Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:09

Het is ook een kwestie van netwerken. Veel maneges hebben ook enthousiastelingen die graag willen schrijven. Sinds mijn moeder niet meer mee kan om te schrijven, vraag ik altijd of de manege iemand regelt. Vaak zijn dat dezelfde, betrouwbare, vrijwilligers. En dan is schrijven toch een cadeautje onder het vrijwilligerswerk.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:14

Ik heb toevallig me een paar weken terug opgegeven als schrijver bij een wedstrijd hier in de omgeving, ik zou gewoon Facebook in de gaten houden :)

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:22

Misschien een gekke gedachte: kun je je misschien aanbieden als een soort van "stagiaire"? Bijvoorbeeld dat je eerst een paar keer ook mee schrijft, dus de jury heeft dan 2 schrijvers, zodat ze je leren kennen en weten wat ze aan je hebben?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:15

Ik krijg vaak niet voldoende als ik moet halsstrekken (dus dat ik meer lengte moet geven), maar wat vinden jullie beter als het paard niet echt wil zakken: veel lengte en dan maar dat het paard met zijn hoofd in de lucht blijft lopen, of duidelijk telkens opnieuw oppakken en weer langzaam teugellengte geven?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:20

Kairos schreef:
Ik krijg vaak niet voldoende als ik moet halsstrekken (dus dat ik meer lengte moet geven), maar wat vinden jullie beter als het paard niet echt wil zakken: veel lengte en dan maar dat het paard met zijn hoofd in de lucht blijft lopen, of duidelijk telkens opnieuw oppakken en weer langzaam teugellengte geven?

Afhankelijk van de proef gaat het er vooral om wat jij doet om het paard uit te nodigen om te dalen.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:21

Welk niveau rij je?
Tot de F5 mag je gewoon teugel geven, vanaf F6 moet je inderdaad meer verbinding houden.
Rijd je altijd op dezelfde pony? Misschien in de les wat aandacht aan besteden, want het is wel belangrijk dat je je pony kunt laten halsstrekken.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:29

Ik rijd geen FNRS meer, maar vind de opinie van jury's wel fijn :) (D14, wijken, hals strekken, verruimen etc). Ik rijd helaas niet altijd op dezelfde pony, maar ik heb donderdag een inhaalles waar ik vaak op dezelfde pony mag en dat is ook de pony waar ik wedstrijd op doe, dus daar zou ik het dan misschien kunnen oefenen (:

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:35

Aanstaande zondag mag ik de F12 rijden. Afgelopen week hard geoefend met diverse instructeurs. Heb al fijne tips gekregen maar het figuur het rijden van een gebroken lijn met daarin een volte naar buiten toe levert twee verschillende benaderingen op. Wat is volgens de juryleden hier de correcte benadering?

Optie 1. Je rijdt je paard mooi door de hoek en zet vervolgens de gebroken lijn in. Je rijdt vervolgens op x door en rijdt dan de volte op x rijd je weer door met de gebroken lijn. Als het ware kruisen dus de lijnen van de gebroken lijn en de volte elkaar. Je rijdt op x dus een kruis en stelt verder niet om.

Optie 2. Je rijdt ook weer je paard mooi de hoek door om vervolgens de gebroken lijn in te zetten. Je zorgt dat je iets voor x uitkomt om je paard recht te stellen en vervolgens om te stellen en de volte in te zetten. Net voor x stel je recht om vervolgens weer om te stellen en je paard recht te maken om de gebroken lijn af te maken. Oftewel een soort vaan s vannhand veranderen op de x.

Zelf heb ik nu zowel optie 1 als optie 2 gereden. Waarbij optie 1 natuurlijker overkomt. Kortom juryleden hoe kijken jullie tegen dit figuur aan?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:47

Bin optie 1 wordt je volte nooit echt rond... zit altijd een punt aan.

Optie 2 is m.i. correct

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:57

Optie 2. 1 kan nooit, omdat je het paard hoe dan ook moet omstellen hetzij naar het tweede deel van de,gebroken lijn, hetzij naar de volte naar buiten.
Let er ook op dat je ook omstelt als je aan het eind van de volte weer op X aankomt, want dan ga je van stelling en buiging over op de gebroken lijn.

Succes!

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:00

Optie 2 idd

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:58

Bedankt voor jullie reactie. Dan ga ik optie 2 aanhouden zondag.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:31

Heb je het digitale proevenboekje niet van de KNHS? Daar kan je precies zien hoe deze figuur gereden moet worden.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:51

Nee, die heb ik niet. Vind het ook niet fijn om digitaal te hebben werk veel liever vanaf papier. Heb ook nooit een telefoon ofzo bij me met rijden. Misschien dat mijn instructie van morgen hem wel heeft dan kan ik het haar even vragen.

Toevoeging: de app wordt niet ondersteund. Morgen maar even aan mijn instructrice vragen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 27-09-18 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:08

Net de KNHS-app kun je filmpjes kijken van de proeven. Denk dat ze dat met digitaal bedoelen.
Echt heel handig.

In het filmpje van de F12 kun je goed zien, dat ze op X paar passen rechtuit op AC-lijn rijdt en dan de volte inzet

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:19

Ik moet morgen met mijn proef van hand veranderen in galop, tussen hoekletter en x in draf en dan tussen x en volgende hoekletter in galop. Is het beter om perfect in het midden tussen de hoekletter en x de overgang te maken of mag ik ook, aangezien mijn paard beide een vliegende en simpele wissen kan, net voor de x in draf en een pas erna in galop? d.m.v 1 of 2 drafpassen dus.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:29

Hikarii schreef:
Ik moet morgen met mijn proef van hand veranderen in galop, tussen hoekletter en x in draf en dan tussen x en volgende hoekletter in galop. Is het beter om perfect in het midden tussen de hoekletter en x de overgang te maken of mag ik ook, aangezien mijn paard beide een vliegende en simpele wissen kan, net voor de x in draf en een pas erna in galop? d.m.v 1 of 2 drafpassen dus.

Doe wat er staat. Dus geen eenvoudige wissel, maar laten zien dat je de overgangen beheerst en kunt tonen op de juiste plaats.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:32

Mede dankzij jullie tips fijn kunnen rijden en 232 en 234 punten gereden. Nog 1x een wp halen in de F12 en dan mag ik door naar de F13.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:42

Wow dat zijn mooie punten, Thats_Me! Gefeliciteerd!
Ik heb gisteren ook de F12 gereden, maar helaas mijn pp niet gehaald. Ik had 207 punten

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:45

Vandaag weer eens een F6 proefje gereden en gewonnen met 242 punten.
Nou had ik nog een vraagje betreft mijn protocol, nl de opmerking Let op inwerking binnenhand.

Kan iemand mij hier vertellen wat bedoelt wordt?
Werk ik teveel of te weinig in dan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:49

Ik denk dat je dan teveel inwerkt.

Ik had het commentaar anders verwoord: evenveel druk op beide teugels houden.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:06

Ja had net mijn instructrice nog geapt en ik werk idd wat teveel in met mijn binnenhand, mooi wat huiswerk weer om op te letten :)

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:06

van de week iemand voorgelezen voor F14. Daar spring je tussen A en K in galop aan en dan bij E volte 15 meter in galop. Diegene sprong aan in de verkeerde galop en corrigeerde dit naar de juiste galop aan het begin van de volte. Voor het aanspringen een 4 (snap ik) maar voor de volte ook een 4 (commentaar: verkeerde galop). Ik heb van een jury gehoord die jureerde bij KNHS wedstrijden dat je idd een 4 krijgt, maar als je corrigeert alsnog een 5. Is de 4 voor de volte van de F-proef terecht? Wat vinden jullie?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:08

Zat ze de gehele volte in de juiste galop? Want je zegt dat ze aan het begin corrigeerde? Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar denk dat ze van mij een 5 gekregen had. Die 4 voor het aanspringen had ze van mij ook gekregen denk ik maar nogmaals, ik was er niet bij.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:35

Is net hoe snel er gecorrigeerd is, maar ook hoe. Wat je ook vaak ziet is dat het paard zelf uit de vg valt en dan goed aanspringt.