Proefles meerdere maneges

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:58

Hallo allemaal!

Hartstikke nieuw hier en meteen een vraag. Ik ben een volwassene die gaat paardrijden. Ik ken de héle basics wel (lees: ik kan erop en eraf en stappen) maar heb echt les nodig.
Vroeger kon ik nooit op paardrijden omdat ik allergisch was, daar ben ik nu overheen gegroeid gelukkig.

Ik ben 30+ en alles is nieuw. Nu heb ik 2 maneges die me qua locatie en professionaliteit aanspreken. Eigenlijk wil ik bij beide een les volgen, de eerste les bij de ene manege staat al gepland.

Maar is dat niet raar? Bij 2 maneges een les nemen en dan kijken welke beter bevalt? Ik ben dan weer zo'n muts die bang is iemand voor het hoofd te stoten. Ik weet ook niet wat normaal is haha.
Dus vandaar de vraag: zouden jullie op voorhand kiezen op basis van het kijken (dat heb ik al wel gedaan) of toch bij beide een privélesje nemen?

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:03

Groot gelijk om bij allebei een lesje te nemen. Het gaat er niet alleen om welke 'beter' is maar ook welke beter bij je past. Dus gewoon proberen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:13

Nee hoor, niks geks aan om bij beiden een proefles te nemen!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:21

Daar is het per slot van zaken een proefles voor. Bedenk wel dat je op een manege als het goed is leert rijden. Je leert er geen fluit over het "paard". Om dat te leren zul je misschien wat "stages" bij paardeneigenaren voor jezelf moeten regelen.

Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 21:25

mrie schreef:
Daar is het per slot van zaken een proefles voor. Bedenk wel dat je op een manege als het goed is leert rijden. Je leert er geen fluit over het "paard". Om dat te leren zul je misschien wat "stages" bij paardeneigenaren voor jezelf moeten regelen.


Het paard als dusdanig ken ik gelukkig wel, door mensen in mijn omgeving met paarden. Ik heb ook vaak genoeg schijt gehad aan de allergie en heb weleens gereden, verzorgd, et cetera. Dus dat scheelt al wel iets, het gaat me in eerste instantie nu om het leren rijden :)

Bedankt voor de reacties trouwens, ik heb meteen de andere manege naar gading gemaild om een lesje in te plannen! Nog tips waar ik op moet letten? Ik ben een echte dierenliefhebber, dus de omgang met de paarden moet in eerste instantie natuurlijk goed zijn, maar verder?

Beide maneges zijn trouwens groot en 'bekend' dus ik kom niet in een schimmige achterafstal terecht, dat scheelt al.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:04

Ik verplaats dit topic naar Manegepraat omdat het daar beter past.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:13

Ik vind de communicatie met de instructie altijd heel belangrijk. Krijgen alle mensen genoeg aandacht. Moet je allemaal hetzelfde doen of kun je werken op het niveau waar je gebleven bent. Brengt ze jou die eerste les zaken als de bakregels bij... (best handig om te kennen) Wat vertelt ze je over je paard. Praten de mensen met elkaar? helpen ze elkaar?
De instructie moet jou helder kunnen vertellen wat zij wil dat jij doet, ook moet ze je helpen je paard te begeleiden. Als je paard omvalt van het sloffen dan heb jij geen goede les, als jij maar wat rondhobbelt op een verder best vlot paard dan heb je ook geen goede les.

Kijk vooral goed naar hoe de instructie omgaat met je lesgenoten die al langer les hebben. Jij bent nieuw dus krijg jij alle aandacht, maar hoe gaat de instuctie om met mensen die er al langer lessen. Je kunt ook na de les bij je collega's informeren wat zij er van vinden en wat zij zouden willen verbeteren. Als je dat nou bij beide maneges doet dan weet je heel wat en kun je beter vergelijken.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:35

Het is een prima idee om een paar verschillende proeflessen te nemen, en eens te kijken wat je beter bevalt. Ik heb dat ook gedaan. :j
(En dat was ook heel informatief. In de ene les paste ik wel, bij de andere niet echt. Dat ging niet om priveles trouwens maar om groepsles, maar is net zo goed nuttig.)

Een instructeur moet wel een beetje bij jou passen. Dingen die ik belangrijk vind bij het les krijgen:
- voel ik me veilig - word ik niet opgezadeld met gevaarlijke paarden of situaties die echt link zijn?
- Is het leuk? (Belangrijk! Ik rij voor mijn plezier.)
- Krijg je aanwijzingen waardoor het makkelijker gaat, of heb je het idee dat je er niks mee kunt? Het is redelijk nieuw, dus je krijgt uiteraard allemaal nieuwe dingen te horen, maar de instructeur moet het zo in stukjes kunnen opdelen dat je er wel iets mee kunt.
- krijg je er zelfvertrouwen van of juist niet?

Dat zijn dingen die je allemaal thuis onder de douche eens kunt overwegen. En dan weet je waarschijnlijk al snel waar je op je plek bent :)

Veel plezier!

(Enne, laat je niet afschrikken door al dat negatieve gepraat over maneges hoor. Ik heb veel geleerd op mijn maneges, en echt niet alleen over het rijden.)

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:43

Nee hoor vind ik juist een hele goede keuze!
De manege kan hardstikke goed en heel professioneel zijn maar je moet je er wel op je gemak voelen!
Ik zou dus zeker bij allebei een proefles nemen en dan voor jezelf kijken bij welke manege je je het prettigste voelt!

Ik heb zelf ook op verschillende maneges gereden waarbij de "beste" manege niet mijn favoriete was. Er was er eentje die duidelijk meer bij mij paste en heb daar ook echt de leukste tijd en lessen gehad. Zou willen dat ik op die manege veel eerder begonnen was!

Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:05

Top, goed om te horen!

En dan zit je zo eens rond te kijken en voor je het weet heb je nog 2 maneges gevonden die leuk lijken...Oei oei oei, dat worden een aantal proeflesjes. Maar goed om te horen dat dat ook normaal is. Uiteindelijk is het, hoe je het wendt of keert, ook een hoop geld wat je er maandelijks naartoe brengt en dan moet je er naast iets leren ook plezier voor terugkrijgen natuurlijk.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:54

Leuk! Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd in welke regio je woont :)
Ben benieuwd hoe het gaat!

Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 12:15

Regio Utrecht! Vooralsnog in Houten, Utrecht, De Meern en eventueel Nieuwegein proeflessen in gedachten. Morgen in Houten :)

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:05

Ah oke die in houten komt me wel bekend voor. En De Meern spreekt mij persoonlijk wel heel erg aan :D HEb ze even gegoogled hahaha. Altijd benieuwd naar verschillende maneges!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:16

Wat wel goed is om naar te kijken is een manege die (in ieder geval bij de gevorderdenlessen) de leerlingen zelf laten sturen ipv in een rijtje achter elkaar laten tuffen. Dan weet je gelijk waar beter les wordt gegeven.

irkvanrossum

Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:23

Gewoon kijken wat het best voelt! het is leuker als je je op je gemak voelt.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:28

Dit was ook mijn plan, al was ik geen beginner meer toen ik weer een manege zocht (alhoewel, wanneer ben je eigenlijk gevorderd in een sport cq hobby waarin je nooit bent uitgeleerd?).
Alleen was de eerste manege waar ik kwam een manege waar ik me gelijk op mijn gemak voelde en eigenlijk had ik me dat nog nooit gevoeld op plekken met paarden en de bijbehorende mensen. Ik ben dus niet meer verder gaan proeflessen en heb daar geen moment spijt van gehad. :)
Ondertussen zitten we in De Meern en mijn man en ik helpen bij de groepsles voor volwassen beginners, dus misschien kom ik je weleens tegen. ;)

Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 14:33

Dreamybol schreef:
Dit was ook mijn plan, al was ik geen beginner meer toen ik weer een manege zocht (alhoewel, wanneer ben je eigenlijk gevorderd in een sport cq hobby waarin je nooit bent uitgeleerd?).
Alleen was de eerste manege waar ik kwam een manege waar ik me gelijk op mijn gemak voelde en eigenlijk had ik me dat nog nooit gevoeld op plekken met paarden en de bijbehorende mensen. Ik ben dus niet meer verder gaan proeflessen en heb daar geen moment spijt van gehad. :)
Ondertussen zitten we in De Meern en mijn man en ik helpen bij de groepsles voor volwassen beginners, dus misschien kom ik je weleens tegen. ;)


Wat leuk! Ik hoop er snel eens te kunnen kijken/meerijden. Ik heb ze al gemaild. Lastig wel hoor, maar uiteindelijk kies ik inderdaad de manege waar ik me het best voel. Ik ben wel ambitieus dus op den duur eens een wedstrijdje hier of daar lijkt me héél leuk, daar wil ik best naartoe werken.
Maar het hoeft ook weer niet te streberig van me, ik wil me niet beschaamd hoeven voelen haha. Gewoon een leuke sfeer met goede les en een hobbymatig doel eens dat wedstrijdje te pakken is het belangrijkst.

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:08

Vind ik niet gek hoor. Daarvoor zijn het ook proeflessen..

Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 21:24

Ik heb mijn eerste les gehad. Mijn hemel, dat was pittiger dan ik me herinnerde. Ik bak er weinig van haha. Ben nu ietwat onzeker of het wel beter zal gaan, maar daar ga ik wel vanuit. Kon al niet eens op mijn paard zonder krukje, ik ben echt geen 20 meer haha.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:29

Er is inderdaad van alles om op te letten... De tips van Shadow vind ik voor in de les heel goed! Als je nog wat verder wil kijken dan dat, zoals bijvoorbeeld het welzijn, kun je ook kijken hoe de paarden gehouden worden. Staan ze op stal, staan ze in groepen, hoe uur lopen ze mee in de lessen, etc. :j

langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:37

Ik snap helemaal dat je de eerste les pittig vond haha
Ik ben zelf van een eigen paard weer terug naar een manege gegaan en vond het de eerste keer ook wel weer heel erg wennen, maar nu ongeveer 1 maand verder gaat het alweer een stuk beter :D

Edit: ik vind op verschillende maneges proeflessen nemen ook helemaal niet gek :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:45

Khepri schreef:
Ik heb mijn eerste les gehad. Mijn hemel, dat was pittiger dan ik me herinnerde. Ik bak er weinig van haha. Ben nu ietwat onzeker of het wel beter zal gaan, maar daar ga ik wel vanuit. Kon al niet eens op mijn paard zonder krukje, ik ben echt geen 20 meer haha.

Opstappen met kruk is beter voor het paard, dus niks om je voor te schamen. Leuk dat je begonnen bent en veel succes!

Khepri
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:42

Nou, 4 maneges zijn het niet geworden, ik ben bij de tweede gestrand haha.
Dus vanaf nu rijd ik op manege Castellum *\o/*

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:47

Ha leuk, veel plezier daar! +:)+

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Proefles meerdere maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:00

Leuk! Die zag er erg leuk en persoonlijk uit!
Heel veel plezier!