Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 18:06

Hoii,

Iemand vroeg net aan mij wat ze het beste kon doen bij een manegpaard dat trapt en bijt in de stal. Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Er werd door iemand anders gezegd dat ze het paard met een snoepje wel om kon laten draaien. Maar van snoepjes geven in de stal ben ik zelf al geen fan, en al helemaal niet bij een paard dat trapt en bijt. Dan beloon je dit gedrag alleen maar imo.

Persoonlijk vind ik dat je als manegeklant niet zomaar in de stal van zo'n lastig paard zou mogen. Bij ons op de manege bijvoorbeeld, hier hangen bordjes, met dat als je iets met het paard wil doen of je moet hem opzadelen voor de les, je hier een stalmedewerker voor moet vragen. Deze zadelt het paard dan voor je op. De stalmedewerkers hebben vaak net wat meer kennis over het paard dan de manegeklant.

Wat vinden jullie? Hoe pak je zo'n paard aan in de stal? En zie je dit liever gebeuren door de manegeklant of door een stalmedewerker?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:08

Ik verplaats dit topic naar manegepraat.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:09

Dat hangt natuurlijk ook helemaal af van de ervaring van de manegeklant.
Van een lastig paard kun je ook wat leren, maar dat hoeft de beginner nog niet te leren, lijkt mij.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:09

Het is bij elke manege weer anders. Bij de 1 staat het paard opgezadeld voor je klaar, bij de andere moet je alles zelf doen.
Ikzelf zou nooit bij zo'n paard de stal in gaan.

pien_2010

Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:19

Pepperrr schreef:
Iemand vroeg net aan mij wat ze het beste kon doen bij een manegpaard dat trapt en bijt in de stal. Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Uit de buurt blijven.

Vroeger moesten wij op de manege (50 jaar geleden) ook zo'n paard zadelen. Het heeft mij een enorme angst voor paarden gegeven dat pas echt weg gegaan is toen ik mijn eigen lieve Hercule kreeg 20 jaar geleden nu. Ik kon zelfs onder hem door kruipen en nog. Zo oer en oer lief en betrouwbaar. Zo hoort het ook.
Dus mijn advies is, blijf uit de buurt van zo'n paard en laat de manege zelf dat paard maar zadelen en die mensen helpen met opstappen totdat ze er veilig op zit. Als de manege dat niet nodig vindt ofniet wil doen → wegwezen en andere manege zoeken.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:21

Op de manege waar ik vroeger reed was er 1 pony die dat ook deed. Met rijden was ze super lief, maar in de stal een draak. Er was maar 1 persoon die haar zadelde en dat was de instructrice. Was het veiligste voor iedereen.

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:27

Ik zou als manege eigenaar het risico niet willen lopen,dus er zou niemand binnen mogen. :-)
Het is eigenlijk niet verantwoord als je niet heel ervaren bent naar mijn mening.

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:33

Een echt bijtend paard zou ik met beleid doen. Dus klanten er alleen bij als je er van overtuigd bent dat een klant dat ook kan. Dat was waar ik reed het beleid.
Brave paarden wel zelf zadelen. Door ook dat voor je te laten doen ga je het ook nooit leren natuurlijk, en dan snap ik dat personeel er meer verstand van heeft. Er was wel altijd hulp aanwezig mocht het nodig zijn, maar dit waren ook gewoon de ruiters uit gevorderde groepen, die hadden daar echt wel genoeg kennis voor.

Het heeft mij juist heel erg voorbereid op het zijn van bijrijder dat ik degene op de manege was die bijtende en trappende pony's pakte en zadelde voor anderen.
Zonder dat soort ervaring is de stap van een manege naar een eigen paard wel groot, en dan snap ik eerlijk gezegd ook wel waar de verhalen over manegeruiters zonder kennis vandaan komen.
Laatst bijgewerkt door Lumi op 24-09-18 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:33

In de situatie die TS beschrijft lijkt me dat iemand het paard uit stal haalt die het paard kent en weet hoe die benaderd moet worden. Dit kan de eigenaar of instructrice zijn, maar het kan imo ook wel een manegeklant zijn die er al langer rijd en het paard kent. Ik heb heel veel geleerd van wat 'moeilijkere' paarden tijdens mijn periode van lesrijden op de manege. Maar dit was wel met de juiste begeleiding, en dat is daarbij heel belangrijk :)

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:36

Wij hadden er ook zo een, een engeltje maar zodra je wilde opzadelen veranderde ze in de duivel. De staleigenaresse zadelde haar altijd zelf op, niemand anders. Bij de niet zo ervaren klanten is er altijd iemand anders die helpt met opzadelen. De meer ervaren klanten doen het wel zelf, maar als er iets is, zijn er altijd mensen aan wie er hulp gevraagd kan worden (en die ook altijd een oogje in het zeil houden om te kijken of alles wel goed gaat).
Ik vind in dit geval dat een stalmedewerker/instructrice/meer ervaren persoon diegene moet helpen, zodat hij of zij wel kan leren hoe het moet en niet maar wat gaat proberen met snoepjes of zichzelf in gevaar brengt.

