Wanneer beginnen met springles?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mghorse

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-07-18

Wanneer beginnen met springles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 21:18

Hallo allemaal!
Sinds 4 mei 2018 rijdt ik weer paard na +- 7 jaar. Ik kan al gewoon stappen, draven en galopperen en sturen.
Laatst had ik een inhaalles met een andere groep en toen gingen we balkjes draven, wat ik echt heel erg leuk vond! Maar met de groep waar ik normaal in rijdt doen we gewoon nog echt de beginners dingen.

Nou wil ik eigenlijk heel erg graag gaan springen in de groepsles, maar ik weet niet of dat zomaar kan? En of ik al ver genoeg ben met het rijden om al te beginnen met springen.
Ik vroeg me dus af vanaf hoeveel ervaring jullie zijn begonnen met springlessen te nemen.
Ik zou zeggen brand los! :D :P

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Wanneer beginnen met springles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:20

Ik zou zoiets vragen aan degene die je les geeft .
Die weer dat het beste

Mghorse

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-07-18

Re: Wanneer beginnen met springles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 01:16

Dat zal ik sowieso wel doen ja, dankje!
Ik ben dan nog wel op zoek hoeveel ervaring iedereen had met de eerste springles en hoe ze die vonden leuk/spannend/eng/stom?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 02:39

Mghorse schreef:
Dat zal ik sowieso wel doen ja, dankje!
Ik ben dan nog wel op zoek hoeveel ervaring iedereen had met de eerste springles en hoe ze die vonden leuk/spannend/eng/stom?


Ik zou het ook vragen aan je instructeur! Het is natuurlijk belangrijk om de basis te beheersen en rustig aan te beginnen.

Iedereen heeft een andere ervaring met de eerste keer springen en ik denk dat je niet teveel op de ervaringen van een ander af moet gaan omdat die bij jou ook anders zal zijn en het gewoon op je af moet laten komen!

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wanneer beginnen met springles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 04:48

Voordat je gaat springen is het natuurlijk belangrijk om de basis van het springen te beheersen. Dus goed in de verlichte zit kunnen blijven staan, je evenwicht kunnen houden etc. Dit jullie natuurlijk wel in de les kunnen oefenen zonder echt te springen. Anders kan je altijd een privé les nemen en daarin gaan springen dan heb je meer begeleiding en kan je het opbouwen

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Wanneer beginnen met springles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:36

Inderdaad aan je instructie vragen,
Ik ben de springles ingegaan nadat ik de f6 uitgereden had. Was een eis van mn moeder en ben blij dat ik die basis al had. Ik vond het onwijs leuk maar ik had daarvoor in mijn dressuurgroepslessen al wat gehuppeld, dus het was niet eng. Je kan ook vragen of je een in de les kan springen.
Bij ons op stal moet je minimaal in een een gevorderde les zitten + toestemming instructie.

Mghorse

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-07-18

Re: Wanneer beginnen met springles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 12:19

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga de eerstvolgende keer dat ik les heb gewoon tegen mijn instructrice zeggen dat het me leuk lijkt om te gaan springen en wanneer we dat dan zouden kunnen gaan doen etc. Ik hoop dat ik al snel mag springen want het lijkt me ècht super leuk haha!

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:22

Ik denk dat je zelf het beste kunt bepalen of je klaar bent voor een springles. Ik denk dat het zou kunnen als je de basis beheerst, lekker kan sturen en niet angstig bent om over een hindernis te gaan. Springles op een manege valt altijd wel mee, je spring niet meteen een meter. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:33

Mghorse schreef:
Dat zal ik sowieso wel doen ja, dankje!
Ik ben dan nog wel op zoek hoeveel ervaring iedereen had met de eerste springles en hoe ze die vonden leuk/spannend/eng/stom?



Ik reed twee jaar toen ik begon met springen. :) Wel heb je springles en springles. Bij ons wordt er heel goed lesgegeven en wordt er enorm geconcentreerd op tempo, afstanden, lijnen rijden, meezitten, etc. Ze zijn streng voor je, maar je leert oprecht (en ja, dat durf ik als manegeruiter over mijn lippen te krijgen) goed springen.

Ik ben echter weleens op de manege bij een vriendin van me gaan kijken, en dat was om te huilen. Sprongen werden scheef aangereden, paarden werden een paar meter voor de sprong in galop geschopt en vielen na twee passen na de sprong weer meteen in draf, het was een zooitje.

Ik zou dus op verschillende plekken gaan kijken, en een plek uitkiezen waar je GOED leert springen, je kan er namelijk ontzettend veel van leren als best nog beginnende ruiter, aangezien je tijdens springlessen op maneges veel meer op het tempo, stuurwerk en onafhankelijk rijden focust dan in "gewone" manegeslessen. :)