Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:39

cindyheyyou schreef:
Heey ik had een vraagje over de wedstrijden (vaardigheid en S-proeven) :D
Afgelopen zondag heb ik Vaardigheid 2 & S30 gestart.
Eerst werd er gezegd dat S30 niet mocht, omdat ik vaardigheid niet had afgerond. Anderen hadden zich ook daarvoor ingeschreven terwijl die de vaardigheid ook niet hebben afgerond. Ik dus nog een keer navragen en toen heeft degene die bij de FNRS bij het secretariaat zit, erover gebeld en k mocht dus ook de S30 starten.
Ik ben zelf best angstig voor springen en ik durf niet heel veel hoger.
vaardigheid 2 heb ik nu 2x gehaald en ik moet dus over naar de vaardigheid 3.
Maar de vaardigheid 3 is boven wat ik durf qua hoogte. heel misschien zou ik de stijltjes wel durven maar de oxer durf ik echt niet. Nu is er tegen mij gezegd dat ik wel nog de vaardigheid 3 moet afronden om verder te kunnen gaan met de S proeven, dat ik wel vaardigheid & een S proef mag starten, maar niet alleen een S proef. Klopt dat?

Volgens het reglement mag je ook gewoon springen starten, maar de manege mag aanvullende regels maken.

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:21

Haha ik ben benieuwd, Ynskek, jureer jij morgen in Blokker? Ik keek even op de startlijst (ik rij niet) en de naam vd jury zag eruit als een boktnaam :D

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:34

Staat de theorietoets per niveau eigenlijk vast, of zijn er meerdere versies? Stel je hebt een theorie de eerste keer niet gehaald, krijg je dan de tweede keer dezelfde toets?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:36

er is een A en een B versie van de Theorie

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:09

Mijn dochter gaat dit weekend voor het eerst de F12 proef rijden. Volgend weekend is er bij een rijvereniging bij ons in de buurt de mogelijkheid om de BB dressuurproef te rijden. Heb ik het nu goed begrepen dat zij daar gewoon aan mee mag doen, zonder gevolgen? Dus dat ze na de F12 door kan gaan met het zilver gedeelte?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:19

Zilver bestaat uit f13, 14 en 15, bb, b en l.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:31

sas66 schreef:
Mijn dochter gaat dit weekend voor het eerst de F12 proef rijden. Volgend weekend is er bij een rijvereniging bij ons in de buurt de mogelijkheid om de BB dressuurproef te rijden. Heb ik het nu goed begrepen dat zij daar gewoon aan mee mag doen, zonder gevolgen? Dus dat ze na de F12 door kan gaan met het zilver gedeelte?


Let ook op dat er verschil is of de wedstrijd op een FNRS manege wordt georganiseerd of een KNHS wedstrijd is.
Voor de B en L kan je bij de FNRS promotiepunten rijden die in het paspoort worden afgestempeld, bij de KNHS moet je een startkaart hebben en worden winstpunten bij de KNHS geregistreerd.

Overigens mag je BB zonder startkaart bij de KNHS rijden, dus dat klopt. Je moet wel lid zijn van de KNHS, maar dat ben je ook als je een FNRS paspoort hebt.

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:56

Dank je. De F12 vindt plaats bij een FNRS manege, de BB proef is een KNHS wedstrijd. FNRS paspoort hebben we. BB wedstrijdje zien wij meer als een "snuffelstage", maar ik wilde even zeker weten dat als ze hier aan mee gedaan heeft, ze daarna de F proeven kan vervolgen en niet opeens B moet gaan starten of iets dergelijks (gevalletje klok en klepel waarschijnlijk).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:44

Hee, ik wil binnenkort de overstap maken met mijn bijrijdpaard van FNRS naar KNHS. Nu was het altijd zo dat je na behalen F12 diploma de overstap kon maken naar meteen L1 ipv eerst weer de hele B door te moeten..Heb mijn F12 behaald voor de omschakeling naar de nieuwe f proeven..hoe zit dit nu?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:53

Loes1996 schreef:
Hee, ik wil binnenkort de overstap maken met mijn bijrijdpaard van FNRS naar KNHS. Nu was het altijd zo dat je na behalen F12 diploma de overstap kon maken naar meteen L1 ipv eerst weer de hele B door te moeten..Heb mijn F12 behaald voor de omschakeling naar de nieuwe f proeven..hoe zit dit nu?

De manegestartkaart bestaat niet meer, dus je zult een combinatiekaart aan moeten vragen.
Er is met de nieuwe proeven sprake van een doorlopende leerlijn, dus de nieuwe f15 sluit aan op de b.
Je zult dus gewoon volgens de KNHS reglementen moeten starten alsof je nooit fnrs gereden hebt.

Overigens gold die overstap voorheen alleen voor de manegestartkaart en niet voor de combinatiekaart.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:54

Ik duidde inderdaad ook op de combinatiekaart, kon mij herinneren dat kennisen dit ook hadden gedaan en toen wel direct L1 mochten starten. Dit is wel jammer :( Maar dan wordt t even doorbijten tot we eindelijk L1 mogen.

MariekeRomy
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-06-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:28

Hi,

Over twee weekjes ga ik een f8 proefje rijden, en daar zit een figuur in wat ik niet helemaal begrijp:
Je komt in draf aanrijden
B afwenden arbeidstap, op de lijn b-e enkele seconden halthouden, e linkerhand arbeidsdraf.

Moet je dan tijdens je wending bij b naar arbeidsstap gaan? En moet het halthouden onder x? Moet je na het halthouden gaan draven of pas bij de wending bij E?

Hebben jullie verder nog dingen waar erg op gelet word bij f8??

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:49

pippieloverx,
als ik het goed heb, moet je eerst afwenden en daarna overgaan naar stap.
halthouden hoeft niet onder x als dat niet staat aangegeven. het gaat erom dat je laat zien dat je de overgang naar halthouden netjes uitvoert.
als je bij e op de linkerhand bent gegaan moet je weer draven.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:03

Even een vraagje:

Mag je bij de fnrs zonder plastron rijden? Ik heb een showshirt zoals deze:

Afbeelding

Ik vind met deze mooie shirts dat de opstaande rand te dik is waardoor mijn plastron veel te straks zit maar ik dacht met zo'n shirt is het dan wel nodig? Ik rijd dressuur proeven.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:38

xxxmh schreef:
Even een vraagje:

Mag je bij de fnrs zonder plastron rijden? Ik heb een showshirt zoals deze:

[ [url=m/DBOjJN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind met deze mooie shirts dat de opstaande rand te dik is waardoor mijn plastron veel te straks zit maar ik dacht met zo'n shirt is het dan wel nodig? Ik rijd dressuur proeven.


Volgens het reglement is plastron niet meer verplicht.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:25

Was een plastron dan ooit wel verplicht? Ik reed altijd wedstrijden met zo'n los kraagje op mijn blouse. Zag er dan net zo uit als dit. Nooit wat op gehoord. Vind dit wel een heel mooi shirt. Waar is dat te koop als ik vragen mag?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:38

truus1957 schreef:
Was een plastron dan ooit wel verplicht? Ik reed altijd wedstrijden met zo'n los kraagje op mijn blouse. Zag er dan net zo uit als dit. Nooit wat op gehoord. Vind dit wel een heel mooi shirt. Waar is dat te koop als ik vragen mag?


Bij de epplejeck! Ik heb m ook :) As vrijdag heb ik mijn eerste concours er mee. Dus ben erg benieuwd.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:17

truus1957 schreef:
Was een plastron dan ooit wel verplicht? Ik reed altijd wedstrijden met zo'n los kraagje op mijn blouse. Zag er dan net zo uit als dit. Nooit wat op gehoord. Vind dit wel een heel mooi shirt. Waar is dat te koop als ik vragen mag?


https://www.ej.nl/ruiter/wedstrijd/show ... 12583.html en nu in de aanbieding!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:16

Top! Dank jullie wel

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:16

truus1957 schreef:
Was een plastron dan ooit wel verplicht? Ik reed altijd wedstrijden met zo'n los kraagje op mijn blouse. Zag er dan net zo uit als dit. Nooit wat op gehoord. Vind dit wel een heel mooi shirt. Waar is dat te koop als ik vragen mag?

Plastron was vroeger verplicht bij het wedstrijdjasje.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:15

Ik heb ook even een vraagje.
Ik heb in de F6 een proefje gereden vorig jaar, en mag nu in het Springen starten.
Nu heb ik gekozen om eerst een keer vaardigheid te gaan doen, va2.

Mag ik de volgende wedstrijd dan va3 starten?
En de keer daarop s50 of s60 parcours starten?

En zo niet, wat mag wel?

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:53

Je mag tegenwoordig met de instructeur overleggen op welk niveau je instroomt. Je hoeft dus geen F6 meer te zijn om te mogen springen.
De manege mag hier wel van afwijken overigens.
Dus even op je manege navragen wat zij denken wat jij kan starten.

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:35

Vraagje: mijn dochter kreeg gisteren als commentaar op haar F4 proefje mee dat ze 'te veel stemhulpen' gebruikte. Daar is in de les nooit wat van gezegd, en ook in het FNRS boek kan ik niet terugvinden dat stemhulpen niet (te veel) mogen. Hoe zit dat nou precies?
Laatst bijgewerkt door Mamasita45 op 22-01-18 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:39

In principe zijn tijdens een proef stemhulpen niet toegestaan.

Nu wil ik persoonlijk bij lagere niveaus het indien met mate gebruikt nog wel eens door de vingers zien. Maar dat zal geheel persoonlijk zijn voor de jury. Technisch gezien is de opmerking terecht als je dochter stemhulpen gebruikt heeft.

De exacte situatie kan ik niet geheel over oordelen hoe ik het zou doen omdat ik er niet bij geweest ben.

Mamasita45
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:58

Dankjewel Ynskek, duidelijk! Nee, ze heeft wel veel met haar stem gewerkt (klakken), in de oprechte overtuiging dat dat prima was - en beter dan maar blijven aandrijven met been of zweep (ze reed op een pony die nogal de neiging heeft om terug te sukkelen in draf). Dus de opmerking was terecht (kan niet helemaal nagaan of ze er ook echt aftrek voor gekregen heeft, het zal vast hebben meegewogen). Maar dan is het dus aan haar manege en instructrice om hun ruitertjes daar op te wijzen.