Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie_R
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-17

Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 21:21

Mijn dochters van 7 en 10 jaar hebben een Shetlander die op de manege in de wei staat. De bedoeling was dat zij met deze pony in de manegelessen mee zouden gaan rijden. Leuk met de eigen pony en dit scheelt ook nog eens in leskosten.

Zowel mijn dochters als ik vinden het lastig hoe we dat aan gaan pakken dus vooralsnog rijden ze de manegelessen op manegepony's en daarbuiten af en toe op de eigen pony. Waarschijnlijk houden we dit samen in stand :o ik vind het zelf nl spannend omdat ik niet weet hoe onze eigen pony en de manegeponys op elkaar zullen reageren en mijn dochters zijn hierom ook wat terughoudend. Onze pony is een superbraaf beestje, soms een beetje uitprobeerderig maar als mn dochters duidelijk zijn in hun hulpen, dan geeft hij het ondeugende snel op :D

Hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken? Eerst een aantal privelessen op de eigen pony nemen zodat ze zelfverzekerder zijn om er ook mee in de les te gaan rijden? Of gewoon een keer proberen zodat ze weten hoe het is? De instructrice heeft gezegd dat ze het gewoon een keer kunnen proberen, maar m'n dochters vinden dat dus nogal spannend en ik wil ze ook niet dwingen omdat ik bang ben dat dat averechts werk.
Ze willen allbei erg graag in de les blijven rijden: het sociale met paardenvriendinnetjes vinden ze erg leuk.

Hoe hebben jullie dit aangepakt/zouden jullie dit aanpakken?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:25

Een ander ruitertje uit de lesgroep dat al wat beter kan rijden een paar keer op jullie pony in de les mee laten rijden? Zodat die eventueel 'moeilijk' gedrag naar de andere lesponies kan corrigeren? Dan zie je vanzelf of het goed gaat.
Vaak vinden kinderen dat nog leuk om te doen ook. Ik was vroeger, heel lang geleden, ook altijd de vrijwilliger op de manege om nieuwe ponies en paarden uit te proberen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-01-17 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:25

Gewoon een les inplannen, en de rijdende dochter voorbereiden op de mogelijke gebeurtenissen: pony kan een bokje geven , pony kan eens keer schrikken van een ander paard, maar dat is normaal en dochter kan al goed genoeg rijden om de pony dan weer bij de les te halen. Daarnaast is de instructrice er om te helpen bij het hoe en wat van het introduceren van een nieuw paard in de les.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:27

Als de meiden duidelijk genoeg zijn met hun hulpen, zouden ze het gewoon een keer moeten kunnen proberen. Staat de pony bij andere ponies van die manege in de wei?

Een aantal privélessen kan nooit kwaad, zo krijg je meer 1-1 aandacht, en zullen ze misschien inderdaad net nog ietsjes beter voorbereid zijn op het meelessen in de manegelessen.

Desnoods een privéles, dan een keer hetzelfde, maar dan met een manegepony erbij, en dan wellicht een paar manegeponies (ik weet niet hoe groot jullie lesgroep is)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:28

De eerste keer er langs blijven lopen tot dochter zich vertrouwd voelt.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:29

Ik zou met een eigen pony zeker privé lessen gaan volgen daar hebben ze veel meer aan dan een groepsles.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:31

Is het een idee om een privéles in te plannen met beide dochters? Dan kun je er 1 op een manegepony laten rijden en de ander op de eigen pony. Kun je een beetje zien wat er gebeurt met een 'vreemde' pony erbij, maar zijn ze wel vertrouwd met zijn 2en. Eventueel kun je ze dan nog halverwege de les laten wisselen.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:32

Ik begrijp uit je verhaal dat er minstens 2 verschillende weides op de manege zijn: 1 voor de manegeponies en 1 voor de pensionponies, dus ze komen elkaar daar niet tegen?
Als je shet wel gewend is aan andere (pension)ponies omdat ie daarmee in de weide staat, lijkt mij dat er geen probleem is in de les. Als dan ook nog door de instructrice opdracht wordt gegeven om voldoende afstand te houden in de les zou het al gauw goed moeten gaan. Je dochters worden alleen zekerder door het te doen.

De optie van mirriezz is trouwens ook een goede.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:37

Het heeft beiden voor- en nadelen. Privéles heb je veel meer aan je les, maar bij een groepsles leer je veel beter rekening te houden met anderen en ook de pony zal, mochten er wedstrijden worden gereden, niet zo onder de indruk zijn van drukke losrijterreinen.

Ik denk dat het voor je dochters wel goed is om eerst wat privélessen te krijgen, inderdaad om de redenen die je zelf noemt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:38

hier is dochter nog te klein, maar ik zou toch kiezen voor doorbijten.
Het idee van miriezz is natuurlijk prima in de overgang naar je eerste plan. en dan een volgende les er bij met de pony.
staat de pony ook op de weide met les ponys? zo ja dan is de rangorde al bepaald.

maar hebben je dochters veel schrik om dat te moeten doen, dat kunnen ze wel over brengen op de pony en dan gaan juist de ponys rebeleren (meestal).
Volgens jou verhaal kunnen ze het aan, bespreek ook wat te doen als het gebeurt en hoe pakken ze dat aan .
benadruk dat ze daar ook van kunnen leren, maar leg er geen druk op.

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:36

Ik zou dan eerst voor het vertrouwen wat privé lesjes doen.
En van daaruit opbouwen naar de groepsles.
Desnoods door eerst idd met eigen en manege pony samen te gaan lessen.
En een keer een gevorderd ruitertje de pony in de groep te laten rijden.

Vertrouwen in de pony ben je in 5 minuten verloren en het duurt jaren voor je dat terug hebt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:38

Ik neem aan de de manege eigenaar jullie hierin het beste kan adviseren?
Die kent de kinderen en de pony's.....

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:42

Toen ik mijn shetlander net had, heb ik hem ook eens meegenomen naar de manege waar ik werk.
Ik wist niet hoe hij zou reageren. Maar daar kom je maar op 1 manier achter, door gewoon te doen.
Het is allemaal goed gekomen. Enkel een paar paardjes 'van de oude garde' hadden volgens mij nog nooit zo'n klein paard gezien :') :') Die hadden echt zoiets 'wat is dat?!'
Maar ondanks dat, ging het goed. Als de pony's van de manege goed opgevoed zijn en jij je shetlander goed bij je kunt houden en hij/zij jou vertrouwd, moet dat gewoon goed komen. En gaat het niet goed, dan weet je dat ook. Kun je altijd nog stoppen.
Ik heb met mijn shetlander eerst meegelopen aan een touwtje tussen de rest, daarna ging er een meisje op.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:42

sneeuwpop schreef:
Ik neem aan de de manege eigenaar jullie hierin het beste kan adviseren?
Die kent de kinderen en de pony's.....
Zo'n typische bokt dooddoener. Lijkt me niks mis met advies vragen aan verschillende mensen in plaats van op de mening van een persoon afgaan.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:58

Als de kids het nog heel spannend vinden is het misschien handig om eerst te beginnen met een privéles en 1 of 2 lessen later bij dezelfde instructeur de groepsles in gaan.

Jessie_R
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-17

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 15:50

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik vind het allemaal heel goede ideeën en het geeft me ook vertrouwen dat we het gewoon aan moeten gaan om het te ervaren :)
Misschien dat ik voor safe ga en het met ze op ga bouwen in fasen: eerst privé met alleen eigen pony/privé met manegepony erbij, daarna samen in de groep en daarna gewoon alleen in de groep (ze zitten in verschillende niveau's/groepen. Ik zal dit ook met hun instructrice bespreken.
Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reactie.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:52

Verstandig besluit Jessie! Het moet een positieve ervaring voor alle partijen zijn, dus lekker rustig uitbouwen.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:29

Klinkt als een goed plan Jessie_R. Ik wens je meiden veel rijplezier!

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:51

Is het een idee om lid te worden van een ponyclub/rijvereniging? Waarschijnlijk minder combinaties in de les dan op de manege en toch het sociale aspect voor je meiden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:39

Nies_ schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik neem aan de de manege eigenaar jullie hierin het beste kan adviseren?
Die kent de kinderen en de pony's.....
Zo'n typische bokt dooddoener. Lijkt me niks mis met advies vragen aan verschillende mensen in plaats van op de mening van een persoon afgaan.


Als er iets een "bokt dooddoener" is, dan is het wel reageren op een reactie met de woorden "bokt dooddoener" . :')

Zoals jij je mening hebt, heb ik de mijne.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:38

Jessie_R schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties! Ik vind het allemaal heel goede ideeën en het geeft me ook vertrouwen dat we het gewoon aan moeten gaan om het te ervaren :)
Misschien dat ik voor safe ga en het met ze op ga bouwen in fasen: eerst privé met alleen eigen pony/privé met manegepony erbij, daarna samen in de groep en daarna gewoon alleen in de groep (ze zitten in verschillende niveau's/groepen. Ik zal dit ook met hun instructrice bespreken.
Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie reactie.


Lieve Jessie R, jij, als moeder, weet het allerbeste wat goed is voor je kinderen en pony. Blijf daarbij! Blijf bij je gevoel, je intuïtie.. onthoud: jij verdient niet je geld ermee, een manege eigenaar wel, dus laat je niet zomaar iets wijsmaken wat eigenlijk niet goed voelt.
Succes!!!

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:48

Ik heb altijd beide gedaan toen mijn pony op een manege stond. Elke week 1 uur prive en 1 uur groepsles.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:57

Gewoon doen!
Wij hebben regelmatig eigen pony's tussen de manegelessen, en de ervaring is dat ze niet zomaar onder de indruk zijn van andere paarden. Als je zelf uitstraalt dat het gewoon kan dan zullen je dochters zich ook zekerder voelen. Evt kan er in het begin even iemand in de buurt mee lopen, maar dat lijkt me nog niet eens nodig.

Jessie_R
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:30

Triompf-momentje :) Zaterdag hadden mijn dochters weer manegelessen en mijn oudste dochter wilde heel graag op haar eigen pony in de mangeles. Haar (lievelings)juf was er voor de laatste keer |( en mijn dochter had zich voorgenomen dat ze in die les toch echt voor het eerst met onze pony tussen de manegepony's wilde rijden.
Ik wilde haar nog op een manegepony praten (ja, ik weet het, hier was ik echt de tegenwerkende factor, echter geheel vanuit spanning/angst) maar ze begon te huilen en zei dat ze nu eindelijk de moed had om het te doen. Ik heb mijn excuus aangeboden :o en haar gelijk gegeven en gezegd dat ik het supergoed van haar vond.
En de les ging supergoed!!!! Geen gedoe tussen pony's. Er reed ook een groot paard mee en die keek wel verrast op naar zo'n kleintje maar dat was alles.
Ben zo trots op haar! Baalde wel van mijn eigen reactie dat ik haar toch op een manegepony wilde laten rijden maar ze heeft me goed gecorrigeerd ;) (stoere meid!)
Positieve ervaring voor ons allebei :D

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Eigen pony: manegeles en/of priveles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:49

Wat een heerlijke update. You go girls!

Supergaaf dat je jij durfde loslaten en je dochter durfde doorpakken. Zo zie je maar, met communicatie en respect kom je een heel eind.