op haar wordt is ze "op de markt niets waard".
Buiten de box is het een vreselijk lieve, brave Arabier, gewaardeerd in de les en een fijne kuddegenoot - dus de optie 'doormodderen met deze angst / dit gedrag' is waarschijnlijk waar het op uitdraait en nog niet eens zo slecht.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers