Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:43

Wij (paardrijden voor mensen met beperking) hebben ook een map met ruiter - paard - vrijwilliger(s) en materiaal.
Het is wel heel makkelijk te lezen, en het bijschrijven is vrij makkelijk (al wordt het met te veel wisselingen en afmeldingen soms wel wat onoverzichtelijk), maar toch ook wel arbeidsintensief en veel dubbel werk: de lijst wordt nu vaak door de instructeur thuis gemaakt, dan op papier ingevuld. En dan ook nog eens doorgestuurd aan de manege, althans, welke paarden we wanneer nodig hebben.

De manege zelf werkt met een digitaal systeem voor het overzicht / de ruiters maar dat is alleen in de kantine, dus vervolgens worden de paarden alsnog overgenomen op een post-it.

Een paar verbonden schermen zou op zich makkelijker zijn... maar je hebt dan wel schermen nodig die onverwoestbaar zijn, en goed tegen stof en kou kunnen, niet gestolen kunnen worden en dan ook nog bij voorkeur makkelijk te bedienen (al zou een alleen-lezen scherm kunnen). En dat lijkt me nogal een bezwaar en niet goedkoop, dus in de praktijk denk ik dat papier nog wel even blijft.

Overigens, een vorige manege schreef niet eens op wie op welk paard ging, alleen vooraf welke paarden er moesten / mochten / niet mochten lopen, en dan werden er kruisjes gezet als de paarden inderdaad liepen. Dat was om bij te houden heel eenvoudig en het hield toch wel redelijk goed de belasting van de paarden in de gaten.
De daadwerkelijke indeling was dan vaak mondeling, en werd soms zelfs door de ruiters onderling geregeld.


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10393
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:55

Manege 1:

Lijst met alle paarden er al op. Per les wordt achter het paard gezet wie er op mag

Manege 2:

Per les een lijstje namen met daarachter de ingedeelde paarden. Dit hing aan een haakje in de zadelkamer.

Manege 3:

Agenda/boek met alle lessen per dag en rijd.

Lijst met namen en daarachter worden paarden en pony's ingedeeld

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:00

Tot ruim een jaar geleden hing er bij mij op de manege een uitgeprinte lijst met alle lessen op een bord in de stallen waar op stond wie welke les op welk paard reed. Ongeveer een jaar geleden heeft de manege dat veranderd. Er hing toen geen papier meer in de stallen, maar dat wat eerst op het papier in de stallen stond, stond weergegeven op een tv in de kantine. Tegenwoordig is het zo dat je in de kantine naar de balie moet lopen, daar ligt een mapje o.i.d. waarin staat wie op welk paard rijdt. Eén van de manegemedewerkers vertelt dan op welk paard je die les rijdt. Wij mogen aan het eind van elke les twee voorkeurspaarden opgeven voor de volgende les. Het is echter niet gegarandeerd dat je op één van deze twee paarden zit. Er wordt wel zoveel mogelijk rekening mee gehouden.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:03

Bij mijn dochter wordt het op een computer in de kantine weergegeven!! Super handig, alles kan op tijd aangepast worden, de lijsten staan er 1 uur voor de les op :)

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:03

Op de manege waar ik vroeger reed werd er in een agenda geschreven wie welke les reed. Paarden werden dan op een blaadje geschreven en zo verdeeld.

Nu zie ik veel meer digitaal gebeuren via Equicty ofzo

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:06

Hier op de manege werken ze met programma Manegeplan.
De leslijsten hangen op het prikbord in de kantine.
Per lesuur.
Op de lijsten staan dus de leerlingen met paarden erachter

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:19

Wij werken ook met manegeplan. Ik vind het best handig! Je kan makkelijk een leerling aan een les toevoegen of een privéles er in zetten. Ook kan je afmeldingen al weken vooruit er in zetten. Je hebt een heel mooi overzicht hoeveel de paarden die dag en die week al gelopen hebben en je kan individueel per paard instellen hoeveel ze mogen lopen. Als je daar dan overheen gaat wordt de naam van het paard rood dus dat valt meteen op. Daarnaast kan je bij elke ruiter de laatste tien paarden waarop hij of zij gereden heeft zien. Ook zie je direct of iemand nog moet betalen en kan je opmerkingen toevoegen als bijvoorbeeld een ruiter niet op een bepaald paard wil of kan rijden. Ook kan je direct contactgegevens inzien, heel fijn als een kind eens naar van een paard valt bijvoorbeeld.
We hebben achter de bar een computer staan met het programma open, op de bar staat een scherm waarop per les de ruiters en het paard waarop ze rijden verschijnen. Het werkt eigenlijk over het algemeen heel goed. Alleen get internet moet er niet uit liggen, dan doet het het niet. Maar dan draaien we de lijsten gewoon uit op papier. Dat is tot nu toe één keer voorgevallen (wel gedurende een paar dagen) en we gebruiken het programma al een behoorlijk aantal jaar.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:31

Gewoon lijst met woensdag bijvoorbeeld, namen ruiters en daarachter paard. Stond er bijv 10/01 als datum, en dan daaronder lege vakjes. En daarnaast een rij met 17/01 en zo een maand door. Kon je dus zelf in de vakken schrijven welke dagen je wel of niet aanwezig was! Paarden werden dan meestal paar uur vtv bekend gemaakt maar ik was altijd max drie kwartier vtv aanwezig.

Ik zag iemand zeggen dat ze zelf mochten kiezen maar lijkt mij echt chaos, dan krijg je onderling toch ook een beetje van dat haastig gedrag dat je eerste aanwezige wilt zijn zodat je alle keuze nog hebt? Pff zou ik niet tegen kunnen en variatie is ook leuk!

xxxmh

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:33

Bij mijn manege hebben we het lesboek. Alle lessen zitten erin met onze namen en daar achter staat het paard. Daarnaast hebben ze een loopuren boek en instructie weet van elk paard hoeveel het per dag mag lopen. Per dag wordt er dan bij gehouden dmv kruisjes in welke lessen ze lopen en dus hoeveel uur.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:40

Op de manege waar ik tot enkele jaren geleden reed hing een groot whiteboard met daarop een tabel. Links de namen van de paarden, boven de tijden. De namen van lesklanten werden dan in de tabel gezet, of als er zelf gekozen mocht worden werd er een x gezet achter de beschikbare paarden en kon je zelf je naam invullen.

Ik vond dit een ideaal systeem, makkelijk als er iets veranderde of er extra informatie bijgeschreven moest worden zoals een ander hoofdstel of het gebruik van beenbescherming. Digitaal of een map lijkt mij eerlijk gezegd niets.. :n

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:49

Het zelf kiezen werkt over het algemeen heel erg goed.. Ik moest er in het begin ook erg aan wennen, en bij de volwassenen zeggen ze natuurlijk ook wel dat je paarden gewoon moet gaan proberen om te weten wie je het leukst vindt en soms delen ze weleens in en daarnaast is niet altijd het gewenste paard beschikbaar, dus je moet toch wel wisselen. Het is vanuit de filosofie dat een paard zelf aangeeft of hij zijn ruiter leuk vindt en dat de ruiter dat merkt en door die wederzijdse klik een paard blijer is met iemand die voor hem kiest dan wanneer een ruiter eraan toebedeeld wordt. En sommige paarden doen het ook echt een stuk beter met bepaalde ruiters op hun rug. :)

Moet ook wel zeggen dat ik deze manege bijzonder vind omdat elk paard fans heeft. Ik kwam van maneges waar er een paar paarden waren waar iedereen op wilde en een paar waar eigenlijk niemand op wilde, maar dat merk ik bij ons eigenlijk niet zo. Natuurlijk zijn er populaire en wat minder populaire pony's, maar niet in de extremen dat ik kende. Dat kan ook wat zeggen over de maneges hiervoor natuurlijk..
Overigens werken we ook met vorderingkaarten in de ponylessen en die worden pas afgetekend als een kind heeft laten zien de punten te beheersen met meer dan 1 pony, zo wordt wisseling nog wat extra gestimuleerd. En als een instructeur tegen een leerling zegt de volgende keer 'die pony' eens te proberen, omdat dat nu wel kan, dan groeit een kind ook weer van het vertrouwen en kiest het zelf voor die andere pony als het daar ook echt aan toe is.

Maar TO: Die vaste lesschema's moeten toch ook altijd nog wat flexibiliteit hebben, lijkt mij. Kan altijd gebeuren dat een paard uit de les gehaald wordt, of dat er besloten wordt dat het genoeg is geweest voor die dag. Lijkt me best lastig bij een digitaal systeem waarbij verwerkingstijd is. Dan is een whiteboard of typ-ex op papier weer handiger.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:01

Dreamybol schreef:
Maar TO: Die vaste lesschema's moeten toch ook altijd nog wat flexibiliteit hebben, lijkt mij. Kan altijd gebeuren dat een paard uit de les gehaald wordt, of dat er besloten wordt dat het genoeg is geweest voor die dag. Lijkt me best lastig bij een digitaal systeem waarbij verwerkingstijd is. Dan is een whiteboard of typ-ex op papier weer handiger.


Maar bij ons systeem is er geen verwerkingstijd. Het gaat zelfs sneller dan op papier. Moet een paard uit een les worden gehaald dan selecteer je gewoon een ander paard in het dropdown menu dat naast de naam van elke ruiter staat. Dat verandert dan ook direct op het scherm wat zichtbaar is voor de klanten. Geen gedoe met typ-ex of bordenwissers :P

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*


Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:30

Dat is dan wel handig Sanned! Maar omdat ik hier iets las over verwerkingstijd moest ik daar dus ineens aan denken. :)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Cantaorrr

Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 14:15

Sanned schreef:
Dreamybol schreef:
Maar TO: Die vaste lesschema's moeten toch ook altijd nog wat flexibiliteit hebben, lijkt mij. Kan altijd gebeuren dat een paard uit de les gehaald wordt, of dat er besloten wordt dat het genoeg is geweest voor die dag. Lijkt me best lastig bij een digitaal systeem waarbij verwerkingstijd is. Dan is een whiteboard of typ-ex op papier weer handiger.


Maar bij ons systeem is er geen verwerkingstijd. Het gaat zelfs sneller dan op papier. Moet een paard uit een les worden gehaald dan selecteer je gewoon een ander paard in het dropdown menu dat naast de naam van elke ruiter staat. Dat verandert dan ook direct op het scherm wat zichtbaar is voor de klanten. Geen gedoe met typ-ex of bordenwissers :P


Dit is idd erg handig!

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:19

Cantaorrr schreef:
Cioccolato schreef:
Via een computerprogramma dat wordt weergegeven om een scherm dat zichtbaar is voor de klanten. Scheelt een hoop werk haha!


Wordt er daarbij gebruik gemaakt van een speciale software?
Zoiets als dit: https://www.htpsoftware.nl/tarieven/
Dat lijkt me namelijk wel prijzig maar aan de andere kant ook heel nuttig.

Deze word bij ons ook gebruikt, super fijn :))

Manege eigenaar heeft laten zien hoe het werkt. Hele lijst met paarden en daar kun je de maximale loop uren invullen. Hierdoor kun je hem niet per ongeluk een uur teveel laten lopen, het systeem pakt hem namelijk dan niet. Ook heb je een overzicht van het aantal loop uren per paard.

De instructrices kunnen zelf indelen doormiddel van een app op hun telefoon :))

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:44

Bij ons hadden ze een krijtbord waar de namen van alle paarden op staan, en daarachter wordt dan per lestijd de naam van de ruiter geschreven. Imo is dit erg overzichtelijk en handig, maar het is ook geen enorm grote manege. :)

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:03

De manege waar ik lesgeef maakt ook gebruik van het manegeplan. Super handig, achter de bar staat een computer waar de lesgevers op indelen. En bij de bar staat een computer waar de ruiters hun les kunnen zien.
Ik vind het ideaal dat er bijgehouden wordt hoeveel de pony's lopen op een dag maar je kunt bijvoorbeeld ook van langere periodes bekijken hoeveel ze lopen. Geen idee wat de kosten hiervan zijn maar er is wel ontzettend veel mogelijk!

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:16

Toen ik nog op de manege stond\reed, moesten we het altijd vragen bij de 'balie'\bar, die keken dan in een boekje met de namen en dan het paardje erbij waar je op moest :j .

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:37

Cantaorrr schreef:
Cioccolato schreef:
Via een computerprogramma dat wordt weergegeven om een scherm dat zichtbaar is voor de klanten. Scheelt een hoop werk haha!


Wordt er daarbij gebruik gemaakt van een speciale software?
Zoiets als dit: https://www.htpsoftware.nl/tarieven/
Dat lijkt me namelijk wel prijzig maar aan de andere kant ook heel nuttig.



Ook wij gebruiken dit op de manege, al jaren eigenlijk.
Stiekem is eigenaar manege mede ontwerper van het systeem :P (als ik het goed heb begrepen destijds :Y) )

Jarvik <3

xPabloBokt

Berichten: 9367
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:45

Bij de manege waar ik altijd reed stond het ingevoerd in een systeem en dat was zichtbaar op een computerscherm bij de meldbalie. Dat scherm wisselde af tussen drie lessen: de les die momenteel gereden werd, de les erna en de les daarna.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:00

Klinkt best handig zo'n systeem!
Hier een blaadje wat naast de zadelkamer hangt. Staan alle lessen op en dan staat er een paard achter je naam. Werkt prima.

Op m'n vorige manege hadden we lessen voor onze studentenvereniging. Daar werd ingedeeld welke paarden er in welke les liepen en dan konden we de paarden onderling verdelen. Als er meerderen op dezelfde wilden, dan werd er geloot. Werkte altijd prima.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:04

Bij ons hebben ze een boek waar alle lessen in staan en alle namen van onze manegepaarden/pony’s. Je gaat gewoon in de kantine vragen of het paard waar je op wilt rijden nog vrij is. Zo niet, kan je zelf nog kiezen op wie je wilt van degenen die nog vrij zijn of niet wilt rijden. Bij ons kan je voor de volgende twee weken ook al bestellen.

Niemand is perfect. Ik ben niemand. Ik ben dus perfect! ;)

Kairos
Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Hoe wordt jullie lesprogramma op de manege weergeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:30

Wij gebruiken een computersysteem waar alle paarden ingedeelt worden, al worden ze wel nog op papier verdeelt. Wel handig, behalve als de wifi eruit knalt of de computer goed vast loopt dan moet er ineens geschakelt worden naar papier :Y)

~ The comeback is always stronger than the setback ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers