"Band" met manegepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:37

MorxIowa schreef:
Hebben jullie nog wat tips on-topic? :\ :D :o


Heel eerijk, stop met lessen hier, zoek een deugdelijke manege met paarden die duidelijk goed in hun vel zitten en vrije beweging krijgen.
Op die manier draag je een steentje bij aan het paardenwelzijn en als je dan een plek vind met goed verzorgde paard(en) kan je daar een band met een paard gaan opbouwen, een vrolijk en gezond paard.
Desnoods een verzorgpony.
Het is niet jou fout TS dat manege paarden het geregeld zo slecht hebben, maar door er te blijven lessen en geld in te investeren draag je zelf bij aan het "dierenleed" dat er plaats vind.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:53

Eens met het bericht hierboven van Dani.

En gaan mensen nu echt serieus de TS aanraden om te grondwerken en om vooral veel te doen met het paard... het arme dier moet al zo veel, met dit pijnlijke lijf. Laat haar alsjeblieft juist zo veel mogelijk met rust. Snoepjes meebrengen prima (als de manege dat okee vindt), en een keertje extra poetsen (als het paard dat okee vindt) prima. Allerlei gekkigheid zoals grondwerken uithalen... helemaal niet prima. Zoek daar dan een verzorgpony voor of ga hard sparen en vraag aan de manege of de merrie te koop is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:22

Ik heb zelf een pony doorgeredenen op wedstrijden uitgebracht bij een kleinschalige manege.

Die pony reed ik 3/4 x per week. Ik ging er zelf met de trailer mee naar clubles, privéles en op wedstrijd. Dan was ik meerdere uren alleen met haar op pad. Daarnaast reed ik haar daar op stal.

Ik had vanaf begin een klik met het paard en we bouwden wel een band op door de tijd en energie en worteltjes die ik er in stopte en omdat ik haar overal mee naar toe nam.

Doordat het een kleine manege was met maar 2-3 lessen per dag en men vaak op dezelfde pony reed viel het aantal verschillende ruiters mee.

Toch ben ik afgehaakt omdat ik er moeite mee had dat nadat ze met mij getraind had ik haar soms af moest geven om nog een les te lopen in plaats van haar als beloning weer terug te zetten, na te verzorgen en wat lekkers te geven.

Toen ik stopte vergat ze me wel op termijn. De blik van herkenning was na twee jaar niet meer terug te zien .

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:25

Koper schreef:
Eens met het bericht hierboven van Dani.

En gaan mensen nu echt serieus de TS aanraden om te grondwerken en om vooral veel te doen met het paard... het arme dier moet al zo veel, met dit pijnlijke lijf. Laat haar alsjeblieft juist zo veel mogelijk met rust. Snoepjes meebrengen prima (als de manege dat okee vindt), en een keertje extra poetsen (als het paard dat okee vindt) prima. Allerlei gekkigheid zoals grondwerken uithalen... helemaal niet prima. Zoek daar dan een verzorgpony voor of ga hard sparen en vraag aan de manege of de merrie te koop is.


Je mag vaak niet eens grondwerken met een manegepaard. En ik blijf erbij, niet proberen andermans problemen op te lossen. Gewoon gaan rijden en als dat je niet bevalt, op zoek naar een verzorgpony.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:23

0Lunerancea0 schreef:
AlwaysH schreef:

Ze bedoelt sowieso dat de stal elke twee weken leeggehaald wordt.
Neem aan dat er dagelijks drollen worden gebvist/wordt opgestrooid?


(offtopic)
Ga daar maar niet vanuit op maneges hoor. Waar ik reed werd eens in de week alles leeggehaald en daar moeten de paarden t mee doen


Ik heb veel maneges gezien, waar paarden er niet goed uitzagen, maar nog nooit waar de drollen er niet werden uitgevist. Opstrooien doen ze inderdaad niet overal (...) maar drollen scheppen word dan vak daarvoor in de plaats gedaan...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:49

Wat heeft TS nu aan die reacties over of het paard er niet goed uit ziet. Dat is toch helemaal niet leuk voor haar? Je kunt ook niet alles beoordelen van een foto en er worden veel overhaaste conclusies getrokken. Het paard is er niet niet lang, er komt een dierenarts bij, paarden hebben als toegang tot eten... Ik keur het niet goed maar zo abnormaal klinkt het niet als manege.

TS vindt dit paard gewoon leuk. Hartstikke mooi toch? Je kunt dit paard beter leren kennen, aandacht geven en misschien vaak op haar rijden, zodat je precies weet waar je moet doen om haar goed te laten lopen!

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:54

Sheran schreef:
Wat heeft TS nu aan die reacties over of het paard er niet goed uit ziet. Dat is toch helemaal niet leuk voor haar? Je kunt ook niet alles beoordelen van een foto en er worden veel overhaaste conclusies getrokken. Het paard is er niet niet lang, er komt een dierenarts bij, paarden hebben als toegang tot eten... Ik keur het niet goed maar zo abnormaal klinkt het niet als manege.

TS vindt dit paard gewoon leuk. Hartstikke mooi toch? Je kunt dit paard beter leren kennen, aandacht geven en misschien vaak op haar rijden, zodat je precies weet waar je moet doen om haar goed te laten lopen!


Precies. We kennen TS niet.

Maar TS, een band, dan zal je er vaak moeten zijn, veel er mee doen en niet alleen in de stal poetsen etc. Maar ik denk dat dat niet mogelijk is. Herkennen wel (vooral als ze gaat weten dat ze altijd snoepjes van je krijgt.... oeps :+ ) maar echt een band? Gok het niet

Edit:
TS ik zie in je topic over je vriendin een bericht staan waarin je zegt ‘een band met een manege paard kan niet, herkennen wel, maar echt ene band? Nee dat kan niet’ dus als je dat al weet? Waarom dan toch dit topic?

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:35

Ik heb lang niet alles hiervoor gelezen, maar even een on-topic reactie. Ik heb een bijrijdster die 1x per week voor mijn paard komt (en soms ook een aantal weken helemaal niet), en die heeft er wel degelijk een band mee gekregen. Dus je kunt op zich prima een band krijgen met een paard dat je maar af en toe ziet.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:44

Jessica_K schreef:
Ik heb lang niet alles hiervoor gelezen, maar even een on-topic reactie. Ik heb een bijrijdster die 1x per week voor mijn paard komt (en soms ook een aantal weken helemaal niet), en die heeft er wel degelijk een band mee gekregen. Dus je kunt op zich prima een band krijgen met een paard dat je maar af en toe ziet.


Maar keijgt jouw paard ook elke week 80+ mensen te zien?
Het scheelt natuurlijk of dat paard van iedereen die langsloopt een aai/ snoepje krijgt. Of dat er per dag ook 2 mensen op rijden. Er tig mensen mee lopen/poetsen. Ik denk dat jouw pard dat iet heeft en een stuk minder mensen ziet.

AmVe

Berichten: 2
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:44

Je kunt zeker een band opbouwen met een manege paard die je maar een aantal uur per week ziet! Ik heb zelf een kwpn merrie geleast op een manege die ik dan 3 uur per week reed. Naast mij werd ze ook gewoon ingezet voor de manege lessen en zag ze voldoende andere ruiters, maar ik had wel degelijk een band met haar en ze herkende me goed. Zelfs nou ik haar al meer dan een half jaar niet meer lease weet ze ontzettend goed wie ik ben en gedraagt ze zich anders bij mij dan bij de meeste ruiters. Dus je kunt wel degelijk een band opbouwen met een manege paard :) .

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:48

Toch moet ik heel eerlijk zeggen dat de band die ik nu met mijn eigen paard heb (ook al heb ik haar pas anderhalf jaar en zie ik haar niet meer dan 2 keer per week een half uurtje) onbeschrijfelijk is. Ik heb 7 jaar een bijrijdpaard gehad waarmee ik 3 keer per week alles deed (tot wedstrijden en weekendjes weg aan toe) en zelfs met dat paard had ik niet zo'n band. Is misschien een open deur omdat het mijn eigen paard is, maar het is wel een verschil!

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:02

Het is ook niet dat je standaard een innige band krijgt met elk paard die je regelmatig ziet. Net als met mensen

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 17:43

De mensen die constant commentaar liggen te geven over de eerste foto:
Hebben jullie ook nr deze gekeken?Afbeelding

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:48

Uiteraard. En zie jij daar een alert, blij paard met een vrolijke, frisse oogopslag? Ik niet.

En dat is niet om rot te doen tegen jou TS. Maar om je te wijzen op wat je zelf (nog) niet ziet. Liefde maakt blind. En dat is wat veel mensen hier je proberen duidelijk te maken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:53

Afbeelding

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:54

Offtopicreactie: Ik verbaas mij meer over het feit dat mensen dit een arm mager dier noemen en dat het zielig is dat ze in de lessen meeloopt.... Hebben jullie wel eens naar het gros van de paarden op andere maneges gekeken?
Merendeel van de paarden wat er loopt is nog in slechtere staat dan deze...

Niet dat ik dit probeer goed te praten want dit paardje lijkt ook niet gezond. maar niet minder dan het gemiddelde manegepaard. (helaas)



Ontopicreactie. Nee, dat denk ik niet, niet als je er maar 1x in de zoveel tijd komt en het paard nog veel meer andere mensen ziet.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:55

Koper schreef:
Uiteraard. En zie jij daar een alert, blij paard met een vrolijke, frisse oogopslag? Ik niet.

En dat is niet om rot te doen tegen jou TS. Maar om je te wijzen op wat je zelf (nog) niet ziet. Liefde maakt blind. En dat is wat veel mensen hier je proberen duidelijk te maken.


Vind het paard, met een te klein halter, ook niet goed ogen. Dit dier kan wel een leuk manegepaard worden, maar is er nog niet klaar voor. Een band heeft ze waarschijnlijk alleen met diegene die haar brok en hooi geeft.

En instructrices moeten ophouden met denken dat klanten een band met paarden kunnen opbouwen. Dat kan alleen als je intensief leased. En dan nog kunnen het sommige paarden gestolen worden.

Tis gewoon klantenbinding. En wat loopt ie goed bij jou... ooo hhh aaahhh... en jij er maar jaren komen.

Kan wel degelijk. Maar vaak is het gewoon misbruik van de paardenliefhebbers.

Als je echt een band wil. Zoek een bijrijdpaard!

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:56

SweetVanille schreef:
Offtopicreactie: Ik verbaas mij meer over het feit dat mensen dit een arm mager dier noemen en dat het zielig is dat ze in de lessen meeloopt.... Hebben jullie wel eens naar het gros van de paarden op andere maneges gekeken?
Merendeel van de paarden wat er loopt is nog in slechtere staat dan deze...

Niet dat ik dit probeer goed te praten want dit paardje lijkt ook niet gezond. maar niet minder dan het gemiddelde manegepaard. (helaas)


Ontopicreactie. Nee, dat denk ik niet, niet als je er maar 1x in de zoveel tijd komt en het paard nog veel meer andere mensen ziet.



Mja.. ik geloof je direct. Ben er al jaren niet geweest en die keren dat ik bijvoorbeeld wedstrijden had... en eens om het hoekje keek. Waren de paarden dof, niet gelukkig, reageerden nukkig. Zogen lucht..

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:26

Moderatoropmerking:
Zouden jullie het verder on-topic willen houden? Het punt over de toestand van het paard is nu wel gemaakt.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:40

Zelf heb ik 1 x een band gehad met een manege pony. Pony was bij iedereen gemeen, behalve bij mij. De hele manege had het ook altijd over mij en de pony. Maar zeldzaam is het wel. Heb het zelf 1 x meegamaakt en verder nog nooit eerder gezien.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:46

Ik had ook een band gehad met De Bruin op de Capelse Manege, ok hij deed soms wat knorrig en boos maarja, zo was hij nou eenmaal...

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:57

De Bruin was zo leuk <3

Maarja het ligt ook aan het paard TS

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:59

Trui schreef:
De Bruin was zo lief <3

Maarja het ligt ook aan het paard TS

Ja, 99,99% was hij superbraaf en die ene 00,01% was hij was stoutjes maar dat ging altijd in een oogwenk over! :D

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:00

Even het off-topic compenseren met het on- topic.

Zie nu allemaal capelse naampjes in je profiel, leuk!


En TS, al wat tips uitgevoerd?

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:26

Trui schreef:
Even het off-topic compenseren met het on- topic.

Zie nu allemaal capelse naampjes in je profiel, leuk!


En TS, al wat tips uitgevoerd?

Ik heb daar gereden :) :)