Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 18:06

Hoii,

Iemand vroeg net aan mij wat ze het beste kon doen bij een manegpaard dat trapt en bijt in de stal. Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Er werd door iemand anders gezegd dat ze het paard met een snoepje wel om kon laten draaien. Maar van snoepjes geven in de stal ben ik zelf al geen fan, en al helemaal niet bij een paard dat trapt en bijt. Dan beloon je dit gedrag alleen maar imo.

Persoonlijk vind ik dat je als manegeklant niet zomaar in de stal van zo'n lastig paard zou mogen. Bij ons op de manege bijvoorbeeld, hier hangen bordjes, met dat als je iets met het paard wil doen of je moet hem opzadelen voor de les, je hier een stalmedewerker voor moet vragen. Deze zadelt het paard dan voor je op. De stalmedewerkers hebben vaak net wat meer kennis over het paard dan de manegeklant.

Wat vinden jullie? Hoe pak je zo'n paard aan in de stal? En zie je dit liever gebeuren door de manegeklant of door een stalmedewerker?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 11:07

Maartje1990 schreef:
Nou ts dat zou geen manege voor mij zijn, nogal wiedes dat manegeklanten mindet weten dan stalmederwerkers als ze nooit iets mogen doen :+ op de manege waar ik gereden heb verzorgt in principe iedereeen zijn/haar paard war diegene op rijd. Poetsen, op en af zadelen. Dat hoort erbij! Beginners krijgen altijd 5 theorie/poets/zadelllessen en in het begin krijgen ze natuurlijk hulp of kunnen dit vragen.

Een echt moeilijk paard hoort denk ik niet op een manege thuis.


Niet alle paarden worden voor je opgezadeld. Er zijn er een paar waarbij je echt moet weten hoe je daar mee om gaat. Ik zou ze prima zelf op kunnen zadelen aangezien ik er al sinds mijn 8e rijd en de paarden daar door en door ken. Maar een andere beginnende ruiter, of iemand die er nog nooit op gereden heeft wordt wel geholpen. Het is wel zo dat je zelf moet poetsen, en wanneer het zadel erop moet roep je even een stalmedewerker erbij en die legt het zadel erop. De rest mag je allemaal zelf doen ;)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 17:05

xRaisin schreef:
Daarna ben ik gaan rijden op een manege dat helemaal geen stallen had. De paarden stonden 24/7 buiten in een kudde en daar heeft in de 7 jaar dat ik daar heb gereden geen enkel paard negatief gedrag geuit naar een mens toe. Stuk voor stuk vriendelijke, nieuwsgierige paarden als je ze op kwam halen voor de les. Natuurlijk gedroegen ze zich niet perfect, hadden ze wel wat streken als ze eten kregen na het rijden, en onderling (rangorde bepalen) maar nooit tijdens de les of gemeen gedrag naar mensen toe.


Wauw! Nog nooit van gehoord eigenlijk een manege die dat doet. Welke manege is dat als ik vragen mag? Mag ook via PB :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 18:41

pompadour schreef:
op een manege waar ik toen ook had gereden, daar was een manege paard en ze was totaal niet aardig op stal. Toen kwam er koper kijken en hij was op de hoogte hoe ze was,
Hij opende de staldeur en zij kwam dreigend naar hem toe,
de man pakte een bezem en ging haar met de bezem poetsen .Ze was helemaal overrompeld . En toen kwam ze naar die man toe en ze was ineens poeslief


Haha wat apart!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers