Manege checken op paardenwelzijn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gilles
Berichten: 65
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Bergen ( NH )

Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 13:18



CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:36

Wat een onzin zeg heel die test..

Nee op de manege in mijn buurt waar ik jaren les heb gegeven word niet dagelijks gemest maar wel bij gestrooid en om de 3 dagen worden de stallen helemaal leeggehaald.. Ook staan de pony's snachts in stands maar ze komen wel van 7:30 tot 16:00 in de wei en lopen savonds 2 uurtjes in de lessen mee. Ook kunnen deze ponys elkaar krabbelen, en kunnen ze languit gaan liggen als ze dat willen (wat ook met regelmaat gebeurd).

Het zal vast dat veel manegehouders meer schijt hebben aan hun paarden en alleen aan de centen denken, maar wil niet zeggen dat dat op iedere manege zo gebeurd..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:40

CharmingS schreef:
Wat een onzin zeg heel die test..

Nee op de manege in mijn buurt waar ik jaren les heb gegeven word niet dagelijks gemest maar wel bij gestrooid en om de 3 dagen worden de stallen helemaal leeggehaald.. Ook staan de pony's snachts in stands maar ze komen wel van 7:30 tot 16:00 in de wei en lopen savonds 2 uurtjes in de lessen mee. Ook kunnen deze ponys elkaar krabbelen, en kunnen ze languit gaan liggen als ze dat willen (wat ook met regelmaat gebeurd).

Het zal vast dat veel manegehouders meer schijt hebben aan hun paarden en alleen aan de centen denken, maar wil niet zeggen dat dat op iedere manege zo gebeurd..

Maar dan kan je toch op een groot deel van de vragen 'ja' antwoorden :o?

Ik vind 10u in stands trouwens nog best wel pittig hoor... Ik zou het niet leuk vinden

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:43

Ik vind de vragen zo raar. Ja natuurlijk is dit allemaal belangrijk, maar ik vind dit voor een manege nog niet voldoende. Mijns inziens hadden ze ook moeten kijken naar belasting van de paarden en naar tuigage.

Al is bovenstaande test natuurlijk nu wel gemakkelijk ook voor pensionstallen in te vullen, en dan niet meer omdat er dan verschillen zullen zijn.

Overigens heb ik voor alles ja ingevuld voor waar ik werk dus dat is mooi :)


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:45

Magrathea schreef:
CharmingS schreef:
Wat een onzin zeg heel die test..

Nee op de manege in mijn buurt waar ik jaren les heb gegeven word niet dagelijks gemest maar wel bij gestrooid en om de 3 dagen worden de stallen helemaal leeggehaald.. Ook staan de pony's snachts in stands maar ze komen wel van 7:30 tot 16:00 in de wei en lopen savonds 2 uurtjes in de lessen mee. Ook kunnen deze ponys elkaar krabbelen, en kunnen ze languit gaan liggen als ze dat willen (wat ook met regelmaat gebeurd).

Het zal vast dat veel manegehouders meer schijt hebben aan hun paarden en alleen aan de centen denken, maar wil niet zeggen dat dat op iedere manege zo gebeurd..

Maar dan kan je toch op een groot deel van de vragen 'ja' antwoorden :o?

Ik vind 10u in stands trouwens nog best wel pittig hoor... Ik zou het niet leuk vinden


Maar jij bent geen paard :')

Nee zonder gekheid, nee ik kon op 3 vragen geen ja beantwoorden omdat bij ons de paarden in stands staan en de stallen niet iedere dag worden uitgemest, en ze krijgen op die manege 3 keer per dag ruwvoer, en daar kunnen ze geen 16 uur per dag van eten, tenzij je het gras in de wei meetelt, dan vreten ze de hele dag door.

In hun stallen krijgen ze voor de hele nacht voldoende en goed kwaliteit ruwvoer en schoon stro, daarnaast kunnen ze nog spelen met de buren, loopt er regelmatig een los als ze hebben uitgevonden hoe het touw los kan. En vanaf eind mei tm september lopen ze 24/7 buiten en staan ze alleen 2 a 3 uurtjes in de stands als er lessen zijn.. Ik zou daar toch wel paard willen zijn hoor ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:46

Gilles schreef:
Ik weet niet of ik dit hier mag delen, maar Dier en Recht zet net een checklist op hun Facebook pagina waar je je eigen manege kan checken. Hoe het is met welzijn. Misschien wel leuk om te kijken. <<)

https://www.dierenrecht.nl/hoe-scoort-j ... denwelzijn

Mneeej, niet echt leuk om te kijken of in te vullen. Het gaat de stichting D&R immers niet om het verbeteren van een situatie of om het welzijn van de dieren. Die vergissing wordt vaak gemaakt omdat men denkt dat het een soort dierenbescherming is, maar dat is het niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:48

Als je manege een groepsstal heeft kan je m al nauwelijks invullen....

Gilles
Berichten: 65
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Bergen ( NH )

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 13:54

Met een groepsstal kan je al veel 'ja'klikken toch? Lijkt me al een hele verbetering als de paarden voldoende ruimte hebben

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:12

Nee, want heel veel is gebaseerd op “box”....

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:19

Zo zie je maar dat het ook allemaal niet zo simpel is en in een online testje te vangen.
Want worden de stallen dagelijks uitgemest? En zou dit nodig zijn als ze maar 3 uur per dag op stal staan?

Of op alles kan ja geantwoord worden maar paarden lopen wel 4 uur in de lessen, dan heb je overal ja geantwoord maar is het nog niet goed.

Er zijn zoveel zaken die meespelen, en dat is niet alleen de stalgrootte.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:26

Het is een aparte test. Mijn manege heeft m gedaan en we komen er heel hoog uit, maar een aantal vragen zijn apart.
Er word niet elke dag uitgemest, want de stallen worden niet zo smerig. Paarden staan er (vooral in de zomermaanden) amper in. Die ene paar pony's die nodig zijn in de beginnerslessen moeten even binnen staan... Oudere meiden kunnen zelf hun paard gaan vangen in de wei.

Hier hebben ze ook niet 16 uur hooi tot hun beschikking, ze krijgen s ochtends en s avonds een flinke portie als ze op stal zijn, en staan overdag in het land. Als het gras kort word of ze staan 24/7 buiten, krijgen ze daar ook ruim ruwvoer bijgevoerd, maar zolang er lang gras staat krijgen ze overdag geen hooi erbij. Dat gaan ze toch niet opeten.

Ik vulde "Nee" in bij niet 16 uur per dag ruwvoer en kreeg 2 foto's 1 van een paard op stal die naar buiten stond te kijken en 1 van 2 pony's in de wei... zonder hooi erbij :+ lekker tegenstrijdig. Dan had ik net zo goed "Ja" kunnen invullen.

I am because you were

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:28

Heb dit ingevuld met de manege waar ik voorheen les had in mijn hoofd, en moest helaas op bijna alles 'nee' antwoorden. Maar dat is voor mij oud nieuws, daarom ben ik ook weggegaan bij die manege. :)

Paarden staan 24/7 op stal m.u.v. de lessen die ze lopen en mogen op zondag ochtend een uurtje met zn allen in de binnenbak als de stallen worden uitgemest. Uitmesten gebeurt 1x per week en opstrooien 2 a 3 keer per week. Het grootste deel van de paarden kan niet gestrekt liggen in de stal, sommige kunnen zich zelfs niet omdraaien als ze staan (soort stand boxen). Tussen de boxen zitten tralies dus de paarden kunnen niet met hun hoofd over de deur of met hun buurman kriebelen.
Alleen dit al was voor mij genoeg reden om weg te gaan. :n Word er erg verdrietig van..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:50

Pipodipo schreef:
Gilles schreef:
Ik weet niet of ik dit hier mag delen, maar Dier en Recht zet net een checklist op hun Facebook pagina waar je je eigen manege kan checken. Hoe het is met welzijn. Misschien wel leuk om te kijken. <<)

https://www.dierenrecht.nl/hoe-scoort-j ... denwelzijn

Mneeej, niet echt leuk om te kijken of in te vullen. Het gaat de stichting D&R immers niet om het verbeteren van een situatie of om het welzijn van de dieren. Die vergissing wordt vaak gemaakt omdat men denkt dat het een soort dierenbescherming is, maar dat is het niet.

Ja of het heeft als doel bewustwording creëren over dat paarden geen robots zijn. Ik snap dat jij dat liever niet wil denken, maar volgens mij is deze actie er toch echt een gericht op het welzijn van paarden op maneges. Dat kan je slecht vinden maar ik vraag me af of je jezelf dan echt een paardenliefhebber wil noemen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:19

Gilles schreef:
Ik weet niet of ik dit hier mag delen, maar Dier en Recht zet net een checklist op hun Facebook pagina waar je je eigen manege kan checken. Hoe het is met welzijn. Misschien wel leuk om te kijken. <<)

https://www.dierenrecht.nl/hoe-scoort-j ... denwelzijn
Magrathea schreef:
Pipodipo schreef:

Mneeej, niet echt leuk om te kijken of in te vullen. Het gaat de stichting D&R immers niet om het verbeteren van een situatie of om het welzijn van de dieren. Die vergissing wordt vaak gemaakt omdat men denkt dat het een soort dierenbescherming is, maar dat is het niet.

Ja of het heeft als doel bewustwording creëren over dat paarden geen robots zijn. Ik snap dat jij dat liever niet wil denken, maar volgens mij is deze actie er toch echt een gericht op het welzijn van paarden op maneges. Dat kan je slecht vinden maar ik vraag me af of je jezelf dan echt een paardenliefhebber wil noemen.

Het gaat die stichting echt niet om het creëren van bewustwording, ook niet over robotpaarden. En het doel is zeker niet om het welzijn van paarden te verbeteren op maneges. Zolang er maneges zijn, zal de stichting nooit tevreden zijn. Maar misschien kun je je eerst iets meer verdiepen in dierenrechtenactivisme en de doelen van de stichting dier en recht voordat je insinuaties doet over dingen die ik als persoon denk of vind.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:21

Kon overal ja invullen behalve dat de paarden 's winters niet uuuren naar buiten gaan, ze gaan ieder een half uur in de buitenbak en een halfuurtje in de stapmolen. Ík vind dit sowieso geen goede quiz, want het is wel erg zwart wit.

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

CoonArt

Berichten: 23274
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:04

Wat een onzinnige vragen zeg, elke manege is goed mits de dieren goed worden gehouden.

Have You Hugged Your Horse Today?

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:06

CoonArt schreef:
Wat een onzinnige vragen zeg, elke manege is goed mits de dieren goed worden gehouden.


En dat is nou juist het probleem. Dat gebeurt op een groot deel van de maneges niet.
Het zijn geen onzinnige vragen hoor, want paarden die niet elke dag vrij kunnen rondlopen in een paddock/wei worden niet goed gehouden. Simpel zat.

I am because you were

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:09

prugelpiet schreef:
CoonArt schreef:
Wat een onzinnige vragen zeg, elke manege is goed mits de dieren goed worden gehouden.


En dat is nou juist het probleem. Dat gebeurt op een groot deel van de maneges niet.
Het zijn geen onzinnige vragen hoor, want paarden die niet elke dag vrij kunnen rondlopen in een paddock/wei worden niet goed gehouden. Simpel zat.

Wel met de noot dat dagelijks vrije beweging de norm zou moeten zijn. Kijk ik snap dat als er sprake is van overmacht een manege de paarden misschien een paar daagjes binnen laat (wanneer de omheining stuk is of rondom oud en nieuw) maar het zou niet de standaard moeten zijn

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:22

Als de omheining stuk is kunnen ze toch in een ander stuk?
Misschien ben ik (of eingelijk de manege en pensionpaarden) verwend hoor, maar we kunnen hier kiezen uit 14 stukken land/paddock waar we ze in kunnen stoppen :')
Nu hebben we bepaalde stukken voor bepaalde groepen, maar als ergens de omheining stuk is betekend het niet dat ze niet eruit kunnen.

I am because you were

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:31

Waren Stands niet verboden? Of was dat iets anders waar ik het mee door de war haal.

De vragen zijn erg zwart-wit idd, helaas staat mn bijrijdpaard op een stal waar ze in de winter 24/7 binnen staan en alleen buiten komen wanneer je ze zelf buiten zet. Dit is dan ook in een paddock en er zijn er maar 2 en met ruim 80 pensionpaarden is dit erg lastig als iedereen s’avonds uit zijn werk komt op hetzelfde tijdstip. Verder krijgen ze s’ochtend hooi en voer en smiddags hooi, s’avonds ook hooi en voer maar dit is zo op.

Verder kon ik op alles wel ja klikken.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:36

Ja ik denk dan aan een omgewaaide boom ofzo, kan me voorstellen dat het net slecht landt waardoor het goed stuk / onveilig is. Plus 14 stukken land/paddock klinkt niet heel randstedelijk nee :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:24

In tegenstelling, lekker noordelijk in Drenthe hier :)

I am because you were

BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Manege checken op paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:44

Ik denk zeker dat het niet overbodig is om bij sommige maneges te controleren. Maar niet elke manege is slecht voor zijn paarden! Er zijn zat maneges waar de paarden het goed hebben. Je kan het alleen niet van de buitenkant zien, dus controles zijn helaas nodig.. :(

Gezocht fokkers om enquête in te vullen voor afstudeerwerkstuk --> http://www.thesistools.com/web/?id=546805


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers