wat zal ik doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cnv
Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-13

wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:19

Zal ik weer op de manege gaan rijden.
Of lekker vrij gaan rijden met mijn verzorgpony?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:20

Waarom twijfel je?

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:20

Dat moet je zelf weten, denk ik. :D
Wat heb je voor een verzorgpony?

FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:49

Ik zou zeker voor de verzorgpony gaan, zo kun je als team vooruitgang boeken en een band opbouwen. Dat gaat met manegepony's nou eenmaal niet en hier leer je ook niet het 'echte' paardrijden.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:44

FUENTES schreef:
Ik zou zeker voor de verzorgpony gaan, zo kun je als team vooruitgang boeken en een band opbouwen. Dat gaat met manegepony's nou eenmaal niet en hier leer je ook niet het 'echte' paardrijden.


Waar slaat dat nou weer op? Zijn mensen die op een manege rijden minderwaardig? Niet iedereen heeft het geld voor een eigen paard.
Trouwens als TS zonder begeleiding gaat rijden is er ook nog kans op dingen verkeerd aanleren/doen.

Misschien kan ze met verzorgpony op manege lessen?

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:47

Ik zou gaan voor de manegelessen. Les, leuke mensen etc :j

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:48

Met je verzorgpony lessen :D

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:49

Ik zou lekker gaan lessen met je verzorgpony op een ponyclub als je die mogelijkheid hebt. Dan kun je samen met je vzpony beter worden en naar mijn ervaring zijn de lessen op de ponyclub van hoger niveau dan op de meeste manege's waar ik geweest ben.

Marie111 schreef:
FUENTES schreef:
Ik zou zeker voor de verzorgpony gaan, zo kun je als team vooruitgang boeken en een band opbouwen. Dat gaat met manegepony's nou eenmaal niet en hier leer je ook niet het 'echte' paardrijden.


Waar slaat dat nou weer op? Zijn mensen die op een manege rijden minderwaardig? Niet iedereen heeft het geld voor een eigen paard.
Trouwens als TS zonder begeleiding gaat rijden is er ook nog kans op dingen verkeerd aanleren/doen.

Misschien kan ze met verzorgpony op manege lessen?


Wat is daar minderwaardig aan? Het is toch makkelijker om een band op te bouwen als je iedere keer met dezelfde pony rijdt die niet ook nog door 10 anderen gereden wordt? Met een verzorgpony kun je doorgaans ook andere dingen doen die op een manege niet zomaar kunnen. Dus zo gek vind ik die opmerking niet.

Lottie00
Berichten: 554
Geregistreerd: 15-01-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:57

Kan je met je verzorgpony naar een ponyclub gaan? :)

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:44

ik viel meer over de opmerking dat je niet echt leert paardrijden op een manege

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:48

Marie111 schreef:
ik viel meer over de opmerking dat je niet echt leert paardrijden op een manege


Niet gemeen bedoelt, maar je leert ook niet 'echt' rijden op een manege. Tuurlijk je leert wel de basis, maar van een verzorg of eigen pony/paard leer je wel heel wat meer dan op een manege :o

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:53

FUENTES schreef:
Ik zou zeker voor de verzorgpony gaan, zo kun je als team vooruitgang boeken en een band opbouwen. Dat gaat met manegepony's nou eenmaal niet en hier leer je ook niet het 'echte' paardrijden.


Dan heb je de paarden en pony's op de manege waar ik rijd nog niet gezien :+
Dit is een keuze die TS zelf moet maken. Je weet niet hoe de pony's op de manege waar ze wil gaan rijden zijn. Wie weet zijn die net zo pittig als een verzorgpony. Ik zou zeggen, neem een proefles en neem dan een beslissing.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:56

sannedeedee1 schreef:
Marie111 schreef:
ik viel meer over de opmerking dat je niet echt leert paardrijden op een manege


Niet gemeen bedoelt, maar je leert ook niet 'echt' rijden op een manege. Tuurlijk je leert wel de basis, maar van een verzorg of eigen pony/paard leer je wel heel wat meer dan op een manege :o


Nou dan ben je niet op de goede manege geweest.
Er zijn zat maneges die uitstekende lessen geven.
Ook zijn er maneges waar je kan kiezen altijd het zelfde paard te rijden, waardoor je echtwel een team kan worden en kan groeien.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:59

't gaat er niet per se om of het paard pittig is als je goed kan rijden, het gaat erom hoe je je paard duidelijk maakt wat je van hem/haar wil. Veel manege-ruiters leren het paard hard in de mond te trekken, sturen vooral met de teugels, bijna niets met de benen (behalve schoppen) ... Natuurlijk is dit overdreven, er zijn ook een heleboel super goede maneges & ruiters,, maar mijn manege-ervaringen zijn niet de beste (;

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:01

Kermis schreef:
sannedeedee1 schreef:

Niet gemeen bedoelt, maar je leert ook niet 'echt' rijden op een manege. Tuurlijk je leert wel de basis, maar van een verzorg of eigen pony/paard leer je wel heel wat meer dan op een manege :o


Nou dan ben je niet op de goede manege geweest.
Er zijn zat maneges die uitstekende lessen geven.
Ook zijn er maneges waar je kan kiezen altijd het zelfde paard te rijden, waardoor je echtwel een team kan worden en kan groeien.


Ik meld me! 9 maanden aan een stuk door één pony gereden. Helaas gestopt met deze pony rijden omdat ik te groot werd.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:02

Ik zeg niet dat je op maneges slechte lessen krijgt, maar het verschil tussen eigen/verzorg paard/pony is er echt wel!
Met lessen met een eigen/verzorg pony/paard leer je op je zit te rijden, en dat je, je teugel alleen gebruikt als hulp middel (en niet als standaard stuur) Je leert een paard fijn/goed over de rug te laten lopen, en op juiste manieren hulpen te geven.
Dat leer je op de meeste maneges echt niet! :j

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:03

ponyclub!

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:03

Ik leer nu gewoon op zit rijden, stelling, ontspannen, voorwaats...
Wat een vooroordelen weer altijd.

Ik zou lekker met je verzorgpony les nemen :).

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:06

EskeGirl schreef:
Ik leer nu gewoon op zit rijden, stelling, ontspannen, voorwaats...
Wat een vooroordelen weer altijd.

Ik zou lekker met je verzorgpony les nemen :).


Ik heb geen vooroordelen, ik deel alleen mijn ervaringen met maneges waar ik ben geweest, en wat ik heb meegemaakt op maneges :j

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:07

Er zitten natuurlijk genoeg slechte tussen, maar ook genoeg goeie :).

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:07

sannedeedee1 schreef:
Marie111 schreef:
ik viel meer over de opmerking dat je niet echt leert paardrijden op een manege


Niet gemeen bedoelt, maar je leert ook niet 'echt' rijden op een manege. Tuurlijk je leert wel de basis, maar van een verzorg of eigen pony/paard leer je wel heel wat meer dan op een manege :o

TS heeft het over vrij rijden of les op een manege. Tuurlijk, met een paard waar jij als enige op rijdt kun je veel verder komen dan met een manegepaard, maar dan moet je wel les hebben.
Overigens heb ik op mijn vorige manege ook geleerd om op mijn zit te rijden, en daarbij ook oefeningen tot in de M.

TS, waarom ga je niet met je VP op een ponyclub rijden? :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:12

Ik zou gaan voor je verzorgpony maar wel eens in de zoveel tijd les met hem/haar nemen vind persoonlijk dat je daar meer van leert dan op een manege (spreek uit ervaring) wel verschillen maneges natuurlijk en weet niet hoe die van jou is

Nienke1990

Berichten: 528
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:13

TS, het ligt er ook een beetje aan wat je doel is denk ik?
Waar liggen je twijfels? Wat wil je graag? Wil je op diverse pony's/paarden rijden? Dan is een manege een mogelijkheid. Wil je les of wil je vrijrijden op pony's/paarden op de manege? Als je les wilt, wil je dan privé of groepsles?
Wat versta je onder vrijrijden met je verzorgpony? Kan dat alleen op een manege of kan je ook ergens anders vrijrijden met je verzorgpony? Of wil je een combinatie?

Ik ben benieuwd! :)

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:12

sannedeedee1 schreef:
Ik zeg niet dat je op maneges slechte lessen krijgt, maar het verschil tussen eigen/verzorg paard/pony is er echt wel!
Met lessen met een eigen/verzorg pony/paard leer je op je zit te rijden, en dat je, je teugel alleen gebruikt als hulp middel (en niet als standaard stuur) Je leert een paard fijn/goed over de rug te laten lopen, en op juiste manieren hulpen te geven.
Dat leer je op de meeste maneges echt niet! :j


Maar hoe wil je dat goed (aan)leren zonder instructie?

Als je altijd alleen rijdt en niemand je corrigeert kun je toch dingen heel verkeerd doen?

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:37

Marie111 schreef:
sannedeedee1 schreef:
Ik zeg niet dat je op maneges slechte lessen krijgt, maar het verschil tussen eigen/verzorg paard/pony is er echt wel!
Met lessen met een eigen/verzorg pony/paard leer je op je zit te rijden, en dat je, je teugel alleen gebruikt als hulp middel (en niet als standaard stuur) Je leert een paard fijn/goed over de rug te laten lopen, en op juiste manieren hulpen te geven.
Dat leer je op de meeste maneges echt niet! :j


Maar hoe wil je dat goed (aan)leren zonder instructie?

Als je altijd alleen rijdt en niemand je corrigeert kun je toch dingen heel verkeerd doen?


Ben het helemaal eens met sannedeedee1, zo kijk ik er ook tegenaan. Ik raad het mensen echt af om het zonder instuctie te doen, maar mijn paard heeft het mij laten zien. Dankzij hem ben ik steeds meer naar hem gaan luisteren, hulpen lichter gaan geven, en rijd ik zoals ik nu rijd: bijna alles met de kuiten.

Tijdens de meeste lessen die ik heb gehad dwongen ze me om een paard te slaan terwijl ik wíst dat ie me niet begreep ... Daar wordt je ook niet veel wijzer van ;)