Be curious, not judgmental

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:36

Ik zou dit ook aan de stalmedewerkers/eigenaar overlaten, of eventueel als de ruiter enigszins ervaren is het met begeleiding doen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:50

Voor het welzijn van paard en ruiter zou ik zeggen: alleen opzadelen door mensen die dat aankunnen. Dus stalmedewerkers en ruiters die zeker genoeg zijn. Mensen die onzeker zijn geven tegenstrijdige signalen, wat bij het paard alleen maar meer problemen uitlokt, en daar heeft helemaal niemand wat aan.

Maar, soms kunnen ruiters wel geholpen worden bij paarden. In het begin zou een stalmedewerker of handige ruiter de eerste dingen kunnen doen, namelijk het paard pakken, hoofdstel of halster om, en vasthouden, terwijl de onbekende ruiter de andere dingen doet (poetsen, zadelen.)
De medewerker of ervaren ruiter bewaakt de rust, de ruiter en paard kunnen aan elkaar wennen.

Daarna als dat goed gaat dan kan iemand een paard wellicht ook zelf pakken, en dan zeg ik meestal: bedenk ruim van te voren en buiten de stal al wat je gaat doen. En wat je gaat doen is: uitademen voor je de stal in gaat, rustig maar zeker de stal in naar de schouder van het paard lopen, halster of hoofdstel omdoen en het paard omdraaien of uit de stal halen voor het verdere poetswerk en het zadelen.
Negeer alle boze acties van het paard. Gewoon rustig er naartoe. Hoe meer rust en zekerheid, hoe minder problemen.

En daarna zou ik het paard of vastzetten bij het poetsen en zadelen, of iemand anders erbij vragen die het paard vasthoudt terwijl jij je gang gaat. (En help elkaar als het nodig is.)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:56

Ten eerste vind ik zo'n paard niet geschikt als manegepaard.
Hij laat duidelijk weten dat hij niet geschikt is voor zoveel verschillende mensen die met hem prutsen.
Maar er word niet naar hem geluisterd en dat vind ik erg sneu.

Dan vind ik dat er maar een vast aantal mensen dat dier op mogen zadelen.
Streng, maar ook met beleid. Meestal komt dit gedrag niet voort omdat het een rot knol is, maar omdat het de kluts kwijt is, pijn uit het verleden of misschien zelf nu nog wel. Ook dat is een aandachtspunt.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:02

Enjoymyhorse: ik ken aardig wat manegepaarden die op stal niet fijn zijn maar in het rijden wel. En die bij het rijden ook echt goed om kunnen gaan met verschillende en ook onzekere ruiters. Als je daar als manege rekening mee houdt en zorgt dat ze worden opgezadeld door mensen die het kunnen, is er niets aan de hand.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:11

Mijn mening is daar dan toch anders in. Ook al lopen ze (afgestompt) braaf hun rondje.
Zo lelijk in de stal doen ze niet voor de lol. Daar geven ze toch wat mee aan.
Als een van mijn paarden nu zo zou gaan doen zou ik me toch echt af gaan vragen wat ik verkeerd doe dat hij zo moet schreeuwen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:15

Op mijn vroegere manege liep de instructrice of stalmedewerker even mee. Mag het paard dan wel zelf pakken zolang het veilig is en vastzetten. Mocht wel zelf opzadelen toen ik daar voldoende ervaring voor had.
Als beginner stond paard opgezadeld klaar of deden we het samen zodat ik dit ook goed kon leren.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:16

Ik denk dat veel manegepaarden ook geleerd hebben dat dat gedrag effect heeft. Namelijk dat de minder ervaren, onzekere persoon het opgeeft en er iemand bij haalt die je wel snapt..

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:19

Ik ben het met enjoymyhorse eens...een paard doet dit niet om te pesten...ik denk dat er idd dan echt wat speelt of gespeeld heeft.

Ik reed vroeger ook op een manege als kind, daar stonden ook wel pony's die beten of je de stal uitsloegen als ze de kans kregen..ik was als kind niet bang weggelegd dus zadelde ze gewoon zelf. Als kind niet beseffend waar dit gedrag vandaan kwam. Vaak pakte ik deze pony;s ook voor andere klanten als ik aanwezig was.
Het is altijd goed gegaan...maar 1 van die pony's heeft na horen zeggen ook wel eens een gat gebeten in een schouder van iemand. Hier kwam van de manege zelf geen hulp hoor, los het zelf maar op. Ik heb het nu wel over ruim 20 jaar geleden, hoe het er nu aan toe gaat weet ik niet.

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:19

Het hangt ervan af. Sommige paarden leggen de oren in de nek als ze alleen aan het eten zijn andere paarden bijten je de stal uit bij wijze.
Bij het laatste zou ik voorzichtig zijn. Manegeklanten moeten niet alleen leren dat het paard lief en vriendelijk is. Het is ook een les wanneer ze minder vriendelijk zijn

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:19

Op de manege waar wij rijden/reden moet je alles zelf doen. Poetsen, zadelen, enz. En werd er in de eerste lessen ook expliciet aandacht besteed aan hoe dat te doen, hoe paardengedrag te lezen en er mee om te gaan. Vind ik persoonlijk een stuk prettiger dan alleen maar opstappen en je rondje rijden. En ja, er zijn paarden die wat nukkiger kunnen reageren of uitproberen, maar dan kun je altijd hulp vragen.

xRaisin

Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:22

Persoonlijk vind ik ook dat als een paard zich zo gedraagt, de manege in de huisvesting van het paard iets verkeerd doet. Op de manege waar ik 7 jaar lang heb gereden, deed geen enkel paard zo, maar deze stonden dan ook nooit in een stal.

Maar mocht de situatie eenmaal al zo zijn, dan lijkt het mij het verstandigst om de ruiter onder begeleiding van een stalmedewerker het paard te laten zadelen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:25

Enjoymyhorse, paarden geven daar zeker wat mee aan. Maar het kan verschillen wat dat is. Als paarden die het nooit hebben gedaan dat gaan doen, dan is het meestal pijn en dan verdient het om serieus genomen te worden.

Maar als het paarden zijn die ooit negatieve ervaringen hebben gehad, dan kan dat boze gedrag nog heel lang blijven bestaan (juist als er veel verschillende mensen mee omgaan), zelfs nadat de pijn al opgelost is. Dat zijn dus de situaties waarin er meestal geen problemen zijn als je er rustig op af gaat en het paard duidelijk kunt maken dat je weet wat je doet, terwijl ze heftig reageren als ze onzekerheid voelen. ("Iemand die niet zeker is wat 'ie doet, komt niet aan mijn lijf!")

Om te beoordelen of een manegepaard op z'n plek is moet je toch het hele plaatje bekijken. (En paarden die het fijn doen in de lessen zijn lang niet altijd afgestompt.)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:28

Jij mag die mening hebben Shadow0. Ik zal die van mij niet veranderen.
Ik zie ook te vaak paarden die ik dan ook niet geschikt vind voor het manege werk. Eigenlijk is er naar mijn idee maar een handjevol die dat echt aankan. Helaas word daar te weinig naar gekeken en leren te weinig mensen dat ook zien ;(

Maar let's agree to disagree, want wij gaan daar toch niet in uit komen :)


Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:32

Enjoymyhorse, dan maak je je er wel wat makkelijk van af. Waarom vind je dat? En wat vind je dat er zou moeten gebeuren dan? Wat is er mis met de oplossing om de stress te vermijden zodat het probleem niet meer optreedt, wat wil je dan nog meer? Als een paard niet goed om kan gaan met onzekere mensen die opzadelen, en je neemt als manege vervolgens je verantwoordelijkheid door te zorgen dat alleen ervaren mensen dat betreffende paard opzadelen zodat er niets meer aan de hand is, wat is dan precies het probleem?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:15

Nee, ik maak me er makkelijk af als ik mijn echte gedachte schrijf.
En dat is paard verkopen naar een particulier. Daar vind ik namelijk waar hij hoort.
Geen kunsten verzinnen om een paard toch geld te laten verdienen in de les terwijl hij aangeeft om welke reden dan ook daar geen zin in te hebben.
Het is geen geschikt manegepaard. Wat is er zo erg daar aan toe te geven en een ander te zoeken die er geen moeite mee heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers