Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101270
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:35

De bedoeling is natuurlijk dat je met je lijf gaat rijden en niet met je stem. Dat je dat nog doet als je klein/jong bent en op lager niveau is te begrijpen maar je moet ernaar streven om uiteindelijk met zo min mogelijk lichamelijke hulpen je paard te rijden. Stemhulpen dus helemaal niet uiteindelijk...


Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:51

Bellatrix schreef:
De bedoeling is natuurlijk dat je met je lijf gaat rijden en niet met je stem. Dat je dat nog doet als je klein/jong bent en op lager niveau is te begrijpen maar je moet ernaar streven om uiteindelijk met zo min mogelijk lichamelijke hulpen je paard te rijden. Stemhulpen dus helemaal niet uiteindelijk...

Dank je, Bellatrix! Daar is nog werk aan de winkel, maar ze rijdt net 2,5 jaar dus dat is helemaal prima. ;) Ik vind het alleen wel sneu dat ze daar nooit op is gewezen tijdens de lessen, ook niet tijdens een speciale oefenles voor dit proefje (waarbij ze ook stemhulpen gebruikte).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101270
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:53

Ja, ze zouden het in de lessen moeten aangeven. :j Ik hoor ook nog wel eens stemhulpen bij de F1 tot en met F3/4 en daar maak ik wel een opmerking over, ik trek geen punten af op dat niveau maar ik geef het wel aan. Bij de hogere proeven wil ik het wel eens 1x door de vingers zien maar als het vaker gebeurd trek ik wel punten af...

Laura_
Berichten: 5379
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:44

Ik heb wel eens een hele proef tegen mijn paard zitten praten met goedzo meisje, braaf meisje haha. Wel altijd zoveel mogelijk uit het zicht bij de jury :+. Nooit wat over gehoord en ik rij de F14. Weet inderdaad wel dat het niet mag :+

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:46

Laura_ schreef:
Ik heb wel eens een hele proef tegen mijn paard zitten praten met goedzo meisje, braaf meisje haha. Wel altijd zoveel mogelijk uit het zicht bij de jury :+. Nooit wat over gehoord en ik rij de F14. Weet inderdaad wel dat het niet mag :+

:) :) Ik zei al tegen m'n dochter: doe het volgende x dan aan het andere eind van de bak...

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:54

Bellatrix schreef:
Ja, ze zouden het in de lessen moeten aangeven. :j Ik hoor ook nog wel eens stemhulpen bij de F1 tot en met F3/4 en daar maak ik wel een opmerking over, ik trek geen punten af op dat niveau maar ik geef het wel aan. Bij de hogere proeven wil ik het wel eens 1x door de vingers zien maar als het vaker gebeurd trek ik wel punten af...

Ik denk idd. dat de jury het er als opmerking bij had gezet. Maar vond over het geheel erg streng en uiteenlopend gejureerd vergeleken met vorige proefjes. Moeilijk uit te leggen aan een 11-jarige die haar stinkende best doet dat ze de ene keer als eerste eindigt met 226 punten, en de andere keer voor precies dezelfde proef zonder promotiepunt naar huis gaat, terwijl ze voor haar gevoel (en mijn bescheiden indruk) helemaal niet slechter had gereden.

xxxmh

Berichten: 3449
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:06

Mamasita45 schreef:
Bellatrix schreef:
Ja, ze zouden het in de lessen moeten aangeven. :j Ik hoor ook nog wel eens stemhulpen bij de F1 tot en met F3/4 en daar maak ik wel een opmerking over, ik trek geen punten af op dat niveau maar ik geef het wel aan. Bij de hogere proeven wil ik het wel eens 1x door de vingers zien maar als het vaker gebeurd trek ik wel punten af...

Ik denk idd. dat de jury het er als opmerking bij had gezet. Maar vond over het geheel erg streng en uiteenlopend gejureerd vergeleken met vorige proefjes. Moeilijk uit te leggen aan een 11-jarige die haar stinkende best doet dat ze de ene keer als eerste eindigt met 226 punten, en de andere keer voor precies dezelfde proef zonder promotiepunt naar huis gaat, terwijl ze voor haar gevoel (en mijn bescheiden indruk) helemaal niet slechter had gereden.


Het is en blijft helaas een jury sport. Weet er alles van..

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:14

Je kunt je afvragen of de andere jury niet heel erg soepel was.

Precies een zelfde proef rijden kan bijna niet. Dan is het interessant de feedback op de protocollen te bekijken.

Zelf vind ik klikken met de tong ernstiger dan braaf zeggen. Klikken geeft aan dat de beenhulp niet goed doorkomt en de ruiter nog niet over voldoende kennis/vaardigheid beschikt om dat op te lossen.

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:18

xxxmh schreef:
Het is en blijft helaas een jury sport. Weet er alles van..

Zo is het. En dan heb je zelf de keuze om ook van de teleurstellingen wat te leren, of om te blijven hangen in klagen over de jury. Of geen proefjes meer te rijden. ;)
Laatst bijgewerkt door Mamasita45 op 22-01-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:30

Ilja000 schreef:
Je kunt je afvragen of de andere jury niet heel erg soepel was.

Precies een zelfde proef rijden kan bijna niet. Dan is het interessant de feedback op de protocollen te bekijken.

Zelf vind ik klikken met de tong ernstiger dan braaf zeggen. Klikken geeft aan dat de beenhulp niet goed doorkomt en de ruiter nog niet over voldoende kennis/vaardigheid beschikt om dat op te lossen.

We hebben de protocollen van beide proefjes erbij gepakt, en ook de filmpjes van beide proeven. Beide keren F4A, dus in die zin heel goed te vergelijken. Het is lastig te zien of ze de ene keer echt veel eerder bij de letter was dan de andere keer, of dat die volte de ene keer nou heel veel meer te groot was dan de andere keer. Maar dat soort fouten zijn door de ene jury met een 6 (en een opmerking) beoordeeld en door de andere met een 5 of zelfs 4. Dan denk ik dat de ene jury zoiets gewoon zwaarder aanrekent dan de andere. En dat kan natuurlijk. Gaat me er ook niet om de punten in twijfel te trekken hoor, we gaan er gewoon van leren.

Maar ze zat nu echt wel de hele tijd te klakken, dat is duidelijk niet de bedoeling. :D Had alleen voor haar teleurstelling gescheeld als ze had geweten dat het niet mocht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101270
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:44

Mamasita45 schreef:
Bellatrix schreef:
Het is en blijft helaas een jury sport. Weet er alles van..

Zo is het. En dan heb je zelf de keuze om ook van de teleurstellingen wat te leren, of om te blijven hangen in klagen over de jury. Of geen proefjes meer te rijden. ;)


Je quote het verkeerd, ik heb dit niet gezegd. :+

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:56

Bellatrix schreef:
Je quote het verkeerd, ik heb dit niet gezegd. :+

Owjee, sorry! Ik kreeg een melding dat er maar twee (?) quotes in een bericht kunnen, dus toen heb ik wat van die codes weggehaald. Net de verkeerde blijkbaar... |( Hoop dat ik het nu wel goed doe, hahaha!
Heb het aangepast, nu staat het er wel goed.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101270
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:24

Thanks! :D


Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:09

Moet je met het rijden van een FNRS wedstrijd met eigen paard ook nog toestemming vragen van de manege houder voor been beschermers?
En is knotten/wit dekje een must of optioneel? :)

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101270
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:04

Knotten/wit dekje is optioneel voor zover ik weet. Knotten is wel netjes natuurlijk maar als de manen van je paard netjes eruit zien (netjes even lang) dan is dat prima. Hengstenvlecht kan ook als het er maar verzorgd uit ziet.

Wat been bescherming betreft...dat weet ik eigenlijk niet maar als je daar altijd mee rijdt en je geeft dat door aan de manegehouder dan zal dat prima zijn.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:24

Beenbescherming in overleg.
Knotjes, dekjes etc naar wat gebruikelijk is op het bedrijf. De jury mag beoordelen in het onderdeel verzorging, soms gesplitst in ruiter en paard. De ene jury geeft een standaard cijfer, de ander beoordeelt naar eigen inzicht.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:49

Ik ga vanmiddag de F9 rijden en kwam er met het inschrijven van de paarden iets te laat achter dat er zoveel doorzitten inzit :o Het paard waarop ik rijd, kan ik nog niet zo goed op doorzitten. Dit gaat beter als hij iets rustiger loopt.
Wat is belangrijker in de F9:
- een goed tempo van het paard, maar zijn houding is minder netjes en daarmee ook de mijne
-of een tempo zonder impuls, waarbij hij meer ontspannen loopt en ik daardoor iets netter zit?

Dakota F12+1 / L1+4

x_naom
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-17

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:29

Hallo ik vroeg me laatst iets af en aangezien de wedstrijden er weer aankomen wil ik wel weten hoe dat onderdeel beoordeeld word.
In de F8 heb je de gebroken lijn doorzitten met daarbij een volte 10 meter. Het paard waar ik dit op deed (en de volgende ga rijden) vind dat nogal lastig en springt dan aan in galop. Ik neem hem dan wel weer direct terug maar ik vroeg me af hoe dat beoordeeld word.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:16

Dat hangt helemaal af van het moment, de hulpen die jij geeft.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:42

Voor de f13, aangalloperen op C:

Paard in kwestie valt uit elkaar hoe ik het ook probeer en hoevaak ik het ook geoefend heb. Onspanning is weg en paard gaat verder in een vlotte draf, gaat in de hoek erna in galop.
Hierna zijn we allebij de ontspanning kwijt.

Of liever in de hoek ervoor of erna aangalloperen en complete ontspanning behouden met het risico "te vroeg" of "te laat" erbij?

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.


Laura_
Berichten: 5379
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:45

Ik zou zelf kiezen voor het risico met de opmerking te vroeg of te laat erbij, maar ik ben geen jury!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:11

Hangt helemaal van de situatie en jouw houding, zit en hulpen af.

Tilmar

Berichten: 3296
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:35

De oefening is bij C aanspringen omdat het moelijker is om aan te springen op een recht stuk als in een bocht.

Eerder of later aanspringen is dus meer dan niet op de juiste plek, het maakt de oefening makkelijker.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

nienke555

Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:39

Weten jullie ook of je met een roze-onderlegde neusriem mag starten (in de F4)? Mijn zusje heeft namelijk zo'n neusriem gekregen, en zou daar behalve in de lessen misschien ook tijdens de wedstrijden mee willen rijden.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:27

Even overleggen met de manegehouder


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker